Sivu 1/2

Tigra A X14XE moottorin vaihto

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 12:47
Kirjoittaja T.Kiili
Morjesta pöytään!

Tosiaan ykköskoppainen tigra olis joutumassa tekniikkaleikin uhriksi, Suurin osa noista ulkomaanfoorumeista ja täältä on tullut luettua läpi siltä osin että tehtävävissähän se on ja jonkunverran muutoksia pitää tehdä.

Koneenvaihtoja on tehty aikaisemminkin + muuta kaikennäköistä että rauta ei tuota pulmaa eikä katsastustekniset asiat. Muutamaa mietettä tässä vaan mietin jotta projektin sais potkaistua kunnolla käyntiin.

Tarkotus on siis lähteä hakemaan 1.8 16v mottia (X18XE) koska auto tulossa katukäyttöön.

Mikä olisi paras aihio tekniikan luovuttajaksi? Tarkoitus olisi ostaa kokonainen auto josta saisi sitten mahdollisimman paljon hyödynnettyä osia.

Johtosarja ja ECU tulee mukavasti elimenluovuttajasta mutta onko esim jarruja mahdollista päivitellä vaihtamalla koko olkavarret? Näin ollen saisi tuon vetariongelmankin ratkaistua. Olen siinä uskossa lukemieni asioiden perusteella että vetarit tuppaa tuottamaan hankaluutta näissä tekniikkaleikeissä?

Lisäksi plussaa olisi jos autossa olisi valmiina jo levyt takana niin niitä voisi sitten sorvailla tuohon vakioon taka-akseliin, tähänkin on reseptejä olemassa. ilmeisen menestyksekkäästi ovat astran levyjä laittaneet tähän taka-akseliin.

Heitelkää ideoita ja kommentoikaa sekä ampukaa alas kaikki väärä tieto ettei tule turhia erehdyksiä.

Re: Tigra A X14XE moottorin vaihto

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 21:24
Kirjoittaja Wesku79
Tuohon ei taida täydellistä elintenluovuttaja ehdokasta oikein löytyä.

Mutta moottoriksi kannattanee laittaa pikkulohkoinen 1.8: X18XE1 (80kW esim. Vectra-B, Astra-G ) tai Z18XE (90-92kW esim Vectra-B/C, Astra-G/H). Silloin voit käyttää F15CR tai F17CR laatikkoa ja nykyisiä vetoakseleitasi. Autossasi voi olla jo jompikumpi edellämainituista laatikoista. Huonolla tuurilla laatikko on F13CR, joka ei virallisesti kelpaa.

Paljonkohan Tigrassa on teknisiä eroavaisuuksia X14XE:n ja X16XE:n välillä? Tuota sinun kannattaa selvittää varaosaluetteloista yms. Voi nimittäin olla, että jarrut, kallistuksenvakaajat yms. vastaavat jo nyt tuota X16XE vertailumallia. Varsinkin jos autossasi on ABS:t. Isommat jarrut tietenkin on ihan hyvä ajatus. En kylläkään osaa sanoa sopivuuksista eri mallien kesken mitään Tigran tapauksessa.

Re: Tigra A X14XE moottorin vaihto

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 22:49
Kirjoittaja T.Kiili
Tosiaan, ABS jarrut löytyy ja tässä mallissa on myös etuvakaajakin. Näitä ilmeisesti on myös sellaisia joissa sitä ei ole, tuli meinaan joskus tilattua tukivarret mutta ne olivat juuri ne vääränlaiset, lisäksi niissä oli erilainen pallonivel (Tigran nykyisissä on semmoinen "koukku" noissa alapallonivelissä ja vakaaja kiinnittyy pallonivelen pulttien alle)

Onko olemassa mitään tiettyjä "tunnusmerkkejä" joista pystyy päättelemään moottorityypin? Ilmeisesti nuo Z18XE koneet ovat sähkökaasulla ja X18XE1 koneet vaijerilla?

Laatikostakin löytyy varmasti joku tunniste, tuohan tosiaan kannattaa katsoa ensimmäisenä jotta selviää mikä on lopullinen lähtökohta esimerkiksi juuri noiden voimansiirron osien suhteen.

Löytyykö jotain TIS tyylistä softaa jossa pääsisi katsomaan varaosanumeroita ym sellaisia? Mulla löytyy tommonen ikivanha TIS mutta se ei paljon lämmitä, siitä kun ei oikein näe mitään oleellista.

Re: Tigra A X14XE moottorin vaihto

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 23:12
Kirjoittaja Wesku79
Opel Vauxhall EPC (eli Electronic Parts Catalogue)

Mutta onkohan tuosta vieläkään tullut WIN7:ssa luetettavasti toimivaa opiskelijaversiota?

Re: Tigra A X14XE moottorin vaihto

Lähetetty: 12 Maalis 2015, 18:57
Kirjoittaja telwin
T.Kiili kirjoitti:
Onko olemassa mitään tiettyjä "tunnusmerkkejä" joista pystyy päättelemään moottorityypin? Ilmeisesti nuo Z18XE koneet ovat sähkökaasulla ja X18XE1 koneet vaijerilla?
Juurikin noin se menee, isolohkon ja pikkulohkon tunnistaa eroon öljynsuodattimen sijainnista.

Isolohkossa se on jakopäässä imusarjan puolella, pikkulohkossa pakosarjan vieressä vauhtipyörän puolella lohkon kyljessä.

Re: Tigra A X14XE moottorin vaihto

Lähetetty: 26 Maalis 2015, 21:09
Kirjoittaja T.Kiili
Tänään tuli käytyä katsomassa kandidaattia. Kyseessä oli jotakin 96-97 vuoden välimaastosta oleva F astra farkku jossa ainakin tyyppikilvessä seisoi X18XE1 eli tuohan pitäisi siis olla miltei bolt on asennus. Harmillisesti tässä yksilössä oli rummut takana mutta eipä mahda minkään.

Piristelyäkin on tullut jo mietittyä mutta huonosti ovat maailmalla noita 1.8 virittäneet, nokat onneksi löytyy helposti mutta imusarjassa ei vaihtoehtoa ole kuin 1kiloeur hintainen dbilas flowtec imusarja. Tosin pienellä puuhaamisella voisi esim AMW:n aihiosta tehdä sopivan jos omalle työlle ei viitsi hintaa laskea.

Re: Tigra A X14XE moottorin vaihto

Lähetetty: 26 Maalis 2015, 22:38
Kirjoittaja DEAD
f-astraa ei ole tullut x18xe1 koneella vaan noilla isolohkoilla joten liekkö ollut x18xe koneen tyyppi. g-astrasssa ollut sitten noita pikkulohkoja.

Re: Tigra A X14XE moottorin vaihto

Lähetetty: 27 Maalis 2015, 19:33
Kirjoittaja T.Kiili
DEAD kirjoitti:f-astraa ei ole tullut x18xe1 koneella vaan noilla isolohkoilla joten liekkö ollut x18xe koneen tyyppi. g-astrasssa ollut sitten noita pikkulohkoja.
Tosiaan, mistähän tuo ykkönen nyt jäi tuonne kummittelemaan :D

Semmoinen siis, Kunhan tässä nyt saa tuon auton tontille niin pääsee suunnittelemaan :food:

saksasta löytyi kätevästi nuo konversio osatkin, tosin hinta oli aika suolainen mutta tuleehan siinä romua koko rahan edestä.

Re: Tigra A X14XE moottorin vaihto

Lähetetty: 27 Maalis 2015, 19:47
Kirjoittaja DEAD
Kato oisko käypäsi osia täällä www.mathijssentechnics.nl

Re: Tigra A X14XE moottorin vaihto

Lähetetty: 29 Maalis 2015, 13:52
Kirjoittaja T.Kiili
DEAD kirjoitti:Kato oisko käypäsi osia täällä http://www.mathijssentechnics.nl
Samasta kaupasta itsekin katoin, sieltä saa nuo konversio osat suoraan. Siinä ois kova paketti kun ostaisi tuon levyjarrullisen taka-akselin ja tuon konversiokitin.

Re: Tigra A X14XE moottorin vaihto

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 21:03
Kirjoittaja Rocla
Mielestäni tuo x18xe on itse huono vaihtoehto, mutta toki se mahdollistaa "isolohkon" leimaamisen tuohon koppaan.

X18xe1 ja Z18xe moottoreita ei voi kasvattaa, ne ovat käytännössä juuri niin isoja kuin pikkulohkosta saa, mutta kun lähtökohtana on isolohkoinen niin mahdollisuutta on jopa 2,4 litran tienoille.

Re: Tigra A X14XE moottorin vaihto

Lähetetty: 03 Huhti 2015, 12:17
Kirjoittaja T.Kiili
Rocla kirjoitti:Mielestäni tuo x18xe on itse huono vaihtoehto, mutta toki se mahdollistaa "isolohkon" leimaamisen tuohon koppaan.

X18xe1 ja Z18xe moottoreita ei voi kasvattaa, ne ovat käytännössä juuri niin isoja kuin pikkulohkosta saa, mutta kun lähtökohtana on isolohkoinen niin mahdollisuutta on jopa 2,4 litran tienoille.
Itse olen erimieltä, Tuo voi olla kohtuu mainio katumoottori lievästi viritettynä kevyessä korissa. kuitenkin imupuoli kuntoon, nokka-akselit ja pakoputkisto saa luultavasti koneesta irtoamaan sen 140hv jolloin ainakin tigran kokoinen koppi pitäisi liikkua suhteellisen rivakasti. Lisäksi kun moottori on hyvä perusmoottori, saa varaosat ja nippelit helposti ja nopeasti tarvittaessa.

Toki kaiken vaivan jälkeen saattaa olla vaikeaa ellei jopa mahdotonta olla etsimättä punakantista tuonne konehuoneeseen (koska se nyt ois vaan ihan eri maasta..)

Re: Tigra A X14XE moottorin vaihto

Lähetetty: 03 Huhti 2015, 19:11
Kirjoittaja Rocla
T.Kiili kirjoitti:
Rocla kirjoitti:Mielestäni tuo x18xe on itse huono vaihtoehto, mutta toki se mahdollistaa "isolohkon" leimaamisen tuohon koppaan.

X18xe1 ja Z18xe moottoreita ei voi kasvattaa, ne ovat käytännössä juuri niin isoja kuin pikkulohkosta saa, mutta kun lähtökohtana on isolohkoinen niin mahdollisuutta on jopa 2,4 litran tienoille.
Itse olen erimieltä, Tuo voi olla kohtuu mainio katumoottori lievästi viritettynä kevyessä korissa. kuitenkin imupuoli kuntoon, nokka-akselit ja pakoputkisto saa luultavasti koneesta irtoamaan sen 140hv jolloin ainakin tigran kokoinen koppi pitäisi liikkua suhteellisen rivakasti. Lisäksi kun moottori on hyvä perusmoottori, saa varaosat ja nippelit helposti ja nopeasti tarvittaessa.

Toki kaiken vaivan jälkeen saattaa olla vaikeaa ellei jopa mahdotonta olla etsimättä punakantista tuonne konehuoneeseen (koska se nyt ois vaan ihan eri maasta..)
Ei siinä koneessa itsessään sinällään vikaa ole, mutta aika samoihin mennään pikkulohko ykskasilla, eikä autoa tarvitseisi muokata juuri lainkaan.

C18xe ois vielä parempi, mutta taitaa Tigrassa tällähetkellä vielä tulla päästönormit vastaan. Ehkäpä kesällä jo helpottuu tuo päästöhässäkkä.

Re: Tigra A X14XE moottorin vaihto

Lähetetty: 03 Huhti 2015, 19:25
Kirjoittaja DEAD
Eipä tuossa c18xeSsä ole kovin paljoa eroa tuohon x18xe.liekkö oikeastaan muuta kuin nuo nokat ja uupuu egr ja tuon ilmapumppu hässäkkä pakosarjasta. Imusarja taitaa olla sama vai olko tuota x18xetä kanssa muuttuva pituuksisena?

Re: Tigra A X14XE moottorin vaihto

Lähetetty: 07 Huhti 2015, 12:48
Kirjoittaja telwin
X18XE on nimenomaan muuttuvapituuksisella imusarjalla, C18XE ja C18XEL on kiinteällä imusarjalla.