Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" Tekniikanmuutosta 28.12.-19
Lähetetty: 20 Heinä 2019, 20:38
Tehdäänpäs esittely tästäkin.
Itselle tarina tämän auton kanssa alkoi siitä hetkestä kesällä -18 kun kaverini laittoi lyhyen ja ytimekkään viestin "Tällainen konevikainen tarjolla"
Ja jatkona kolme kuvaa: Soitin omistajalle parin päivän päästä ja kyselin autosta. Corsan oli ostanut nykyisen omistajan äiti kun auto oli ollut kolme vuotta vanha eli vuonna 1993. Hän oli ajellut sillä vuoteen 2015 jolloin nokkahihna oli katkennut ja kannesta oli menneet venttiilit solmuun, tällöin auton mittarissa oli 120995km. Corsa oli sitten jäänyt seisomaan pojan pihaan ja jos en olisi sitä hakenut olisi se päätynyt aika pian lusikoiden raaka-aineeksi.
Ei tuota nyt ihan rakkaudeksi ensisilmäyksellä voi sanoa mutta asia jäi kaivelemaan takaraivoon ja kolmen viikon tuuminnan jälkeen huomasin istuvani kaverin auton kyydissä ja Corsa trailerissa.
Kuva hakureissulta kun Corsa on juuri saatu kyytiin: Hinnaksi autolle muodostui varsin maltillinen 0€ + Trafille 2.70€ omistajanvaihdoksesta. Ja tietenkin kaverille polttoainekulujen korvaus .
Auto vietiin äitini pihalle jossa sitä pääsi tutkimaan tarkemmin. Kori on hyvässä kunnossa mutta ei sentään priima. Kaikki luukut ovat liki virheettömät, takakontissa on kaksi ruostereikää, oikea runkoaisa on joskus hitsattu ja takakyljille on tehty jotain koska ne on maalattu. Sisusta on loistavassa kunnossa ja radiota tuossa ei ole ollut koskaan mutta sen asensin siihen itse myöhemmin. Mutta kaiken kaikkiaan oikein hyvä aihio jatkojalostukseen .
Moottori oli siis entinen joten aloin etsimään sopivaa moottoria. Muistin toisella kaverillani noin 15 vuotta aiemmin olleen a2 3d Corsan ja aloin kyselemään siitä. Se oli vaihtanut omistajaa pari kertaa ja löytyi lopulta metsiköstä Hausjärveltä kolmannen kaverini omistamana. Sovittiin että käydään katsomassa Corsan kunto ja käynnistysyritystä varten otin akun mukaan. Corsa heräsi ensimmäisellä starttauksella kolmen vuoden unestaan joten moottoria ei enää tarvinnut etsiä.
Taas edettiin päivä tai toinenkin ja kävimme isäni kanssa hinaamassa valkoisen elintenluovuttajan äitini pihalle punaisen kaveriksi. Näissä riittikin sitten puuhaa kesäloman viimeiselle viikolle kun aloin vaihtamaan tekniikoita. Kesän -18 30 asteen helteet tekivät oman mukavan lisänsä tähän operaatioon. Valkoinen luovutti siis moottorinsa sekä vaihdelaatikon joka oli 5-vaihteinen, punaisessa oli alunperin 4-vaihteinen. Näiden lisäksi vaihtuivat myös valkoisen alla olevat Weitecin iskarit ja jouset sekä joitain pieniä nippeleitä sieltä täältä.
Tässä kuvassa moottori/vaihteisto etutolppineen on menossa paikalleen: Näiden lisäksi vaihdoin eteen uudet jarrulevyt, jarrukilvet sekä jarrupalat. Ja korjaisin nipun sähköjohtoja joita omistaja oli katkonut koska oli ajatellut romuttavansa auton ja ottavansa muutamia osia talteen.
Esimerkkinä puhaltimenkatkaisija josta oli johdot katkottuna: Tämän jälkeen alkoi jumppa alustan muutoskatsastukseen joka meinasi mennä vaikeaksi koska neljältä konttorilta annettiin väärää tietoa. Viides kertoi asian oikean laidan eli että tämänikäinen auto ei tarvitse Tuv-todistusta alustan muutoskatsastukseen. Riittää vain suuntaustodistus jossa kaikki arvot on valmistajan antamissa rajoissa ja katsastajan hyväksyntä että alusta on oikein mitoitettu kyseiseen autoon.
Lopulta leima tuli paperiin Syyskuun alussa ja Corsa oli taas ajokunnossa sekä pelastettu romutukselta, tehtävä suoritettu siltä osin .
Tässä kunnossa ajelin Corsalla syksyn ja auto meni seisontaan talveksi.
Talvella ajelu alkoi taas polttelmaan ja hankin autoon talvirenkaat vanteineen. Tällä varustuksella kävin Joutsassa Ocf:n talviajopäivillä, hauskaa oli ja Corsa toimi hienosti.
Tässä kuvassa ollaan talviasetuksilla jollaisena pyörähdin Joutsassa: Loppuun vielä kevennys, sanovat mopoautoja pieniksi mutta kyllä Corsasta sai silti katsella mopoautoa yläviistoon :
Vuosi 2018 oli paketissa ja alkoi Corsan uusi aika Corsikkana vuonna 2019. Siitä tulee tarinaa seuraavaan viestiin.
Itselle tarina tämän auton kanssa alkoi siitä hetkestä kesällä -18 kun kaverini laittoi lyhyen ja ytimekkään viestin "Tällainen konevikainen tarjolla"
Ja jatkona kolme kuvaa: Soitin omistajalle parin päivän päästä ja kyselin autosta. Corsan oli ostanut nykyisen omistajan äiti kun auto oli ollut kolme vuotta vanha eli vuonna 1993. Hän oli ajellut sillä vuoteen 2015 jolloin nokkahihna oli katkennut ja kannesta oli menneet venttiilit solmuun, tällöin auton mittarissa oli 120995km. Corsa oli sitten jäänyt seisomaan pojan pihaan ja jos en olisi sitä hakenut olisi se päätynyt aika pian lusikoiden raaka-aineeksi.
Ei tuota nyt ihan rakkaudeksi ensisilmäyksellä voi sanoa mutta asia jäi kaivelemaan takaraivoon ja kolmen viikon tuuminnan jälkeen huomasin istuvani kaverin auton kyydissä ja Corsa trailerissa.
Kuva hakureissulta kun Corsa on juuri saatu kyytiin: Hinnaksi autolle muodostui varsin maltillinen 0€ + Trafille 2.70€ omistajanvaihdoksesta. Ja tietenkin kaverille polttoainekulujen korvaus .
Auto vietiin äitini pihalle jossa sitä pääsi tutkimaan tarkemmin. Kori on hyvässä kunnossa mutta ei sentään priima. Kaikki luukut ovat liki virheettömät, takakontissa on kaksi ruostereikää, oikea runkoaisa on joskus hitsattu ja takakyljille on tehty jotain koska ne on maalattu. Sisusta on loistavassa kunnossa ja radiota tuossa ei ole ollut koskaan mutta sen asensin siihen itse myöhemmin. Mutta kaiken kaikkiaan oikein hyvä aihio jatkojalostukseen .
Moottori oli siis entinen joten aloin etsimään sopivaa moottoria. Muistin toisella kaverillani noin 15 vuotta aiemmin olleen a2 3d Corsan ja aloin kyselemään siitä. Se oli vaihtanut omistajaa pari kertaa ja löytyi lopulta metsiköstä Hausjärveltä kolmannen kaverini omistamana. Sovittiin että käydään katsomassa Corsan kunto ja käynnistysyritystä varten otin akun mukaan. Corsa heräsi ensimmäisellä starttauksella kolmen vuoden unestaan joten moottoria ei enää tarvinnut etsiä.
Taas edettiin päivä tai toinenkin ja kävimme isäni kanssa hinaamassa valkoisen elintenluovuttajan äitini pihalle punaisen kaveriksi. Näissä riittikin sitten puuhaa kesäloman viimeiselle viikolle kun aloin vaihtamaan tekniikoita. Kesän -18 30 asteen helteet tekivät oman mukavan lisänsä tähän operaatioon. Valkoinen luovutti siis moottorinsa sekä vaihdelaatikon joka oli 5-vaihteinen, punaisessa oli alunperin 4-vaihteinen. Näiden lisäksi vaihtuivat myös valkoisen alla olevat Weitecin iskarit ja jouset sekä joitain pieniä nippeleitä sieltä täältä.
Tässä kuvassa moottori/vaihteisto etutolppineen on menossa paikalleen: Näiden lisäksi vaihdoin eteen uudet jarrulevyt, jarrukilvet sekä jarrupalat. Ja korjaisin nipun sähköjohtoja joita omistaja oli katkonut koska oli ajatellut romuttavansa auton ja ottavansa muutamia osia talteen.
Esimerkkinä puhaltimenkatkaisija josta oli johdot katkottuna: Tämän jälkeen alkoi jumppa alustan muutoskatsastukseen joka meinasi mennä vaikeaksi koska neljältä konttorilta annettiin väärää tietoa. Viides kertoi asian oikean laidan eli että tämänikäinen auto ei tarvitse Tuv-todistusta alustan muutoskatsastukseen. Riittää vain suuntaustodistus jossa kaikki arvot on valmistajan antamissa rajoissa ja katsastajan hyväksyntä että alusta on oikein mitoitettu kyseiseen autoon.
Lopulta leima tuli paperiin Syyskuun alussa ja Corsa oli taas ajokunnossa sekä pelastettu romutukselta, tehtävä suoritettu siltä osin .
Tässä kunnossa ajelin Corsalla syksyn ja auto meni seisontaan talveksi.
Talvella ajelu alkoi taas polttelmaan ja hankin autoon talvirenkaat vanteineen. Tällä varustuksella kävin Joutsassa Ocf:n talviajopäivillä, hauskaa oli ja Corsa toimi hienosti.
Tässä kuvassa ollaan talviasetuksilla jollaisena pyörähdin Joutsassa: Loppuun vielä kevennys, sanovat mopoautoja pieniksi mutta kyllä Corsasta sai silti katsella mopoautoa yläviistoon :
Vuosi 2018 oli paketissa ja alkoi Corsan uusi aika Corsikkana vuonna 2019. Siitä tulee tarinaa seuraavaan viestiin.