Kaikki faktat alu venttiilikoppien vaihto V6 Omegaan

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
sepse
OCF Member 2020
OCF Member 2020
Viestit: 3195
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Kaikki faktat alu venttiilikoppien vaihto V6 Omegaan

Viesti Kirjoittaja sepse » 31 Loka 2012, 22:35

Ketjuja lienee monta joissa joku tiedon muru jokaisessa / mitäs jos kerättäs kaikki tarpeellinen tähän samaan ketjuun , siis kaikki mitä voi eteen tulla .
Tämän voi poistaa jos ne vanhat ketjut on riittävät mutta mielestäni niissä ei vielä kaikki selviä vaihtoa harkitseville .

Faktat / jos menee väärin niin korjataan .

1. Näitä löytyy B Vectrasta vm 96 mallista lähtien V6 mallit.
2. 2.5l ja 2.6l / molemmat ilmeisesti käy (varmistakaa) / 2.6l kuitenkin isommat tulpan reiät . Tuli varmistus :worship: 2.6 eivät käy ilman sytytysjärjestelmän muutosta !
3. tiivisteet ovat erilaiset muovi ja alumiini venttiilikopissa .
4,Omegan imusarjasta on viilattava joku uloke pois että asennus on mahdollinen (tarkentakaa kiitos) .
5 .Kopat (alu) voi asentaa vain vasen vasempaan ja oikea oikeaan /( vai voiko asentaa ristiin varmistakaa) ?
6 . Alu kopan öljyntäyttöaukko on mahdollista Tig hitsillä mahdollista siirtää parempaan kohtaan .
7.Alu koppia on mahdollista asentaa kaksi samanlaista öljyntäyttöreiätöntä joihin toiseen on hitsattu pieni esim alu öljypohjan poistoproppu täyttö aukoksi .

Huom no 6 ja 7 ovat lähinnä toiveajattelua jotka on heitetty mietittäväksi / eli jos koppa on pultattu massiivi levyyn kiinni hitsauksen ajaksi ja hitsataan
varovasti pätkä kerrallaan välillä jäähdytellen voidaanko onnistua vai veteleekö pilalle ja onko paikka mihin siirtää ??

Kaikki mitä voit lisätä on varmasti arvokasta tietoa / veikkaanpa että meitä alu koppiin siirtymistä suunnittelevia on monta ja ehkä tuota täyttöaukon siirtoa on suunniteltu ja kokeiltukin ja ainakin löytyy käyttö vinkkiä miten ongelman kanssa eletään :bye:
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / tallessa 4x3.0 V6 / 3x 2.5 V6 / 1x 2.0 8v B1 ja 2x 3.2 V6 /1x 3.0 V6 / 2x 2.6 V6 / 2x 2.2 16v B2 ( varaosina 1 B1 ja 1x B2) . Lisäksi vaimon Vectra A V6 95 /vielä mahtuu :) :roll:

Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 799
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: Kaikki faktat alu venttiilikoppien vaihto V6 Omegaan

Viesti Kirjoittaja Lindemann » 02 Marras 2012, 17:32

Noissa 2.6 vectran kopissa on reiät sytytyspuolille. Eivät käy 2.5/3.0 moottorin kaveriksi ellei laita sytytysjärjestelmää uusiksi.
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526 (Kesäpeli)
Opel Vectra C2 CC -06 Z19DTH (Vaimon peli)
Opel Corsa D -11 Z13DTJ (talvipeli)
Volkswagen LT40 -90 D24T "Opel-Taxi"

Avatar
sepse
OCF Member 2020
OCF Member 2020
Viestit: 3195
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Kaikki faktat alu venttiilikoppien vaihto V6 Omegaan

Viesti Kirjoittaja sepse » 02 Marras 2012, 17:48

No heti tuli kullan arvoinen tieto :thumbsup: jossain puhuttiin vaan isommista tulpan reiistä :banghead: / oli likellä jo kerran hankkia noi 2.6 kopat .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / tallessa 4x3.0 V6 / 3x 2.5 V6 / 1x 2.0 8v B1 ja 2x 3.2 V6 /1x 3.0 V6 / 2x 2.6 V6 / 2x 2.2 16v B2 ( varaosina 1 B1 ja 1x B2) . Lisäksi vaimon Vectra A V6 95 /vielä mahtuu :) :roll:

Ile__
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 251
Liittynyt: 24 Elo 2006, 18:07
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kaikki faktat alu venttiilikoppien vaihto V6 Omegaan

Viesti Kirjoittaja Ile__ » 03 Marras 2012, 19:22

sepse kirjoitti: 4,Omegan imusarjasta on viilattava joku uloke pois että asennus on mahdollinen (tarkentakaa kiitos) .
5 .Kopat (alu) voi asentaa vain vasen vasempaan ja oikea oikeaan /( vai voiko asentaa ristiin varmistakaa) ?
En ainakaan itse viilannut 2kk sitten mitään kun laitoin alukopat 3.0 V6 Omegaan.
Asensin kylläkin kopat ristiin, sekin meni ongelmitta.
Lopputuloksena on silti se että öljyntäyttö ei onnistu näppärästi kun Webaston putket tulee öljykorkin päälle.

Itse ajattelin jälkeenpäin, että jos vielä käytän kopat irti, laitan ne oikein päin jolloin öljyn lisääminen onnistuu pelkän päällimmäisen imusarjan irroituksella (se on helppo ja nopea irroittaa).



sepse kirjoitti:6 . Alu kopan öljyntäyttöaukko on mahdollista Tig hitsillä mahdollista siirtää parempaan kohtaan .
7.Alu koppia on mahdollista asentaa kaksi samanlaista öljyntäyttöreiätöntä joihin toiseen on hitsattu pieni esim alu öljypohjan poistoproppu täyttö aukoksi .

Huom no 6 ja 7 ovat lähinnä toiveajattelua jotka on heitetty mietittäväksi / eli jos koppa on pultattu massiivi levyyn kiinni hitsauksen ajaksi ja hitsataan
varovasti pätkä kerrallaan välillä jäähdytellen voidaanko onnistua vai veteleekö pilalle ja onko paikka mihin siirtää ??
Seppo
Tuotahan vois joku kokeilla, mutta en usko että tulee hyvää.

Ennemminkin joku vois tehdä alkuperäisiä muovikoppien mallisia alumiinikoppia, urat vaan tekis tuolle Vectran venttilikopan tiivisteelle.
Luulisin että ostajia löytyisi sellaisille venttiilikopille...
Opel Omega MV6 -97

Avatar
Wlle
OCF Member 2017
Viestit: 3021
Liittynyt: 16 Loka 2007, 20:27
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kaikki faktat alu venttiilikoppien vaihto V6 Omegaan

Viesti Kirjoittaja Wlle » 03 Marras 2012, 21:02

Ile__ kirjoitti:En ainakaan itse viilannut 2kk sitten mitään kun laitoin alukopat 3.0 V6 Omegaan.
Asensin kylläkin kopat ristiin, sekin meni ongelmitta.
Lopputuloksena on silti se että öljyntäyttö ei onnistu näppärästi kun Webaston putket tulee öljykorkin päälle.

Itse ajattelin jälkeenpäin, että jos vielä käytän kopat irti, laitan ne oikein päin jolloin öljyn lisääminen onnistuu pelkän päällimmäisen imusarjan irroituksella (se on helppo ja nopea irroittaa).
Mutta jos ei ole webastoa niin paljon helpompi se on lisätä tuota kautta, pitempi putki "rattiin" jatkoksi ja onnistuu. Itekkään en viilannu mittään vaikka ensiksi laitoin kopat ns. oikein päin ja sitten vaihoin ristiin. Toki ne tulpanreiät on tuolloin väärään suuntaan niin ei johto tule tiiviisti sinne. itse nätisti sikaliimalla tiivistin ne.

No sanottakoon vielä että useasti venttiilikoppien vuodon/kieroutumisen syy on että huohotin jäätyy ja pukkaa öljyt heikosta kohasta ulos, eli yleensä venttiilikopasta (itsellä tuli venakopasta JA kannen välistä kamat pihalle). Huohotin likaantuu ja se lika jäätyy. Ite oon putsannu aina ko olen koneellle muutakin tehny, kuitenkin kerran vuojessa ettei käy huonosti.

Koppien jälikiristys kannattaa tehä ja se kiristys momentti on tosiaan vain 8nm eikä enempää, mennee helposti kierteetki jos kovin vääntää..


Monet on silti sanonu että aivan hyvin ne muovikopatkin piettää kun asentaa oikein. Totta neki pelaa hyvin ko vain se mikä koppien kieroutumisen aiheuttaa on korjattu. Tämä siksi että nuiden (alumiini vs muovi) koppien hinnat on aika erit..
-(z)- Insignia 2.0CDTI 4x4 -11, Frontera 16v 4x4 -95
EX : Frontera B, Omega B MV6, 2.5DTI & 2x 2.0 8v, Astra F, Kadett D, Vectra B2

Avatar
sepse
OCF Member 2020
OCF Member 2020
Viestit: 3195
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Kaikki faktat alu venttiilikoppien vaihto V6 Omegaan

Viesti Kirjoittaja sepse » 03 Marras 2012, 22:28

Nyt kun niitä alu koppia on asenneltu , jääkö siihen täyttöreiän yläpuolelle minkään vertaa tilaa / ts jos ottaa vastaavan jengan kun korkissa on ja liittää
siihen kulma putken joka tulee parempaan kohtaan ja sen päässä on oma korkki .
Putkihan voi olla vain esim noin 1.5- 2.0 cm halkaisijaltaan , Olettaen että korkin yläpuolella on tyhjää tilaa noin 2 cm homma voisi luonata .
Olisiko kellään liittää kuvia Ompusta alu kopat paikallaan niin voisi suunnitella .
http://aijaa.com/uH7usg eikös tuon mukaan pysty tekeen tuohon oman täyttökaulan vaikka ylimääräisen korkin jenkaan liittäen .
Perk enkelsmannien kuva / tulipelli peilikuva :banghead: Taitaa silti mahtua suomi kuvasta verraten http://aijaa.com/Tsf6gP
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / tallessa 4x3.0 V6 / 3x 2.5 V6 / 1x 2.0 8v B1 ja 2x 3.2 V6 /1x 3.0 V6 / 2x 2.6 V6 / 2x 2.2 16v B2 ( varaosina 1 B1 ja 1x B2) . Lisäksi vaimon Vectra A V6 95 /vielä mahtuu :) :roll:

Avatar
sepse
OCF Member 2020
OCF Member 2020
Viestit: 3195
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Kaikki faktat alu venttiilikoppien vaihto V6 Omegaan

Viesti Kirjoittaja sepse » 06 Marras 2012, 00:33

No niin , kun ensi kesän aurinko lämmittää taas tuon ulkoilma työpisteeni alkaa alukoppien asennus ja ennen kaikkea täyttö röörin suunnittelu .
Ebaysta sain huudettua alukopat 95 eur kuljetuksineen .
Missäs hinnassa Suomessa on noiden tiivisteet ja niissä lienee tarvike tiivisteetkin ok vai ??
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / tallessa 4x3.0 V6 / 3x 2.5 V6 / 1x 2.0 8v B1 ja 2x 3.2 V6 /1x 3.0 V6 / 2x 2.6 V6 / 2x 2.2 16v B2 ( varaosina 1 B1 ja 1x B2) . Lisäksi vaimon Vectra A V6 95 /vielä mahtuu :) :roll:

Avatar
Jomppa-88
'Senator'
'Senator'
Viestit: 459
Liittynyt: 13 Maalis 2008, 17:06
Paikkakunta: porvoo

Re: Kaikki faktat alu venttiilikoppien vaihto V6 Omegaan

Viesti Kirjoittaja Jomppa-88 » 06 Marras 2012, 09:57

Vähä aika sitten tilasin automuovikem järviseltä nuo tiivarit alukoppien, näitten kiinnitys pulderoitten o-renkaat sit imusarjan o-renkaat ja imusarjan alapuolen kolmet tiivarit oli sen satasen pintaan oli kyllä original kamaa. odottelee asennusta parhaillaan, meinaan kasata tiivisteliiman kera kopat mutta kevyesti.
omega 02 farkku 2.6 elegance sport man

Avatar
sepse
OCF Member 2020
OCF Member 2020
Viestit: 3195
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Kaikki faktat alu venttiilikoppien vaihto V6 Omegaan

Viesti Kirjoittaja sepse » 06 Marras 2012, 10:33

Näyttäs että netissä merkki tiivisteet alukoppiin makselee noin keskivertoisesti 23 puntaa/2 koppaa .
Mietein juuri että mistä kannattaa ostaa .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / tallessa 4x3.0 V6 / 3x 2.5 V6 / 1x 2.0 8v B1 ja 2x 3.2 V6 /1x 3.0 V6 / 2x 2.6 V6 / 2x 2.2 16v B2 ( varaosina 1 B1 ja 1x B2) . Lisäksi vaimon Vectra A V6 95 /vielä mahtuu :) :roll:

Avatar
Wlle
OCF Member 2017
Viestit: 3021
Liittynyt: 16 Loka 2007, 20:27
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kaikki faktat alu venttiilikoppien vaihto V6 Omegaan

Viesti Kirjoittaja Wlle » 06 Marras 2012, 17:34

sepse kirjoitti:Näyttäs että netissä merkki tiivisteet alukoppiin makselee noin keskivertoisesti 23 puntaa/2 koppaa .
Mietein juuri että mistä kannattaa ostaa .
Seppo
Ei kannata nuissa tiivisteissä säästellä.. Ei se hintaero niin iso ole, orkkistiivisteet ehottomasti! -(z)-
-(z)- Insignia 2.0CDTI 4x4 -11, Frontera 16v 4x4 -95
EX : Frontera B, Omega B MV6, 2.5DTI & 2x 2.0 8v, Astra F, Kadett D, Vectra B2

Avatar
Jomppa-88
'Senator'
'Senator'
Viestit: 459
Liittynyt: 13 Maalis 2008, 17:06
Paikkakunta: porvoo

Re: Kaikki faktat alu venttiilikoppien vaihto V6 Omegaan

Viesti Kirjoittaja Jomppa-88 » 07 Marras 2012, 17:08

mites tuo huohottimen putsaus pitäs samalla tehdä sekin ens viikolla kun vaihdan nuo alukopat, eli sijaitsee jossain vänkkärin puolen venankopan takana? se irti sit ja laskee vaikka brake cleanerilla lävitte ja puhaltelee? mites tämän letkujen putsaus kun lueskelin "vanhoja otsikoita" aiheesta niin ois hyvä avata samalla se imusarjankannen päällä oleva muoviset -(z)- ecotec lätkät ja availla kanavat sieltäkin? onko tässäkin joku 1mm reikä mikä tukkeutuu helposti niin kuin x20xev kaasuläppäkotelossa esim.... jos joku avittas kun ole vastaavaa tästä myllystä tehny
omega 02 farkku 2.6 elegance sport man

Avatar
sepse
OCF Member 2020
OCF Member 2020
Viestit: 3195
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Kaikki faktat alu venttiilikoppien vaihto V6 Omegaan

Viesti Kirjoittaja sepse » 07 Marras 2012, 17:20

Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / tallessa 4x3.0 V6 / 3x 2.5 V6 / 1x 2.0 8v B1 ja 2x 3.2 V6 /1x 3.0 V6 / 2x 2.6 V6 / 2x 2.2 16v B2 ( varaosina 1 B1 ja 1x B2) . Lisäksi vaimon Vectra A V6 95 /vielä mahtuu :) :roll:

Avatar
Jomppa-88
'Senator'
'Senator'
Viestit: 459
Liittynyt: 13 Maalis 2008, 17:06
Paikkakunta: porvoo

Re: Kaikki faktat alu venttiilikoppien vaihto V6 Omegaan

Viesti Kirjoittaja Jomppa-88 » 08 Marras 2012, 21:37

sepse kirjoitti:Tuossapa ohjeet enklanniksi .http://www.omegaowners.com/forum/index. ... ic=90653.0
Seppo
kiitos linkityksestä :worship: eli siis tarvii vielä hommata huohotin poksin tiivari ja ekolätkän alle o-renkaita sekä kaasuläppäkotelon-imusarjan väiliset tiivarit jos läväyttää osiin koko huohotin osat kokonaisuudessaan, onko muuten minkälainen homma tuo huohottimen irroitus tuolta vänkkärin kannen takaa?
omega 02 farkku 2.6 elegance sport man

Avatar
sepse
OCF Member 2020
OCF Member 2020
Viestit: 3195
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Kaikki faktat alu venttiilikoppien vaihto V6 Omegaan

Viesti Kirjoittaja sepse » 08 Marras 2012, 21:54

Paikka on ahdas /pyyhkijät pois, tuulilasin alareunan alta muovi pois -raitisilmasuodatin kehyksineen pois , siitä tilasta irrotat noin kahden kämmenen kokoisen huoltoluukun , myös tuulilasinpyyhkimen koneiston poisto lienee tarpeellinen . Mennee paljon kaljaa ja tupakkia :hypocrite:
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / tallessa 4x3.0 V6 / 3x 2.5 V6 / 1x 2.0 8v B1 ja 2x 3.2 V6 /1x 3.0 V6 / 2x 2.6 V6 / 2x 2.2 16v B2 ( varaosina 1 B1 ja 1x B2) . Lisäksi vaimon Vectra A V6 95 /vielä mahtuu :) :roll:

pekka90
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 03:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaikki faktat alu venttiilikoppien vaihto V6 Omegaan

Viesti Kirjoittaja pekka90 » 16 Helmi 2016, 08:06

Tietääkö kukaan, mistäpäin nuo alumiini kopat sais? ja viel kaikki tarvittava niiden vaihtoon? listaa/hintaa? Ensimmäinen X30XE Omega itsellä, eikä juuri ole tullut tutustuttua koko laitokseen... ajokielto päällä vammauduttuani vakavasti vänkärinä koulu matkalla... :banghead:

Vastaa Viestiin