Sivu 1/1

DIY: Takajarrupalojen vaihto ja huolto (levyjarrut)

Lähetetty: 14 Heinä 2014, 12:20
Kirjoittaja Cader
Luppoaikaa sen verran että ajattelinpa dokumentoida takajarrupalojen vaihdon (Astra H) sekä omaksi että myös muiden hyödyksi. Netistä löysin pari vinkkiä nopeuttamaan hommaa melkoisesti ja sama pätenee aika moniin monen merkin jarruihin.

Aloitin oikealta puolelta, vaihde ykköselle, käsijarru pois päältä, auto tunkilla ylös ja vasemman eturenkaan eteen ja taakse kiilat (itse käytin tiiliä), rengas irti ja hommiin.
Kuva

Liukupulttien ruuvit auki ylä- ja alapuolelta. Koot muistaakseni (1.) 13mm räikkä ja (2.) 17mm kiintoavain. HUOM! Letkuja tai käsijarruvaijeria ei tarvitse irrotella.
Kuva

Mäntä lähtee helposti irti ja voi jättää väliaikaisesti roikkumaan yläväkäsestä, kannattaa kuitenkin jonkinlainen tuki viereen hankkia ettei letkujen varaan tipahda (liukuputket on hyvä jättää vielä paikoilleen odottamaan omaa rasvausta/tarkistusta). Ja palat saakin noukkastua tuosta helposti pois, hiukan lämpöä saaneet ainakin oikealle puolelle.
Kuva Kuva
Kuva Kuva

Ryöhnien ja lian putsauksen jälkeen kuparitahnaa liukupinnoille ja liukuputkiin ja liukuputket napsauttaa paikoilleen, samalla kannattaa tarkistaa liukuputkien kumien kunto, rikkinäiset vaihtoon.
Kuva Kuva
Kuva

Mäntätyökalulla http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... alu-19234/ jarrumäntä rauhallisesti kiertämällä pohjaan, tässä räikkä helpottaa vääntöä. Aluksi mäntä voi olla tiukassa mutta lähtee pyörimään kevyemmin muutaman kierroksen jälkeen.
Kuva

Uudet jarrupalat paikoilleen (teräsharjalla hiukan karheutin palojen pintaa) ja kasaaminen käänteisessä järjestyksessä. Liukupulttien ruuvien kierteisiin lukitetta ja kiristys ja vielä tarkistus että kaikki osat ovat kiinni/kireällä ja ylimäärisiä pultteja ei löydy, sekä käsijarruvaijeri ymv letkut eivät ole kiristyneinä vääriin kohtiin ymv.
Kuva

Vasemman puolen takajarrupalat eivät kovin pahasti olleetkaan kuluneet, oikean puolen jumetus ja kuluma taitaa olla malliin kuuluva vika (Astra H). Etupalojen vaihto jotakuinkin samalla ajatuksella. Rauhallisesti tehtynä juomataukoinen aikaa meni 1.5h. Lähdettäessä ajamaan paina jarrua muutaman kerran niin että tuntuma palautuu ja jarrut toimivat oikein.
Kuva

Re: DIY: Takajarrupalojen vaihto ja huolto (levyjarrut)

Lähetetty: 14 Heinä 2014, 15:30
Kirjoittaja Ari-S
eikö toi kupari tahna ollu vähän pahaks noiden kumien kaa? kun on olemassa ihan omaa rasvaa noille jarruosille.. joku mua meinaan joskus kielti laittamasta kuparitahnaa liukupultteihin että turvottas kumit pilalle..

Re: DIY: Takajarrupalojen vaihto ja huolto (levyjarrut)

Lähetetty: 14 Heinä 2014, 17:33
Kirjoittaja pläsäri
Ari-S kirjoitti:eikö toi kupari tahna ollu vähän pahaks noiden kumien kaa? kun on olemassa ihan omaa rasvaa noille jarruosille.. joku mua meinaan joskus kielti laittamasta kuparitahnaa liukupultteihin että turvottas kumit pilalle..
Näin se meinaa vissiin tehdä, jarrurasva nimellä löytyy kaupoista liukuihin käypänen tavara niin ei hirtä liukutapit kiinni :) Kuparitahnaa kannattaa käyttää palojen asennuksessa satulan reunoihin ja mahdolliseen palojen asennussarjaan että eivät jymähdä kiinni

Re: DIY: Takajarrupalojen vaihto ja huolto (levyjarrut)

Lähetetty: 16 Heinä 2014, 21:51
Kirjoittaja opelvisio
Hieno homma et joku jaksaa vääntää näitä kuvallisia ohjeita. Aina näistä on jollekin apua :thumbsup:

Re: DIY: Takajarrupalojen vaihto ja huolto (levyjarrut)

Lähetetty: 20 Heinä 2014, 22:11
Kirjoittaja FullMetal
Sulla on muuten tuo oikean puoleinen jarrulevy käyny lämpösenä koska se on tommonen kivan punertava ruostuneelta osalta ja levy myös eka kuvassa on sinertävä ( tai sitte hämää vaan kuva sinertävyyden osalta)

mutta kuitenki ihan selkeästi palanu levy joka joutas vaihtoon.

Re: DIY: Takajarrupalojen vaihto ja huolto (levyjarrut)

Lähetetty: 28 Elo 2014, 12:03
Kirjoittaja Cader
Juu se oikea varsinkin on lämpöä ottanut laahauksessa kiitettävästi (vaikka katsastuksessa meni heittämällä läpi), meneekin kaikki neljä vaihtoon tässä vielä syksyn aikana. Tossa mietiskelin kun uutenahan noi levyt näyttää vallan hyviltä, niin paraneekohan noi 'maalata' tai käsitellä jollain ruosteenestomaalilla muiden kuin jarrupintojen osalta ymv etteivät parin kuukauden käytön jälkeen ole taas ruosteisessa kunnossa..? Vinkkejä..?
FullMetal kirjoitti:Sulla on muuten tuo oikean puoleinen jarrulevy käyny lämpösenä koska se on tommonen kivan punertava ruostuneelta osalta ja levy myös eka kuvassa on sinertävä ( tai sitte hämää vaan kuva sinertävyyden osalta)

mutta kuitenki ihan selkeästi palanu levy joka joutas vaihtoon.

Re: DIY: Takajarrupalojen vaihto ja huolto (levyjarrut)

Lähetetty: 28 Elo 2014, 13:38
Kirjoittaja Paska Omena
Kunnolla putsaat varastointirasvasta ja kuumankestomustaa maalia. Kitkapinnat voi suojata teipillä, mutta ite en oo jaksanut, kyllä ne maalit siitä ensimmäisessä jarrutuksessa lähtee. Eikä ainakaan jää maalaamattomia alueita.

Re: DIY: Takajarrupalojen vaihto ja huolto (levyjarrut)

Lähetetty: 28 Elo 2014, 17:18
Kirjoittaja jarkkis
pläsäri kirjoitti:
Ari-S kirjoitti:eikö toi kupari tahna ollu vähän pahaks noiden kumien kaa? kun on olemassa ihan omaa rasvaa noille jarruosille.. joku mua meinaan joskus kielti laittamasta kuparitahnaa liukupultteihin että turvottas kumit pilalle..
Näin se meinaa vissiin tehdä, jarrurasva nimellä löytyy kaupoista liukuihin käypänen tavara niin ei hirtä liukutapit kiinni :) Kuparitahnaa kannattaa käyttää palojen asennuksessa satulan reunoihin ja mahdolliseen palojen asennussarjaan että eivät jymähdä kiinni

Vitut se mitään tee.
Omaan laittanu kupari tahnaa liukuihin ja todennu sen parhaaksi liukkariski vaikka sitä aluksi itsekkin vierastin just jumimisen pelossa, mut hyvin liukui tapit. Parhaiten toiminu kuparitahna eikä oo kumit turvonnu ku hepin pääs :peukku:

Toki se liukupultteihin tarkoitettu oma rasvaki käy, mut ei tuo kupariitahnakaa mitään myrkkyä niille ole. Tosin eipä ole mun autoja joten laittakaa liukuihin mitä laitatte.

Re: DIY: Takajarrupalojen vaihto ja huolto (levyjarrut)

Lähetetty: 29 Elo 2014, 17:25
Kirjoittaja LeFa16
En tiedä mitä rasvaa oli ed. omistaja laittanu tuohon minun vectraan mutta oikean puolen kumeista toinen oli selkeästi ja toinen hieman tiukempi kuin vasemmalla puolella. Myös tapeissa oli semmosta kuivunutta mustaa "tahnaa", kävi vaan mielessä että oisko voinu olla kuparitahnaa ja se ois hieman turvottanu? Eikös kuparitahnasta kulu se vaseliini pois suht nopeasti? Näin ainakin oon jostain lukenu, tiedä sitten. Hiomalla ne lähti pois ja tilalle laitoin siihen tarkoitettua rasvaa, en muista nimeä.

Muistelen myös lukeneeni jostain että TIS sanoo BMW kohdalla että liukutapeille ei rasvaa, tarina ei kerro mille mallille.

Kuten ed. mainittu, jokainen käyttää omaan autoon mitä haluaa :) Ei nuo kumit taida onneks olla tuhottoman kalliita jos sattuukin turvottamaan.

Re: DIY: Takajarrupalojen vaihto ja huolto (levyjarrut)

Lähetetty: 29 Elo 2014, 20:06
Kirjoittaja LeFa16
Rookeri kirjoitti:Kuparitahnasta jää semmonen tummanruskea "kupari"kalvo vaikka vaseliini siitä kuivuisi. Jos se oli musta nii ei ollu sit kuparitahnaa :) Ite kans käyttäny aina jarruissa kuparitahnaa eikä ole kumit turvonnu tai jumitellu, päinvastoin liukuu yhä :)
OK, ajattelin sillon että ois paskaa tarttunu siihen niin ois muuttunu väri. Jälleen hieman viisaampi :bonk:

Re: DIY: Takajarrupalojen vaihto ja huolto (levyjarrut)

Lähetetty: 30 Elo 2014, 11:47
Kirjoittaja keltanokka
Käytin ennen kuparitahnaa mutta mielestäni tämä on aika äkkiä muuttunu kovin tahmeaksi. Nykyään käytän kumipintoihin kehitettyä rasvaa joka on risiiniöljypohjainen tuote. Huono puoli rasvan kanssa että ei kestä yhtä hyvin kiinni mitä kuparitahna, joka puretuu niin kiini ettei meinaa edes irti lähteä.

Ooppelin vanhoja etusatuloita saa kuitenkin purkaa ja herkistellä mäntiä vähän välein ja uudelleenrasvaus hoituu sitten siinä samalla.

Re: DIY: Takajarrupalojen vaihto ja huolto (levyjarrut)

Lähetetty: 12 Marras 2017, 17:00
Kirjoittaja polilara
Terve
Vaihdoin Astra J 2010 takalevyt ja palat. Kaikki OK, mutta mikä ihmeen "pumppu" siellä edessä rupesi huutamaan. Ääni kuuluu kun moottori ei käy mutta virta on päällä. Kun painan jarrua jokin huutaa hetken. Sitten se loppuu. Mun mielestäni tässä on mekaanine käsijarru. APUA! Oiskohan pitänyt "resetoida" jotain?