Sivu 1/1

Eaton M45+C20NE kokemuksia/ahtoja puuttuu

Lähetetty: 06 Kesä 2015, 11:54
Kirjoittaja vetukka
Ongelmana että ahdot ei nouse kuin 0.2-0.3 bariin, vasta ennen rajottajaa nousee 0.4-0.5 kieppeille.
Ahdin pyörii tuplat kampiakseliin nähden, ja tuotto 0.75L/kierros, muistaakseni laskeskelin että 0.7-0.8 vois päästä jos hyötysuhteet ottaa huomioon.

Nokkakin pitäisi olla tohon käyttöön sopiva, overlap 46 astetta(ettei puhalla läpi).

Onkos foorumilaisilla vastaavia toteutuksia mihin voisi verrata?

Re: Eaton M45+C20NE kokemuksia/ahtoja puuttuu

Lähetetty: 09 Kesä 2015, 08:56
Kirjoittaja hukka
omia kokemuksia ford svt:ahtimesta (eaton m112) mv6:ssa imusarjan tilalla ja 3.0 12v cihhissä rinnalla coolerein antaa ahtoja 0.4bar 1.64 välityksellä.
m45:sessa ei taida olla by-bass venttiiliä?

Re: Eaton M45+C20NE kokemuksia/ahtoja puuttuu

Lähetetty: 09 Kesä 2015, 12:09
Kirjoittaja vetukka
No aikas matalalle jää ahdot tuossakin, jos ahdin tuottaa 1,835L/kierros ja pyörii 1,64-kertaa kampiakseliin nähden= 3 litraa kampuran kierrosta kohden?

Joskus kun noita laskeskelin, käytin tuota ylläolevaa kaavaa ja lisäksi moottorin volymetrisenä hyötysuhteena ~0.85. Eipä taida oikein pitää paikkaansa käytännössä. Lisäksi ahtimen hyötysuhde laskee nimellistuottoa vielä, kun vertaa noihin tuotto vs pyörintänopeus-taulukoihin.

Taitaa joutua pienempää pyörää sorvaamaan, aika tiukille menee maksimipyörintänopeuden kanssa, mutta juuri voisi johonkin 0.4-0.5 paikkeille päästä....

Re: Eaton M45+C20NE kokemuksia/ahtoja puuttuu

Lähetetty: 09 Kesä 2015, 19:18
Kirjoittaja vetukka
Bypassia ahtimessa ei tosiaan ole, toteutin sen ihan Saabin bypassilla. ... enpä tiedä onko tuosta välttämättä mitään hyötyä, äkkiseltään ainakaan huomannut eroa.

Re: Eaton M45+C20NE kokemuksia/ahtoja puuttuu

Lähetetty: 29 Kesä 2015, 06:15
Kirjoittaja StarBreakeR
Itse annan äänen kanssa ruuvin välityksille. Saman asian kans joskus Civicin kanssa takuttiin ja jouduttiin tekee aika överit välitykset että rupes hönkimään.

Re: Eaton M45+C20NE kokemuksia/ahtoja puuttuu

Lähetetty: 02 Heinä 2015, 20:44
Kirjoittaja TR81
En muista enään mitkä välitykset ite laitoin CIH:iin M45:sella, mutta laskurilla laskin et päästäis tuonne 0.7 luokkaan. Ennen cooleria ahto niinku pitikin. Cooleri väliin niin tipahti jonkin verran. Porttasin kannen ja laitoin isommat venttiilit, niin ahtimesta tuli kuristin :) Ahtaa nyt alakierroksilla ja vetää nolla paineeseen vedoilla kaasu pohjassa.

Re: Eaton M45+C20NE kokemuksia/ahtoja puuttuu

Lähetetty: 11 Elo 2015, 12:05
Kirjoittaja vetukka
Tuli tosiaan sorvattua uusi hihnapyörä. Paljoa sitä ei ollut varaa pienentää, nyt pyörii jo hiukan ylikierroksilla(1:2,3) ja ahdot 0.4, lopussa nousee 0.5-0.6 paikkeille. Ennen cooleria en oo vielä ehtinyt mitata, mutta tuli lisättyä sinnekin mittapiste. Vähän pieni tuo M45 taitaa 2-litraseen siis olla.

Ja kun tuosta bypassista oli puhe, niin tuli todettua että tuollainen mäntämallinen turbon bypass ei toimi kun kaasuläppä on imupuolella, männän alle kun tulee myös alipaine joka pitää sen kiinni. Tuli vaihdettua läppämalliseen ja nyt toimii paremmin.

Re: Eaton M45+C20NE kokemuksia/ahtoja puuttuu

Lähetetty: 12 Elo 2015, 17:12
Kirjoittaja telwin
Jos venttiilit on pitkään yhtä aikaa auki ei ahdot kovin suureksi nousekkaan.

Re: Eaton M45+C20NE kokemuksia/ahtoja puuttuu

Lähetetty: 14 Elo 2015, 13:56
Kirjoittaja TR81
Miksi tuo läppä on muuten imupuolella?
Mitä ite oon käsittänyt, niin parhaiten tehon ja toiminnan kannalta saa toimimaan, kun kaasuläppä on ihan painepuolella. Vaatii tietysti mielellään läppämallisen ison bypassin ennen kaasuläppää, mutta tuolla sen saa toimimaan niinkuin pitää. Itsellä noin toteutettuna ja ahdin pumppaa ilmat pihalle niissä tilanteissa, kun ei painetta tarvita. Mäntä ja venttiilimallisilla tuota ei saanut toimimaan järkevästi.
Vai onko tuon toteutus sitten makuasia kummalla puolella kaasuläppää pitää?

Re: Eaton M45+C20NE kokemuksia/ahtoja puuttuu

Lähetetty: 14 Elo 2015, 16:13
Kirjoittaja vetukka
Se vaikutti sillon hyvältä ajatukselta :D ei vaan, onhan siinä omat perustelunsa kun ahdin ei lykkää painetta kaasuläppää vasten, mutta eipä sitä oikein tiennyt miten hyvin sen saa pelaamaan ennenkuin kokeili. Tyhjäkäynnin ja tumppaamisen kanssa tuossa oli hiukan säätämistä, eikä niitä ihan täydelliseksi varmaan saakkaan kun läppä on imupuolella. Nyt kuitenkin ihan ok. Lisäksi toi tilavuus läpän jälkeen kasvaa aika suureksi, minkä kyllä huomaa viiveessä kun päästää kaasun. Ja ensimmäiset versiot silikoniletkuista ahtoputkistossa meni vaihtoon, kun ei kestäneet alipainetta...
Niinkun sanoit, toiminnan kannalta siis olisi varmaan parempi/helpompi kun läppä olisi painepuolella, varsinkin kun on coolerit ja ahtoputkistot välissä.
Onko sulla sitten vaan läppämallinen bypass ahtimen rinnalla, ja imusarjaan kun tulee alipaine niin aukeaa? Miten hyvin se ehtii reagoimaan kun läppä lyödään kiinni?

Re: Eaton M45+C20NE kokemuksia/ahtoja puuttuu

Lähetetty: 16 Elo 2015, 14:21
Kirjoittaja TR81
Tein tuon läppämallin C-Kadetin kaasuttimen alaosasta ja turbodieselin ahtopainekellosta, joka hoitaa läpän reagoinnin. Nakkaan rojut suoraan vaan pihalle. Onhan siinä pienen pieni lagi, mutta eipä sen tarvikkaan salaman nopeasti reagoida. Mulla on dumppi hoitamassa sitä hommaa siinä. Eli Dumppi päästää nopeat pulssit pihalle ihan kaasuläpän juuressa ja läppämalli hoitaa tuon ettei huuda tyhjäkäynnillä ja rauhoittaa vaihdoissa repäsyä. Dumppi on sijoitettu kaasuläpän viereen ja tuo läppämalli ahtimen ja coolerin välille. Tämä sen takia, ettei se turhaan puhaltele coolerin läpi.
Nyt auto on alipainealueella ihan kuin vakio. Kun alkaa painamaan kaasua läppä menee kiinni ja alkaa ahtamaan. Vakio motronicin moottoriohjauksella, jossa tais olla hivenen isommat (30%??) suuttimet. Iso ilmamäärämittari.
Ilmamäärämittari on sijoitettu coolerin ja kaasuläpän välille ja dumppi on kaasuläpän ja ilmamäärämittarin välillä, että käyttää nopeissa vaihtotilanteissa hivenen rikkaalla.
Autosta tuli erittäin miellyttävä ajaa. Tosin, niinkuin tuossa sanoin, että nykyäänhän tuo ahdin toimii vain kuristimena ;)

Re: Eaton M45+C20NE kokemuksia/ahtoja puuttuu

Lähetetty: 17 Elo 2015, 20:57
Kirjoittaja tommiha

Re: Eaton M45+C20NE kokemuksia/ahtoja puuttuu

Lähetetty: 29 Loka 2015, 08:16
Kirjoittaja hukka
mulla ahtaa toi svt:ahdin nytten 0.8bar 2.1 välityksellä kun otin välijäähyt pois (a4/passat) kuristivat niin paljon jottei hihnat kestänyt.
välijäähyjen kanssa paineet imusarja 0.7bar ahdin ainakin 1.5bar
ilman imusarja 0.8bar ahdin 1.0bar