vectra c käsijarrunsäätö

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
kempoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 21:08

vectra c käsijarrunsäätö

Viesti Kirjoittaja kempoo »

joo eli katastuksesta tuli hylsy ku käsijarru ei toisellapuolen pidä tarpeeksi... mitenköhän tuo käsijarrun säätö näissä menee... eli vänkärinpuolen vaijeria pitäisi vissin jotenki kiristää..???
jarruteho vasen 1,7 kN ja oikea 0,1kN ero oli 94%
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: vectra c käsijarrunsäätö

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Käsijarruvaijerin säätö on C-Vectrassa automaattinen:


Tarkista, liikkuuko se vänkärin puolen vaijeri sen suojakuoren sisällä... jos sinne on päässyt kosteutta, on voinut ruostua.
Tarkista myös yhdyskappaleen asento.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kempoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 21:08

Re: vectra c käsijarrunsäätö

Viesti Kirjoittaja kempoo »

eikö nuita voi manuaalisesti säätää mitenkään??? melko työlään olonen ja näkönen.... pakoputken irroitusta yms....
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: vectra c käsijarrunsäätö

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kuten ohjeessa lukee, säätö on automaattinen. Tarkista sieltä pyörän läheltä, liikkuuko vaijeri kunnolla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
jrauhala
'Senator'
'Senator'
Viestit: 598
Liittynyt: 22 Syys 2011, 12:01
Paikkakunta: Luoteis-Lappi

Re: vectra c käsijarrunsäätö

Viesti Kirjoittaja jrauhala »

Se vipu, johon vaijeri tulee satulan päässä kiinni, saattaa myös olla jumittunut/jumittaa eikä siten liiku kunnolla. Eli kuten Robertx sanoi, rengas irti ja katsomaan liikkuuko vaijeri ja vipu kunnolla.
entiset -(z)- Signum, Vectra C2, Vectra B2, Astra F, Omega A2, Vectra C1, Omega A1
Volvo V70 D5
kempoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 21:08

Re: vectra c käsijarrunsäätö

Viesti Kirjoittaja kempoo »

kiitos vastauksista, täytyy alkaa tutkimaan
matti65
'Senator'
'Senator'
Viestit: 383
Liittynyt: 31 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: jyväskylä

Re: vectra c käsijarrunsäätö

Viesti Kirjoittaja matti65 »

Muistaakseni käsijarrussa sallitaan erittäin suuri poikkeama puolien välillä olisikohan ollut 70% mutta toki tuo 94% on jo raakasti liikaa eli käytännössä apukuskin puoli ei ota yhtään ja on käsilläkin pyöritettävissä.

Käsittääkseni tuossa jarrusysteemissä voi olla vika muuallakin kuin säädöissä. jarruvaijeri voi kulkea kuoressa ihan normaalisti sekä satulan kärijarruvipu liikkua ihan nöyrästi silti käsijarru ei pidä yhtään. vika voi olla itse satulan SISÄLLÄ.

En tunne kyllä sitä mekaniikkaa kovin hyvin mutta käsittääkseni sisään menevässä akselissa on boorit tai hammastus ja se voi olla pettänyt. samoiten mäntä liikkuu ainankin sisäänpäin vain kiertämällä sitä en tiedä käsijarrua vetämällä että tuleeko paloille voima samalla lailla jarrunesteen paineella vai ottaako käsijarru jotenkin mekaanisesti satulan sisällä mäntään, epäilen ja arvelen että samalla nesteen paineella??

Voisin kuvitella ettei satulan mäntä ole jumissa sillä käyttöjarru ilmeisesti oli ihan hyvä joten vika ei voine olla männässä ei levyssä eikä myöskään jarrupaloissa. kertoilehan saitille kun käsijärrun vika alkaa selviämään. :)
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: vectra c käsijarrunsäätö

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

matti65 kirjoitti:"En tunne kyllä sitä mekaniikkaa kovin hyvin mutta käsittääkseni sisään menevässä akselissa on boorit tai hammastus ja se voi olla pettänyt. samoiten mäntä liikkuu ainankin sisäänpäin vain kiertämällä sitä en tiedä käsijarrua vetämällä että tuleeko paloille voima samalla lailla jarrunesteen paineella vai ottaako käsijarru jotenkin mekaanisesti satulan sisällä mäntään, epäilen ja arvelen että samalla nesteen paineella??""
=>>> Ei toimi jarrunesteen paineella koska hydrauliset käsijarrut on suomen tieliikennelaissa kielletty. Täysin mekaaninen.
Satula jumissa ( eli se käsijarrun mekanismi) tai vaijeri sökö, ei niissä muuta vikaa ole.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: vectra c käsijarrunsäätö

Viesti Kirjoittaja Robertx »

FullMetal kirjoitti:"=>>> Ei toimi jarrunesteen paineella koska hydrauliset käsijarrut on suomen tieliikennelaissa kielletty. Täysin mekaaninen.
Satula jumissa ( eli se käsijarrun mekanismi) tai vaijeri sökö, ei niissä muuta vikaa ole."
Juurikin noin. Muistaakseni joku on noita mekanismeja rikki saanut väkisten painamalla(kiertämättä samalla) sen jarrumännän sisään. Jokatapauksessa sen näkee sieltä mekanismista, jos se liikkuu normaalisti vaijeria vetämällä, mutta pala / satula ei liiku.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Miro.Simounen
OCF Member 2017
Viestit: 3231
Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vectra c käsijarrunsäätö

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

Itellä vataava homma menossa astraan (vastaava jarru systeemi) Yleensä männän on saanut kierrettyä ihan nokkapiheillä sisään, mutta ei tässä perkeleessä.. Joutuu nöyrtymään ja hakeen http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... aa-191255/

Jarrusatulan sisäll on sellanen "matopyörä" joka liikuttaa paloja.
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
matti65
'Senator'
'Senator'
Viestit: 383
Liittynyt: 31 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: jyväskylä

Re: vectra c käsijarrunsäätö

Viesti Kirjoittaja matti65 »

Miro.Simounen kirjoitti:"Jarrusatulan sisäll on sellanen "matopyörä" joka liikuttaa paloja."
Tuosta matopyösästä olisi mukava nähdä kuvaa, oiskohan jossain päin nettiä kuvaa tos satulan sisuskaluista ja toiminta periaatteesta.

Ilmeisesti kai toi kierrettävän männän idea on säätää pelkästään sitä käsijarrumekanismia? ei kai varsinainen käyttöjarru kaipaa mitään kierrettävää mäntää?
matti65
'Senator'
'Senator'
Viestit: 383
Liittynyt: 31 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: jyväskylä

Re: vectra c käsijarrunsäätö

Viesti Kirjoittaja matti65 »

kempoo kirjoitti:joo eli katastuksesta tuli hylsy ku käsijarru ei toisellapuolen pidä tarpeeksi... mitenköhän tuo käsijarrun säätö näissä menee... eli vänkärinpuolen vaijeria pitäisi vissin jotenki kiristää..???
jarruteho vasen 1,7 kN ja oikea 0,1kN ero oli 94%
Tänään tutkin omaa kässäriä koska siinä oli samantyyppistä ongelmaa eli kuskin puoli hiekalla lukkoon mutta apukuski ei ettanut nimeksikään. Itse käsijarrukahvassa oli tuntuma ja säätö kohdallaan ja huoltokirjan mukaan käsijarruvaijeri vaihdettu pari vuotta sitten joten oletettavasti sekin kunnossa.

Vika kohde selvisi nopeasti kun irroitin takapyörän ja vilkaisin vivustoa. vivusto oli juuttunut siihen ääriasentoon jossa kässärin pitäisi olla päällä. joten kahvasta nykiminen vaikutta ainoastaan kuskin puoleen ja se pitikin ok.

Palautin vivuston käsin normi asentoon ja huomasin että se hieman on nahkea joten öljysin sitä päällisin puolin. nyt vipu alkoikin liikkua kahvasta vetämällä mutta koska mekanismi oli edelleen hiemen nahkea se ei palauttanut kuin puolväliin.

Rarvailin hieman lisää sekä asensin siihen lisäpalautus jousen. nyt vipu palautti täysin takaisin ja hiekalla testatessa apukuskin puoli on jopa tehokkaampi nyt eli menee selvemmin hiekalla lukkoon. joten käsijarru on nyt riittävässä kunnossa vaikka syksyn leimaa varten.

Ainut hieman outo ilmiö oli se että nyt käsijarrukahva nouseen huomattavan ylös mutta kuitenkin kässäri pitää niin annoin sen olla. siinähän pitäisi olla automaatti säätö joten jospa se ajan kanssa siitä itsellään säätyisi.
kempoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 21:08

Re: vectra c käsijarrunsäätö

Viesti Kirjoittaja kempoo »

joo nyt rokkaa käsijarru ainaki toistaseksi... renkaan ku otti pois niin oli mekanismi jumissa... pullo crc:tä ja rupesihan se ottamaan, en tiä kauanko tuomonen patentti pelittää? :roll:
matti65
'Senator'
'Senator'
Viestit: 383
Liittynyt: 31 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: jyväskylä

Re: vectra c käsijarrunsäätö

Viesti Kirjoittaja matti65 »

Hienoa että sait myös kässärin pelaamaan pelkällä voitelulla eikä tarvinnut enemmälti purkaa tai ostaa uutta osaa :)

Eilisen päivän nyin kässäriä siinä toivossa että se säätyisi automaattisesti mutta eipä siihen muutosta tullut. elikkä kahva nousee liki ääriasentoon ylös ottaen melkein tai kokonaan jo kyynärpäänojaan. samoiten nyt toi kuskin puoli on heikentynyt niin että se taas vuorostaan ei mene hiekalla lukkoon, pientä jälkeä jättää eli jonkin verran on pitoa mutta ei täysin lukkoon.

Sinällään hieman koominen ilmiö sillä kuskin puoleen en ole koskenut laisinkaan ja ennen huoltoa se nimenomaan meni lukkoon. no pitää tehdä vielä niin että irrotan kuskinkin puolen renkaan ja voitelen ja käsin liikuttelen senkin satulan vivuston jospa se sillä alkais myös pitämään.

Arvelen kuitenkin että tuota vaijeria pitäisi saada nyt jotenkin kiristettyä sillä kahva nousee todella ylös. Vanhassa B Vectrassa toi oli selkeätä mikäli takana oli kaikki säädöt kohillaan vaijeria pystyi kiristämään ihan mutteria kiertämällä kahvan juuresta (toki rummuista piti ensin kehiä kengät lähelle )
No pitää tässä jokupäivä vielä vilkaista tuota kässäriä uudelleen, itse kahva on kyllä mielyttävän nöyrä eli vaijeri liikkuu kyllä jouheasti.
J.P.S
'Senator'
'Senator'
Viestit: 841
Liittynyt: 16 Loka 2005, 18:58
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c käsijarrunsäätö

Viesti Kirjoittaja J.P.S »

Noissa on eripituisia vaijereita, jos on laitettu, joku tarvikevaijeri joka hiukan liian pitkä, niin voi olla että automaatti säätö ei pysty säätämään oikein. Näkee kun aukasee kahvan alta systeemin, onko kierre lopussa.
Audi a3 2.0tdi quattro, Golf mk6 1.4 i.
Exiä 29 kpl. mm: Vectra C 2.0T, Calibra Turbo 4x4, Omega 3000 24v..
Vastaa Viestiin