Niin, mikä on sen tarkoitus?jezze rs kirjoitti:Mitä itse kuullut, kokeillut ja nähnyt niin tuo 0,8-1mm on se alue, jossa tuon paljealueen tarkoitus muuttuu hyöduksi parhaiten. Jos menee alle 0,8mm paljeraon alkaa se jo vastustamaan eli rajoittamaan tehoa, joten hyöty poistuu. Vääntökään ei enää lisäänny aiempaan verrattuna. (<- tietoa ainakin yhdessä moottorityypissä) Reippaasti milliä suuremmalla raolla se ei enää tee kunnolla sitä mikä on sen tarkoitus. Toisaalta yli 4mm raolla se ilmeisesti rupeaa lähestymään normaalia palotilaa ja haitat vähenevät. (<-mutua) Se lähteekö nakuttamaan on myös monen muun asian summa, joten vaikea sanoa onko tuolla juurikaan vaikutusta vaikka olisi 2.5mm rakoa. Lisäksi Bell on pelannut melkolailla viritettyjen vehkeiden kanssa, jotka mahdollisesti lähtevät nakuttamaan herkemmin pienestäkin ongelmasta.
Paljerako XE/LET?
Re: Paljerako XE/LET?
- opelmeister
- 'Senator'
- Viestit: 861
- Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Vihtavuori
Re: Paljerako XE/LET?
Kaasuseoksen huuhteleminen sylinterin seinän vierestä kohti keskiosaa puristuksen loppuvaiheessa. Tuolla alueella (1-4mm) vaarana on nakutusherkkyyden lisääntyminen. Alle 0,8 tietenkin kansikosketuksen vaara lisääntyy.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Re: Paljerako XE/LET?
Jep eli seoksen saaminen edulliseen pyörteilyyn -> parempi/homogeenisempi seos -> nopeampi ja tehokkaampi palotapahtuma -> Enemmän tehoa. Eli lähinnä seoksen parempaan sekoittumiseen tuolla pyritään vaikuttamaan.
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
Re: Paljerako XE/LET?
Omassa uudessa moottorissa paljeraoksi tuli nyt 0,8mm. Meinasin kasata sillä mutta erään Toyota specialistin mukaan tuo 0,8 on ehdoton minimi Toyotan moottorissa. Ja tarvis kuulemma mitata jollain puolittajalla että saa tarkan tuloksen. Itse oon mitannu vaan männäntappilinjasta heittokellolla digitönärillä.
Ei taida uskaltaa kasata tuolla raolla? 0,2mm paksumman kansipahvin toimitusaika on 4 viikkoa
Ei taida uskaltaa kasata tuolla raolla? 0,2mm paksumman kansipahvin toimitusaika on 4 viikkoa
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Re: Paljerako XE/LET?
Vähän erilainen kysymys paljeraosta/alueesta, tosin hieman eri moottoriin 1.6 OHC.
Mulla olis nyt käsillä Suzuki Hayabusa 1300 männät jota sovittelen yhteen lohkoon.
Hyvää noissa on, että mäntä on erittäin kevyt, männän tappi korkealla ja pitäis kestää kierroksia ja tehoa.
Ongelmana noissa tulee paljealueen koko joka peittää hyvin pienen osan palotilaa ja sekin kahtena osana. Kantena mulla tulis C14SE kansi, jossa muutenkin tuo paljealue on vain toisella puolella nurkassa, mutta nyt tuo Hayabusan 16v mäntä tekee venttiilikolon tuon alueen yli. Kuvasta näkee parhaiten
Männän päältä ei pysty ottamaan tavaraa oikeastaan yhtään pois, jos ite paljerako halutaan pitää 0.8 tienoilla.
Onko tuo paljealue niin pieni, että se on hyödytön, vai riittääkö nuo pienet alueet tuottamaan halutun efektin?
Oon aikaisemminkin käyttänyt Japaninmaan 16v mäntiä hyvin tuloksin, vaikka sinne on jäänyt noita joutavia venttiilikoloja, mutta niissä on kuitenkin syntynyt edes jonkinlainen paljealue niistä huolimatta.
Mulla olis nyt käsillä Suzuki Hayabusa 1300 männät jota sovittelen yhteen lohkoon.
Hyvää noissa on, että mäntä on erittäin kevyt, männän tappi korkealla ja pitäis kestää kierroksia ja tehoa.
Ongelmana noissa tulee paljealueen koko joka peittää hyvin pienen osan palotilaa ja sekin kahtena osana. Kantena mulla tulis C14SE kansi, jossa muutenkin tuo paljealue on vain toisella puolella nurkassa, mutta nyt tuo Hayabusan 16v mäntä tekee venttiilikolon tuon alueen yli. Kuvasta näkee parhaiten
Männän päältä ei pysty ottamaan tavaraa oikeastaan yhtään pois, jos ite paljerako halutaan pitää 0.8 tienoilla.
Onko tuo paljealue niin pieni, että se on hyödytön, vai riittääkö nuo pienet alueet tuottamaan halutun efektin?
Oon aikaisemminkin käyttänyt Japaninmaan 16v mäntiä hyvin tuloksin, vaikka sinne on jäänyt noita joutavia venttiilikoloja, mutta niissä on kuitenkin syntynyt edes jonkinlainen paljealue niistä huolimatta.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
http://www.retroautot.fi
Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic