Sivu 1/2

Ikuinen riesa P1125! Vekkuli B 2.2dti

Lähetetty: 29 Loka 2014, 22:55
Kirjoittaja Miku85
Elikkäs tässä nyt aina oireillut kyseinen vaiva, tosin ennen vain todella harvoin.
Nyt on alkanut sitten tekemään sen vian vain ja ainoastaan +100km/h vauhdissa kun painaa tallaa, napsahtaa vikavalo päälle ja tehot häviää. Tehot on kuin mummon sierrassa :thumbsup:
Miten nyt tosta selkeesti mitään alipainevuotoa syyksi?
Eikö se tapahtuisi ihan samalla lailla kovissa kiihdytyksissä taajamassa, mutta kun ei tapahdu muualla kuin motarilla...
Olen ajatellut että otan Opcomilla livedataa maantieajossa niin näkisi mikä siellä kertois jotain olennaista juuri kun vikavalo syttyy.
Entäs kaasupolkimen asentotunnistin?
Alipaineletkut, ahtimen letkut, t-haarat on vaihdettu/tarkastettu.
Alipainepurkkia en ole vielä vaihtanut vaikka egr purkin kanssa. Egr letku tukittu ja vastus laitettu imm.

Re: Ikuinen riesa P1125! Vekkuli B 2.2dti

Lähetetty: 30 Loka 2014, 08:55
Kirjoittaja Joe Cool
Luultavasti / välttämättä / toivottovasti asialla ei ole mitään yhtäläisyyttä, mutta silti kuulostaa kiusallisen tutulta, joten kerron oman tapaukseni toisesta merkistä.

Edellinen Mersuni, 290 TD '98 Boschin pumpulla alkoi oireilla juuri noin. Vika nollautui koneen sammutuksella. Ja vika alkoi vaan tihentyä ja tihentyä kunnes se ei enää nollaantunutkaan ilman lukulaitteessa käyntiä. Ja lopulta kone sitten hyytyi totaalisesti. Matkaa tässä välissä tuli ehkä 15 000 km ja reilu puoli vuotta.

Pumppu levisi totaalisesti ja tunki suuttimetkin täyteen alumiinimössöä. Pumppu ja suuttimet sitten uusiksi.

Re: Ikuinen riesa P1125! Vekkuli B 2.2dti

Lähetetty: 30 Loka 2014, 09:13
Kirjoittaja koja
Kuulostaa ilmamassa-anturin vialta paitsi että omassa vectrassa nuo oireet ilmeni jo alhaisemmissa nopeuksissa ripeämmin kiihdytettäessä. Esim. rekan ohitus oli jännä kokemus kun tehot loppui juuri siinä auton kohdalla. Kiva siitä palailla vaivihkaa takasin omalle kaistalle rekan taakse...
Vika kuittaantui auto sammuttamalla. Korjaantui anturin vaihdolla.

Re: Ikuinen riesa P1125! Vekkuli B 2.2dti

Lähetetty: 30 Loka 2014, 10:20
Kirjoittaja jjvirtan
jep,,koitas katsoo onko IMM öljyn tahrima??

Re: Ikuinen riesa P1125! Vekkuli B 2.2dti

Lähetetty: 30 Loka 2014, 14:14
Kirjoittaja Teuwo
Onko auto vakio ?

Tsekkaa myöskin liikkuuko hukkiksen / VNT osat herkästi.

P1125 sekoilun voi aiheuttaa se että löysällä kiihdytyksellä ahdot ei nouse odotetun kaltaisesti.
Jos ahtojenohjauksen osat ei mene suljetuimpaan asentoon jumittelun (tai sen alipaineen puutteen) takia ei rolli spoolaa kuten pitäisi => vikatila.
(Toki huono spoolaus voi johtua basoittuvasta ilmamäärämittaristakin, jos se ei anna tarpeeksi signaalia ei ecu anna kakkua savutuskartan rajoittaessa syöttöä ja turbo ei spoolaa kunnolla)

Häikkä on tullut vastaan molemmilla sekä erittäin löysällä ja pitkällä kiihdytyksellä isolla tiellä ihan kaasupolkimella, että cruise päällä yli mittari 110 ajaessa loivaan vastamäkeen (=cruise "avaa kaasua" hyvin vähän).
Elän uskossa että ahtopaineella X, luokkaa 0,3-0,4bar aktivoituu valvontarutiini joka kyylää ahtojen toteutumista - joskin voi se olla kierrosluvustakin kiinni, joka korreloi G-Astrassa 110 nopeuden kanssa.
Raja ilmenee siten että mittari 110 ja alle saat ajaa vaikka 1000km cruisella, ei ongelmaa, neulanleveydenkin yli niin vikatila laukeaa jos ajat sopivan loivaan mäkeen. Jos mäessä antaa monoa ei ongelmaa.

Omassa tapauksessa aiheuttaja on vaan vakiota isompi hukkisturbo, joka ei pintakaasulla yksinkertaisesti voi herätä kuten vakio pilleri.
(Vakiota isompi VNT ei tehnyt samaa, koska heräsi hyvin nöyrästi.)
Jos tässä tapauksessa ahdin on kuitenkin orggis kokoa, on joku asia muuttunut joka haittaa sen toimintaa.

Re: Ikuinen riesa P1125! Vekkuli B 2.2dti

Lähetetty: 30 Loka 2014, 16:10
Kirjoittaja Miku85
Ihan vakio on. mulla on ihan sama jossain siinä 110 paikkeilla aina valo syttyy tosin ihan sama antaako paljon lämää vai löysästi. Löysällä kaasulla voi päästä ylikin ennem nykyään ei enään onnistuis. Ennen se meni jossain 120-140 kovissa polkasuissa. Ylämäki jos tulee vastaan tietää et varmaam syttyy valo ja välillä se sammuukin ja taas syttyy iham satunnaisissa kohdissa.

täytyy tarkastaa koko systeemi kun kerkeää vielä läpi.

Re: Ikuinen riesa P1125! Vekkuli B 2.2dti

Lähetetty: 31 Loka 2014, 13:25
Kirjoittaja Miku85
https://www.youtube.com/watch?v=7HCTaGdwF_A
tossa taisi olla vikatilassa, jo olipa yllätys että ei meinannut millään nyt syttyä koodi :lollis:

Re: Ikuinen riesa P1125! Vekkuli B 2.2dti

Lähetetty: 31 Loka 2014, 20:13
Kirjoittaja jjvirtan
sen verta otan kantaa,,et egr huijattu imuilmalämpötilan suhteen hyvin!

Re: Ikuinen riesa P1125! Vekkuli B 2.2dti

Lähetetty: 31 Loka 2014, 20:48
Kirjoittaja ducati851
Ja jos haluaa kiihdyttää tappiin asti niin pitää kevyesti pumppaavalla kaasulla vedättää niin ei ota vikavaloa.itellä aina kesän pois ja kun alkaa syyskelit niin sit pitää kikkailla et rekan ohi pääsee.käytänkin siitä nimitystä rekkavalo :lol: :lol:ja jos pienillä vaihteilla vedättää niin saa nousta kiekat yli neljänkin tonnin ennenkuin syttyy valo

Re: Ikuinen riesa P1125! Vekkuli B 2.2dti

Lähetetty: 31 Loka 2014, 22:03
Kirjoittaja jarppav
Sulkeutuuko egr venttiili kunnolla, ajan saatossa kara jumii eikä venttiilin yltä sulkemaan pakokaasujen aukkoa.

Re: Ikuinen riesa P1125! Vekkuli B 2.2dti

Lähetetty: 31 Loka 2014, 22:58
Kirjoittaja paineenmuuntaja
Ton alipainepuolen kävisin uudelleen läpi, kattoisin paineenmuuntajapurkkien toiminnan. Jos ei löydy vikaa, niin piuhojen tutkintaa tai ecun toiminnan tarkistelua? Todelliset ahdotkin olis hyvä kattoa.

Re: Ikuinen riesa P1125! Vekkuli B 2.2dti

Lähetetty: 01 Marras 2014, 10:06
Kirjoittaja jarppav
tuossa videossa ei ahda tarpeeksi ja ilmamassa aivan liian vähän, tyhjäkäynti arvot nuo 600mg/strk.

Re: Ikuinen riesa P1125! Vekkuli B 2.2dti

Lähetetty: 01 Marras 2014, 17:05
Kirjoittaja Miku85
Noniin tutkin kaikki letkut, t-haarat uudelleen. Avasin imm ruuvit näytti ihan uudenmoiselta boschin tekele ei möhnässä. Alipainepurkkia en jaksanut nyt alkaa vielä vaihtaa päittäin... Mikäs tuolla turbon vieres olevan alipainepurkin vieres on myös semmonen venttiilinnäkönen möhkäle josta menee yksi piuhaa haaraan joka kulkee alipainepurkkiin?

Re: Ikuinen riesa P1125! Vekkuli B 2.2dti

Lähetetty: 02 Marras 2014, 09:52
Kirjoittaja jarppav
tutkitko mittarilla letkut niin että kaikissa on riittävä alipaine (0.7 bar.) vai kahtelitko vaan että kaikki ok :)
ahtomittarillakin näkee nuo alipaineet.
tarkista ilmamassat tyhjäkäynnillä, putsaa se mittari, voi putsata vaikka jarrukliinerillä. tarkista sen jälkeen että nousiko arvot. mittarin takapuoleen voi myös porata 4mm reiän tekohengityksesksi VAROVASTI.
kuten edellä mainittiinkiin, vertaa todelliset ahdot vrt map anturin mittaamaan

Re: Ikuinen riesa P1125! Vekkuli B 2.2dti

Lähetetty: 03 Marras 2014, 18:00
Kirjoittaja Miku85
Katoin et kaikki ok "silmämääräisesti tarkistus" no tietty kokeilin kaikki letkunpäät et miten ne alipainepillit meni sinne letkunpäihin. Vielä käyn kyllä testaamassa ajossa jos se vikavalo vilahtaa. Ainakin se hukkaportin säätöventtiili oli aivan jumissa kiinni asennossa kumminkin. Vähän rasvasin ja sain sen jouhevammin liikkumaan