No ei menny ihan 10kk että muistin että mullahan on tää topikkikin. Noh, mitä ollaan saatu aikaseks? Vectra leimattu kertaalleen, takaluukku on edelleen väärän värinen ja kaikki kutoskoneet kadottaa öljyä
Yks kaikenlisäks säksättää ja tekee ties mitä järjenvastaista.
Noh, viime syksynä meni vähän kaikki motivaatio ton vectran kanssa tehdä mitään jäi talliin seisomaan. Aikaa kulu jonnekki joulukuulle kunnes auton tarve oli kriittinen. Ei oo oikein koskaan kiinnostanu tota vectraa loskassa sotkea, vaikka ei se mikään priima ole mutta tuskin toista saan käsiini. Siispä nettiautosta kattelemaan omegoja, tälläkertaa valmiiks leimattu sellanen että pääsis kaatamaan keppejä ja jos ei muuten niin pilkkois sen sit keväällä. Noh jostain kuusankosken peräkulmalta löyty myynnistä aito "3.0 classic crv". Noh automaatti mutta leimaa syyskuulle eli pyöreesti 9kk. Lootassa kuulemma "jotain vikaa mutta saattais parantua öljynvaihdolla".. NIIN NIIN. Noh mentii nopesti kattelemaan tietysti illalla ettei nää mitään, ja tuli kateltua lampunkanssa että joo on se omega. Liikku eteen, liikku taakse.
No sehän oli sitten 3.0 sportti johon oli uutena joku valinnut automaattilootan varusteeksi. Ehkä tyhmin teko mitä tälläselle voi tehdä mutta saksalainen on saksalainen.
Varusteitakin tähän on jotain satunnaisia saatu kuten tällänen räkytin:
Mielenkiintosia kommentteja aiheuttaa ihmisissä kun on 20 vuotta vanhassa ooppelissa puhelin ja navi-soitinmankka-paketti. Puhelin ei vielä oo sitä mieltä että olis valmis toimimaan, eikä vissiin nykyisillä sim-korteilla toimikkaan? Näyttöyksiköstä näyttökin toiminut satunnaisesti miten sattuu mutta saksasta tulossa uutta näyttöä ja katellaan mitä se siitä sanoo.
- [+] Varusteet
- Vehicle equipment
Code Name
2J1 Cover, floor inner, standard
80I Interior-black
80X Body interior trim-black
87L Exterior paint, see model catalogue foreword paint chart
A32 Electrically operated windows, front
A33 Electrically operated windows, rear
A50 Up to year 2000 launched models = sport seats, from year 2000 launched models = comfort seats
AJ3 For driver air bag
AJ4 For passenger air bag
AM9 Rear seat, split collapsible
AP0 For side air bag, lh
AP1 For side air bag, rh
AP9 Load compartment net
AR6 Belt, rear seat, center, 3 point
AT0 Head restraint, rear, cloth, full
AU0 Door lock, with remote control
AV7 Used with removable cargo restraint
AY5 Head restraint, rear, cloth, center
B18 Ornamentation, aluminium
B75 Cover, assy., luggage
C60 Air conditioning
C68 For electronic air conditioning
C87 Reading lamp, rear
C90 Door lamp
CE4 Headlamp washer
CF5 Sun roof, transparent, electric
D44 Cover, mirror housing, o/s, painted
D63 Box, deposit, floor, front
D64 Visor, sun, with illuminated mirror, passenger
D74 Visor, sun, with illuminated mirror, driver side
GU8 Axle ratio 3. 90
K09 Alternator, 120amp
K30 Cruise control
L81 30 petrol engine
LHD Left hand drive
ML4 Automatic transmission, 4 speed
N33 For tilting steering column
N89 Wheel, road, aluminium, 71/2jx17
NA5 Emission, 3 way catalytic converter, variant 2
NC0 Equipment, european union
NP5 Steering wheel, leather
NV7 Power steering, variable effort
QUE Tyres, 235/45 r17-94w
T6B Trim panel, inner, stripped
T96 Front foglamp
T97 Headlamps, xenon
TN7 Battery, 66ah
U07 Horn, fanfare
U97 Speaker, 7
UE2 Navigation system
UF6 Lamp, air vents
UR7 Radio am/fm stereo, seek, multi cd, etr, phone, navigation, fader
UV5 Multi-function display, vat3
UV9 Display, navigation system
W1Y For steering wheel radio operation
W2A Lettering, opel/vauxhall, rear, delete
W2M Lettering, omega, rear, delete
W2N Lettering, lateral, delete
W6J Trim, cloth, sport, variant 2
W7P Nameplate, sport
W8Y Sound package
W9M For additional onstar or navigation system parts
XG3 For germany
XJ2 Lowered sports chassis
Z1B Nozzle, washer, heated
Z1F Km/h speedometer
Omegan kans onki sitte käyty ties ja missä.
Noh se automaatin vikahomma?
Näitä se aika kovasti heitti ja öljyt värjäs 100km ajolla ihan mustaks eli loota aika loppu. Ajeltiin sekin ns loppuun eli oli pakko vaihtaa kun ei meinannu päästä enään edes kotiin viime ajoilla.
Kaikkee pientä tarveosaa tuli haalittua kevään aikana.
Lootaöljyt mallia 500km ja geneerinen takastefan vuoto.
Noh, automaattiloota ulos ja "kytkinkoppa" irti ja talteen. Avattiin vähä ja kateltiin mitä siellä on meneillään.
Noh lootassa varmaan kuuluu olla noita kuulia mutta se että ne on öljypohjassa ei liene oikea paikka. Kaikkien omegamiesten rakastama muovinen välysprikkakin OLI paikallaan ja kokonainen. Joku sielläkin vissiin käynnyt, oli aika raffin näköset ne vastinpinnat kuten kuvasta näkee.
Osina tietenkin käytettiin niitä mitä halvalla sai. Piti siis duunailla pikku spaceri painelaakerin alle. Nyt myös tiedän miks siinä spacerissa pitää olla se pieni olake. Sylinteri nimittäin oksentaa nesteet ulos takakautta jos siinä ei sitä ole
XE littupyörä ja sintteri best. Käyttikseen melko raffi mutta sen kanssa kyllä oppii elämään. Asetelman alkuperää en tiedä, ei löytyny mitään muuta merkintää kun stanssattu "180". Mutsi käynny kaupassakin tällä ja kuulemma ei muuten oo mitään mutta "kytkin on turhan jäykkä käyttää"
Noh kaikkineen saatiin manuaalina toimimaan. Kaikkea muutahan tässä on ollut, kone säksättää mystisesti muttei se lopeta toimimistakaan.
Leimahan se oli kans tossa ja tuli irrotettua muovihelmat..
Leimattu kuitenkin 2018 ilman mitään korroosio ongelmaa.
Muutama ilta Ö-luokan sähköliiman levitystä ja peltiä. Tostakin jatkui toi paikka vielä takapäätä kohden kun oli vähän pehmeää. Järkevintä olis ollu vaihtaa helmat kokonaan, sillä oli molemmin puolin sen alakumilistan alla 5-6 reikää. Viisaita miehiä ei ollut yhtään joten reilusti laikkakoneella pala irti ja uutta tilalle pellit päittäin ja 100% saumalla kiinni. Piti muistuttaa itseään muutaman kerran sillä että tää on vaan kepinkaataja. Noh, happoo, maalia kotelosuojaa ja ties mitä ja vehkeet nippuun. Etukäteen leimalle vaihdettiin kallistuksenvakaajan pystytangot kun olivat jo edellisenä vuonna olleet korjaushehotuksena. Leimalla kävi sitte siillen ettei menny päästöistä läpi ja kaukovalojen reffi vähän liikaa. Noh vingutettiin sitten oikein lämpöseks ja saatiin päästölappu millä saatiin leima. Jotain siinä on taas meneillään kun repsikan sylinteripankki oksentelee bensaa miten sattuu. Kaks kattiakin hajotti repsikanpuolelta huomaamatta. Noh tällähetkellä tutkitaan mikä tän aiheuttaa ja siitä ketjukin tuolla tekniikkapuollella olemassa.
Noh topikkihan on vectrasta alunperin. Viime syksystä oikeestaan seisonu ja leimakin meni kylmäks. Tossa keväällä/alkukesästä käytettiin leimalla suoraan tallista suuremmin mitään kattelematta ja ei siellä kai ollu kun väljä alapallo. Molemmat alapallot ja samalla tukivarsien takimmaiset puslat uusittiin ja leima paperiin. Porukoilla oli 4500km verran lainassa ja 500km omia ajoja tälle vuodelle.
Oli tossa kulmilla myynnissä tollaset rh:t 17x8.5" kokosena ja sellasia on tohon tullu kateltua pidemmän aikaan niin pitihän ne käydä lunastamassa pois. Kumithan noissa on vectraan liian isot, oiskohan ollu 225/45. Sopivampi koko lienee 205/40. Pitänee kans hommata -60 jouset kun jää vähän korkean näköseks noilla nykysillä -35 jousilla.
Et näissä aika julma 53 eli adapterivanteet. Kuvassa takana 20mm ja edessä 5mm spaceri.
Noh vectraanhan on olemassa se x30xe moottorikin, ja siellä se on tallissa on pyöriny pukissa. Vectrasta tykkään tollasenaan ja kyllä toi kutosen ääni on sitä jotain. Kiinnostais tunkea vaan keulille saab-tekniikka. Ei toi kutonen ei oikein mitenkään päin pärjää pudjetti/viritys/teho suhteessa saabbi-tekniikalle. Vectran kutosena säilyttämiseks kyselin jo miten tollasen omegan kanssa menee, saako sinne muutoskatsastettua saabbi-tekniikkaa kun se on 2001 mikä käyttöönotettu 2000. Katsastuskonttorilta ei saannut minkään näköstä vastausta mutta kattellaan.