Tuhat kilsaa takana ja auto on just sellainen kuin odotin
Loistava peli!
Isommilla autoilla ajajien tosiaan kannattaa sitten muistaa ettei tämä ole mikään iso suv vaan pieni kompakti paketti. Referoin alle omaa tekstiäni toisaalta
Mokka on laadukkaamman oloinen kuin Astra. Kaikki istuu kivasti paikalleen, toimii moitteetta ja jämerän tuntoisesti. Viimeistelytaso on hyvä kaikinpuolin ja tuntuukin että Japanin naapurimaan porukka haluaa jälleen päihittää ne naapurinsa, kuten mielestäni tekevätkin..
Vaikka kottero on kapea, ei se häiritse
itseäni pätkääkään. Ainoa tilanne jolloin kyynärpäät saattaisi kolista yhteen on se hetki kun turvavöiden kanssa pelailee. Tieten jos vaimo tai joku muu alkaa veiressä käsiänsä levittelemään niin otsaanhan se kolahtaa.. Muutoin ohjaamo tuntuu ja onkin varsin avara, polvitila riittää yllättävän hyvin ja pään päällekin jää mukavasti tilaa. Onhan auto kuitenkin Corsan alustalle pohjautuva joten ei todellakaan uskoisi minkälainen minipaketti tähän on saatu kasattua. Ohjaamon jalka ja pääntila on suurempi kuin oli edellisessä J-Astrassa..
Nappulaviidakosta olen sitä mieltä ettei noita nappuloita ole lainkaan liikaa..ja äänentoisto on parempi kuin astrassa oli. (siinä oli perusmööpelit, kuten tässäkin.)
Vaihteet kytkeytyy paremmin, koko aski tuntuu paremmalta, kytkin toimii paremmin, auto vastaa kaasuun paremmin, vetää alempaa (tokihan siinä on hieman tiheämpi välitys) ym. Tosi hyvän tuntoinen paketti. Alusta on jämerä (huonohkolla tienpinnalla jopa liiankin..) ja kääntösäde tosi näppärä eli auto kääntyy helposti pienehkössäkin tilassa.
Hämmästyttävää, auton sivuttaispito liukkaalla on parempi kuin Astralla oli. Samanlaisilla renkailla. Osansa tähän tekee neliveto, joka toimii varsin nopeasti. Kun etupyöriltä karkaa pito, takapäähän ohjataan siten että vetosuhde vaihtelee 100-0 ja max 50-50 välillä. Tuo ei kuitenkaan selitä sitä parempaa pitoa..normaalisti kaarteeseen mennessä Astra pyrki selvästi karkailemaan kun tämä taas ei..Niin ja nelipyöräluistotkin näemmä onnistuu..
Jos jotain on moitittava, penkkien säätöjä vois kehittää..selkänojan porrastettu säätö on perseestä autossa kuin autossa, ja istuinosan etuosan vois laskea aavistuksen alemmaksikin.. Toinen on hitaahko takapenkkien kaato, niskatyyny veke, istuinosan kaato ja sitten selkänojan kaato. Mutta eipä tämä mikään pakettiauto olekkaan. 300km työmatkaan per päivä olisin valinnut jotain muuta, mutta vakaasti tuo kulkee maatielläkin eikä tunnu paikkojakaan alkavan väsyttämään. Nastarenkaiden melu huonolla tiellä toki kantautuu sisälle, muistelen koeajoa kuivalla asfaltilla ja silloin auto tuntui hiljaisemmalta kuin Astra. Kesällä näkee..tai siis kuulee.
Uloshan siitä ei näe siten että auton kulmat osaa hahmottaa, mutta eipä kestä kauaa kun siihen tottuu. Halutessaan voi tarkistella vaikka etuparkkitutkalla, joka tuntuisi toimivan ihan oikeasti..missä keula etenee. (Turha sitten alkaa vertaileen sitä johonkin luksusvarusteltuun autoon ja aaltokuviotutkaan..)
MItä taas tulee peräkontin kokoon.. En ostaisi miniä jos tarvii pakettiautoa..