Sivu 6/7

Re: Speedster SP-22

Lähetetty: 05 Heinä 2017, 09:44
Kirjoittaja ?!
Melko kovia nopeuksia kulkee

Pikkuveljellä nelikko dassella 1/4 mailin loppunopeus 210km/h ja 1/8 kohdilla 153 km/h

Re: Speedster SP-22

Lähetetty: 05 Heinä 2017, 22:48
Kirjoittaja i_kone
Alkaa voima loppua 1/4 mailin loppupuolella. Sinne tarvittaisiin lisää potkua. Kahdella ensimmäisellä vaihteella toimii nyt aika optimaalisesti. Tämän takia 1/8 maililla kulkee tehoihin nähden kohtuu hyvin.
Mutkaradalla ja kadulla voimaa on ihan riittävästi. Katsotaan mitä ensi talvi tuo tullessaan.

Re: Speedster SP-22

Lähetetty: 19 Kesä 2018, 01:31
Kirjoittaja i_kone
Talvi toi mukanaan pieniä muutoksia. Moottorille tehtiin pieni perustarkastus. Muuten oli säilynyt hyvässä kunnossa, mutta imusarjan pulteista melkein puolet oli poikki. Näytti puhaltaneen kahden sylinterin kohdalta läpi. Kasasin nyt paremmilla pulteilla.
Moottorin hengitystä parannettiin muutamilla muutoksilla.
Kasvaneen lämpökuorman johdosta vesi/metanoli ruiskutussuuttimet siirrettiin imusarjaan ja niiden määrä tuplattiin.
Imu- ja pakolämpöanturin asennettiin samalla.
Kytkimessä oli pientä merkkiä luistamisesta, niin se vaihdettiin Sachsin jousitettuun sintteriin.
Nyt kun kytkimen pitäisi pitää, niin piti laittaa se heti koetukselle, niin hommattiin uudet renkaat vartille.
Tuli ehkä hommattua vähän liian isot, ja vielä ristikudosmalliset. Mickey Thompson ET Street Bias 26X10.5X15. Ongelmia on aiheuttanut juuri renkaiden ristikudos rakenne. Kun niiden halkaisija alkaa kasvamaan nopeuden noustessa. Suuremmilla paineilla rengas pitää muotonsa aika hyvin. Mutta jos aletaan hakemaan pitoja lähtöön laskemalla paineita alle 1bar, niin alkaa ottamaan kiinni.
Vanteet ja katurenkaat päivitettiin samalla. Vanteiksi tuli Japan Racing JR11. Eteen tuli Lotuksen mallin mukaan pienemmät vanteet.
Nyt ovat edessä kokoa 7x16" ja takana 9x17". Varttimailille tuli samaa mallia koossa 8x15" Katurenkaat ovat nyt Bridgestonet.
Vanhat ATS jäävät nyt ratakäyttöön.

Muutamat kiihdytykset on jo päästy ajamaan näillä muutoksilla.
Porin lentokentällä West Coast Street cupin kisassa tuli heti uusi ennätys 11.264/197.80, 1.586. Aika parani, samoin loppunopeus. Parhaasta 60ft ajasta jäin vähän. Yksikään kymmenestä lähdöstä ei ollut oikein hyvä. Nämä ristikudosrenkaat tuntuvat lähdössä aika hankalilta. Purasee välillä kiinni niin, että stumppaa. Ja sitten jos nostaa lähtökierroksia niin lyö joutoa. Kohtuullisen tasaisia olivat ajat kuitenkin, päivän huonon 60ft oli 1,7 alkuinen kuitenkin. Täytyy vielä säädellä rengaspaineita ja lähtökierroksia. Päivän parasta antia oli uusi loppunopeus ennätys 204km/h. Ilmeisesti talven puhdetyöt eivät ole menneet täysin haaskuun ja muutama hevosvoima on tullut lisää.
Kisasta putosin heti ensimmäisessä lähdössä. Ihailin niitä vilkkuvia valoja turhan kauan.

Viime viikonloppuna oli Rauma Street Race. Siellä ajettiin puolta matkaa eli 1/8 mailia kadulla. Tasoittaa mukavasti kisaa tehokkaampia jenkkiautoja vastaan. Taas oli Raumalla hyvät kisat ja keli suosi.
Tulokseksi tuli, lajittelun kolmas sija ja sama sija myös eliminaattorista. Tonterin Kari ja sen Kadett C pudotti pois finaalista. Puolessa matkaa olin vielä edellä, mutta lopussa se vaan tuli ohi. Tarvitaan siis lisää voimaa. Päivän parhaaksi vedoksi jäi 7,504s loppunopeudella 161,19km/h. 60ft 1,743s.
Aika ja loppunopeus paranivat viimevuotisesta, mutta 60ft aika jäi parantamatta. Tasaisesti kulki silti, viisi lähtöä meni alle 7,530s

Summerpartyille ollaan tulossa kisailemaan useamman auton voimin.

Re: Speedster SP-22, ajokausi 2018 avattu

Lähetetty: 19 Syys 2018, 23:11
Kirjoittaja i_kone
Ei ollut summerpartyillä oikein autossa kulkua ja loppunopeudet putosivat koko päivän. Sitten vielä linelock venttiilikin hajosi, niin ei lähdötkään oikein onnistuneet. Madin Calibra oli lajittelussa nopeampi. Kisassa tuli sitten ykköspytty. Päivän viimeisillä vedoilla ei tahtonut saada 180kmh loppunopeutta.
Kotona tehon puutetta ihmetellessä se vika sitten löytyi. Kattihan siitä oli päässyt sulamaan. Hakkasin siitä loput sisuskalut pois, että pääsisi ajamaan mailia Porin lentokentälle. On muuten aika lujaa tekoa nuo metallikatit. Kulku parani selvästi.
Katti oli jo ilmaisesti ottanut kipeää kesän ensimmäisissä Porin kiihdytyksissä. Putosi sielläkin loppunopeudet iltapäivää kohden. En päässyt koko kesänä likikään niihin nopeuksiin kuin Porissa aamupäivällä.
Laitoin samalla uuden pakoputkiston tilaukseen. Tuo vanha 2,5" putkisto on ahdistanut jo pitkään.
Pakolämmöt on ollut aina turhan korkeita. Pahimmillaan kovassa vedossa on käynyt yli 1000 asteen lukemia. Niinpä heitin isommat suuttimet kiinni. Ja laitoin tankin täyteen RE85sta
Seokset olivat aika hyvät, mutta just ennen rajoittajaa näytti menevän vähän laihalle. Pakolämmötkin putosivat. Ei saanut oikein kadulla testattua. Piti katsoa niitä maililla.

Maililla tuli vähän innostuttua. Piti niitä seoksia katsoa ensimmäisellä vedolla, ilman metanoloruiskua. Nelosella oli vielä kaikki ihan ok. Mutta kun vitosella ei sitten oikein ehtinyt mittaria katsella, kun piti vähän ohjata sitä autoa, niin se pentele pääsi varmaan laihalle. Todennäköisesti pumpun tuotto loppui kesken. Toimi ihan ok paluumatkalla, mutta seuraavassa vedossa alkoi vilkutella vikavaloa ja meno puutui. Pakko oli silti vielä koittaa kerran. Kolme kertaa sammutin auton mailin matkalla ja vikavalo päällä tutkaan 199kmh. Tämän jälkeen kävi jo kolmella.
Ensimmäisellä vedon 255kmh jäi päivän parhaaksi. Välitykset loppuvat kesken.

Kakkosen sytytystulppa oli sulanut totaalisesti, kakkosen pakoventtiilistä oli sulanut pala pois, kakkosen mäntä oli ottanut helmasta kipeää.
Lohkossa on myös pientä jälkeä.

Ei pitänyt ensitalvena moottoria ottaa pois, mutta tulihan tuossa talveksi taas projektia.

Laitoin nyt sinne pikaisesti varamoottorin kiinni. Aikalailla kesymmältä tuntuu, mutta kyllä syysparteille pitää päästä ajamaan. Uusi 3" putkistokin ehti tulemaan, niin laitoin sen samalla paikalleen.

Osat uuteen moottoriin on jo hommattu. Tulee vähän erilainen ratkaisu kun viimeksi. Saab/Opel/Chevrolet hybridi säädettävällä moottorinohjauksella. Tehoa ja kestävyyttä näillä pitäisi saada reilusti lisää.

Re: Speedster SP-22, valmiina syysparteille

Lähetetty: 26 Syys 2018, 17:33
Kirjoittaja opelvisio
Onnea viel sprinttikunkun voitosta! Olishan se ollut noloa hävitä farmarille. Hikikarpaloista päätellen et helpolla päässyt :D

Re: Speedster SP-22, valmiina syysparteille

Lähetetty: 08 Helmi 2019, 18:11
Kirjoittaja leutoranta
Onko sulla tämmönen, että näkyy kinosten takaa?


Re: Speedster SP-22, valmiina syysparteille

Lähetetty: 10 Helmi 2019, 00:33
Kirjoittaja i_kone
Ei ole. Tosin saisi noista etu ja takakatteista kyllä näppärästi lumikolat. Kahvat vaan ruuvaisi ja kääntäisi ylösalaisin. Lumityövälineitä löytyy muutenkin, niin täytyy ruuvata sitten muuten vaan.
Speedsteri on hallissa muttereina. Uuden moottori alakertaa kasailin tänään. Männät ja kanget on nipussa. Kampiakseli on paikoillaan. Huomenna saisi männät paikoilleen, jos ei taas mene koko päivä lumitöissä. Männänrengaskatkokset sovitin tänään ja reilusti edellistä moottoria isommilla välyksillä. Samoin lohko porattiin edellistä suuremmilla välyksillä. Myös puristussuhde laskee uusilla männillä. Jos nyt kestäisi paremmin pitkässä vedossa.
Moottori muuttuu muutenkin. Lohkona on Saabin 2 litrainen B207 stroukkattuna Z22SE kampiakselilla. Alakerrassa on nyt gen 2 öljyruiskut. Kansi on vanha korjattu isoventtiilinen Z22SE. Kantta avarrettiin pakopuolelta vielä reilusti lisää.
Moottorinohjaukseksi tulee säädettävä OBD tuner.
Isommat suuttimet ja polttoainepumppu odottavat asennusta, samoin LS4:n kaasuläppä. Näillä ja muutamilla pikkumuutoksilla pitäisi tehojen nosta uudelle sataluvulle ja 1/4 mailin aika painua kympin puolelle.

Re: Speedster SP-22, moottorin kasausta

Lähetetty: 10 Helmi 2019, 16:19
Kirjoittaja leutoranta
Sun täytyy alkaa miettimään sitten jotain wheelie baria.

Re: Speedster SP-22, moottorin kasausta

Lähetetty: 14 Helmi 2019, 19:28
Kirjoittaja Ville
Kova on tehotavoite! Onko tuo Saabin lohko parempi vai onko niitä vain aihiona enemmän?

Re: Speedster SP-22, moottorin kasausta

Lähetetty: 28 Helmi 2019, 22:28
Kirjoittaja i_kone
Ville kirjoitti: 14 Helmi 2019, 19:28 Kova on tehotavoite! Onko tuo Saabin lohko parempi vai onko niitä vain aihiona enemmän?
Tavoitteita on hyvä olla. Kesä näyttää miten kävi.

Saabin lohko on ihan samaa styroxiin valettua laatua kun Opelin. Pitäisi silti kestää reilut 600hv. Vasta ns. gen 3 on hiekkavaletulla lohkolla, jossa on sylinteriputket tuettu myös yläpäästä. Se on taas huomattavasti lujempi.

Z22SE aihioita löytyy varmaan helpommin ja halvemmalla.

Mun moottoriin ei tule noista Saabin parannuksista jää käyttöön kuin öljyruiskut.
B207n parannuksia Z22SE nähden on hiekkavalettu sylinterikansi, paremmat venttiilit, takokamppeet koko alakerrassa ja öljynlauhdutin. Pieniä eroja löytyy myös muualta.

Ongelmia aiheuttaa Z22SEn moottorinohjausta käytettäessä Saabin kampiakselin erillainen triggerikehä. Silloin joutuu rakentamaan ulkoisen kehän hihnapyörän päähän.

Saabin vakio nokat ovat tosi miedot, eli niillä ei tee virikäytössä oikein mitään. Samoin iskunpituus on lyhyempi, joka syö sen 0.2l moottorin tilavuudesta.

B207sta voi huoletta ottaa konetta avaamatta +500hv, kun taas Z22SEn kiertokanget on mutkalla 250hv jälkeen ja männät halki 300hv kohdalla.

Re: Speedster SP-22, kympin puolelle 1/4 maililla

Lähetetty: 07 Kesä 2019, 10:57
Kirjoittaja i_kone
Moottorin sisäänajon jälkeen olen alkanut tutustumaan säädettävää moottorinohjaimeen. Sisäänajo meni valmiilla kartoilla. Karttojen kanssa tämä ei ole niin tarkka, kun mennään laajakaistan takaisinkytkennän säätämänä.
Bensakarttoja olen vähän säädellyt samoin kun metanoliruiskua. Eniten tehoon vaikuttavaan sytytykseen en ole vielä kajonnut. Naku anturi on kuitenkin käytössä. Persdynolla ja moottoriohjaimen mukaan vetoja tuntuu olevan reilusti lisää.
Heti ensimmäisellä WCSC Porin varttimailin vedolla pääsin kympin puolelle. 10,994, 201,01 kmh. Samalla tuli uusi 60ft ennätys 1,545. Eli kympin tavoite saavutettu.
Lähdössä pääsi vielä moottorikin stumppaamaan, mutta ei kyllä sutinutkaan. Eli parempaan 60 jalkaiseen on mahdollisuus. Ei päästy sateen takia ajamaan kuin yksi veto.
60 jalkaiseen aikaan vaikutti osaltaan matalamman rengaspaineen käyttö. Ongelmana on ollut renkaan halkaisijan kasvu vedon loppupäässä, käytettäessä hyvän lähtöpidon antavia matalia alle 1 barin paineita. Rengas on alkanut ottamaan helmaan kiinni. Nyt helmaan on muokattu lisää tilaa.
15.06 olisi Raumalla 1/8 mailin katukisat, jonne olen jo ilmoittautunut. Sytkää pitää vielä vähän hieroa.
Rauman puolenmatkan katuradalla ajat ovat olleet 7.5s luokkaa. Nyt Porissa puolen matkan aika oli tasan 7.0s.
Myös SummerParteille ollaan tulossa taas useamman auton ja clubilaisen voimilla.

Re: Speedster SP-22, kympin puolelle 1/4 maililla

Lähetetty: 07 Kesä 2019, 14:12
Kirjoittaja Keme
Mikä moottorinohjaus tähän tuli?

Pitääkin koittaa keretä katselemaan Raumalle tai Kalajoelle miten Speedsteri kulkee.

Re: Speedster SP-22, kympin puolelle 1/4 maililla

Lähetetty: 12 Kesä 2019, 23:16
Kirjoittaja i_kone
Moottorinohjauksena on nyt ObdTuner Pro. www.obdtuner.com
Tarkoitettu vain Z22SElle ja varsinkin Speedsterii. Eurooppalaisen harrastajien suosiossa. Käytännössä vakio ecu, joka on Hollannissa muokattu säädettäväksi. Aika pätevän tuntuinen systeemi. Obd portin kautta ohjelmoidaan. Itseoppiva, hyvät lokit, tehonmittausmoodi, vakio diagnostiikka toimii, helppotoiminen softa, ym.
Voi itse valita mitä tehtaan turvatoimintoja tai antureita käyttää.
Laajakaistalabambdalla takaisinkytketty seoksen säätö. Myös sytkää pystyy säätämään nakuanturia vastaan. Eli ihan heti ei pitäisi konetta saada rikki.
Tänään juuri kävin säätämässä sytkäkarttoja. 1.3 asteen ennakon muutos antoi 25hv lisää.
Nakutus anturi tuntuu aika herkältä. Sen toiminta täytyy käydä testaamassa varmaan penkissä ennen kuin alkaa siihen puuttumaan. Maantiellä logivetoa tehdessä ei oikein enää pysty nakutusta kuuntelemaan millään letkuvirityksellä.
Huomenna täytyisi taas laittaa sliksit alle. Lauantaina sitten Raumalle.

Re: Speedster SP-22, kympin puolelle 1/4 maililla

Lähetetty: 13 Kesä 2019, 12:13
Kirjoittaja ?!
Hyvin kulkee!
Ajat vielä bensalla vai?

Re: Speedster SP-22, kympin puolelle 1/4 maililla

Lähetetty: 13 Kesä 2019, 12:37
Kirjoittaja i_kone
Juu, bensalla mennään. Olen käyttänyt Shellin V-Poweria. Lisäksi metanoli/vesiseosta ruiskutetaan suoraan imusarjaan lämpöjä ja nakutusherkkyyttä laskemaan.