Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa. *KORJATTU*

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 812
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa. *KORJATTU*

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

Perjantaina hyytyi vectra liikennevaloihin, eikä siitä sitten enää halunnut käyntiin lähteä. Hinauskeikaksi meni.
Itse en ollut puikossa vaan emäntä. Kuvaili että sähkölaitteet sammui yksitellen ja kone alkoi pätkiä rankasti ennen kuin sammui.
Ajotietokoneen näyttö ja kojelauta himmenivät myös lopulta.

Tänään asiaa sitten tutkin kun olin ensin ladannut ilmiselvästi tyhjentyneen akun täyteen. Op-com:illa katsoin vikakoodit ja auton oman näkemyksen akun jännitteestä. Koodeja oli tullut vain kaasuläpän ohjauksesta tms, mutta se akun jännite oli 11,5v.
Noh, sammutin auton ja mittasin navoista auto sammuksissa 12,4v & käynnistettynä 11,4v. Op-com:illa testasin myös kierrosten vaikutuksen jännitteeseen ja ei muutosta.
Sulakkeet ovat kaikki ehyitä siellä konehuoneen boksissa ja kontissa.

Lähdenkö laturikaupoille sovinnolla vai onko tässä vielä jotain tutkimatta? Akun pitä(isi) olla ok, mutta kannattaako testata toista akkua? Tiettävästi autossa on orkkislaturi ja 250tkm mittarissa.....
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Latauksen merkkivalo ei kuitenkaan palanut ??
Tarkista nyt kuitenkin , että akunkengät ovat kunnolla kiinni ja laturin päässä myös kaapelit kiinni, jos et jo tarkistanut.
Laturivialta tuo vaikuttaa, kun latausjännite ei kierroksillakaan noussut.
Akku todennäköisesti ok, jos ei päässyt purkautumaan alle 11 V. Toki voit kokeilla toisellakin akulla, jos sellainen on saatavilla, vaan epätodennäköistä, että akussa vika olis.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 812
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

Robertx kirjoitti:Latauksen merkkivalo ei kuitenkaan palanut ??
Tarkista nyt kuitenkin , että akunkengät ovat kunnolla kiinni ja laturin päässä myös kaapelit kiinni, jos et jo tarkistanut.
Laturivialta tuo vaikuttaa, kun latausjännite ei kierroksillakaan noussut.
Akku todennäköisesti ok, jos ei päässyt purkautumaan alle 11 V. Toki voit kokeilla toisellakin akulla, jos sellainen on saatavilla, vaan epätodennäköistä, että akussa vika olis.
Latauksen merkkivalo paloi kun löi virrat päälle ja sammui jahka käynnisti auton.
Akku oli testien alkaessa tosiaan täysi ja auto käynnistyi heti kun avainta hipaisi. Laitoin takaisin lataukseen kun lopetin ja oli näemmä purkanut akkua jo aika tavalla sekin vähä mitä autoa tuossa testailin.
Kaapelit on minun makuun ok, sisäisiä vikoja tietysti hankala nähdä.
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Laturivialta vaikuttaa. Mahdollisesti hiilet loppu, mutta jännitteensäädin ja diodisilta ehjä. Näin tulkitsen tuota latauksen valon sammumista ilman latausjännitettä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 812
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

Robertx kirjoitti:Laturivialta vaikuttaa. Mahdollisesti hiilet loppu, mutta jännitteensäädin ja diodisilta ehjä. Näin tulkitsen tuota latauksen valon sammumista ilman latausjännitettä.
Jep, taitaa olla sitten laturin oston paikka. Äsken kävin mittaamassa uudestaan sen akun jännitteen kun on tovin ollut laturin nokassa niin 13,3v antoi ulos (laturi irroitettuna). Eli äkkiseltään se vaihtoehto on ulos rajattu.
Toivottavasti täysi akku riittää 20km taipaleeseen et saan tuon ruoskan tallille :no:
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Aivan. Virtaa kuluttavia laitteita vain pois päältä, niin saattaa tuon matkan liikkua.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 812
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

........ja melko tiukoille meni jo tuo 20km.
Kun pysäytin auton tallin eteen ihan vain että vois vielä kerran mitata mitäs se antaa lämpimällä koneella akusta virtaa niin 8,05v. Ihmettelin ääneen miten pirus tämä edes toimii niin alkoi kone jo vähän yskimään :D
Kun kävin sammuttamassa niin ohjaustehostin oli vikavalon mukaan jo pois pelistä.
Tärkeintä ettei tarvinnut hinausta :peukku:
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tarkalle meni kyllä. Ei pitäisi noin alhaisella jännitteellä toimia. Akkukin kärsii, kun noin paljon purkautuu. Se kannattaa pitää mielessä.
Helpompaa tietty ja halvempaa, kun ei tarvinnut hinata.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 812
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

Jaahas, uusi käytetty laturi paikallaan ja tilanne parani sen verran että nyt syttyy se latauksen
merkkivalo kun on auto vähän aikaa käynyt.
Voi että miten olikin kiva operaatio tuon vaihto :love:
Mistähän sitä seuraavaksi voisi tutkia?
Ei kai näis mitää latausrelettä tms ole?

EDIT:
Mittasin latauksen myös suoraan laturin navasta, aivan yhtä onneton jännite.
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Laturi ei lähde lataamaan ilman herätettä. Se on se sinivalkoinen johdin, joka menee laturin liitinnapaan 1. Johdin tulee moottoriohjaimelta liittimen X7 liitinpinnistä 16 . Välissä on liitin X54 ... sen liitinnapa 4 . Liitin X54 on välittömästi sen moottoriohjaimen liittimen vieressä oikealla puolella. Voit tutkia, onko kyseisessä johtimessa jännite, kun pistät virrat päälle ja sitten, kun auto käy tyhjäkäyntiä.
Ei ole latausrelettä.
Onko akunkengät olleet irti missään vaiheessa ?? Kyllä kai... tais olla tyhmä kysymys.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 812
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

Robertx kirjoitti:Ok. Laturi ei lähde lataamaan ilman herätettä. Se on se sinivalkoinen johdin, joka menee laturin liitinnapaan 1. Johdin tulee moottoriohjaimelta liittimen X7 liitinpinnistä 16 . Välissä on liitin X54 ... sen liitinnapa 4 . Liitin X54 on välittömästi sen moottoriohjaimen liittimen vieressä oikealla puolella. Voit tutkia, onko kyseisessä johtimessa jännite, kun pistät virrat päälle ja sitten, kun auto käy tyhjäkäyntiä.
Ei ole latausrelettä.
Onko akunkengät olleet irti missään vaiheessa ?? Kyllä kai... tais olla tyhmä kysymys.
On ollut irti, ihan oman turvallisuuden takia nappasin kengät rempan ajaksi pois. Montakos volttia tuolle herätteelle pitäis tulla?
Käynnissä ja sammuksissa sama?
Jakoavaimen kuvaa tarjoili myös näytöllä kun autoa tovin käytin käynnissä.
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Oletettavasti 12V , tai voi tulla vähemmänkin ja käynnissä ja sammuksissa sama , jos ei lataa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Lindemann
'Senator'
'Senator'
Viestit: 812
Liittynyt: 27 Marras 2008, 19:41
Paikkakunta: Loppi

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Lindemann »

Robertx kirjoitti:Oletettavasti 12V , tai voi tulla vähemmänkin ja käynnissä ja sammuksissa sama , jos ei lataa.
Jep, valtavasti kiitoksia avusta :thumbsup:
Opel Calibra V6-Auto -97 Last edition Nro.526
Manta A -71 20SE
Vectra C GTS -03 Z22SE
Opel GT -09 Z20NHH
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ole hyvä, vaikka ongelma ei vielä ole ratkennut.
Yksi vaihtoehto on, että koneen ja korin välinen maadoitus ei ole kunnossa.
Jos löytyy apukäynnistyskaapelit, niin yhdistä kaapelilla moottorin nostokorvake ja joku riittävän iso korin maadoituspiste.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra C Z22SE & ongelmia virran kanssa.

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tämä on aika mielenkiintoista:
Well, strictly speaking it's a saab 9-3 not a vectra, but saab don't list a wiring diagram on autodata where vauxhall do.... it's a 56 plated 1.9TiD

Here's the situation, anyway. Recovered car from roadside - flat battery. Fitted fresh battery, checked charge with engine running, 11.4v so not charging. Battery light on dash not illuminated, although it lit during the self test before starting, Info display warning of low screenwash but nothing else. While driving back multiple systems failed (ABS, TC, Airbag, Power steering and gearbox control) so I limped on slowly hoping to make it back to the yard before everything failed. Couple of miles later everything came back on and the car drove fine. Soon as I got back, I put the meter on the battery again - 13.6v and rising. Gave it some load (lights on main beam, heater blower on demist) and the voltage started to drop a little but not much. Code read reveals 2 ECUs talking on CANbus, no codes stored.

Charged the original battery overnight, drop tested it this morning. it's fine. Started the car, again not charging (around 11.5v) so I went off and used autodata to find a wiring diagram.... the D+ terminal on the alternator goes to the ECM, and the "charge" light on the dash is controlled by the dashboard module, no direct connection between the two.

Unplugged the D+ wire and connected it to Battery + via a small bulb, It behaves as expected - Light goes out when engine started, Battery starts to charge (13.6 at idle rising to 13.9 when revved). Because of the unplugged wire, the charge light on the dash illuminated when I revved the car and the info display reads "Not Charging, make a safe stop". Scope on the battery shows the alt outputting rectified 3 phase with no "gaps"

SO.... my question. I'm wondering about the not charging but not warning situation, is this normal behaviour? The ECU clearly controls the alternator, and decides when it should/should not be charging, but the alt doesn't appear to be faulty and neither does the battery despite the fact that the car broke down. I'm tending towards a faulty alternator anyway, but I want to be fairly sure because it is very expensive AND a total pig to change.

Vaikka tuossa on kyse saabista, niin c vectra on tuolta osin kutakuinkin identtinen.
Ecu siis päättää, lataako laturi vai ei. Tuossa herätejohdin poistetaan laturista ja liitetään pienen (12V) polttimon kautta akun + napaan ja kas, laturi lataa. Löysin myös juttua, että ecun 12V jänniteliittimessä laturille on ollut kontaktin kypsymistä... ilmeisesti ecun liittimessä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin