Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuohon korjaukseen käytettävästä öljystä vielä...
ovc2z22yh kirjoitti: 17 Elo 2018, 14:20 Moottoriöljyä pumpun täytössä on yleensä käytetty.
Tässä linkkissä https://z22se.co.uk/resources/z22yh-hig ... repair.78/
mainitaan juuri se mitä epäilin tuon korjausvideon perusteella, että käytetään automaattilaatikkoöljyä :o
Että miten se nyt sitten oikein on?
Ovat aivan erilaisia öljyjä, moottori- ja ATF öljy!

ps. lainatakseni toisesta ketjusta @Tepon viestiä: "Tästä innostuneena huolsin itse pari pumppua viikolla kun osti yhden käytetyn ja sekin oli rikki samoin kuin autossa paikalla oleva. Aikaa homaan meni ekalla kerralla tunti tosin tämä meni kahdelle päivälle koska ei ollut sopivaa öljyä varastossa ja toiseen pumppuun puolisen tuntia mitä en kyllä kokeillut viellä paikalleen ja huollolle tuli hintaa 20€ kun ostin 3 litraa öljyä pumpun kasausta varten."

Tuosta voisi siis ounastella että ei ole moottoriöljy ollut hakusessa vaan jotain "eksoottisempaa".
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
direct2005
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:25

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja direct2005 »

Normaali fiksu ihminen varmasti tekisikin näin, mutta nihilisti maalastollo koittaa ensin muut konstit, kun mulla on laina auto vielä toistaiseksi käytettävissä, tuo vikakosla on poistettu liikenteestä ja liikkeessä pelkkä koodin luku maksaa 60€ :ruoska: .
Elikkä voiko tuota paineensäädintä kokeilla mitata yleismittarilla, eli auto käynnissä, johto irti ja siitä vaan piikeillä kokeilla, siis 1.2V tai alle on ok (tsekkaan ne ohjeet täältä jostain tarkemmin ennekuin rupeen säheltämään)? Ja voiko tuo korkeapainepumpun paineen kokeilla siitä missä on se erillinen venttiili, esim. ihan rengaspainemittarilla? Entä tuon nokka-akselin asentotunnistimen vian todentaminen?
Minä käytin maatalouden yleisöljyä jota käytetään vaihelaatikoissa, moottorissa ja hydrauliikassa ja ties missä.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt ei mitata jännitettä tuolta paineensäätimeltä, joka on säätösolenoidi, vaan siitä paineanturilta.
Tuo ohje tarkoittaa sitä, että ilman testeriä voi mitata jännitteen juurikin jonkin piikin avulla anturilta (signaalijohtimesta), kun paineensäädin solenoidin piuha on irroitettu. Kun jännite on yli sen 1,2V niin pumppu on kunnossa, mutta säädin rikki. Eli sääädin hajonnut niin, että kytkettynä paikalleen alentaa liikkaa painetta, jää siis jännite alle 1,2V. Testi siis piti tehdä auto paikallaan 3000rpm koneessa.

Korkeapainepumpun painetta et voi missään nimessä mitata millään tavallisella mittarilla :no: !
Siellä on kierroksista ja kuormituksesta riippuen yli 50bar paine :wink:

Sähköisen tankin syöttöpumpun paineen mittaus ennen korkeapainepumppua on ihan eri juttu.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ja vielä.

Nokka akselin asento tunnistimen avulla saadaan ruiskutus ja sytkä ajoitettua paremmin etenkin käynnistyksessä. Ilman sitä lähtee vasta pitkällä startilla käyntiin ja on yleensä jossain määrin vikatilassa. Pyttyjen synkka on aluksi hakusessa kun 1/4 ja 2/3 puristustahtia ei voi pelkän kampuran tunnistimen perusteella erottaa. Ecu joutuu kokeilemaan synkkaa ennenkuin se onnistuu. Sitä vastoin ilman kampuran signaalia ollaan vähän samassa tilanteessa eikä ykk kohtaa meinaa oikein löytyä.

Näitä antureita ei oikein voi mitenkään testata tai mitata. Pitäisi olla skooppi signaalin tutkimiseen niin vasta sitten.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
direct2005
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:25

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja direct2005 »

Öö, elikkä missä tämä paineanturi sijaitsee?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
direct2005
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:25

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja direct2005 »

Ei, siis otan johon irti tuosta paineensäätimestä, mutta mihin mää tökkään nuo mittarin piuhat? Ej jymmärrä?
direct2005
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:25

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja direct2005 »

Joo-o, nyt tein niin että otin paineensäätimen johdon irti ja laitoin auton käyntiin, ei vikatilaa tai häiriövaloa otti kierroksia sitten sammutin auton ja laitoin johdon takas paikoilleen ja käynnistin, vikavalo syttyi ja vikatila meni päälle, ei ottanu kierroksia. Toistin tämän testin kolme kertaa ja joka kerta sama tulos, voisko nyt olettaa että se paineensäädin olis viallinen?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

direct2005 kirjoitti: 24 Elo 2018, 16:23 Joo-o, nyt tein niin että otin paineensäätimen johdon irti ja laitoin auton käyntiin, ei vikatilaa tai häiriövaloa otti kierroksia sitten sammutin auton ja laitoin johdon takas paikoilleen ja käynnistin, vikavalo syttyi ja vikatila meni päälle, ei ottanu kierroksia. Toistin tämän testin kolme kertaa ja joka kerta sama tulos, voisko nyt olettaa että se paineensäädin olis viallinen?
Kyllä se on juuri noin kuin arvelit.
Joten enää tuskin tarvitsee tuota paineanturin signaalia "metsästää". Sehän olisi tapahtunut tuosta paineanturin johdosta, missä liittimen keskimmäinen (sini-valkoinen) on signaali. Mittaus tapahtuu jännitemittauksena maita vasten. Reunimmaiset piuhat on jännitesyöttö +5V ja maa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
direct2005
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:25

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja direct2005 »

Eli se olis tää
https://m.ebay.co.uk/itm/Opel-Vauxhall- ... SwhQhYyGqk
Onko nyt pientäkään epäilystä, että se anturi olis viallinen?
hapatuu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Tammi 2018, 23:29
Paikkakunta: Hartola

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja hapatuu »

Edellisen viestin linkissä näkyvä F5R team :n nettisivuilta löytyy tietoa muiden valmistajien pumpuista ainakin Bosch ja Rexroht tekee ihan käypäsen näkösiä ilman isompia temppuiluja Siemenssin paikalle sopivia, eikä näyttäs olevan hinnankirossakaan. Onko kukaan koettannu. näyttäs olevan myös paineen säätimiäkin.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1067
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Lainatakseni korjausvideon tekijää, hän suosittelee (videon kommentit) eksoottista Motorenöl 10W60:

Als Öl kann man eigentlich jedes synthetische Motorenöl verwenden, wobei ich die Spezifikation 10W60 bevorzuge, da wesentlich Temperaturstabiler nach oben, da unsere Pumpen nicht direkt gekühlt werden. Synthetisch deshalb da diese Öle nicht altern und sich nicht umwandeln und keinen Ölschlamm bilden.

Das Befüllen ist das A und O dieses Aktes, es muss absolut Luftfrei erfolgen.
Habe meine Versuche und Bemühungen diesbezüglich nicht gezählt dohc hab einiges probiert
Mit einer Spritze übers loch einfüllen und mit pumpenden Bewegungen etc.
Klar funktioniert das auch mässig aber bei 4000 Umdrehungen ist dann Ende mit der Förderleistung
Nur im Tauchbad ist es mit Heimwerkermitteln möglich eine wirklich luftfrei Füllung zu bewerkstelligen.

Die Pumpen werden nicht von Opel hergestellt, der Namensgeber ist Continental, früher Siemens dohc produziert werden die Pumpen in der Tschechischen Republik. Hersteller der Membranen ist Freudenberg, dohc braucht man dort ni hat anfragen.

Es gibt einen User bei Motor Talk, welcher Membranen anfertigt und vertreibt. Hab selber drei Sätze bei diesem gekauft dohc leider war es weggeworfenes Geld, da diese Membranen nicht passen und die Steifigkeit der Membranen dem Original nicht Nähe kommt. Er hat zwar geschrieben dies geändert zu haben dohc bisher hab ich noch keinen Ersatz erhalten, um dies zu bestätigen.
Anders herum macht der User sich gerade selber kaputt, da er nicht mehr an Privatpersonen liefert sondern nur noch 10 Sätze a 25$ und an Grosskunden

Hier läuft er Gefahr mit dem Patentrecht anzuecken.


Kommentti vastauksessaan hän myös toteaa (vapaa käännös):
Motor Talk forumilla kaupiteltiin tarvike kalvoja ja ostin kolme. Valitettavasti rahat meni hukkaan, koska nämä kalvot eivät ole sopivia eikä niiden jäykkyys vastaa alkuperäistä.

Nuo on niitä jo aiemmin mainitsemiani Turkissa valmistettuja kalvoja.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ovc2z22yh kirjoitti: 25 Elo 2018, 11:52 Lainatakseni korjausvideon tekijää, hän suosittelee (videon kommentit) eksoottista Motorenöl 10W60:
Katsoin videon ilman ääniä, kuten mainitsin, niin siksi kysyinkin, että mitä öljyä hän käytti. Tuossa katsomassani videossa ei ollut mitään tekstitystä, josta asia olisi selvinnyt.

On oikein hyvä, että @ovc2z22yh asian täsmensi. Mainitsemalla vain käytettävän moottoriöljyä saa liian yliolkaisen jopa osittain harhaanjohtavan vastauksen ottaen huomioon kyseisen öljyn laadun. Tuossa minun linkittämässäni kohteessa taas mainitaan ATF öljy.
Mikähän sitten on se "oikea" vai kävisikö käytännössä molemmat?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
direct2005
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:25

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja direct2005 »

Aika näyttää kestääkö nuo turkkilaiset kalvot, mulla ne passas paikoilleen ja muutenki oli samankokoiset näköiset ja makuiset, mutta väri oli ruskia ja nuo alkuperäset oli mustat ja niistä kaksi jäi vielä talteen jos tarvii vielä vaihtaa. Nyt tilasin tuon paineensäätimenkin vielä, ainaki nuo ketkä niitä myyvät kehuvat hyväksi nuo säätimet, vaikka hinta on n. kolmasosan siitä mitä originellit tiiä siitä sitten :-? Koko ajan persiissä semmonen tunne että hukkaan heitettya rahaa...Mutta harmittaa jos alle 300€ osilla saa kuntoon mutta ei tohtis kokeilla, tuon säätimen vaihon jälkeen kyllä poljen suohon tuon auton jos ei rupea pelittään.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c -05 2.2 Direct bensa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

direct2005 kirjoitti: 25 Elo 2018, 13:39 tuon säätimen vaihon jälkeen kyllä poljen suohon tuon auton jos ei rupea pelittään.
Minun mielestäni voit olla melko huoletta :D
Nuo oireet ja viimeiset testit osoittavat melko selvästi vian olevan säätimessä. Ainahan jotain muuta pienenpää ongelmaa voi olla joka vain tämän pahemman alle on peittynyt. Ei kuitenkaan uskota siihen vaan "eletään toivossa" :yes: .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin