Opelin täyssähköautot
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Opelin täyssähköautot
Ei kai sitä kuluttaja enään osaa yhdistää aitoon erillisrunkoiseen maasturiin. Sitä paitsi malliston isoin oli montrey
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Opelin täyssähköautot
Ao. jutun mukaan Fronterasta tulisi lähinnä kulmikkaampi versio Mokasta. Grandlandi saapunee kokonaan uudella platformilla.
https://www.autoexpress.co.uk/vauxhall/ ... -small-suv
https://www.autoexpress.co.uk/vauxhall/ ... -small-suv
- grandlandx
- 'Senator'
- Viestit: 438
- Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Opelin täyssähköautot
Laitetaan yksi juttu tähän topikkiin liittyen sähköautoihin. Tässä kokemuksia Lapissa:
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/e ... 8b0397820a
Kovat pakkaset, pitkät etäisyydet ja harvassa olevat laturit eivät ole hyvä yhdistelmä.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/e ... 8b0397820a
Kovat pakkaset, pitkät etäisyydet ja harvassa olevat laturit eivät ole hyvä yhdistelmä.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21, Jeep Compass -24
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
Re: Opelin täyssähköautot
Onhan uudesta Grandlandista jo naamiokuvia viime vuoden lopulta. Ja tuossa Stellantiksen jutussakin maininta:grandlandx kirjoitti: ↑24 Tammi 2024, 09:36
Sääli, Grandland on hyvä nimi ja auto myös on myynyt käsittääkseni hyvin etenkin alkuvuosina. Nyt sitten heitetään roskiin se työ mitä mallinimen eteen on tehty. Tämä siis sillä varauksella, että Grandland poistuu valikoimasta, joka ilmeisesti tapahtuu kun Opel alkaa valmistamaan vain täyssähköisiä malleja.
The arrival of the battery-electric variant of the new Frontera, along with the launch of the all-electric version of the next generation Grandland also scheduled for this year, will mark an important milestone in the Rüsselsheim brand’s transition to becoming a fully electric brand. Opel will then offer at least one battery-electric variant in each carline.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Opelin täyssähköautot
Yllättävä tuo Fronteran uusi tuleminen.
Ehkä maineikkaampia ja legendaarisempiakin nimiä olisi löytynyt.
Tai sitten Frontera oli kestävin malli 30v sitten, eikä kenelläkään jäänyt tuosta pahaa muistikuvaa. Isuzuhan se taisi pohjimmiltaan olla?
Ehkä maineikkaampia ja legendaarisempiakin nimiä olisi löytynyt.
Tai sitten Frontera oli kestävin malli 30v sitten, eikä kenelläkään jäänyt tuosta pahaa muistikuvaa. Isuzuhan se taisi pohjimmiltaan olla?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Opelin täyssähköautot
Mitä mä oon tuolla corsalla käyny kokeilees pikalatausta esim. pörssisähkön piikkauksen aikana niin on se aika onnetonta. Kotoa lähimmälle laturille reilu 5km ja kerran suoraan töistä reilu 30kilsaa näil -25C keleillä niin lataus pyörii 10-20kilowatissa et ennemmin halvempaa type2 latausta ennemmin..
Varsinaises matkailus on ilmeisesti päästy vähä parempiin nopeuksiin kun akku lämpenee paremmin.
Mut kotilatauksella jos pärjää niin erinomainen talviauto.
Seuraavaan sähkikseen kyl haluan tuon esilämmityksen, toki lienee kokoluokkaa myös isompi et mahtuis perhe ja tavaratki kyytiin.
Corsa-e 2023A
Corsa 1.4T Innovation 2019
Corsa 1.4T Innovation 2019
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Opelin täyssähköautot
Isuzua kaikki muut paitsi moottorit ja logot.
Toki V6 bensa ei ollut näissä opelin.
Ja on todella kestävä kyllä ja hyvä menemään.
Viikonloppunakin tuli vedettyä transportteri ojasta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Opelin täyssähköautot
No ei tää nyt ihan menny suunnitelman mukaan…kjans kirjoitti: ↑22 Tammi 2024, 22:48 Mokkassa on joo 3-vaihelaturi, ja sähkärin mukaan WALLen laturi osaa toimia 1,2 tai 3 vaiheella, kuten myös auton laturi osaa ladata kahdesta vaiheesta jos sille sitä tarjotaan. Itse en näistä ymmärrä sen enempää niin en sitten tiedä. Näyttää loppupeleissä monissakin latureissa olevan 1/2/3 vaihetuki niin kai se on sitten ihan ”juttu” että näin voi tehdä…
Sähkäri (sama firma, toinen asentaja) kävi kytkemässä Wallen tänään seinään suunnitelman mukaisesti kahteen vaiheeseen. Nopealla testillä asennuksen jälkeen kaikki näytti hyvältä, lähti lataamaan ja hetken päästä näytti että täysi akku eikä jääty ihmettelemään sen enempää koska auto oli just ladattu vähän aiemmin täyteen.
Tuli päivällä ajettua akku vähän alle 80%:iin ja laitoin illalla laturiin kun huomenna reissu edessä. Jäin kattelemaan että kaikki toimii, menee ehkä minuutti niin auto ilmoittaa ”lataus valmis” ja lopettaa lataamisen. Tässä kohtaa alko jo v-käyrä nousemaan että vituiks tais mennä, mutta testasin pari kertaa uudelleen, joka kerta sama homma, lataus loppuu ja ilmoittaa ”lataus valmis”. Toisella kerralla huomasin että latausluukun merkkivalo muuttuu ensin hetkeksi punaiselle mutta mitään muuta vikailmoitusta tai muuta ei tule mihinkään ja kun lataus loppuu niin tuo punainenkin taisi sammua hetken päästä.
Näyttää siis siltä että ooppeli ei osaa ladata kahdesta vaiheesta vaan odottaa saavansa joko yhden tai kolme. Pitää soitella sähkärille että mitäs tehdään tämän kanssa ja mitä mahdollisuuksia meillä on kun tällä hetkellä laturilla ei voi ladata autoa ollenkaan ja seinässä oleva paketti on aika kallis yksivaihelaturiksi... Onneksi on tuo suko-laturi jolla saa akkua täyteen tässä välissä, mutta olishan sitä voinu laittaa pelkän super-sukonkin seinään sitä varten jos olis yksivaihelaturin halunnut
Astra K ST 1.4T 150hv AT
Re: Opelin täyssähköautot
Tuossa voi olla joku yhteensopivuusongelmakin auton ja latausaseman välillä. Kannattaa asiasta kysyä latauaseman valmistajalta. Jos vaikka päivityksellä korjaantuisi, tosin en tiedä onko kyseisen latausaseman firmware päivitettävissä miten helposti.kjans kirjoitti: ↑02 Helmi 2024, 21:25No ei tää nyt ihan menny suunnitelman mukaan…kjans kirjoitti: ↑22 Tammi 2024, 22:48 Mokkassa on joo 3-vaihelaturi, ja sähkärin mukaan WALLen laturi osaa toimia 1,2 tai 3 vaiheella, kuten myös auton laturi osaa ladata kahdesta vaiheesta jos sille sitä tarjotaan. Itse en näistä ymmärrä sen enempää niin en sitten tiedä. Näyttää loppupeleissä monissakin latureissa olevan 1/2/3 vaihetuki niin kai se on sitten ihan ”juttu” että näin voi tehdä…
Sähkäri (sama firma, toinen asentaja) kävi kytkemässä Wallen tänään seinään suunnitelman mukaisesti kahteen vaiheeseen. Nopealla testillä asennuksen jälkeen kaikki näytti hyvältä, lähti lataamaan ja hetken päästä näytti että täysi akku eikä jääty ihmettelemään sen enempää koska auto oli just ladattu vähän aiemmin täyteen.
Tuli päivällä ajettua akku vähän alle 80%:iin ja laitoin illalla laturiin kun huomenna reissu edessä. Jäin kattelemaan että kaikki toimii, menee ehkä minuutti niin auto ilmoittaa ”lataus valmis” ja lopettaa lataamisen. Tässä kohtaa alko jo v-käyrä nousemaan että vituiks tais mennä, mutta testasin pari kertaa uudelleen, joka kerta sama homma, lataus loppuu ja ilmoittaa ”lataus valmis”. Toisella kerralla huomasin että latausluukun merkkivalo muuttuu ensin hetkeksi punaiselle mutta mitään muuta vikailmoitusta tai muuta ei tule mihinkään ja kun lataus loppuu niin tuo punainenkin taisi sammua hetken päästä.
Näyttää siis siltä että ooppeli ei osaa ladata kahdesta vaiheesta vaan odottaa saavansa joko yhden tai kolme. Pitää soitella sähkärille että mitäs tehdään tämän kanssa ja mitä mahdollisuuksia meillä on kun tällä hetkellä laturilla ei voi ladata autoa ollenkaan ja seinässä oleva paketti on aika kallis yksivaihelaturiksi... Onneksi on tuo suko-laturi jolla saa akkua täyteen tässä välissä, mutta olishan sitä voinu laittaa pelkän super-sukonkin seinään sitä varten jos olis yksivaihelaturin halunnut
Ja onko Mokkassa varmasti 3-vaihelaturi? Vakiona tuossa tulee 7,4 kW:n yksivaihelaturi ja lisävarusteena on saatavilla 3-vaiheinen tiettyihin varustetasoihin.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Re: Opelin täyssähköautot
Jos siinä on 1-vaihelaturi, niin olisi pitänyt toimia, kun 1-vaiheisessa ei ole type2 liittimisessä L2 tai L3 pinnejä ollenkaan.Opestra kirjoitti: ↑05 Helmi 2024, 08:19Tuossa voi olla joku yhteensopivuusongelmakin auton ja latausaseman välillä. Kannattaa asiasta kysyä latauaseman valmistajalta. Jos vaikka päivityksellä korjaantuisi, tosin en tiedä onko kyseisen latausaseman firmware päivitettävissä miten helposti.kjans kirjoitti: ↑02 Helmi 2024, 21:25No ei tää nyt ihan menny suunnitelman mukaan…kjans kirjoitti: ↑22 Tammi 2024, 22:48 Mokkassa on joo 3-vaihelaturi, ja sähkärin mukaan WALLen laturi osaa toimia 1,2 tai 3 vaiheella, kuten myös auton laturi osaa ladata kahdesta vaiheesta jos sille sitä tarjotaan. Itse en näistä ymmärrä sen enempää niin en sitten tiedä. Näyttää loppupeleissä monissakin latureissa olevan 1/2/3 vaihetuki niin kai se on sitten ihan ”juttu” että näin voi tehdä…
Sähkäri (sama firma, toinen asentaja) kävi kytkemässä Wallen tänään seinään suunnitelman mukaisesti kahteen vaiheeseen. Nopealla testillä asennuksen jälkeen kaikki näytti hyvältä, lähti lataamaan ja hetken päästä näytti että täysi akku eikä jääty ihmettelemään sen enempää koska auto oli just ladattu vähän aiemmin täyteen.
Tuli päivällä ajettua akku vähän alle 80%:iin ja laitoin illalla laturiin kun huomenna reissu edessä. Jäin kattelemaan että kaikki toimii, menee ehkä minuutti niin auto ilmoittaa ”lataus valmis” ja lopettaa lataamisen. Tässä kohtaa alko jo v-käyrä nousemaan että vituiks tais mennä, mutta testasin pari kertaa uudelleen, joka kerta sama homma, lataus loppuu ja ilmoittaa ”lataus valmis”. Toisella kerralla huomasin että latausluukun merkkivalo muuttuu ensin hetkeksi punaiselle mutta mitään muuta vikailmoitusta tai muuta ei tule mihinkään ja kun lataus loppuu niin tuo punainenkin taisi sammua hetken päästä.
Näyttää siis siltä että ooppeli ei osaa ladata kahdesta vaiheesta vaan odottaa saavansa joko yhden tai kolme. Pitää soitella sähkärille että mitäs tehdään tämän kanssa ja mitä mahdollisuuksia meillä on kun tällä hetkellä laturilla ei voi ladata autoa ollenkaan ja seinässä oleva paketti on aika kallis yksivaihelaturiksi... Onneksi on tuo suko-laturi jolla saa akkua täyteen tässä välissä, mutta olishan sitä voinu laittaa pelkän super-sukonkin seinään sitä varten jos olis yksivaihelaturin halunnut
Ja onko Mokkassa varmasti 3-vaihelaturi? Vakiona tuossa tulee 7,4 kW:n yksivaihelaturi ja lisävarusteena on saatavilla 3-vaiheinen tiettyihin varustetasoihin.
Jos se puuttuva vaihe ei ole nyt siinä type-2 johdon L1:ssä.
Todennäköisintä tuossa on että Mokka ei osaa kahdella vaiheella ladata vaan tarvitsee sen kolme tai 1. Nopeasti vilkaistuna niitä ei kovin montaa merkkiä ole jotka tuohon pystyy. tai edes kaikki mallit sieltä merkiltä.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Opelin täyssähköautot
Soittelin viikonloppuna tuonne sähköfirmaan ja kaveri siellä lupas selvittää asiaa alkuviikolla latausaseman valmistajan kanssa ja katsotaan sitten askelmerkkejä eteenpäin. Sähkärin ehdotuksesta testasin myös vetää toisen vaiheen sulakkeen alas jolloin laturi alkoi toimia normaalisti yhdellä vaiheella ladaten eikä lataus enää stopannut minuutin jälkeen, joten jätin sen silleensä ja latailen autoa nyt yhdellä vaiheella.Opestra kirjoitti: ↑05 Helmi 2024, 08:19
Tuossa voi olla joku yhteensopivuusongelmakin auton ja latausaseman välillä. Kannattaa asiasta kysyä latauaseman valmistajalta. Jos vaikka päivityksellä korjaantuisi, tosin en tiedä onko kyseisen latausaseman firmware päivitettävissä miten helposti.
Ja onko Mokkassa varmasti 3-vaihelaturi? Vakiona tuossa tulee 7,4 kW:n yksivaihelaturi ja lisävarusteena on saatavilla 3-vaiheinen tiettyihin varustetasoihin.
Tämän pohjalta nyt kaks vaihtoehtoa tuntuis todennäköisimmältä
1. Latausasemaan on perjantaina kytketty sähkö 1 ja 3 vaiheeseen, kun ne pitäis kuulemma olla 1 ja 2 vaiheessa jotta toimii oikein. Näin siis sähkärin mukaan näiden pitäis pelata että ne osaa ottaa ne vaiheet joihin sähköä tarjotaan mutta ne pitää tulla järjestyksessä.
2. Huonompana vaihtoehtona auto ei kelpuuta kahta vaihetta vaan pitää tarjota joko yksi vaihe tai kolme vaihetta. Tässä omassa keississä hämmentää etenkin se, ettei autosta saa mitään vikakoodia tai virhettä ulos vaan se ilmoittaa vain "lataus valmis" ja lopettaa lataamasta.
Ja kyllä tämä auto meille kolmivaihelaturin kanssa myytiin ja se on erikseen varustelistauksessa mainittu niin uskoisin sen autosta myös löytyvän.
Latausasema on tosiaan tilattu pakettina tuolta sähköfirmalta, eli he on toimittaneet laitteenkin ja heidän ehdotuksestaan tämä kahden vaiheen ratkaisu on tähän rakennettu, joten jätän asian selvittelyn suosiolla heille. Worst case scenariohan tässä on että meillä on seinässä jonkin matkaa arvokas 8A/16A säädettävä yksivaihelatausasema jolla ei auton koko latauskapasiteettia pääse hyödyntämään ja samaan lopputulokseen latausnopeuden kannalta olis päässyt laittamalla latausaseman paikalle super-sukon ja tökkäämällä matkalaturin siihen kiinni. Toki kiinteä latausasema on aina kiinteä latausasema, ja ihan hinnoissaan ne taitaa olla yksivaiheisetkin latausasemat niin sinänsä ei tässä varmaan ole tarve lähteä ranteita viiltämään auki vaikkei kahta vaihetta saataiskaan toimimaan.
Edit: ja se että on kolmivaiheinen latausasema seinässä valmiina mahdollistaa toki tulevaisuudessa vaikka sen että vetää oman syöttökaapelin keskukselta laturille ja kytkee sen uusiksi siihen. Tämähän se olis aina se suositeltava tapa mutta joutu tekemään tällaisen viritelmän kun piharakennuksen sähköt oli vedetty siten kuin oli, eli mökissä ei ole omaa keskusta.
Astra K ST 1.4T 150hv AT
Re: Opelin täyssähköautot
Amsterdamissa käymässä, pitäisköhän sitä hommata tällanen vähän snadimpi Opelin sähköauto:
https://flic.kr/p/2pxnLKc
https://flic.kr/p/2pxtcjD
https://flic.kr/p/2pxnLKc
https://flic.kr/p/2pxtcjD
Re: Opelin täyssähköautot
Saattais kotimatka vähä venähtää mut hakihan yks suomalaine sitikan version+koiran espanjasta
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ope ... ystaville/
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ope ... ystaville/
Corsa-e 2023A
Corsa 1.4T Innovation 2019
Corsa 1.4T Innovation 2019
Re: Opelin täyssähköautot
Tämä laturiepistola tuli nyt päätökseensä, koko lainattu viesti on tuossa ylempänä luettavissa kiinnostuneille.kjans kirjoitti: ↑05 Helmi 2024, 15:56 ... Sähkärin ehdotuksesta testasin myös vetää toisen vaiheen sulakkeen alas jolloin laturi alkoi toimia normaalisti yhdellä vaiheella ladaten eikä lataus enää stopannut minuutin jälkeen, joten jätin sen silleensä ja latailen autoa nyt yhdellä vaiheella.
Tämän pohjalta nyt kaks vaihtoehtoa tuntuis todennäköisimmältä
1. Latausasemaan on perjantaina kytketty sähkö 1 ja 3 vaiheeseen, kun ne pitäis kuulemma olla 1 ja 2 vaiheessa jotta toimii oikein. Näin siis sähkärin mukaan näiden pitäis pelata että ne osaa ottaa ne vaiheet joihin sähköä tarjotaan mutta ne pitää tulla järjestyksessä.
2. Huonompana vaihtoehtona auto ei kelpuuta kahta vaihetta vaan pitää tarjota joko yksi vaihe tai kolme vaihetta. Tässä omassa keississä hämmentää etenkin se, ettei autosta saa mitään vikakoodia tai virhettä ulos vaan se ilmoittaa vain "lataus valmis" ja lopettaa lataamasta.
...
Lopulta näyttäisi siltä että vaihtoehto 2 piti tässä tapauksessa paikkansa; auto ei suostunut käyttämään kahta vaihetta vaan lopetti latauksen kun sitä yritti tarjota. Yhdellä vaiheella lataus toimi tässä välissä koko ajan normaalisti sekä 8 että 16 A virralla.
Sähköfirma kävi tekemässä pienen muutoksen ulkorakennuksen sähkönsyöttöön ja latausasemalle saatiin vedettyä 3x16A syöttö. Koska siinä on rinnalla yhdessä vaiheessa myös ulkorakennuksen valot ja lämmitys, pidetään WALLe talvella asetettuna 8A tilaan ettei polta sulakkeita. Tällä saadaan kuitenkin sellainen mukava n. 5,5 kW latausteho autolle jaettuna tasaisesti kaikille vaiheille. Kesällä kun ulkorakennus ei tarvitse lämmitystä voidaan tarvittaessa käyttää 16A / 11 kW latausta.
Loppu hyvin kaikki hyvin siis, mutta vähän ylimääräistä säätöä tästä tuli kun sähköfirman alkuperäinen ehdotus ei toiminutkaan.
Astra K ST 1.4T 150hv AT
Re: Opelin täyssähköautot
Astra ei kerännyt kovin paljon kiitosta Iltalehden koeajossa.
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/3 ... 8bb939898e
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/3 ... 8bb939898e