1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

ascona_c kirjoitti:Itsellä Insigniassa käsittääkseni juuri tuo laatikko? (2.0CDTi 130hv) Mittarissa 200tkm, eikä toiminnassa ole ollut vielä mitään ongelmia.
On kyseinen M32-6 - laatikko tuossa Insigniassa. Taitaa olla sitten Wernerin kasaama, kun ei ole ongelmaa , hyvä niin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ajonautinto
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Heinä 2011, 21:28

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

Voisiko näistä kommenteista päätellä, että "huono" päätylaakeri pettää alle 100 tkm (tai 150 tkm). Eli jos laatikko on kestänyt nuo kilometrit, se on hyvää valmistuserää ja kestää jatkossakin.
Mondeo mk4, 2.5t, Opel Kadett C - 79
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
immu64
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 30 Elo 2013, 21:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja immu64 »

Veikkaan että ei tämä kuitenkaan välttämättä mikään yleinen ongelma tule olemaan, koska
asennuksen huolellisuudesta ilmeisesti tässä on kysymys, eli millainen päivä on Wernerille sattunut:)

Sitten pari tyhmää kysymystä minä kun en auton mekaniikasta tiedä juuri mittään. Koska tuo vika on mitä ilmeisimmin 6-vaihteen laakerissa,
niin vaikuttaako tuon laakerin kulumiseen se, paljonko 6-vaihdetta käyttää?
Jos ajelee pelkästään kaupunkiajoa (teoriassa ja käytännössäkin näin mahdollista), 6-vaihdetta ei juuri käytetä ollenkaan koskaan.
Ja mitenkä tuo viallinen laakeri voi vaikuttaa koko vaihelaatikon kuntoon, eli jos laakeri vaihetaan ja esijännitetään uudelleen
niin miksi vaihettais koko vaihelaatikko?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Niitä laakereita on pettänyt 60 tkm ja 80 tkm ajetuista tai sitten yli 100 tkm ajetuista... tosi vaikea on päätellä kauanko kestää.
Teoriassa , jos vaikka kaikki maanantaina kasatut vaihteistot olisivat virheellisesti kasattuja, niin se olis kaiketi n. 20 % kaikista laatikoista. Eli suurin osa kasatuista olisi kuitenkin oikein kasattuja.
Topicin ensimmäisen sivun lopussa olevan linkin sisältämän voimanvälityskaavion mukaan muutkin vaihteet käyttävät samaa akselia. Esim. 5 - vaihde.
Hajoava laakeri on 6- ja 5- vaihteiden hammaspyörät sisältävän sivuakselin päätylaakeri. Hieman saattaa vaikuttaa 6 - vaihteen vähempi käyttö.
Viallinen päätylaakeri aiheuttaa koko sivuakselin liikkumista sivusuunnassa. Se ei tee hyvää hammaspyörille.
Kustannus ja osaamiskysymys on, vaihtaako vain laakerisarjan , vai koko laatikon. Useimmat korjaamot vaihtavat koko laatikon.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ricon
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 27 Joulu 2011, 17:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Ricon »

Mielenkiinnosta koskeeko tämä ainoastaan 1.4 turbo astraa sekä insigniaa? Lähinnä mua kiinostaa että onko seuraava kakkosauto uusi insignia vai mondeo?
Volvo v90 R-desing
Ford mondeo titanium business
Ex Opel Astra 1,4 turbo sport aut sports-tourer
Ex Volvo Xc-60 ocean race
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12740
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Mikä loota dieselkoneisissa manuaali-vaihteisissa j-astroissa on?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Astra J: A17DTJ, A17DTR 1.7 CDTI , 1.3 CDTI M32-6 - laatikko.

The new 2013 astra J's including the GTC with the 2.0 CDTI engine use the new M32 with modified bearings as vauxhall have had batches of these go back under warranty with bearing failure. these seem to now do the trick and most tuners will buy these bearings and fit them to older M32 units to allow for maximum reliablity when tuning or remapping.

Uusissa J Astroissa siis "parannettu" M32-6 - laatikko... niissä on voitelukanavat sivuakselin päätylaakerille ja vahvempi päätylaakeri.
Tietoa tehtaan parannusten onnistumisesta ei vielä ole.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12740
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Robertx kirjoitti:Astra J: A17DTJ, A17DTR 1.7 CDTI , 1.3 CDTI M32-6 - laatikko.

The new 2013 astra J's including the GTC with the 2.0 CDTI engine use the new M32 with modified bearings as vauxhall have had batches of these go back under warranty with bearing failure. these seem to now do the trick and most tuners will buy these bearings and fit them to older M32 units to allow for maximum reliablity when tuning or remapping.

Uusissa J Astroissa siis "parannettu" M32-6 - laatikko... niissä on voitelukanavat sivuakselin päätylaakerille ja vahvempi päätylaakeri.
Tietoa tehtaan parannusten onnistumisesta ei vielä ole.
'
Okei eli pitäs olla jo parempi loota.

Kiitti infosta :peukku:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Nimenomaan korostus sanalla pitäis. Varmaa tietoa ei vielä ole.
Ole hyvä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
P3
'Senator'
'Senator'
Viestit: 436
Liittynyt: 29 Kesä 2006, 08:50

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja P3 »

Robertx kirjoitti:Jos on 6- vaihteinen manuaali , niin vaihteisto on M32-6 , ja ennemmin tai myöhemmin se mitä ilmeisimmin hajoaa. Astra H turboista noita on muistaakseni foorumilaisilla meenyt.

Tuossa lista autoista , joissa kyseistä laatikkoa käytetään.

Astra H: Z17DTJ ecoFLEX 1.7 CDTI 1 3,35 YZ, Z17DTH 1.7CDTI 1 3,65 NU, YP , A/Z17DTJ, A/Z17DTR 1.7CDTI 1 J9, XA, Z19DT, Z19DTH/J/L 1.9CDTI 1 NS, H4, YQ, Z22YH 2.2 Direct 1 C7, YE, Z20LEH 2.0 Turbo 240PS OPC ? 3,83 D7, G8, YL. Z16LET 1.6 Turbo 180PS ? 3,94 D9, YN
Z20LEL 2.0 Turbo 170PS 1 NR, H3, Z20LER 2.0 Turbo 200PS 2 GJ, H2, YJ

Astra J: A17DTJ, A17DTR 1.7 CDTI 1 3,65 7J, A16LET 1.6 Turbo 2 3,94 8S, A14NET 1.4 Turbo 1 4,18 7C

Corsa D: Z17DTR 1.7 CDTI 2 3,35 J4, YU, Z16LEL, Z16LER 1.6 Turbo & OPC 2 4,18 1E, YM

Insignia: A20DTC, A20DTJ 2.0CDTI 3 3,35 1B , A16LET 1.6 Turbo 4 3,94 1C, A16XER, A18XER 1.8 16V Benzin 2 4,18 R9

Meriva A: Z17DT, Z17DTR 1.7 CDTI 1 3,65 J8, YA, Z16LET OPC 1.6 Turbo 2 3,94 D5, YF

Signum, Vectra C: Z19DT, Z19DTL 1.9 CDTI 1 3,35 C8, YT, Z22YH 2.2 Direct 2 3,65 C7, YE 2 3,83 C6, G7, YG

Zafira B: Z17DTJ ecoFLEX 1.7 CDTI 3 3,35 QH, A17DTJ, A17DTR 1.7 CDTI 1 3,65 J9, XA, Z19DT, Z19DTL 1.9 CDTI 1 NS, H4, YQ
Z22YH 2.2 Direct 2 3,83 D3, G7, YG, Z19DTH 1,9 CDTI 1 D4, G9, YH, Z20LEH 2.0 Turbo OPC 2 3,94 D8, H1, YK, Z20LER 2.0 Turbo 2 GJ, H2, YJ
Z16XNT 1.6 Erdgas 2 4,18 1D
Robertx: Palaan vielä vanhaan kysymykseen ( vaikka lupasin jo itselleni, etten koske näihin pitkällä tikullakaan ) : nimittäin, listalta puuttuu Meriva B. Onko uudemmassa Merivassa eri laatikko ?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Saahan tuohon palata. Tuo lista ei ole näköjään täydellinen.
M32-6 laatikko , Meriva B : A17DTC, A17DTS,A14NET
Valitettavasti siis B Merivastakin löytyy tuo laatikko.

Löytyi masentava lista:
http://www.vxronline.co.uk/forum/showth ... ility-list

Info ja öljynvaihto - ohje:
http://z22se.co.uk/threads/m32-gearbox-info.19502/

Törmäsin tietoon, että päätylaakeri olisi vaihdettu vahvempaan 2011.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vecculiko
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 247
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 03:00

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Vecculiko »

Robertx kirjoitti: Löytyi masentava lista:
http://www.vxronline.co.uk/forum/showth ... ility-list
Niin no miten sen ottaa, minusta kuitenkin aika lyhyt ongelmallisten lista jos vertaa tähän
VXRonline.co.uk StatisticsVXRonline.co.uk Statistics
Threads 223,523 Posts 3,120,905 Members 28,732 Active Members 2,929

Murto-osahan tuohon jäsenistä toisaalta on mitään vastannut, oli ongelmia ollut tai sitten ei. Näyttää lisäksi olevan 06-08 vuosimalleja enimmäkseen, missä on ongelmia ollut jos nyt tuota oikein tulkitsin.

Eikä ocf:n jäsenistäkään kovin monella kuitenkaan taida olla viallista laatikkoa tullut vastaan.

Itse en jättänyt ostamatta autoa tämän takia. Huono tuuri sitten jos kohalle sattuu.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Joo, kaikki on toki suhteellista , eli jäsenmäärään nähden viallisia on vähän... jos nyt kaikki ovat ilmoittaneet laatikon hajoamisesta.
On tainnut muutamalta foorumilaiselta hajota laatikko, jos en ihan väärin muista ja oireita useammalla.

Suurin osa valmistetuista laatikoista ilmeisesti kestää... itsellä kestänyt Vectrassa jo 240 tkm.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Baku
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Loka 2013, 11:05

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja Baku »

Itsellä Astra J (2012) 1,4T Aut. Ostin uutena ja automaattilaatikko vaihdettiin n.6000 km kohdalla kokonaan koska oli ihan pihalla. Ei nykyinenkään huippu ole, koska ykkönen ja kakkonen on liian pitkiä. Lisäksi vauhdin hiljentyessä vaihtaa kyseisille vaihteille aivan liian aikaisin. Vika, joka on ollut uudesta asti on seuraava: Matka-ajossa n.110km/h, vakionopeudensäädin päällä, vaihtaa jopa neloselle kun tulee pieni ylämäki. Kierrokset neljässä tonnissa vaikka käsittääkseni vääntö pitäisi riittää isompaan vaihteeseen. Metro-Autossa sanovat ettei vikakoodeja löydy. Onko ideoita mitä kannattais tehdä?
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 689
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Tässä on nyt tullut luettua ahkerasti M32 6-vaihteisen manuaalilaatikon ongelmista tämän foorumin lisäksi brittiläisten näkökulmasta (vxronline.com & astraownersclub.com)
Eräitä sieltä mieleen jääneitä juttuja:
Britanniassa laakerivika on *takuuaikana* ilmennyt 4-5%:lla niistä ajoneuvoista, jotka on varustettu M32-6 laatikolla. Ja hyvinkin vähäisillä mailimäärillä (7k, 15k, 25k, 35k...)
Lukuisat muut ovat sitten joutuneet ongelman eteen takuun jo umpeuduttua.
Kuningaskunnassa on lukuisia pajoja, jotka ovat erikoistuneet tuon laatikon korjauksiin. Tiukin hinta laakerinvaihdolle, joka tuli vastaan oli 285£ (autossa kiinni olevaan laatikkoon), mutta esim. hintaan 399£ on Warren G:kin jo kunnostanut niitä 3-5:n auton viikkovauhtia parin-kolmen vuoden ajan. Siis kun vie autonsa sinne ja hakee pois. Hän onnistuu vaihtamaan sivuakselin päätylaakerin irrottamatta laatikkoa kokonaan! Älkää kysykö miten?
OPC-malleja siellä saarivaltakunnassa on nähtävästi monikymmenkertaisesti Suomeen verrattuna, joten kokemuksiakin löytyy. Ja Astra H OPC (Vauxhall Astra Mk5 VXR) varsinkin kun on sattuneesta syystä erityisesti nyt omassa intressissäni. Etenkin tuunattujen pirssien omistajista eräät ovat rakentaneet erityisen öljynlauhduttimen laatikon yhteyteen ongelman ehkäisemiseksi. Ja tuloksia kehuttiin lupaaviksi. Kun alkaa kuulemma laatikko kuumentua päädystään polttavan kuumaksi jo parin mailin kevyen ajon jälkeen? Löytyy myös monta tapausta, jossa kunnostettu laatikko on lauennut uudelleen jopa vain 5000 mailin jälkeen!
Eräässä jutussa olin havaitsevinani "sisäpiiritietoa" Wien/Aspernin kokoonpanolinjalta? Akseleita rataspakkoineen kuulemma varastoidaan varsinkin talvisaikaan verrattain kylmässä hallissa ja laatikon kasausta edeltävä akselin mittaus esikiristyksen säätämiseksi lasermittalaitteella tehdään kylmille kappaleille lämpimässä kokoonpanohallissa, jonka tähden homma menee reisille. (voi olla urbaanilegendaa, vaikea tietää oikeaa totuutta?)
Joka tapauksessa täällä kotimaassa selvisi nyt sekin, että omaan -06 vuosimalliseen autoon sopivaan laatikkoon on tehty matkan varrella tähän päivään mennessä 4-5 muutosta, joiden tähden varaosanumero järjestelmässä muuttuu toiseksi ja edellisen korvaavaksi.
2013-mallin laatikkoa ei vielä ole varaosana saatavilla. Ja pelkkää laakeria ei mihinkään M32-malliin GM/Opelin kautta! Kokonaan uusi laatikko maksaa n. 4300 €uroa ja vaihtolaatikko tonnin vähemmän. Plus irrotus ja kiinnitystyö.
Tehtyjä parannuksia on ainakin lisäöljykanavien ilmestyminen päätylaakeria ruokkimaan plus laakerin halkaisijan kasvatus +2mm muistaakseni mallivuoden 2008 kohdalla. Vanhoissa laatikoissa on ollut kaiketi viiden eri valmistajan tekemiä laakereita (SNR, SKF, Timken ym.) Eräissä tapauksissa korvaava laakeri on ollut alkuperäisestä metallisesta poiketen sellainen, että kartiomainen rullalaakerikehä on ruskeahkoa muovimaista materiaalia? Eräiden mielestä sellainen ei tule kestämään kovin kauan? Taidanpa jatkaa juttua toisessa topicissa muutaman kysymyksen kera...
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Vastaa Viestiin