Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
blackangel85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 321
Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja blackangel85 »

Nyt on tullut Lappeenrannan reissu tehtyä, matkaa edestakaisin n. 290 km ja kaiken kaikkea ajoa 550 km vielä toimii, silti kerran ajon aikana kesken kiihdytyksen teki pienen nykäisyn, mutta mitään vikavaloa ei syttynyt mittaristoon tai toiminta olisi heikentynyt... itseasiassa päinvastoin, tuntui taas tuon nykäisyn jälkeen että reagoi herkemmin kaasuun, mutta jonkun matkan päästä jälleen tuntui tukkoiselta... tai sitten kuvittelen vain asian :D
blackangel85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 321
Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja blackangel85 »

Elikkäs hupia kesti 1200 km noin ja nyt käynnistäessä alkoi käydä epätasaiseen ja sytytti häiriö valon, saatiin auto ajettua pajalle max. n. 30km/h nopeutta :D katsoin vikakoodit ja näytti 0420120 - Unknown fault code ja P1191 - Polttoainekiskon paineentunnistimen virtapiiri alhainen syöttö/Jatkuva

Nollasin vikakoodit ja kokeilin ottaa painetunnistimesta ja säätimestä yksitellen piuhat irti, tunnistimesta kun otti, niin syttyi samantien vikakoodi: P0190 - Polttoaineen paineanturin jännite korkea/Jatkuva, mutta kun säätimestä otti piuhan irti, ei tapahtunut mitään, ei vaikuttanut käyntiin eikä sytyttänyt vikakoodeja vaikka annoin kierroksia... No johdot takaisin kiinni ja pyörähdimme piha alueella pienen lenkin, ei ongelmia. Kamat kasaan ja kotia kohti, isolla tiellä 80km/h vauhdissa alkaa pientä nykimistä tehdä ja syttyy se normaali pieni moottorin häiriövalo kuvake, auto kiihtyy kyllä (nykien)... Kotipihaan päästyä katsoin vikakoodit tuollaisella perus lukijalla ja näyttää kakkos sylinterille sytytyskatkosta :(

Eli mistä helkutista nyt se kettuilee... voiks huono akku aiheuttaa noi kaikki viat? Viimeeksi ainakin kun pumppu ei tullut kuntoon, niin se iski häiriön samantien ku kierrokset nousi n. 2000
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1067
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Tuolla aiemmin jo suosittelin pitämään mukana toimivaksi testattua varapumppua, joka turvaa matkan jatkumisen tai sitten paljastaa vian olevan jossain muualla.
blackangel85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 321
Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja blackangel85 »

ovc2z22yh kirjoitti: 22 Loka 2023, 23:51 Tuolla aiemmin jo suosittelin pitämään mukana toimivaksi testattua varapumppua, joka turvaa matkan jatkumisen tai sitten paljastaa vian olevan jossain muualla.
Joo tuota oon yrittänyt myös bongata, mutta eipä ole oikein noita rikkinäisiäkään tarjolla sopu hintaa... :( mutta joo, nollasin sen sylinterin sytytyskatkos vian pois, auto uudelleen käyntiin ja meni siihen Limb Modeen saman tien, sammutin auton ja kokeilin vielä kerran, nyt vikavalot hävisi taulusta ja otti taas kierroksia normaalisti, pitäneen tänään kokeilla töiden jälkeen taas toimintaa. Polttoainekiskon paineet heitteli 490 kPa - 1290 kPa tyhjäkäynnillä, mutta tosiaan otti kierroksia normaalisti.
blackangel85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 321
Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja blackangel85 »

Lisää testausta tuossa, eli käynnistin auton ja suoraan Limb Mode päällä, paineet kiskossa heitteli siinä alle 600 kPa ja vajaa 1000 kPa, sitten otin paineensäätimestä piuhan irti ja uudestaan käyntiin, auto otti kierroksia paremmin ja paineet kävivät alle 2000 kPa:ssa, kävin ajamassa pienen lenkin ja jälleen teki pientä nykimistä ja lopulta tuli 4 sylinteriin sytytys katkoksia, kun ne kuittasi pois, niin matka jatkui taas suht normaalisti, ennen kuin lähti taas kiihdyttelee, niin silloin pamahti jälleen sytytys katkos johonkin sylinteriin. Auto parkkiin pihalle, sammutus, paineensäätimen pistoke takaisin kiinni ja uudestaan käyntiin, eikä mitään käynnistyy hyvin ja paineet vajaa 5000 kPa - 12000 kPa tyhjäkäynnillä. Paikalla ollessa tyhjäkäynnillä kukkuu hyvin ja ei ongelmaa, testiajolle lähdettyä hyytyy melkein samantien, mutta jälleen saa käymään suht hyvin jos paineensäätimestä ottaa piuhan irti.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1067
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

blackangel85 kirjoitti: 23 Loka 2023, 07:32
ovc2z22yh kirjoitti: 22 Loka 2023, 23:51 Tuolla aiemmin jo suosittelin pitämään mukana toimivaksi testattua varapumppua, joka turvaa matkan jatkumisen tai sitten paljastaa vian olevan jossain muualla.
Joo tuota oon yrittänyt myös bongata, mutta eipä ole oikein noita rikkinäisiäkään tarjolla sopu hintaa...
Olen 99% varma, että tuo vika sulla on taas pumpussa. Itse sain tän kanssa mielenrauhan vasta kun opin sen korjaamaan ja tein 2:sta rikkinäisestä varapumpun. Torista nuo aikoinaan bongasin sopu hintaan.
blackangel85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 321
Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja blackangel85 »

ovc2z22yh kirjoitti: 23 Loka 2023, 23:06
blackangel85 kirjoitti: 23 Loka 2023, 07:32
ovc2z22yh kirjoitti: 22 Loka 2023, 23:51 Tuolla aiemmin jo suosittelin pitämään mukana toimivaksi testattua varapumppua, joka turvaa matkan jatkumisen tai sitten paljastaa vian olevan jossain muualla.
Joo tuota oon yrittänyt myös bongata, mutta eipä ole oikein noita rikkinäisiäkään tarjolla sopu hintaa...
Olen 99% varma, että tuo vika sulla on taas pumpussa. Itse sain tän kanssa mielenrauhan vasta kun opin sen korjaamaan ja tein 2:sta rikkinäisestä varapumpun. Torista nuo aikoinaan bongasin sopu hintaan.
Tuota taas eilen koneen avulla testattiin, varsinaiseen Limb Mode hyytymiseen ei mennyt, mutta kuitenkin auto kiihdyttäessä nyki, kone näytti että paineet tippui hetkellisesti sinne 600 kPa:han... Myös testattiin tuo paineensäätimen virtahomma, pistoke kiinni näytti 1.6-1.8V väliä ja kun pistokkeen otti irti niin näytti 0.6-0.7V, joten täytyypä alkaa taas tuo pumppu purkaa... En vain ymmärrä miten voi olla nuo korjaussarjat sitten noin luokattoman huonoja, en tiedä onko sillä väliä että käyttäisi E99 polttoainetta
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1067
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

blackangel85 kirjoitti: 24 Loka 2023, 07:21 En vain ymmärrä miten voi olla nuo korjaussarjat sitten noin luokattoman huonoja, en tiedä onko sillä väliä että käyttäisi E99 polttoainetta
Korjaussarjojahan voi tehdä kuka tahansa ja pistää eBayhin myyntiin surutta (osassa on ollut feikki GM logotkin). Mun toinen ostamani rikkinäinen pumppu on vähän käytetty, mutta yksi 3:sta kalvosta on ollut sekunda eli ei laadun tarkkailu ole orkkis tehtaallakaan toiminut, samoin vajaa täyttösiä pumppuja on toimitettu.

Minä olen käyttänyt 95E10 jo 6 vuotta enkä usko, että sillä on merkittävää vaikutusta ainakaan orkkis kalvoihin.
blackangel85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 321
Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja blackangel85 »

Tänään purin pumpun autosta irti ja katselin päälisin puolin tuota, ensimmäinen minkä huomasin, oli että stefa jäi nokka-akselin luokse kiinni, eli oli pullahtanut ulos ja ilmeisesti tämä voi aiheuttaa sitä, että pumppuun kerytyy ilmaa ja pumppu alkaa siitä oikkuilla. Toinen oli taas tuo paisuntakalvo oli ilmeisesti paineen takia kääntyneenä ulospäin (eli ilmeisesti pitäisi olla öljypaineen kasvaessa paisuntavara tuossa kalvossa), no avasin tuon minun tekemän täyttö/ilmaus aukon ja tökkäsin kalvon takaisin, ruuvi kiinni ja sitten ajoon... kas kas, auto toimii jälleen :D

80 km/h vauhdissa teki pienen takkuilun, mutta lähti toimimaan normaalisti eikä sytyttänyt mitään vikavaloja. Kotipihaan päästyäni tarkastin tuon paisuntakalvon, niin se oli taas pullahtanut väärään suuntaan... onko se niin, että paineen kasvaessa se pullahtaa ulospäin ja sitten pitäisi palautua, kun paine laskee? Pitäneen vielä varmaan tuo pumppu avata ja tarkastaa miltä nuo öljyt näyttävät...
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1067
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

blackangel85 kirjoitti: 24 Loka 2023, 19:14 80 km/h vauhdissa teki pienen takkuilun, mutta lähti toimimaan normaalisti eikä sytyttänyt mitään vikavaloja. Kotipihaan päästyäni tarkastin tuon paisuntakalvon, niin se oli taas pullahtanut väärään suuntaan... onko se niin, että paineen kasvaessa se pullahtaa ulospäin ja sitten pitäisi palautua, kun paine laskee? Pitäneen vielä varmaan tuo pumppu avata ja tarkastaa miltä nuo öljyt näyttävät...
Mulla paisuntakalvo pullahti ulos jonkin ajan kuluttua hyd.öljyn vaihdosta/täytöstä, mutta pumppu on toiminut oireitta siten jo yli 20tkm. Jos painekalvot vuotaa bensaa öljytilaan, niin silloinhan siellä lämmetessä paine kasvaa, kun paisuntakalvo jo ulkona.

Pumppu kyllä sietää tietyn tilavuuden ilmaa öljytilassa kunhan pyyhkäisylevy saa siirrettyä öljyä mäntiin.
blackangel85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 321
Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja blackangel85 »

Eipä tuota iloa pitkään kestänyt :( Aamulla sain vietyä tytön hoitoon, vaimon töihin ja itse ajelin siitä töihin, olin unohtanut työpaikan avaimet kotia ja ei muuta kuin takasinpäin ajelemaan, kävin tankilla ja siitä startatessa taas vikavalo mittarissa ja vedot poissa autosta, ei muuta kuin siitä hissukseen ajelin kotia mitä vauhtia pääsi (n. 40-50 km/h) ja sitten pikaiseen katsoin sen paisuntakalvon, se oli normaalissa asennossa, sitten otin tekemäni ruuvin auki ja annoin auton käydä vähän aikaa toivoen ilman häviävän sieltä. Näillä ei ollut mitään vaikutusta nyt. Auto käyntiin ja kun antoi kierroksia, niin vikavalo syttyi melkein saman tien... täytyy tänään töiden jälkeen tarkastaa tuo stefa vielä, onko lähtenyt paikaltaan... Nyt ajoa kerkesi tulla ehkä 20 km
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1067
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

blackangel85 kirjoitti: 25 Loka 2023, 07:50 sitten otin tekemäni ruuvin auki ja annoin auton käydä vähän aikaa toivoen ilman häviävän sieltä
Jos saisit jotenkin tuupattua korvaus öljyä sinne samalla, niin homma vois toimia, mutta ei tuo pitemmän päälle kovin kätevää olis :(

Minä varmistan öljytäytössä lopuksi ilman poistumisen pyörittämällä pumppua porakoneella ja lisäämällä öljyä kunnes ilmakuplia ei enää tule. Kyllä pumpun pitää olla mahdollisimman nestetiivis toimiakseen kunnolla ja pitkään.
blackangel85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 321
Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja blackangel85 »

ovc2z22yh kirjoitti: 25 Loka 2023, 13:56
blackangel85 kirjoitti: 25 Loka 2023, 07:50 sitten otin tekemäni ruuvin auki ja annoin auton käydä vähän aikaa toivoen ilman häviävän sieltä
Jos saisit jotenkin tuupattua korvaus öljyä sinne samalla, niin homma vois toimia, mutta ei tuo pitemmän päälle kovin kätevää olis :(

Minä varmistan öljytäytössä lopuksi ilman poistumisen pyörittämällä pumppua porakoneella ja lisäämällä öljyä kunnes ilmakuplia ei enää tule. Kyllä pumpun pitää olla mahdollisimman nestetiivis toimiakseen kunnolla ja pitkään.
Tein tuon täytön että upotin tuon pumpun hydraaliöljyyn ja kasasin siellä, sen jälkeen odottelin että ilmat lähtee pois, sitten vielä pyörittelin pumppua niin pitkään että sieltä häviää kaikki ilmat. Eli ei tuossa ole kuin muutama mahdollisuus, joku niistä pyöreistä tiivisteistä on hajonnut tai kun tuo stefa on lähtenyt paikaltaan, niin sinne on päässyt ilmaa, mutta toisaalta jos tuo on ollut tiivis paketti öljystä täynnä, niin miten sinne on voinut se ilma mahtua? eli kyllähän jonnekkin luulis sen hydraliikkaöljyn poistuvan... Tai onko mahdollista että nokka-akselin puolelta on työntynyt moottori öljyä sinne ja moottoriöljyä/hydraliikkaöljyä on poistunut sitten sitä kautta missä se stefa kuuluisi olla?
mihku
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Elo 2009, 10:05

Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja mihku »

Onko joku aikuisten oikeasti löytänyt maailmalta sellaisen kalvosetin joka kestää enemmän kuin muutama sata kilometriä? Itellä ollu useampia eri paikoista tilattuja ja lopputulos on kaikilla sama. Tuollahan jotku tori.fi:ssä myy oikein takuulla itse korjaamiaan pumppuja. Liekö löytänyt graalin maljan vierestä kalvosetin.

Kahden varapumpun taktiikalla edetään, mutta ei paljon lämmitä kun kaikissa on kalvosetit, jotka ei tule kauaa kestämään.
blackangel85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 321
Liittynyt: 20 Marras 2006, 07:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vectra C Z22YH P1191 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja blackangel85 »

mihku kirjoitti: 30 Loka 2023, 12:41 Onko joku aikuisten oikeasti löytänyt maailmalta sellaisen kalvosetin joka kestää enemmän kuin muutama sata kilometriä? Itellä ollu useampia eri paikoista tilattuja ja lopputulos on kaikilla sama. Tuollahan jotku tori.fi:ssä myy oikein takuulla itse korjaamiaan pumppuja. Liekö löytänyt graalin maljan vierestä kalvosetin.

Kahden varapumpun taktiikalla edetään, mutta ei paljon lämmitä kun kaikissa on kalvosetit, jotka ei tule kauaa kestämään.
Paljonko olet päässyt pisimmillään ajamaan? Itselläni oli se virhe tuossa asennuksessa käynyt, että yhden uuden kalvon reuna oli repeytynyt vähän asennus vaiheessa, kun näköjään nämä tarvike kalvot ovat huomattavasti tiukempia menemään paikalleen. Ja myös varsinainen vika olisi paineensäätimessä mikä rikkoo pumpun, eli antaisi liian kovan paineen sinne kiskolle... mutta tiedä näistä sitten tarkalleen...
Vastaa Viestiin