Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
ovc2z22yh kirjoitti: ↑22 Elo 2018, 15:41
Mulla on Vectrassa 5v aisin johon on 60tkm alkaen vaihdettu 30tkm välein öljyt valuttamalla n. 1/2 tilavuudesta, nyt ajettu >180tkm ja öljyt edelleen puhtaat (silmämääräisesti väriltään) vaihdossa, ja loota toimii vielä ihan ok.
Jos loota alkaa luistamaan/tökkimään niin ohjauspaineissa (Valve Body säätösolenoidit/venttiilit) on jotain vikaa. Lootassa ei ole TCM:lle (transmission control module) linjapainemittauksia (ulkoiset mittausyhteet on), mutta se yrittää parhaansa mukaan sopeutua vaihtoihin. Kylmänä se voi vielä toimia ok, kun paineet isommat. Aikansa luistettuaan/tökittyään lootan kitkapinnat kuluvat ja öljy likaantuu.
Vian jatkuessa pitäisi VB ajoissa korjata. Suomessa ei valitettavasti juuri ole tätä osaamista. Olen kuullut tästä firmasta positiivistä palautetta http://recro.eu/fi/
Tuolta tilasin itse vm.12 , about 600e tehdasuusi venttiilipöytä. Kotelon tiiviste tuli mukana.
Pystyy vaihtaa itse laatikko paikoillaan, jos pysyy työkalut käsissä.
Noniin.... oma inkku kävi nyt sitten venttiilipöydän vaihdossa seinäjoen Rinta-Joupilla kun 5->4:lle vaihdot paukutteli huuhteluöljynvaihdosta ja hoitoaineesta huolimatta. Onneksi maksajana toimi takuufirma ilman omavastuuta, laskua sinne meni liki 2200euroa. Rinta-Jouppi päivitti myös uusimman ohjelman laatikolle joten senkin puolesta nyt päivitetty. Laatikko tuntuu ainakin liki 2 vkon käytön jälkeen pelaavan, eikä alasvaihdossa tapahtuvia paukutteluja ole enää ollut. Myös kick-downia käytettäessä auto paukutteli, nyt vaihtaa nätisti pienemmälle ja ohitukset sujuu mallikkaasti.
Nykyinen käyttis: Insignia Sports Tourer 2.0cdti AT6 -11
Ex käyttis Vectra C 1.9cdti autom 2006 Ex Käyttis Opel Astra Caravan 2+3 paku X20DTL -98 Harraste Vectra 2.0i GLS 4D (20ne) -89 Irmscher
http://s567.photobucket.com/albums/ss114/makemu/
Käsittääkseni paska materiaali venttiilien karojen ohjuriholkeissa. Se on jotain teflonin tapaista johon sitten tarttuu kaikki kuona. Lämmetessään turpoaa ja alkaa takertaa. Jenkit on tehny toisesta matskusta korjaussarjoja. Ja kyllähän se kunnollisen suodattineb puute ja öljynvaihto on syypää myös.
Ite oon ajatellu laittaa öljynjäähdyttimen letkun väliin suodatinjalan ja suodattimen. Niinkuin Toyotan trukeissa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Maeko kirjoitti: ↑27 Maalis 2018, 08:53
Ylläolevalle tiedoksi. Venttiilipöytä on se mikä näistä menee. Se rupeaa luistattamaan vaihtoja yhä enemmän, tulee se vaihdon aikainen "flare". Se tummaa öljyjä ja lopulta polttaa sen laatikon paskaksi. Oireitahan on nuo nykäisevät vaihdot alaspäin, 2-3-4 vaihtojen välillä se luistatus. Seuraava vaihe on D-R kolahtamalla päälle, sitten hieman enemmän kuluneena tiputtaa neutral controllilla pykälän pois päältä ja paukattaa sen päälle kuin joku ajaisi perseeseen. Tarpeeks paukuttelee niin menee se kytkimen kehä laatikon sisään ja laatikko on sitä myöten selvä(kokemusta on). Olen vaihtanut näitä VB:tä pari kappaletta paikallaa, sen mahtuu Insigniassa tekemään, kun ottaa sen imuputken pois edestä.
Siitä puheenollen, jos on tarvetta uudelle käyttämättömälle GM gen 2 venttiilipöydälle(se mikä näissä on käytössä, osanumero 55577385) niin löytyisi minulta ylimääräinen. Tilasin viime lokakuussa ja jäi ylimääräiseksi, kun tuli 30tkm ajettu laatikko käsiin seuraavalla viikolla. Alkuperäinen kuitti toki löytyy ostoksesta ja takuuta on vielä puoli vuotta jäljellä.
Elikkä onko nyt siis jo kehä paskana ku venttiilipöytä vaihdettu ja uudet öljyt huuhtelemalla eikä vaikuta mihinkään? Edelleen paukkuu vaihteet miten sattuu.
Itsellä nyt 150 tkm ajettu. Öljyt vaihdettu 70 tkm / 140 tkm / 150 tkm. Öljy on ollut tummaa 140 tkm ja 150 tkm vaihdoissa. (140 tkm vaihtoa ei tehty 100%, vaan vähän jäi tummaksi).
Vaihteisto ilmoittanut 2 kertaa nyt vikakoodia solenoidiventtiileistä ja näyttöön tullut huolla vaihteisto. Ensimmäisen ilmoituksen jälkeen on öljyt heti vaihdettu ja ajettu n. 500 km. Öljynvaihdon jälkeen auto on toiminut hyvin ja vaihto ollut smoothia. Nyt vikakoodien tullessa alkoi etenkin P - R ja R- D jne. poksumaan paikallaan huomattavasti. Sammutin auton ja 15 min jälkeen poksumista ei enää tapahtunut, mutta vaihteiden vaihdot luistattivat hieman kotiin ajettaessa.
Ylläolevassa viestissä puhutaan kytkimen kehän rikkoutumisesta, mitenhän siitä voisi saada varmuutta sillä, ajattelin irrotuttaa laatikon pajalla ja lähettää sen recrolle korjattavaksi. Vaihtavat varmaan venttiilipesän yms. siellä. Mutta jos laatikko onkin jo kaput..
Trafoter kirjoitti: ↑29 Elo 2018, 09:22
Mainostakaas pääkaupunkiseudulla hyviä korjaamoja jotka tuon VB:n voi vaihtaa. Tarjouksia olen saanut 1800€ lähtien.
Hitto mitä summia.... Mene lomalle Latviaan ja vie recrolle! Osat maksaa sen 700e niin en voi käsittää mikä tuossa maksaa noin paljon....
Juu,en minäkään ymmärrä näitä 5000-6000 euron hintaisia laatikkoremontteja, kun esim.siellä latviassa Recrolla ne tekee siitä laatikosta tehdaskunnostetun,elikkä vaihtaa sinne kaikki mitä tarttee+turbiinikin kunnostetaan vielä kaupan päälle.
Ja maksaa suurinpiirtein tollasen 1800-2600 euroa koko homma.
Siellä nyt on tulotaso vähä eri ja sitämyöten KAIKKI hinnat.
Vai luuletteko että 400€ kuukausipalkalla hankitaan kaikki vempaimet kotiin samoilla hinnoilla mitä esim Suomessa...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Juu ja tiesitkö että jos viet "merkkihuoltoon" laatikon korjattavaksi niin he irroittavat sen ja lähettävät laatikon juuri tälläisiin pajoihin korjattavaksi koska ei suomessa niitä juuri korjailla kuin tietyissä pajoissa. Ja sitten laittavat sen kiinni ja sinulle lasku yllätys yllätys 6000euroa, elikkä kannattais välillä käyttää vähän omia aivojaankin ennenkuin alkaa aivopierujaan tänne laskemaan.
Se sun "merkkiliike" irrottaa ja kiinnittää sen sun laatikon yhdessä päivässä ja kunnostus maksaa sille sen 2000 egee kyseisissä pajoissa ja työn osuus noin 300 euroa. yht. 2300e ja sulle lasku 4000-6000e.
Saathan sä toki maksaa sun laatikkoremonteistasi vaikka 10.000 euroa jos haluat, ja oon kuullut että jotkut ovat jopa maksaneetkin.
Käyppä katsomassa jonkun marmoritiskin laitteistoja että onko niillä semmoisia mitä vaaditaan täydelliseen tehdaskunnostetun laatikon remppaamiseen,saatat ehkä jopa yllättyä.
Ja sen jälkeen voit marssia sinne Recron tehtaalle Latviaan katsomaan niitteen laitteita miten se oikeasti tapahtuu.