C16XE remmiahdettuna (1,5 bar) + RE85: mikä puristussuhde ja millä osilla?
Lähetetty: 01 Maalis 2019, 14:08
Tarkoituksena on rakentaa remmiahdettu C16XE. Täytyisi alkaa löydä lukkoon pakettia, jolla tuon toteuttaa ja alkaa sitten haalimaan osia. Aluksi täytyisi mm. päättää millä puristussuhteella moottorin tekee. Moottori on tulossa A Corsaan ja pääasiallisena käyttönä tulevat olemaan ratapäivät ja satunnainen kadulla ajelu (mikäli auton saa pidettyä vielä kilvissä). Valmis auto painanee turvakaarineen ja remmiahtimineen ym. noin 900 kg. 300-350 hp riittänee rata-ajoon hyvin ja tuonkin kanssa varmaankin on jo jonkin verran pitohaasteita. Vaihdelaatikoksi tulee F20 Quaifen lukolla.
Joku kuitenkin keksii ehdottaa, että tee mieluummin turbolla, kun tulee halvemmaksi ja saa enemmän tehoa, mutta unohdetaan nyt kuitenkin se turboahdin tässä tapauksessa. Haluan remmiahdetun moottorin jo pelkästään siitäkin syystä, että turboja on nykyään vähän joka toisessa harrasteautossa. Lisäksi laakea ja tasainen käyttöalue ilman suurempia viiveitä ahtopaineen nousussa kiinnostaa rata-ajoa silmällä pitäen.
Ahdinpohdintaa:
Mini Cooper S:n Eaton M45 on ollut hyllyssä jo vuosia, mutta tuossa loppuisi väistämättä tuotto kesken jossakin 230 hp paikkeilla, joten ajatus on nyt kääntynyt siihen, että parempi laittaa heti suoraan järeämpi ahdin, ettei jää heti alkujaan pieneksi. Ahtimeksi olen kaavaillut Opcon Autorotor 3150:a ja maksimiahtopaineeksi noin 1,5 bar. Tilan puolesta ainoa mahdollinen paikka ahtimelle näyttää olevan moottorin takapuolella, moottorin ja tulipellin välissä.
Välijäähdytyksen pohdintaa:
Välijäähdytyksessä helppona vaihtoehtoina turbomoottoreista tuttu perinteinen keulalle tuleva ilma-ilma intercooler. Tuossa ratkaisussa tulee tosin kaikkine putkineen aika paljon ilmatilavuutta ahtimen ja imuventtiilien välille, mikä lisännee viivettä ahtopaineen nousussa (jos kaasuläppä remmiahtimen imupuolella, kuten esim. Mini Cooper S:ssä).
Toinen vaihtoehto olisi vesi-ilma-kenno ahtimen ja imusarjan väliin mahdollisimman lyhyellä virtausreitillä ja kylmävesikierron jäähdytinkenno keulalle. Jälkimmäisen vaihtoehdon kanssa voi tosin tulla vähän tilan ahtautta, jos ei siirrä lämppärin kennoa pömpeleineen ja sisätilapuhallinta johonkin muualle, että saisi tehtyä lisätilaa tulipeltiin moottorin taakse.
Puristussuhde:
Mikä puristussuhde olisi sopiva 1,5 bar ahdoilla ja RE85:llä tuommoiseen imusarjasuihkutteiseen 16v-moottoriin? Wössnerin ja Wisecon männät näyttävät lähtöjään olevan joko 8,8- tai 11,5-puristussuhteella. 8,8 olisi varmaan vielä ihan OK bensalla, mutta RE85:lle kuulostaa selvästi turhan matalalta. Asiaan vielä sen tarkemmin perehtymättä 9,5-10,5 kuulostaisi omaan korvaan oikeammalta alueelta RE85:n kanssa. Kuinkahan paljon Wisecon ja Wössnerin 11,5-puristeisten mäntien laessa on paksuutta? Olisiko vara ottaa sen verran patista siivua pois, että puristussuhde putoaisi sopivaksi ahdettuun moottoriin? Mitä muita mäntävaihtoehtoja olisi?
Eli kysymys kuuluu: millä osilla tekisitte moottorin?
Lähtökohta: Vapaasti hengittävä C16XE. Kannen kanavat siistitty, EGR-kanava hitsattu umpeen, venttiilit ja seetit muotoiltu, imusarja kohdistettu kanteen + omatekoinen plenum. Vakionokat + säädettävät nokkapyörät. Vakiokaasuläppä (50 mm = liian pieni). Noin 145 hp @ 6800 rpm. Vakiomoottoriohjaus, teho kasvaisi vielä, jos saisi kierroksia nostettua.
Tavoitteet remmiahdetulle moottorille: Kestävä ja varmatoiminen moottori, jolla voi suhteellisen huoletta ajaa rata-ajoa useita kierroksia putkeen ja useammat ratapäivät kesässä ilman moottorin avaamisia. Maksimikierrokset ehkä noin 7500 rpm. Tarkoitus on käyttää C16XE-sylinterikantta. Mieluummin painottaisin siis kestävyyttä kuin viimeisten saatavilla olevien hevosvoimien tavoittelua.
Kysymyslista:
1. Mikä lohko? C16XE:n alkuperäinen vain joku muu (C16NZ alakerta löytyisi omasta varastosta)?
2. Mikä kampiakseli?
3. Mitkä männät, mikä puristussuhde?
4. Mitkä kiertokanget?
5. Mitkä laakerit?
6. Runkolaakereiden ”korsetti”levyllä vai ilman?
7. Mikä kannentiiviste?
8. Minkälainen kampikammion huohotus?
9. C16XE vakio nokka-akselit uudelleen ajoitettuna vai jotkut muut?
10. Mitkä polttoainesuuttimet (RE85, moottorin bruttoteho 1,5 bar noin 400 hp, josta ahdin haukkaa noin 45 hp)?
11. Mikä polttoainepumppu?
12. Mikä vauhtipyörä ja kytkin (1,5 bar noin 330 Nm)? Nyt vakiovauhtipyörä kevennettynä + vakiokytkin.
Tarkemman moottorinohjauskeskustelun voisi vielä jättää väliin tällä erää. Täytyy vielä pähkäillä kaasuläpän paikka (ennen vai jälkeen ahtimen) ja by-pass-kierron toteutus ensin, että tietää mitä kaikkea täytyy ohjata sähköisesti. Sähköisesti ohjattava by-pass läppä voisi kyllä olla hyvä, että saisi rajoitettua ahtopainetta pienemmillä vaihteilla.
Kohdekulkine:
Joku kuitenkin keksii ehdottaa, että tee mieluummin turbolla, kun tulee halvemmaksi ja saa enemmän tehoa, mutta unohdetaan nyt kuitenkin se turboahdin tässä tapauksessa. Haluan remmiahdetun moottorin jo pelkästään siitäkin syystä, että turboja on nykyään vähän joka toisessa harrasteautossa. Lisäksi laakea ja tasainen käyttöalue ilman suurempia viiveitä ahtopaineen nousussa kiinnostaa rata-ajoa silmällä pitäen.
Ahdinpohdintaa:
Mini Cooper S:n Eaton M45 on ollut hyllyssä jo vuosia, mutta tuossa loppuisi väistämättä tuotto kesken jossakin 230 hp paikkeilla, joten ajatus on nyt kääntynyt siihen, että parempi laittaa heti suoraan järeämpi ahdin, ettei jää heti alkujaan pieneksi. Ahtimeksi olen kaavaillut Opcon Autorotor 3150:a ja maksimiahtopaineeksi noin 1,5 bar. Tilan puolesta ainoa mahdollinen paikka ahtimelle näyttää olevan moottorin takapuolella, moottorin ja tulipellin välissä.
Välijäähdytyksen pohdintaa:
Välijäähdytyksessä helppona vaihtoehtoina turbomoottoreista tuttu perinteinen keulalle tuleva ilma-ilma intercooler. Tuossa ratkaisussa tulee tosin kaikkine putkineen aika paljon ilmatilavuutta ahtimen ja imuventtiilien välille, mikä lisännee viivettä ahtopaineen nousussa (jos kaasuläppä remmiahtimen imupuolella, kuten esim. Mini Cooper S:ssä).
Toinen vaihtoehto olisi vesi-ilma-kenno ahtimen ja imusarjan väliin mahdollisimman lyhyellä virtausreitillä ja kylmävesikierron jäähdytinkenno keulalle. Jälkimmäisen vaihtoehdon kanssa voi tosin tulla vähän tilan ahtautta, jos ei siirrä lämppärin kennoa pömpeleineen ja sisätilapuhallinta johonkin muualle, että saisi tehtyä lisätilaa tulipeltiin moottorin taakse.
Puristussuhde:
Mikä puristussuhde olisi sopiva 1,5 bar ahdoilla ja RE85:llä tuommoiseen imusarjasuihkutteiseen 16v-moottoriin? Wössnerin ja Wisecon männät näyttävät lähtöjään olevan joko 8,8- tai 11,5-puristussuhteella. 8,8 olisi varmaan vielä ihan OK bensalla, mutta RE85:lle kuulostaa selvästi turhan matalalta. Asiaan vielä sen tarkemmin perehtymättä 9,5-10,5 kuulostaisi omaan korvaan oikeammalta alueelta RE85:n kanssa. Kuinkahan paljon Wisecon ja Wössnerin 11,5-puristeisten mäntien laessa on paksuutta? Olisiko vara ottaa sen verran patista siivua pois, että puristussuhde putoaisi sopivaksi ahdettuun moottoriin? Mitä muita mäntävaihtoehtoja olisi?
Eli kysymys kuuluu: millä osilla tekisitte moottorin?
Lähtökohta: Vapaasti hengittävä C16XE. Kannen kanavat siistitty, EGR-kanava hitsattu umpeen, venttiilit ja seetit muotoiltu, imusarja kohdistettu kanteen + omatekoinen plenum. Vakionokat + säädettävät nokkapyörät. Vakiokaasuläppä (50 mm = liian pieni). Noin 145 hp @ 6800 rpm. Vakiomoottoriohjaus, teho kasvaisi vielä, jos saisi kierroksia nostettua.
Tavoitteet remmiahdetulle moottorille: Kestävä ja varmatoiminen moottori, jolla voi suhteellisen huoletta ajaa rata-ajoa useita kierroksia putkeen ja useammat ratapäivät kesässä ilman moottorin avaamisia. Maksimikierrokset ehkä noin 7500 rpm. Tarkoitus on käyttää C16XE-sylinterikantta. Mieluummin painottaisin siis kestävyyttä kuin viimeisten saatavilla olevien hevosvoimien tavoittelua.
Kysymyslista:
1. Mikä lohko? C16XE:n alkuperäinen vain joku muu (C16NZ alakerta löytyisi omasta varastosta)?
2. Mikä kampiakseli?
3. Mitkä männät, mikä puristussuhde?
4. Mitkä kiertokanget?
5. Mitkä laakerit?
6. Runkolaakereiden ”korsetti”levyllä vai ilman?
7. Mikä kannentiiviste?
8. Minkälainen kampikammion huohotus?
9. C16XE vakio nokka-akselit uudelleen ajoitettuna vai jotkut muut?
10. Mitkä polttoainesuuttimet (RE85, moottorin bruttoteho 1,5 bar noin 400 hp, josta ahdin haukkaa noin 45 hp)?
11. Mikä polttoainepumppu?
12. Mikä vauhtipyörä ja kytkin (1,5 bar noin 330 Nm)? Nyt vakiovauhtipyörä kevennettynä + vakiokytkin.
Tarkemman moottorinohjauskeskustelun voisi vielä jättää väliin tällä erää. Täytyy vielä pähkäillä kaasuläpän paikka (ennen vai jälkeen ahtimen) ja by-pass-kierron toteutus ensin, että tietää mitä kaikkea täytyy ohjata sähköisesti. Sähköisesti ohjattava by-pass läppä voisi kyllä olla hyvä, että saisi rajoitettua ahtopainetta pienemmillä vaihteilla.
Kohdekulkine: