1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
onko tällä seurakunnalla mennyt 1.4 turboista laatikoita vaihtoon?
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Jos on 6- vaihteinen manuaali , niin vaihteisto on M32-6 , ja ennemmin tai myöhemmin se mitä ilmeisimmin hajoaa. Astra H turboista noita on muistaakseni foorumilaisilla meenyt.
Tuossa lista autoista , joissa kyseistä laatikkoa käytetään.
Astra H: Z17DTJ ecoFLEX 1.7 CDTI 1 3,35 YZ, Z17DTH 1.7CDTI 1 3,65 NU, YP , A/Z17DTJ, A/Z17DTR 1.7CDTI 1 J9, XA, Z19DT, Z19DTH/J/L 1.9CDTI 1 NS, H4, YQ, Z22YH 2.2 Direct 1 C7, YE, Z20LEH 2.0 Turbo 240PS OPC ? 3,83 D7, G8, YL. Z16LET 1.6 Turbo 180PS ? 3,94 D9, YN
Z20LEL 2.0 Turbo 170PS 1 NR, H3, Z20LER 2.0 Turbo 200PS 2 GJ, H2, YJ
Astra J: A17DTJ, A17DTR 1.7 CDTI 1 3,65 7J, A16LET 1.6 Turbo 2 3,94 8S, A14NET 1.4 Turbo 1 4,18 7C
Corsa D: Z17DTR 1.7 CDTI 2 3,35 J4, YU, Z16LEL, Z16LER 1.6 Turbo & OPC 2 4,18 1E, YM
Insignia: A20DTC, A20DTJ 2.0CDTI 3 3,35 1B , A16LET 1.6 Turbo 4 3,94 1C, A16XER, A18XER 1.8 16V Benzin 2 4,18 R9
Meriva A: Z17DT, Z17DTR 1.7 CDTI 1 3,65 J8, YA, Z16LET OPC 1.6 Turbo 2 3,94 D5, YF
Signum, Vectra C: Z19DT, Z19DTL 1.9 CDTI 1 3,35 C8, YT, Z22YH 2.2 Direct 2 3,65 C7, YE 2 3,83 C6, G7, YG
Zafira B: Z17DTJ ecoFLEX 1.7 CDTI 3 3,35 QH, A17DTJ, A17DTR 1.7 CDTI 1 3,65 J9, XA, Z19DT, Z19DTL 1.9 CDTI 1 NS, H4, YQ
Z22YH 2.2 Direct 2 3,83 D3, G7, YG, Z19DTH 1,9 CDTI 1 D4, G9, YH, Z20LEH 2.0 Turbo OPC 2 3,94 D8, H1, YK, Z20LER 2.0 Turbo 2 GJ, H2, YJ
Z16XNT 1.6 Erdgas 2 4,18 1D
Tuossa lista autoista , joissa kyseistä laatikkoa käytetään.
Astra H: Z17DTJ ecoFLEX 1.7 CDTI 1 3,35 YZ, Z17DTH 1.7CDTI 1 3,65 NU, YP , A/Z17DTJ, A/Z17DTR 1.7CDTI 1 J9, XA, Z19DT, Z19DTH/J/L 1.9CDTI 1 NS, H4, YQ, Z22YH 2.2 Direct 1 C7, YE, Z20LEH 2.0 Turbo 240PS OPC ? 3,83 D7, G8, YL. Z16LET 1.6 Turbo 180PS ? 3,94 D9, YN
Z20LEL 2.0 Turbo 170PS 1 NR, H3, Z20LER 2.0 Turbo 200PS 2 GJ, H2, YJ
Astra J: A17DTJ, A17DTR 1.7 CDTI 1 3,65 7J, A16LET 1.6 Turbo 2 3,94 8S, A14NET 1.4 Turbo 1 4,18 7C
Corsa D: Z17DTR 1.7 CDTI 2 3,35 J4, YU, Z16LEL, Z16LER 1.6 Turbo & OPC 2 4,18 1E, YM
Insignia: A20DTC, A20DTJ 2.0CDTI 3 3,35 1B , A16LET 1.6 Turbo 4 3,94 1C, A16XER, A18XER 1.8 16V Benzin 2 4,18 R9
Meriva A: Z17DT, Z17DTR 1.7 CDTI 1 3,65 J8, YA, Z16LET OPC 1.6 Turbo 2 3,94 D5, YF
Signum, Vectra C: Z19DT, Z19DTL 1.9 CDTI 1 3,35 C8, YT, Z22YH 2.2 Direct 2 3,65 C7, YE 2 3,83 C6, G7, YG
Zafira B: Z17DTJ ecoFLEX 1.7 CDTI 3 3,35 QH, A17DTJ, A17DTR 1.7 CDTI 1 3,65 J9, XA, Z19DT, Z19DTL 1.9 CDTI 1 NS, H4, YQ
Z22YH 2.2 Direct 2 3,83 D3, G7, YG, Z19DTH 1,9 CDTI 1 D4, G9, YH, Z20LEH 2.0 Turbo OPC 2 3,94 D8, H1, YK, Z20LER 2.0 Turbo 2 GJ, H2, YJ
Z16XNT 1.6 Erdgas 2 4,18 1D
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Kiitos kattavasta listasta. Laakeri menee. Mutta onko esim. Robertx:llä tietoa, kuinka yleinen tämä vika on ? Kallis se on ainakin.
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Jos M32 laakerivikoja alkaa Googlettamaan niin tosiaan ei varmastikkaan joudu asiansa kanssa yksin.
Muistan kylläkin lukeneeni että sen sijaan että vaihdettaisiin koko laatikko, saisi myös ne laakerit vaihdettua.
Joskus kun olin turbo H Astraa ostamassa niin tuli kyseisestä viasta lueskeltua...
Edit. Linkkiä aiheesta http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4&t=212610
Muistan kylläkin lukeneeni että sen sijaan että vaihdettaisiin koko laatikko, saisi myös ne laakerit vaihdettua.
Joskus kun olin turbo H Astraa ostamassa niin tuli kyseisestä viasta lueskeltua...
Edit. Linkkiä aiheesta http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4&t=212610
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Kadett C 1979 Coupe
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Juurikin noin kuten Sämä kirjoittaa. Ulkomaisilla Opel saiteilla ihan yleinen keskustelunaihe. Laakerit saa vaihdettua ja youtubesta löytyy filminpätkää hommasta ja googlettamalla ohjetta. Uuden tai korjatus laatikon saa ulkomailta mahdollisesti edullisemmin kuin , mitä laakerinvaihto maksaa... toki laakerit voi itsekin vaihtaa. Vaatii kuitenkin vaihteiston irrotuksen autosta.Sämä kirjoitti:Jos M32 laakerivikoja alkaa Googlettamaan niin tosiaan ei varmastikkaan joudu asiansa kanssa yksin.
Muistan kylläkin lukeneeni että sen sijaan että vaihdettaisiin koko laatikko, saisi myös ne laakerit vaihdettua.
Joskus kun olin turbo H Astraa ostamassa niin tuli kyseisestä viasta lueskeltua...
Edit. Linkkiä aiheesta http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4&t=212610
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Taitaa olla nämä ylipitkät välitykset melkonen riesa näissä manuaaleissa. Ainakin mitä ite oon ajanu tolla J Astralla 1.4t koneella niin varmasti saa laatikon rikki ajamalla jos vanhasta tottumuksesta ajelee liian isoilla vaihteilla.
Vähä ot, mutta Saabeja olen seuraillut ja yllättävän monessa (ehkä 4 tapausta olen nyt lukenut, eli aika vähiä määriä varmaan tuohon m32 nähden kuitenkin) 9-3ss f40 laatikolla alkanut ulisemaan 50-60 vauhdissa kolmosella. Osittain varmasti siksi että ei öljyjä vaihdeta ollenkaan kun niille ei vaihtoväliä virallisesti kai ole, mutta varmasti myös siksi että se isoin vaihde vaikka on ajettavissa niin silti se on ihan liian iso jopa 80kmh vauhtiin. Moottori kun kyllä jaksaa vääntää.
Omaani tuli laatikko vaihdettua kytkinrempan takia ja nyt tätä uutta laatikkoa olen pyrkinyt säästämään ajamalla isoimmalla vaihteella vasta 100kmh vauhdissa. Bensaa palaa vähän enemmän mutta se nyt on vielä halpaa tuohon laatikkoremppaan nähden.
Vähä ot, mutta Saabeja olen seuraillut ja yllättävän monessa (ehkä 4 tapausta olen nyt lukenut, eli aika vähiä määriä varmaan tuohon m32 nähden kuitenkin) 9-3ss f40 laatikolla alkanut ulisemaan 50-60 vauhdissa kolmosella. Osittain varmasti siksi että ei öljyjä vaihdeta ollenkaan kun niille ei vaihtoväliä virallisesti kai ole, mutta varmasti myös siksi että se isoin vaihde vaikka on ajettavissa niin silti se on ihan liian iso jopa 80kmh vauhtiin. Moottori kun kyllä jaksaa vääntää.
Omaani tuli laatikko vaihdettua kytkinrempan takia ja nyt tätä uutta laatikkoa olen pyrkinyt säästämään ajamalla isoimmalla vaihteella vasta 100kmh vauhdissa. Bensaa palaa vähän enemmän mutta se nyt on vielä halpaa tuohon laatikkoremppaan nähden.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Kadett C 1979 Coupe
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Saksalaisilla saiteilla yleinen tieto / arvio laatikon hajoamisen syystä on sivuakselin laakerin tehtaalla asetettu liian suuri esijännitys. Tästä syystä monesti pelkän laakerinvaihdon jälkeen laatikko kuitenkin hajoaa uudestaan puolen vuoden sisällä. Toinen vaihtoehto on , ettei laakeri saa pienillä kierroksilla kunnolla öljyä.
Itsellä Vectrassa tuo M32 - laatikko, ei vielä mitään ongelmaa. 240 000 km ajettu. Käytän kyllä 6 - vaihdetta jo heti 80 km/h nopeudesta alkaen.
Itsellä Vectrassa tuo M32 - laatikko, ei vielä mitään ongelmaa. 240 000 km ajettu. Käytän kyllä 6 - vaihdetta jo heti 80 km/h nopeudesta alkaen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Olisikohan liian suurella vaihteella jurruttamisella osuutta vaihdelaatikko-ongelmiin?
Ajotietokone sytyttää omassa kulkupelissä kiihdytettäessä vaihtamiskehotusmerkin alle 2000 rpm:n. Jos niillä kierroksilla isommalle vaihtaa on laatikko uskoakseni aika kovilla.
Ajotietokone sytyttää omassa kulkupelissä kiihdytettäessä vaihtamiskehotusmerkin alle 2000 rpm:n. Jos niillä kierroksilla isommalle vaihtaa on laatikko uskoakseni aika kovilla.
Astra K Sports Tourer innovation 1.4T At6 My16
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 My13
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 My13
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Laatikon teknisten tietojen mukaan kestää 320 Nm vääntöä. A14NET koneen maksimivääntö overboostilla on 220 Nm. Sen puolesta pitäis kyllä laatikon kestää. Liekö sitten turbon äkillisillä (?) vedon vaihteluilla olis tekemistä laatikon keston kanssa. Jokatapauksessa alkaa ääntämään 5 ja 6 - vaihteilla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
pienellä googlettelulla ongelma tuntuu olevan aika yleinen.
Voi helevatan kuustoista. Eihän noihin uskalla koskea !
Voi helevatan kuustoista. Eihän noihin uskalla koskea !
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
On tosiaan aika yleinen ja kallis ongelma. Kannattaa tosiaan miettiä muita vaihtoehtoja. 5- vaihteiset F - sarjan laatikot kestävät, tai isompien turbojen F40-6.
M22 - laatikko sitävastoin on myös ongelmainen.
M22 - laatikko sitävastoin on myös ongelmainen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Kattelin tuoss ajaessani eri vaihteiden nopeuden minimiarvot tuolle 2000 rpm:lle.Fisherman kirjoitti: Ajotietokone sytyttää omassa kulkupelissä kiihdytettäessä vaihtamiskehotusmerkin alle 2000 rpm:n. Jos niillä kierroksilla isommalle vaihtaa on laatikko uskoakseni aika kovilla.
3. vaihde 45 km/h
4.vaihde 62 km/h
5.vaihde 78 km/h
kutosta en päässyt kokeilemaan, arvio olisi 92-95 km/h.
Mittarivirhe (oletus 8%) huomioitu.
Vaatii kyllä ajotottumuksiini muutoksia jos ei halua vedättää alle 2000 kierroksen.
Esim. nelosvaihteella ei olisi mitään käyttöä taajamanopeudella 50.
Kolmosen olen heittänyt yleensä kolmessakympissä ja nelkun viidessä, ja siististi kakistelematta ja hiljaa jaksaa kyllä vääntää.
Kuten joku tuossa kirjoitti, niin ilmeisesti tärkeintä vaihdelaatikon kulumisen kannalta on välttää isoimmilla (alkaen nelkusta) vaihteella ajoa tuolla alle 2000 rpm:n, ja turbon maksimitehoja?
Tiedä näistä.
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Ja lisäys edelliseen että autoni moottori 1,4 turbo 140 hv, vm 2012 (faceliftin jälkeen).
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Jos/kun on kyse jo tehtaalla tehdystä laakerin esijännitysvirheestä, ei ajotavalla välttämättä ole ratkaisevaa merkitystä. Jos taas laakeria vaivaa öljynpuute tai ei tykkää väännöstä, niin silloin ei ole hyvä vedättää pienillä kierroksilla.
Kuten jo aiemmin kirjoitin... itse vaihdan 6 - vaihteelle heti 80 km/h jälkeen ja vain jyrkimmissä mäissä vaihdan 5 - vaihteelle. Dieselissä on jokatapauksessa enemmän vääntöä kuin bensaturbossa. M32-6 laatikko on itsellä kestänyt reilut 60 tkm tuollaista ajoa... autossa ajokilometrejä kaikenkaikkiaan 240 tkm.
Kuten jo aiemmin kirjoitin... itse vaihdan 6 - vaihteelle heti 80 km/h jälkeen ja vain jyrkimmissä mäissä vaihdan 5 - vaihteelle. Dieselissä on jokatapauksessa enemmän vääntöä kuin bensaturbossa. M32-6 laatikko on itsellä kestänyt reilut 60 tkm tuollaista ajoa... autossa ajokilometrejä kaikenkaikkiaan 240 tkm.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Tuossa juttua M32-6 - laatikosta:
http://www.diagnostics.org.uk/2010/01/m ... -cdti-vxr/
http://www.diagnostics.org.uk/2010/01/m ... -cdti-vxr/
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i