Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1140 tkm)
Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1043 tkm)
Kunnioitettavat kilometrit!!
Erno
Zafira -08 1.9 CDTI, Senator -90 3.0i 24v, Manta -74, Manta -72, Manta -77, Astra G.
Zafira -08 1.9 CDTI, Senator -90 3.0i 24v, Manta -74, Manta -72, Manta -77, Astra G.
Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1048 tkm)
1048tkm
Tuli heitettyä vähän lomareissua Kilpparin kautta Pohjois-Norjaan, katsomaan wanhoja mestoja joissa tuli kiivettyä ja laskettua joskus myöhäis ysärillä.
Silloin alla oli tietysti E-Kadett, joko oma - taikka kaverin
1.6 pikkulohko Skudetti vei bensaa silloin lempeässä ajossa 5,5 luokkaa ja nyt Astra 4,7 koko reissulla - Norjan legi meni 4,45 tasolla, joka lienee suora seuraus terveestä Norskien sakkojen pelosta.
Tuli heitettyä vähän lomareissua Kilpparin kautta Pohjois-Norjaan, katsomaan wanhoja mestoja joissa tuli kiivettyä ja laskettua joskus myöhäis ysärillä.
Silloin alla oli tietysti E-Kadett, joko oma - taikka kaverin
1.6 pikkulohko Skudetti vei bensaa silloin lempeässä ajossa 5,5 luokkaa ja nyt Astra 4,7 koko reissulla - Norjan legi meni 4,45 tasolla, joka lienee suora seuraus terveestä Norskien sakkojen pelosta.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1048 tkm)
Kovia lukemia. Kuinkas pitkiä kilometrejä sulla on iskarit kestäneet? B4 bilsteinit pitäisi omaan corsaan nyt laittaa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1048 tkm)
Oman muistikuvan mukaan vaihdoin B6 alle 635tkm kohdalla - alkuperäiset meni kyllä leimasta läpi ja ei vuotaneet, mutta olihan niissä vaimennus aika pehmeässä kunnossa - varsinkin -30mm vietereiden kaveriksi.
Eli B6 on olleet nyt alla 413tkm.
Käytännössä öljyn pitkät hiilivetyketjut pilkkoontuvat ja neste menettää viskositeettiaan - eli suomeksi vaimenninneste kuluu.
Lirummaksi mennyt ölssi ei sitten vastusta liikettä niin paljoa shimmipakkojen ja venttiilien aukkojen kautta virratessa, eli vaimennin menee löysemmäksi.
Ihan varmasti näkisi eron jos pumpuista ajaisi käyrät iskaridynossa, mutta töihin ja ruokakauppaan ajamiseen piisaavat ihan OK.
Rataprätkissä ja nopeastiajamisautoissa on käytännön havainto että iskarit kannattaisi huoltaa joka talvi jos meinaa että ne psysyvät parhaassa terässä.
Viimeistään siinä vaiheessa pitäisi herätä kun joutuu kiertämään säätöjä tiukemmalle että ajopelin käytös pysyy samana - vaikka kyyti ei ole kasvanut.
Se kyllä kannattaa muistaa että juuri sen lempeämpää käyttöä, kuin nuo Astran pitkät siirtymät ei olekaan, oikeastaan millekään auton osalle.
On minulta mennyt toisen merkkisessä autossa likimain uusi B6 kerta täräyksellä rikki kun ajoin sohjon täyttämään terävään reikään asvaltissa.
Vanne meni vitunmoiselle lommolle ja tolpasta katkesi jousi, sen lisäksi että Bilsteini alkoi vuotaa laakista.
Tälli oli sitä luokkaa että perse nousi kuskin pukilta ilmaan ja reidet osui rattiin.
B4 on kyllä hyvät korvausiskarit ensiasennuspumppujen tilalle ja ihan varmasti hyvin usein paremmat kuin mitkä siellä on alunperin olleet, siis aivan uutenakin.
Minulla on vankka usko että esimerkiksi 996 sukupolven 911ssa ei perusalustassa ole sen kummempia pumppuja - toki venttilöinnit on varmasti valittu Zuffenhausenissa perin hyvin
Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1048 tkm)
Joo,B4 ja B6 eivät oikeastaan ole kauhean vertailukelpoiset keskenään.
B4 on kuitenkin tosiaan perus tarvikeiskari.
B4 on kuitenkin tosiaan perus tarvikeiskari.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1048 tkm)
B6 taisi olla lyhyempi? olisi vaihtoehto jos madaltaisi. Nykyisellään tuntuu että vakiokin on liian matala.
Mutta kiitettävästi on sulla iskarit kestäneet.
Mulla ollut noita g astroja useampia niin kaikissa ollut alkuperäiset. Yhden vaihdoin 356tkm ajetun vähemmän ajettuun kun jousen vaihdossa kun oli hieman tyhjäliikettä ilman vuotoa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1048 tkm)
En nyt tietenkään ole mikään Thuyssen Groupin tuotetuki-insinööri, mutta minusta B6 ei kyllä ole mitenkään sen kummemmin tarkoitettu madallukseen.
Noin ylipäätään Bilstein Sporttienkin rakenne perustuu DeCarbonilta lisenssöityyn tekniikkaan.
Prof. Bourcier de Carbon oli aika fiksu ukko ja esim. Yamaha ja Volvo R-Sport teetti haipakkaiskareita DeCarbonilla.
Myöhempien aikojen omistaja Delphi taisi kyllä myydä koko puljan Kiinan vinokiikareille vaiheessa X.
B8 on lyhyempi kuin vakio (/B4/B6) ja näin ollen suositeltavampi jos koria pudotetaan enempi kuin kolme - neljä senttiä.
Toki on tietysti yksilökohtaista kuinka paljon jousissa on esijännitystä, eli käytännössä missä vaiheessa pitää mennä lyhyempiin pumppuihin etteivät vieterit jää hölskymään ilman jännitystä, kun jousitus on suorana pyörän noustessa, syystä tai toisesta, ilmaan.
Noin ylipäätään Bilstein Sporttienkin rakenne perustuu DeCarbonilta lisenssöityyn tekniikkaan.
Prof. Bourcier de Carbon oli aika fiksu ukko ja esim. Yamaha ja Volvo R-Sport teetti haipakkaiskareita DeCarbonilla.
Myöhempien aikojen omistaja Delphi taisi kyllä myydä koko puljan Kiinan vinokiikareille vaiheessa X.
B8 on lyhyempi kuin vakio (/B4/B6) ja näin ollen suositeltavampi jos koria pudotetaan enempi kuin kolme - neljä senttiä.
Toki on tietysti yksilökohtaista kuinka paljon jousissa on esijännitystä, eli käytännössä missä vaiheessa pitää mennä lyhyempiin pumppuihin etteivät vieterit jää hölskymään ilman jännitystä, kun jousitus on suorana pyörän noustessa, syystä tai toisesta, ilmaan.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1048 tkm)
Näinhän tuo näytti olevan. Katotaan mitä kestää.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1054 tkm)
Edit:4
1054tkm
Hyvin pelaa, kulutus samaa korkeaa nelosta. (Viimeksi tankatessa 4,8 - Edit: Oooh, gasp: nyt 4,9!
Hokasin että nyt on tullut ajettua omilla Opeleilla se miljoona itse.
Astralla toki vain 870tkm.
Leimari käski laittaa pari paikkaa, mutta ei muuta.
Takajousen lautanen (toinen puoli onkin vaihdettu aiemmin) ja poikkipalkkiin isompi paikka - edellisen hapattua hitsien vierestä
Hommat on helpoissa paikoissa, joten meno jatkuu pois poikkeensa
Edit: pitää nyt vähän miettiä mitä tämän kanssa tekee. Tämä leimahan tulee suorastaan heittämällä - jolla sitten ajelee luultavasti n. 1110 -1120tkm tasolle. Sitten pitäisi saada voimisteltua seuraava - jolloin olisi hyvät saumat ajaa Astraan se "Oma Miljoona" (TM) kokoon - eli 180tkm - 1180tkm väli täyteen.
1054tkm
Hyvin pelaa, kulutus samaa korkeaa nelosta. (Viimeksi tankatessa 4,8 - Edit: Oooh, gasp: nyt 4,9!
Hokasin että nyt on tullut ajettua omilla Opeleilla se miljoona itse.
Astralla toki vain 870tkm.
Leimari käski laittaa pari paikkaa, mutta ei muuta.
Takajousen lautanen (toinen puoli onkin vaihdettu aiemmin) ja poikkipalkkiin isompi paikka - edellisen hapattua hitsien vierestä
Hommat on helpoissa paikoissa, joten meno jatkuu pois poikkeensa
Edit: pitää nyt vähän miettiä mitä tämän kanssa tekee. Tämä leimahan tulee suorastaan heittämällä - jolla sitten ajelee luultavasti n. 1110 -1120tkm tasolle. Sitten pitäisi saada voimisteltua seuraava - jolloin olisi hyvät saumat ajaa Astraan se "Oma Miljoona" (TM) kokoon - eli 180tkm - 1180tkm väli täyteen.
Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1055 tkm)
1055tkm
Viimeksi tankatessa meni polttoainetta edelleen 4,9 luokkaa - oisko kylmä ja vesikeli vaikuttanut, pitää kyllä kyylätä rengaspaineet.
Leimakin tuli että heilahti, kun uutatut pellit käytti jälkinäytöllä.
Sen sijaan pari ärsyttävää ilmiötä tapahtui.
Käytin auton pesussa, incl. alustapesu, jotta pohjasta tippuva ravan määrä olisi peltijumpassa hieman inhimillisempi.
No autossa alkoi kiilua hehkuvalo ja myöhemmin vikavalo himmeänä - mutta vikakoodia ei ollut kuin hehkuvalosta - siis merkkivalosta, ei hehkuista
500km ajolla moiset kyllä lähtivät, että taisi olla vaan vettä väärässä paikkaa. Ts. sähköt löi läpi "likasiltaa" pitkin ja poltin hiiluin, vaikka itse järjestelmä ei sitä aktiivisesti yrittänyt sytyttää.
Pitää pällistellä kytkentäkaavoja, meneekö merkkivalon sähkö niin sanotun "Hehkuaikareleen" kautta, joka on se rivoitettu alumiinirasia akun kupeella, heti etuvaloumpion takana. Eli ottavassa paikassa kostumisen kannalta.
Ko palikka on alkuperäinen, hehkut olen kyllä vaihtanut kahdesti.
Koska "Multitimer" laatikko, joka hoitaa sisävalojen viiveet, mittarivalojen kirkkauden yms. on osoittanut pehmenemisen oireita jo pitempään, pitää tarkastaa kiertääkö merkkivalojen plussa tai maa sen kauttta. Uusi on kyllä hyllyssä, että siinä nyt on lähinnä vaihtamisen vaiva.
Oleellisempi juttu on se että hitsuupaikan konehallin pihassa, autoa venkslatessa, alkoi ohjaus päästää äääntä äärilaidasta toiseen veivatessa.
Noh uskon vahvasti että nyt set rattiakselin alempi laakeri sitten öylähti.
'98 ja '99 autoissahan sen piti olla heikompi ja '00 eteenpäin isompi ja vahvempi.
No jos "tyyppivialllinen" laakeri kesti vain vähän yli miljoonan, niin en tohdi sitä kovin pahasti moittia
Eli pitäisi varmaan yrittää kehiä jostain '00 ja uudemman akseli - kun mielenkiinto alkaa virittää, melkein sopivaa SKF laakeria vanhan tilalle, taikka tilailla maailmalta juuri oikeaa (ja huonohkoa) laakeria, on aika matala.
Viimeksi tankatessa meni polttoainetta edelleen 4,9 luokkaa - oisko kylmä ja vesikeli vaikuttanut, pitää kyllä kyylätä rengaspaineet.
Leimakin tuli että heilahti, kun uutatut pellit käytti jälkinäytöllä.
Sen sijaan pari ärsyttävää ilmiötä tapahtui.
Käytin auton pesussa, incl. alustapesu, jotta pohjasta tippuva ravan määrä olisi peltijumpassa hieman inhimillisempi.
No autossa alkoi kiilua hehkuvalo ja myöhemmin vikavalo himmeänä - mutta vikakoodia ei ollut kuin hehkuvalosta - siis merkkivalosta, ei hehkuista
500km ajolla moiset kyllä lähtivät, että taisi olla vaan vettä väärässä paikkaa. Ts. sähköt löi läpi "likasiltaa" pitkin ja poltin hiiluin, vaikka itse järjestelmä ei sitä aktiivisesti yrittänyt sytyttää.
Pitää pällistellä kytkentäkaavoja, meneekö merkkivalon sähkö niin sanotun "Hehkuaikareleen" kautta, joka on se rivoitettu alumiinirasia akun kupeella, heti etuvaloumpion takana. Eli ottavassa paikassa kostumisen kannalta.
Ko palikka on alkuperäinen, hehkut olen kyllä vaihtanut kahdesti.
Koska "Multitimer" laatikko, joka hoitaa sisävalojen viiveet, mittarivalojen kirkkauden yms. on osoittanut pehmenemisen oireita jo pitempään, pitää tarkastaa kiertääkö merkkivalojen plussa tai maa sen kauttta. Uusi on kyllä hyllyssä, että siinä nyt on lähinnä vaihtamisen vaiva.
Oleellisempi juttu on se että hitsuupaikan konehallin pihassa, autoa venkslatessa, alkoi ohjaus päästää äääntä äärilaidasta toiseen veivatessa.
Noh uskon vahvasti että nyt set rattiakselin alempi laakeri sitten öylähti.
'98 ja '99 autoissahan sen piti olla heikompi ja '00 eteenpäin isompi ja vahvempi.
No jos "tyyppivialllinen" laakeri kesti vain vähän yli miljoonan, niin en tohdi sitä kovin pahasti moittia
Eli pitäisi varmaan yrittää kehiä jostain '00 ja uudemman akseli - kun mielenkiinto alkaa virittää, melkein sopivaa SKF laakeria vanhan tilalle, taikka tilailla maailmalta juuri oikeaa (ja huonohkoa) laakeria, on aika matala.
Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1055 tkm)
En tiiä olihan junassa sun työkavereita tms ku puhuivat että joku ajanu miljoonan työhommissa Astralla ja on lahjottanu sulle isänsä Vectrasta osia
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1055 tkm)
Tuota tuota, veikkaan että kyseessä oli, tuossa aiemmin mainitun hitsailupaikan konehallin omistavan, kaverini kaveri.
Molemmat ovat siis hyvin innokkaita vanhojen Mersujen harrastajia.
Tuossa viestiketjun sivulla 7 hekumoidut B2 CD vanteet (ja niille ryyteisiltä peltivalsseilta vapautetut Hakkapeliitat) taisin ostaa ja vapautin siitä paaliin lähtevästä Vectrasta joitain katkaisijoita Speedsteriin. Tämän toisen Mersuhepun isä siis taisi vallan lopettaa autoilun, noin ikänsä puolesta.
B Vectran ilmastoinnin katkaisija nimittäin käy Speden valokatkaisijoiden tilalle - itse painike, jossa on symboli että mitä kukin nappi kytkee pitää tietysti ottaa vanhasta.
Samaten Vectran hätävilkkujen napin painike käy Spedeen, vaikka itse sähköt kytkevä osa on erilainen.
Hävävilkun napista siis tyypillisesti irtoaa se punainen kolmio ja sukeltaa katkaisijan sisään.
Molemmat ovat siis hyvin innokkaita vanhojen Mersujen harrastajia.
Tuossa viestiketjun sivulla 7 hekumoidut B2 CD vanteet (ja niille ryyteisiltä peltivalsseilta vapautetut Hakkapeliitat) taisin ostaa ja vapautin siitä paaliin lähtevästä Vectrasta joitain katkaisijoita Speedsteriin. Tämän toisen Mersuhepun isä siis taisi vallan lopettaa autoilun, noin ikänsä puolesta.
B Vectran ilmastoinnin katkaisija nimittäin käy Speden valokatkaisijoiden tilalle - itse painike, jossa on symboli että mitä kukin nappi kytkee pitää tietysti ottaa vanhasta.
Samaten Vectran hätävilkkujen napin painike käy Spedeen, vaikka itse sähköt kytkevä osa on erilainen.
Hävävilkun napista siis tyypillisesti irtoaa se punainen kolmio ja sukeltaa katkaisijan sisään.
Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1056 tkm)
1056tkm
Nyt on uudempi, eli ehjälaakerinen, ohjausakseli ajossa ja kyllähän se tuntuu paremmalta kun ratti ei lonksa ja kaupan päälle päästele pahoja ääniä parkkiksella venkslatessa.
Samaten kauan pelivuoroaan odottanut uusi Multitimer loota on paikallaan - mittarivalot kun katosivat taas väliaikaisesti ja hehkuvalo hiilui turhaan hyvin himmeänä jne. joten pömpelin uusiminen oli siinäkin mielessä mielekästä, että se ei lopullisesti kosahtaessaan vie mukanaan jotain muuta sähköistä.
Muuta erityisemmin mainittavaa ei ole. No etusumarien merkkivalon poltin taisi seurata pitkien merkkivalon esimerkkiä ja kärähtää.
Sumarit kun kyllä pelaavat täyttä häkää uusilla polttimoilla, mutta merkkivalo ei syty, eli ensimmäisenä pitää nypätä mittaristo veks ja vaihtaa se poltin.
Nyt on uudempi, eli ehjälaakerinen, ohjausakseli ajossa ja kyllähän se tuntuu paremmalta kun ratti ei lonksa ja kaupan päälle päästele pahoja ääniä parkkiksella venkslatessa.
Samaten kauan pelivuoroaan odottanut uusi Multitimer loota on paikallaan - mittarivalot kun katosivat taas väliaikaisesti ja hehkuvalo hiilui turhaan hyvin himmeänä jne. joten pömpelin uusiminen oli siinäkin mielessä mielekästä, että se ei lopullisesti kosahtaessaan vie mukanaan jotain muuta sähköistä.
Muuta erityisemmin mainittavaa ei ole. No etusumarien merkkivalon poltin taisi seurata pitkien merkkivalon esimerkkiä ja kärähtää.
Sumarit kun kyllä pelaavat täyttä häkää uusilla polttimoilla, mutta merkkivalo ei syty, eli ensimmäisenä pitää nypätä mittaristo veks ja vaihtaa se poltin.
Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1058 tkm)
1058tkm
Edellinen tankkausväli meni 4,9 kulutuksella ja hyvin pelaa.
Muuten ei mitään ihmeellisiä, kuskin puolen konepellin sarana murtui - mutta ne ovat alkuperäiset, jotka ottivat aika reippaan tällin vuosia sitten bambin pysäköidessä takapuolensa edesmenneeseen alkuperäiseen konepeltiin. Joka tapahtuma siis ylipäätään oli tämän viestiketjun alkutekijä.
Pitää nyt vähän iteroida saisiko sen hitsattua paikallaan, vai vaihtaako kapistuksen.
Edellinen tankkausväli meni 4,9 kulutuksella ja hyvin pelaa.
Muuten ei mitään ihmeellisiä, kuskin puolen konepellin sarana murtui - mutta ne ovat alkuperäiset, jotka ottivat aika reippaan tällin vuosia sitten bambin pysäköidessä takapuolensa edesmenneeseen alkuperäiseen konepeltiin. Joka tapahtuma siis ylipäätään oli tämän viestiketjun alkutekijä.
Pitää nyt vähän iteroida saisiko sen hitsattua paikallaan, vai vaihtaako kapistuksen.
Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1059 tkm)
1059tkm
4,8 tasoa on mennyt löpöä.
Särkyneestyä konepellin saranasta oli ratkennut toisesta puolikkaasta silmä josta akselitappina toimiva niittisysteemi menee läpi.
Murtopinnassa oli suuri osa ruosteessa ja vain osa kirkas, eli sehän saattoi olla että halkeema lähti etenemään reiästä jo silloin kuin orggis konepelti meni kurttuun. Nyt tähteellä ollut metalli oli vain väsynyt sen verran että ratkesi laakista kun pellin avasi.
No oli miten oli, saranan korinpuolen pultit olivat vähemmän huonossa paikassa kuin muistinkaan - eli tuulilasin pyyhkimistä joutui ottamaan vain toisen pois ja longottamaan peitemuovia päästään ylös että ne sai auki. Joten vaihdoin siis koko saranan.
Muuten ei mitään ihmeitä.
Etusumarien merkkivalo ei syty kuin satunnaisesti.
Lienee joko kuolemaisillaan oleva poltin tai kosketushäiriö - rele vetää ja itse valot palavat kyllä.
Edit: no sen verran sain aikaiseksi, että hommasin kiepin Hankook I*peak RS2 nastatalvipalloja.
Tässä hökkyrässä kaikki talvirenkaat ovat olleet Hakkapeliittoja, mutta havaitsin Hankookit hyviksi muun merkkisessä +300hv takavetolintassa ja ominaisuudet eivät tuntuneet rapistuneen, ainankaan tavanomaista nopeammin, ajan funktiona joten kokeillaan nyt Astrassakin.
Ajattelin kerrankin olla ajoissa liikkeellä asian kanssa, koska epäilen että Venäjän kauppasaarron takia uusistatalvirenkaista tulee olemaan elimellisisä toimitusongelmia jahka vaihtorumba lähtee kunnolla laukalle.
4,8 tasoa on mennyt löpöä.
Särkyneestyä konepellin saranasta oli ratkennut toisesta puolikkaasta silmä josta akselitappina toimiva niittisysteemi menee läpi.
Murtopinnassa oli suuri osa ruosteessa ja vain osa kirkas, eli sehän saattoi olla että halkeema lähti etenemään reiästä jo silloin kuin orggis konepelti meni kurttuun. Nyt tähteellä ollut metalli oli vain väsynyt sen verran että ratkesi laakista kun pellin avasi.
No oli miten oli, saranan korinpuolen pultit olivat vähemmän huonossa paikassa kuin muistinkaan - eli tuulilasin pyyhkimistä joutui ottamaan vain toisen pois ja longottamaan peitemuovia päästään ylös että ne sai auki. Joten vaihdoin siis koko saranan.
Muuten ei mitään ihmeitä.
Etusumarien merkkivalo ei syty kuin satunnaisesti.
Lienee joko kuolemaisillaan oleva poltin tai kosketushäiriö - rele vetää ja itse valot palavat kyllä.
Edit: no sen verran sain aikaiseksi, että hommasin kiepin Hankook I*peak RS2 nastatalvipalloja.
Tässä hökkyrässä kaikki talvirenkaat ovat olleet Hakkapeliittoja, mutta havaitsin Hankookit hyviksi muun merkkisessä +300hv takavetolintassa ja ominaisuudet eivät tuntuneet rapistuneen, ainankaan tavanomaista nopeammin, ajan funktiona joten kokeillaan nyt Astrassakin.
Ajattelin kerrankin olla ajoissa liikkeellä asian kanssa, koska epäilen että Venäjän kauppasaarron takia uusistatalvirenkaista tulee olemaan elimellisisä toimitusongelmia jahka vaihtorumba lähtee kunnolla laukalle.