Grandland X Phev takapään heijaaminen
Re: Grandland X Phev takapään heijaaminen
Lukekaa tuo Pösöfoorumin juttu levoton takapää, siinä ainakin syy löytynyt. Jos ette pääse kirjautumaan Pösö foorumille voin kopioida olennaisen.
https://peugeot-foorumi.com/index.php?t ... ;topicseen
Alla olennainen osa jutusta.
Teetin säädöt ja yritin testata tuliko auto kuntoon - liukkaiden kelien puute haittasi testaamista, kävin jopa liukkaan kelin radalla. Sain vinkin viedä auto autotohtorille. Tohtori nosti auton ylös, vilkaisi taka-akselia ja pyysi katsomaan: tuo - taka-akselin oikea pitkittäistukivarren etummainen laakerointi rikki! Havainnon vahvisti kaksi muuta asentajaa sokkona - ilman että heille kerrottiin havainnosta - katsottuaan kohdetta. ”Tohtori” myös vahvisti levottomuuden jopa kuivalla kelillä tehtyään kunnon testiajon 100 km/h vauhdilla. Olivat myös sitä mieltä että vika selittää hyvin takarenkaiden nopean kulumisen, josta olen myös kirjoittanut tällä foorumilla. Olen erittäin tyytyväinen vian löydyttyä….
Nyt vain korjausta odottaen ja keskustelua meneekö takuuseen…. auto 3v vanha ajettu 47 tkm!
Tarkastuskortilla lukee: ” Hylätty: Akselistot, pyörät ja jousitus, Taka-akselisto, (5.3) Takatukivarren laakerointi, Vaurioitunut, Oikealla, Taka-akseli, oikealla, pitkittäistukivarren etummainen laakerointi vaurioitunut”
https://peugeot-foorumi.com/index.php?t ... ;topicseen
Alla olennainen osa jutusta.
Teetin säädöt ja yritin testata tuliko auto kuntoon - liukkaiden kelien puute haittasi testaamista, kävin jopa liukkaan kelin radalla. Sain vinkin viedä auto autotohtorille. Tohtori nosti auton ylös, vilkaisi taka-akselia ja pyysi katsomaan: tuo - taka-akselin oikea pitkittäistukivarren etummainen laakerointi rikki! Havainnon vahvisti kaksi muuta asentajaa sokkona - ilman että heille kerrottiin havainnosta - katsottuaan kohdetta. ”Tohtori” myös vahvisti levottomuuden jopa kuivalla kelillä tehtyään kunnon testiajon 100 km/h vauhdilla. Olivat myös sitä mieltä että vika selittää hyvin takarenkaiden nopean kulumisen, josta olen myös kirjoittanut tällä foorumilla. Olen erittäin tyytyväinen vian löydyttyä….
Nyt vain korjausta odottaen ja keskustelua meneekö takuuseen…. auto 3v vanha ajettu 47 tkm!
Tarkastuskortilla lukee: ” Hylätty: Akselistot, pyörät ja jousitus, Taka-akselisto, (5.3) Takatukivarren laakerointi, Vaurioitunut, Oikealla, Taka-akseli, oikealla, pitkittäistukivarren etummainen laakerointi vaurioitunut”
Opel Grandland X Elegance 300 PHEV AWD vm 20, aiemmin 20 Sitikkaa, Audi 100, Ford Sierra, 6 Skodaa
Re: Grandland X Phev takapään heijaaminen
Varmistin tuolta Pösö foorumin kaverilta saiko hän auton kuntoon pitkittäistukivarren vaihdolla ja hän vastasi;
Kyllä, autosta tuli lähes miellyttävä ajettava kesäkeleillä. Taisin jopa kehua autoa rouvalle. Nyt olen viemässä autoa katsastukseen (eka kerta) samaan paikkaan missä tuo vika havaittiin ja pyydän heitä erityisesti tarkastamaan takapään.
Kyllä, autosta tuli lähes miellyttävä ajettava kesäkeleillä. Taisin jopa kehua autoa rouvalle. Nyt olen viemässä autoa katsastukseen (eka kerta) samaan paikkaan missä tuo vika havaittiin ja pyydän heitä erityisesti tarkastamaan takapään.
Opel Grandland X Elegance 300 PHEV AWD vm 20, aiemmin 20 Sitikkaa, Audi 100, Ford Sierra, 6 Skodaa
Re: Grandland X Phev takapään heijaaminen
Omassani säädetty ohjauskulmia jo todella monta kertaa. Viimeisimmällä kerralla taka-akselin auraus laitettiin tehtaan ohjeistuksella aivan minimiin toleranssin sisällä, muistaakseni 0,13 minuuttiastetta... tämä auttoi paljon mutta oireet eivät todellakaan ole täysin kadonneet.
Ongelma on viedä auto koeajolle juuri sellaisella kelillä että käytöksen huomaisi. Kulmien säätö auttoi niin paljon että sitä ei enää viime talven lailla huomaa kaikilla liukkailla.
Erittäin omituista muuten että tehdas pyytää säätämään kulmat tiettyyn tarkkaan mittaan vaikka toleranssissa on reilusti varaa muuhunkin.
Tällä hetkellä kartoitan hintoja pitkittäisen alatukivarren vaihdoille. Puslat eivät näytä rikkinäisiltä, mutta koska oireet täsmäävät täysin tuohon Peugeot tapaukseen pidän niitä erittäin todennäköisenä syypäänä. Harmi vain että joudun todennäköisesti maksamaan tämän vaihto testauksen itse kun puslat ei kerran ole huollon mukaan vialliset.
Ainakin Pirkanmaalla sijaitsevassa huoltoliikkeessä on Pösöihin noita rikkoontuneita tukivarsia vaihdeltu kuulemma, vaikkakaan ei huollon mukaan suuria määriä.
Nätisti sanottuna "hieman harmittaa" että melko lailla kokoajan autoillessa miettii tätä asiaa ja kiinnittää käytökseen huomiota.
Ongelma on viedä auto koeajolle juuri sellaisella kelillä että käytöksen huomaisi. Kulmien säätö auttoi niin paljon että sitä ei enää viime talven lailla huomaa kaikilla liukkailla.
Erittäin omituista muuten että tehdas pyytää säätämään kulmat tiettyyn tarkkaan mittaan vaikka toleranssissa on reilusti varaa muuhunkin.
Tällä hetkellä kartoitan hintoja pitkittäisen alatukivarren vaihdoille. Puslat eivät näytä rikkinäisiltä, mutta koska oireet täsmäävät täysin tuohon Peugeot tapaukseen pidän niitä erittäin todennäköisenä syypäänä. Harmi vain että joudun todennäköisesti maksamaan tämän vaihto testauksen itse kun puslat ei kerran ole huollon mukaan vialliset.
Ainakin Pirkanmaalla sijaitsevassa huoltoliikkeessä on Pösöihin noita rikkoontuneita tukivarsia vaihdeltu kuulemma, vaikkakaan ei huollon mukaan suuria määriä.
Nätisti sanottuna "hieman harmittaa" että melko lailla kokoajan autoillessa miettii tätä asiaa ja kiinnittää käytökseen huomiota.
Re: Grandland X Phev takapään heijaaminen
Sain oman auton akun vaihdosta tänään ja nyt oli eka kerta kun pääsin autolla ajelemaan liukkaalla kelillä. Ostin auton viime huhtikuussa ja auto oli huollon pihassa marraskuun alusta tänne asti akun ongelmien takia.
Kokeilin varsin käyttäytymistä polanteisilla, uraisilla, liukkailla teillä ja en huomannut minkäänlaista takapään heijaamista vaikka kiihdyttelin ja jarruttelin (regenerointi) vuoron perään. Ajelin tarkoituksella sähköllä. Kulki ihan mallikkaasti koko ajan. Autolla on ajettu nyt vasta 30 tuh km niin ehkä ei vielä välyksiä nivelissä.
En edes kunnolla huomannut mikä pää vetää, ois luullut että takapää olisi edes vähän vikuroinut. Pitää vielä tutkia tarkemmin kun pääsee vähän isommille teille testaamaan. Alla on Goodyearin kitkat.
Kokeilin varsin käyttäytymistä polanteisilla, uraisilla, liukkailla teillä ja en huomannut minkäänlaista takapään heijaamista vaikka kiihdyttelin ja jarruttelin (regenerointi) vuoron perään. Ajelin tarkoituksella sähköllä. Kulki ihan mallikkaasti koko ajan. Autolla on ajettu nyt vasta 30 tuh km niin ehkä ei vielä välyksiä nivelissä.
En edes kunnolla huomannut mikä pää vetää, ois luullut että takapää olisi edes vähän vikuroinut. Pitää vielä tutkia tarkemmin kun pääsee vähän isommille teille testaamaan. Alla on Goodyearin kitkat.
Opel Grandland X Elegance 300 PHEV AWD vm 20, aiemmin 20 Sitikkaa, Audi 100, Ford Sierra, 6 Skodaa
Re: Grandland X Phev takapään heijaaminen
Parisen viikkoa nyt tullut omistettua myös kyseinen kulkine ja sanoisin että aina suoraan 4wd tila päälle talvella ja hienosti menee liukkaalla. Ehkä tuossa hybrid tilassa on joissain tilanteissa vähän outoa "karkailua"
opel nro.8 Granland X HYBRID 4X4
-
- 'Kadett'
- Viestit: 25
- Liittynyt: 29 Joulu 2022, 08:36
Re: Grandland X Phev takapään heijaaminen
Ei tuo tosiaan kunnon matalille urheilullisille autoille pärjää, mutta kyllä sillä ajaa liukkaallakin. Huomasin kyllä saman, on aika levottoman oloinen vaikka moottoritienopeuksissa liukkaalla. Silloin kannattaa laittaa neliveto päälle, vaikka ei vedon takia sitä tarvitsisi. Se rauhoittaa kyllä.
Grandland X phev
Re: Grandland X Phev takapään heijaaminen
Jep, sanotaan näin että ominaisuus josta pääsee eroon laittamalla 4wd asetuksen päälle. Muuten on aika muikee voimalinja ajella
opel nro.8 Granland X HYBRID 4X4
Re: Grandland X Phev takapään heijaaminen
Niin, ainahan takaveto perää heijaa. Kaverini osti 80 luvulla uuden BMW 320 6-koneella ja lähdettiin pienessä lumipyryssä koeajolle ja tietenkin kaveri yritti näyttää miten lähtee. No, kun käännyttiin takas niin kysyin, paljonko olisi pitänyt maksaa lisää että auto kulkis suoraan. Olipa hiljaista kabiinissa sen jälkeen. Itellä oli silloin BX 19 GT jossa perä ei kiihdyttäessä heijannut.
Opel Grandland X Elegance 300 PHEV AWD vm 20, aiemmin 20 Sitikkaa, Audi 100, Ford Sierra, 6 Skodaa
Re: Grandland X Phev takapään heijaaminen
Mikö VM omasi on? Ja millä ajoit koeajon? Meillä VM -20 ja aivan mahdottomalle tuntuu ajaminen liukkaalla sähköllä. 4 vedollakin heittelee.
Re: Grandland X Phev takapään heijaaminen
Minulla vm 20 enkä ole huomannut ongelmaa. Voihan osasyynä olla renkaatkin. Minulla alla Bridgestone Blizzac DM-V3 kitkat jotka vaikuttaa aika hyvin pitäviltä, Paljonko sulla Autoilu ajettu, oisko tukivarsissa ongelmaa. Minulla vasta 31 tuh km ajettu.
Opel Grandland X Elegance 300 PHEV AWD vm 20, aiemmin 20 Sitikkaa, Audi 100, Ford Sierra, 6 Skodaa
Re: Grandland X Phev takapään heijaaminen
Meillä VM -20 ajettu 50 tkm. Kitkat alla Michelin merkki. Pitää hommata joku tohtori sitä katsomaan.
Re: Grandland X Phev takapään heijaaminen
Nyt tuli motarilla oltua vähä liukkaammalla kelillä ja liityn kyllä ihmettelijöihin kyllä oudosti haki suuntaa heti kun vauhtia yli 80km/h...laufen nastat edellisen toimesta laitettuna ja kulmien säätölappukin löyty...autolla ajettu 54tkm ja vm-20 myöskin
opel nro.8 Granland X HYBRID 4X4
Re: Grandland X Phev takapään heijaaminen
--ONGELMA KORJATTU--
Eli autoon vaihdettu molemmat taka-akselin pitkittäiset tukivarret, jonka jälkeen vielä ohjauskulmien säätö.
Ongelmat kadonneet, ja auton ajokäytös normaalia liukkaalla sekä huomattavasti vakaampaa myös kuivalla tiellä.
Tuntuu melkein kuin alla olisi eri auto, vaikka muuten tutulta vaikuttaakin... eikä mennyt kuin melkein vuosi aikaa, takana kolme merkkikorjaamoa joista vain yhdessä auton käytös todettiin kerran epävakaaksi. Ohjauskulmia säädetty lukuisia kertoja. Renkaita ostettu sekä talvelle että kesälle
Kuitenkaan puheitani tukivarsien puslien mahdollisesta viallisuudesta ei huomioitu missään vaiheessa, kenenkään toimesta.
Yksikään huoltoliike, eikä edes autotohtori(katsastusmies) arvioinut puslien kuntoa viallisiksi ulkoapäin tarkasteltuna.
En ikävä kyllä nähnyt uusia tukivarsia jotta olisin voinut verrata vanhoihin, mutta molemmissa vanhoissa etummaisen puslan takaosan kumi oli n.40% matkalta revennyt irti. Tätä on käytännössä mahdoton nähdä mikäli tukivarsi on kiinni autossa, ainoastaan voi hämmästellä/epäillä liikkeen suuruutta autoa heiluttaessa.
Eli vika periaatteessa sama kuin tuolla Peugeot foorumin kaverilla, huollon mukaan kuitenkin käytännössä jokainen heidän aiemmin vaihtamansa tukivarsi oli revennyt metallin ja kumin vulkanoinnista. Ei siis samalla tavalla kuin minun tapauksessani. Oireet kuitenkin täsmäsi yksi yhteen.
Ps. Olisi hienoa jos tällaiseen viestiketjuun missä monet kärsii oikeasti auton vaarallisesta käyttäytymisestä eikä vikaa /apua löydy, tultaisi ilmoittamaan että "oma autoni toimii moitteetta ja hienosti" tai "sellaisia ne takavetoiset autot ovat liukkaalla", sain itse kuulla tällaista vähättelyä aina maahantuojalta saakka. Lisäksi tosiaan neuvoivat ajamaan hiljempaa kun on liukasta "ei suurin sallittu nopeus ole se jota on pakko ajaa".
Ei minulle tulisi mieleenkään mennä ilmoittelemaan viestiketjuun missä toisilla vedet ja öljyt sekaisin ja moottori romuna, että "Hei, kävin kurkkaamassa oman auton öljykorkin alle, ja siellä kaikki kunnossa!"
Eli autoon vaihdettu molemmat taka-akselin pitkittäiset tukivarret, jonka jälkeen vielä ohjauskulmien säätö.
Ongelmat kadonneet, ja auton ajokäytös normaalia liukkaalla sekä huomattavasti vakaampaa myös kuivalla tiellä.
Tuntuu melkein kuin alla olisi eri auto, vaikka muuten tutulta vaikuttaakin... eikä mennyt kuin melkein vuosi aikaa, takana kolme merkkikorjaamoa joista vain yhdessä auton käytös todettiin kerran epävakaaksi. Ohjauskulmia säädetty lukuisia kertoja. Renkaita ostettu sekä talvelle että kesälle
Kuitenkaan puheitani tukivarsien puslien mahdollisesta viallisuudesta ei huomioitu missään vaiheessa, kenenkään toimesta.
Yksikään huoltoliike, eikä edes autotohtori(katsastusmies) arvioinut puslien kuntoa viallisiksi ulkoapäin tarkasteltuna.
En ikävä kyllä nähnyt uusia tukivarsia jotta olisin voinut verrata vanhoihin, mutta molemmissa vanhoissa etummaisen puslan takaosan kumi oli n.40% matkalta revennyt irti. Tätä on käytännössä mahdoton nähdä mikäli tukivarsi on kiinni autossa, ainoastaan voi hämmästellä/epäillä liikkeen suuruutta autoa heiluttaessa.
Eli vika periaatteessa sama kuin tuolla Peugeot foorumin kaverilla, huollon mukaan kuitenkin käytännössä jokainen heidän aiemmin vaihtamansa tukivarsi oli revennyt metallin ja kumin vulkanoinnista. Ei siis samalla tavalla kuin minun tapauksessani. Oireet kuitenkin täsmäsi yksi yhteen.
Ps. Olisi hienoa jos tällaiseen viestiketjuun missä monet kärsii oikeasti auton vaarallisesta käyttäytymisestä eikä vikaa /apua löydy, tultaisi ilmoittamaan että "oma autoni toimii moitteetta ja hienosti" tai "sellaisia ne takavetoiset autot ovat liukkaalla", sain itse kuulla tällaista vähättelyä aina maahantuojalta saakka. Lisäksi tosiaan neuvoivat ajamaan hiljempaa kun on liukasta "ei suurin sallittu nopeus ole se jota on pakko ajaa".
Ei minulle tulisi mieleenkään mennä ilmoittelemaan viestiketjuun missä toisilla vedet ja öljyt sekaisin ja moottori romuna, että "Hei, kävin kurkkaamassa oman auton öljykorkin alle, ja siellä kaikki kunnossa!"
Re: Grandland X Phev takapään heijaaminen
Hieno homma Viitapiru, hyvä että vika löytyi. Toivottavasti tämä rohkaisee toisetkin ongelmasta kärsivät käskemään huoltoa tutkimaan nuo tukivarret tarkemmin käyttämälle ne irti. Eikä vain valohoitoa antamalla.
Opel Grandland X Elegance 300 PHEV AWD vm 20, aiemmin 20 Sitikkaa, Audi 100, Ford Sierra, 6 Skodaa
Re: Grandland X Phev takapään heijaaminen
Täällä myös tänään laitettu uudet pitkittäisvakaajat ja kulmat säädetty, kuskinpuoleisesta näkyi repeämä auton alta tutkaillessa, nyt testiajoa mutta vaikuttaa hyvältä pikku lenkin jälkeen.
opel nro.8 Granland X HYBRID 4X4