Sivu 1/2

C20LET huippu kierrokset?

Lähetetty: 26 Joulu 2015, 23:25
Kirjoittaja K.Watti
Terve.

Pidin tuossa juuri kesäautoni pannun avajaiset ja on se kohdallani todettava että se on kesä ja kone.
Koitanpa tehdä talvella uuden mutta kysynkin että paljonko te guruimmat jätkät/neidit olette laittaneet nämä koneet parhaimmillaan pyörimään??

Pistin itse koneeni vetämään 7000rpm asti (Z20LET koneen öljypumpulla) ja kyllä oli hymy korvissa ja paskaa housussa kun päästin menemään!
Mutta onko kukaan pistänyt tällaista pyörimään vieläkin enemmän hajottamatta? Tai jos hajosi, niin mikä petti ja millä kierroslukemalla?

Ei sitä vaan voita mikään kun saa vetää täydet helvetin isoilla kierroksilla.

Re: C20LET huippu kierrokset?

Lähetetty: 31 Joulu 2015, 00:13
Kirjoittaja K.Watti
Jaaha, hiljasta on. Pitänee kokeilla sitte itte vaan kun ei tunnu kukaan tietävän asiasta mitään.

Sanokaapas sitten viisaammat että mikä ero on c20let männillä verrattuna Z20let/Y20let/leh/ler?
Ymmärsin että palotilassa olisi eroa, mutta onko männän profiilissa muuta suurta eroa??

Re: C20LET huippu kierrokset?

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 22:42
Kirjoittaja Tubbe
C20LET männät kestävämmät kuin noissa muissa, poissulkien Z20LEH missä myös vahvat männät. C20LET männissä on venttiilitaskut myös pakopuolella ja malja noissa on pienempi. Itellä käytössä C20LET männät Z20LER koneessa, mutta männistä piti malja koneistaa suuremmaksi että sai puristussuhteen pysymään samana. Noista kierrosluvuista on paha mennä sanomaan kun on ahdettu moottori, eli ahtopaine vaikuttaa.. Mutta ekana noista korkkaa nuo kiertokangen pultit jos kierrosaluetta nostetaan..

Re: C20LET huippu kierrokset?

Lähetetty: 03 Tammi 2016, 21:28
Kirjoittaja K.Watti
Ok. Koitan tosiaan etsiä marketti-mäntiä C LETtiin että saisi tuon puristuksen kohdalleen.
Ei oikein meinaa valmistajilta löytyä läheltä minun tarvitsemiani, lähimmät ovat 8.5:1 ja 10.5:1.

Vakio Mahlet olisi 9.0:1 puristuksella, mutta en tiedä kestävätkö minkälaisia tehoja ja niiden painokin on vielä arvoitus??
Vielä tarvitsee muutenkin saada lisätietoja, että uskallanko nostaa tuosta ysistä vielä paljon.

Mitenkäs kierroksilla tuo venttiilikoneisto pysyy mukana, saati öljypumppu, onko kokemusta? Veivithän olen vaihtanut rajuihin ARP pulteilla varustettuna?

Re: C20LET huippu kierrokset?

Lähetetty: 03 Tammi 2016, 22:06
Kirjoittaja ?!
Itse jos olisin näin e85 aikana tekemässä ahdettua moottoria säädettävällä moottorinohjauksella tekisin vähintään 10:1 puristeisen tai jopa 11:1.Hyötysuhde ja ahtimen herääminen paranee kun perusmoottori tuottaa jo itsessään kohtuullisesti voimaa ilman ahtopainetta.

Mikä sieltä motista meni huonoksi yhdessä kesässä?

Re: C20LET huippu kierrokset?

Lähetetty: 03 Tammi 2016, 22:08
Kirjoittaja vectraTBO
Itse olen kierrättänyt 8000rpm vakio venakoneistolla eikä ole ollut ongelmia. Tunex T315 setissähän aikanaan oli rajotin 7600rpm muuten vakiokoneelle.

+10000Rpm halkes venalautaset :bonk:

Re: C20LET huippu kierrokset?

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 00:30
Kirjoittaja K.Watti
No nyt alkoi lyyti kirjoittamaan :lol:

Ei kai kahden kilon ahdoilla uskalla 11:1 suhteelle rakentaa??? En siis tiedä mitä tuo etanoli kestää, mutta en ole tähän mennessä kuullut kenenkään tekevän noin kovapuristeista näillä ahdoilla. Kymppiä kyllä houkuttelisi kokeilla..

Jaa että on punakantista kierrätettykin :) taidan sitten uskaltautua itsekkin nostamaan rajoitinta ylemmäs, koitan enste 7500 ja kauhistelen sitä möykkää hetkisen..

Osaako kukaan sanoa paljonko on c20let ja z20let mäntien maljojen tilavuudessa eroa?? Ei meinaa löytyä CLETtiin suoraan 8.5 - 10.5 välistä mäntää, niin ajattelin että ZLET koneen 10.5 mäntä saattaisi olla CLETtiin 9.5 - 10??

Oletteko muuten käyttäneet mitä mäntiä? Itse olen vertaillut Wössnereitä ja Wisecoja. Ei ole niillä juuri eroa, painossa taisi olla muutamia grammoja.

Kiertokankenikin ovat mallia kiina ja painavat aivan saatanasti, onko kellään tiedossa jotain järkevämpiä veivejä tähän kierrätys tarkoitukseen, siis huomattavasti kevyempiä kuin nämä H-profiili teräkset?

Re: C20LET huippu kierrokset?

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 09:27
Kirjoittaja Keme
Niin, missä kohtaa korkeat puristukset alkavat sitten haittaamaan? En usko, että etanolillakaan voidaan aivan rajattomasti kasvattaa puristuksia ja aina vaan meno paranee. Tuo noin 10 puristussuhde lienee ihan ok kompromissi ahdettuun E85 koneeseen.

Re: C20LET huippu kierrokset?

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 10:42
Kirjoittaja ?!
Kaveripiirissä useita muun merkkisiä 10:1 puristeisia joilla ajetaan reilulla kahdella kilolla.Sekä yksi 11:1 puristeinenkin tiedossa jossa voimaa melko hurjasti.Katu autoja kaikki.Siitä tuskin on kellään suoraa vertausta paljonko pelkkä puristussuhteen nosto on vaikuttanut.

Re: C20LET huippu kierrokset?

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 02:04
Kirjoittaja kosunen
Viinalla vaan tulee jossain vaiheessa semmoista ilmiötä, että vaikkei kone korvaan kuulosta naulaavalta ja kestää ennakkoa, niin veivi on jo ollut hyvän aikaa mutkalla. Enpä välttämättä lähtisi nostamaan vakiosta Letin rutusta yhtään korkeammalle ja käyttäisin niitä vakioita Mahlen tekemiä mukeja. Ovat paremmat laadultaan kuin nämä ns. aftermarket männänrengasripustimet.


Näyttää vakiot kannenpultitkin kestävän ottaa päälle tuhannen hepan.


Korkeitakin ruttuja on koitettu esim. haipakkamoottoreissa, mutta niin vaan on pitänyt palata alemmas. Taitaa olla vieläkin tämä korkeanrutun tavoittelu muodissa. Monesti näillä vehkeillä kerran pari vähän söhäytellään, mutta annas olla kun lähdet pitemmän vedon ottamaan, niin kohta naulaa itsensä rikki. Useempi esim. 500 hp peli ei kestä vetää suurimmalla vaihteella suurella kuormalla kuin noin 450hepalla. Dynohepat on ihan erikseen, mitä nakurajalle dynossa säädetyt. Nähty on.

Kaikki riippuu kaikesta. Siis mitä osia kokonaisuus sisältää.

Lettihän kyllä sietää muuten kierroksia sinne kympin pintaan, mutta ei vakioveiveillä. Olettaen että hengitys piisaa sinne oikeasti kaikilta muilta osin.

Re: C20LET huippu kierrokset?

Lähetetty: 09 Tammi 2016, 21:51
Kirjoittaja K.Watti
Ok.
Vastauksista päätellen kierroksia voin siis lähteä tavoittelemaan, mutta puristuksen kanssa tarkkana..

Tämä minun ajoni on nimenomaan sellaista että saatan vetää pitkäänkin täysillä, ei pelkästään kiihdytys ja se on siinä.
En taida siis alkaa suuremmin päätäni tämän asian kanssa vaivaamaan, katselen nuo ylikoon vakio mahlet niin pitäisi olla tuo puristus taas ysin luokkaa, sillä näytti hyvin kestävän. Kuulin että vakio mahlet pitäisi kestää +500hv, pitääkö paikkansa?

Koitan saada remmiahtimen vielä rinnalle tuohon niin ei jää tuo hakemani alavääntö sitten pieneksi, ei ole sen puolesta sitten puristukset tarpeen. Hommasin semmosen m62 eatonin magneettikytkimellä ja koitan mahduttaa sen konetilaan.

Oletko SE Kosunen?? Joka saa kannen kuin kannen näyttämään kauniilta?? Jos olet, niin pääsin yhden tällaisen "punakannen" jäljiltäsi näkemään ja oli se kyllä tällaisen tavallisen tallaajan silmään sitten hieno!

Re: C20LET huippu kierrokset?

Lähetetty: 10 Tammi 2016, 09:27
Kirjoittaja ?!
kosunen kirjoitti:

Korkeitakin ruttuja on koitettu esim. haipakkamoottoreissa, mutta niin vaan on pitänyt palata alemmas. Taitaa olla vieläkin tämä korkeanrutun tavoittelu muodissa. Monesti näillä vehkeillä kerran pari vähän söhäytellään, mutta annas olla kun lähdet pitemmän vedon ottamaan, niin kohta naulaa itsensä rikki. Useempi esim. 500 hp peli ei kestä vetää suurimmalla vaihteella suurella kuormalla kuin noin 450hepalla. Dynohepat on ihan erikseen, mitä nakurajalle dynossa säädetyt. Nähty on.
.
Sorry tietämättömyyteni,mutta ei mitään tietoa edes mikä on haipakkamoottori :D
Mutta litratehot noissa mun mainitsemissa moottoreissa kuitenkin +350hp/l.Tosin niitä dyno heppoja,kun mitattuja ovat.

Se on totta ettei kauhean pitkää vetoa pysty ottamaan noilla vehkeillä kun vauhti nousee hetkessä hurjaksi.

Re: C20LET huippu kierrokset?

Lähetetty: 11 Tammi 2016, 10:08
Kirjoittaja Juho M-P
Olen tietämätön, mutta onko pakko aina tehdä sellasia huipputehomoottoreita jotka ei kärsi yhtään häiriötä tai väärää muuttujaa ja heti kilahtaa?
Eikö olisi parempi tehdä 9:1 rutuilla sellanen motti joka pysyy kasassa vaikka tankkiin lipsaihtasi 98E:tä sen jumalaisen RE85 nektarin sijasta?

Mitä järkeä on noissa aasinpotku selkään moottoreissa joka ei kestäkkään vetää pitempään? Tietysti dynolapulla saa Essolla respektiä.

Re: C20LET huippu kierrokset?

Lähetetty: 11 Tammi 2016, 10:59
Kirjoittaja Keme
Juho M-P kirjoitti:Eikö olisi parempi tehdä 9:1 rutuilla sellanen motti joka pysyy kasassa vaikka tankkiin lipsaihtasi 98E:tä sen jumalaisen RE85 nektarin sijasta?
Miksi moottorin pitäisi kestää väärä polttoaine? Eihän 98E moottorikaan käsittääkseni toimi dieselillä. Muuhun provoon en viitsi ottaa tällä kertaa kantaa.

Re: C20LET huippu kierrokset?

Lähetetty: 11 Tammi 2016, 11:25
Kirjoittaja Juho M-P
Ei se mikään provo ollu, mutta koira älähti,.