Sivu 9/14

Re: Opel Monza A2 2.2E -86 Valkea valas

Lähetetty: 27 Tammi 2014, 19:25
Kirjoittaja -ToniH-
Deutsche autos-kirjasta oli tuo tieto.

Re: Opel Monza A2 2.2E -86 Valkea valas

Lähetetty: 28 Tammi 2014, 09:40
Kirjoittaja Simo
Etutolpat ja -tuenta on käytännössä samat kuin Rekord E:ssä joten iskarit käy siitä.

Etujouset käy muuten ristiin koko skaalassa mitä takavetoisia ja (etu)Pherssoneilla varustettuja Opeleita on tehty, eli Rekord E, Commodore C, Senator/Monza A, Omega A, Senator B ja Omega B :)

Re: Opel Monza A2 2.2E -86 Valkea valas

Lähetetty: 30 Maalis 2014, 14:22
Kirjoittaja ChiEf
Monza on kaivettu talviteloilta ja otettu ajoon. Pientä huoltoa tuli talven jäljiltä tehtyä; nyt on etupäässä uudet ohjauksen nivelet sekä iskarit, taakse taas vaihtuivat Omega A:n takajouset. Remontti meni muuten hyvin mutta perä nousi noilla uusilla jousilla n. 15 cm ja ajoasento alkaa olla hyvinkin 80 - lukulainen. :lol: Jotain tuolla tarttee keksiä, ei oikein näytä hyvältä eikä ajossa tunnu kovin tukevalta tuo perä kun liiraa niin ylhäällä. Mitenkähän lienee istuisi Omegan koko jousikierros paikalleen jos tilailisi jonkun n. 40mm laskenvan, saisi samalla keulaan uudet jouset. Noiden nykyisten iästä kun ei ole mitään käryä.

Re: Opel Monza A2 2.2E -86 Valkea valas

Lähetetty: 01 Huhti 2014, 15:29
Kirjoittaja J.Toivanen
Et muokkaa ennenkuin pääsen näkemään tilanteen :D

Re: Opel Monza A2 2.2E -86 Valkea valas

Lähetetty: 01 Huhti 2014, 16:05
Kirjoittaja Simo
ChiEf kirjoitti:Mitenkähän lienee istuisi Omegan koko jousikierros paikalleen jos tilailisi jonkun n. 40mm laskenvan, saisi samalla keulaan uudet jouset. Noiden nykyisten iästä kun ei ole mitään käryä.
Vahva veikkaus että sitten perä jää edelleen liian ylös ja keulasta tulee liiankin matala.

Re: Opel Monza A2 2.2E -86 Valkea valas

Lähetetty: 01 Huhti 2014, 19:42
Kirjoittaja ?!
Takajouset vois käydä vaikka a-vectrasta/calibrasta..Omegoihin ollaan käytetty myös e36 bemarin jousia,niitä saa halvalla käytettyjä.

Tosin tänäpäivänä on melko halvalla tarjolla noita korkeussäädettäviä palikoitakin,tulis ainakin justiinsa haluttu liitokorkeus.

Re: Opel Monza A2 2.2E -86 Valkea valas

Lähetetty: 01 Huhti 2014, 21:32
Kirjoittaja Themazgu
Simo kirjoitti:
ChiEf kirjoitti:Mitenkähän lienee istuisi Omegan koko jousikierros paikalleen jos tilailisi jonkun n. 40mm laskenvan, saisi samalla keulaan uudet jouset. Noiden nykyisten iästä kun ei ole mitään käryä.
Vahva veikkaus että sitten perä jää edelleen liian ylös ja keulasta tulee liiankin matala.
tämä on minunkin veikkaus. mulla on muuten e30 bemarissa madallusjouset jotka vois olla passelit. kuhan käyt niin katotaan.

Re: Opel Monza A2 2.2E -86 Valkea valas

Lähetetty: 01 Huhti 2014, 21:36
Kirjoittaja Nurminmi
Moi

Hieno monza tulossa! :peukku:

Minulta jäi omasta monza projektista ylimääräiseksi alkuperäiset monzan takajouset, kun löysin tilalle madallusjousisarjan. Ovat ehjät ja vähän ajetut.

Soita, jos kiinnostaa

mikko
0405123495

Re: Opel Monza A2 2.2E -86 Valkea valas

Lähetetty: 02 Huhti 2014, 09:58
Kirjoittaja motorsport
Bemarin korkeussäädettävä sarja voisi olla kokeilun arvoinen juttu. Paras tietty jos pääsisi jonkun kaverin osia sovittelemaan, ennen hankintapäätöstä.

Omegan jouset tosiaan korottaa. Minulla oli joskus Ompussa Monza GSE jouset ja ne laski Omegaa.

Re: Opel Monza A2 2.2E -86 Valkea valas

Lähetetty: 02 Huhti 2014, 14:05
Kirjoittaja V-V
mulla yhet a-vectran lyhyet vieterit.... suapi melekeen hakupalakalla!

Re: Opel Monza A2 2.2E -86 Valkea valas

Lähetetty: 02 Huhti 2014, 16:55
Kirjoittaja caravan69
eikö noista pikkuauton jousista ole hd versioita monzan alle? tuli vaan mieleen kun minunkin kakkos (emännän) auto on semmoinen kivi reki että luulis sellaisilla jousilla monzankin kantavan. yhden omegan kyydissä olen ollut missä oli vectran jouset takana ja se oli aika hirveä.

Re: Opel Monza A2 2.2E -86 Valkea valas

Lähetetty: 03 Huhti 2014, 01:09
Kirjoittaja ChiEf
Kiitosta kaikille vinkeistä, helpottaa kummasti kun ei ihan ummikkona tarvitse alkaa jousia hakemaan. Tänään kävin varaosaliikkeessä vertailemassa noita jousia; Calibran jouset hylättiin liian lyhyenä, A- Vectran HD jouset oli liika ohuella langalla. Lähimmäksi tällä haavaa sattui E36 bemarin takajousi, kolmella kierteellä ja sopivan paksuinen, mitassa n. 3,5 cm eroa Monzan vakiojouseen. Noita sinne kai pitää alkaa sovitella jahka moiset jostain vastaan kävelee (halvalla tietenkin.. :D )

Re: Opel Monza A2 2.2E -86 Valkea valas

Lähetetty: 03 Huhti 2014, 16:00
Kirjoittaja Nurminmi
Nurminmi kirjoitti:Moi

Hieno monza tulossa! :peukku:

Minulta jäi omasta monza projektista ylimääräiseksi alkuperäiset monzan takajouset, kun löysin tilalle madallusjousisarjan. Ovat ehjät ja vähän ajetut.

Soita, jos kiinnostaa

mikko
0405123495
Pääsiskö helpommalla?

Re: Opel Monza A2 2.2E -86 Valkea valas

Lähetetty: 04 Huhti 2014, 00:45
Kirjoittaja ChiEf
Pääsisi varmasti helpommalla, mutta varsinainen ongelma olisi edelleen olemassa. Nyt on siis tilanne että keulaa on laskettu n. 40mm ja tahtoisin perää laskea samalle tasalle joten siinä mielessä nuo vakiojouset eivät tuo asiaan helpotusta. Tänään tulee laatikollinen BMW:n takajousia, jos niistä ei saada kasattua toimivaa pakettia niin palaan asiaan noiden vakiojousien tiimoilta.

Re: Opel Monza A2 2.2E -86 Valkea valas

Lähetetty: 18 Heinä 2014, 13:25
Kirjoittaja ChiEf
PIentä päivitystä pitkästä aikaa Monzan osalta. Jousiongelma ratkesi helpoimman kautta hommamalla vanhojen väsyneiden tilalle uutta vastaavat vakiojouset, hiukka korkea perä on keulaan verrattuna mutta äkkiä silmä siihen tottuu. Eteen vaihtui samalla uudet iskarit ja kaikki keulan nivelet, myös ohjauskulmat laitettiin kohdilleen.

Haljennut kojelauta on ärsyttänyt silmää jo auton hankinnasta lähtien ja uusi osa onkin ollut odottamassa tallissa jo parisen vuotta. Viimein jostain löytyi tarvittava motivaatiopiikki sekä apuvoimia ja ennen Kalajoelle lähtöä "nyppästiin" vanha lauta kuikkaan ja "heitettiin" uusi tilalle.
:lollis: Ei se ihan noin mennyt mutta paikalleen se lopulta asettui. :worship:

Kuva

Vanha irtoamassa

Kuva

Onneksi lähtee suhteellisen isona palana irti tuo kojelauta, ei tarvitse ihan jokaista nippeliä irroitella.

Kuva

Semmoinen näky sieltä alta löytyy.

Kuva

Uutta paikalleen ja taas mennään.


Soittimiahan tähän on kasailtu sitä mukaa kun ylimääräisiä on jäänyt nurkkiin pyörimään, etuovissa on siis Sinusliven erillissarja lasikuidusta tehdyissä pahkoissa, diskanttien sihistessä peilikolmiossa. Takakontin asennukset ovat olleet murheenkryyninä "valmistumisestaan" lähtien koska tila takakontissa on muutenkin kortilla ja nuo viritelmät vievät reilun osan siitäkin vähästä.

Kuva

Tuon mallinen on ensimmäinen versio

Kuva

Tuonne pitäisi laittaman tavaraa piiloon kontin puolelta.

Kuva

Pientä hahmotelmaa subikotelosta.

Kuva

Reikää kairattuna ja konttiin sovitettuna.

Kuva

Lisää kuitua ja mattoa koteloon.

Kuva

Uusi elementti sovituksessa, alunperin koteloon piti tulla Infinity Kappa Perfect 12.1 mutta kotelosta tulikin sen verta matala että piti tilalle hankkia Pioneerin 12" litteä malli. Onneksi löytyi Autostudiolta suoraan hyllystä ja pääsi samantien laittamaan konttia nippuun.