vectra c z20net P0037-00
vectra c z20net P0037-00
Vectra c vm04 z20net
Antaa vika koodia op-com:P0037-00 O2 sensor heater circuit low voltage (bank 1 sensor 2)
moottorivikavaloa polttaa muuten pelaa täysin normaalisti,kuittaamalla sammuu,mutta syttyy taas seuraavan startin jälkeen.
Oisko tuo oikeasti 2lambda rikki?
livedatassa pakokaasun lämpö -6141?
autossa on joku virisofta.
Antaa vika koodia op-com:P0037-00 O2 sensor heater circuit low voltage (bank 1 sensor 2)
moottorivikavaloa polttaa muuten pelaa täysin normaalisti,kuittaamalla sammuu,mutta syttyy taas seuraavan startin jälkeen.
Oisko tuo oikeasti 2lambda rikki?
livedatassa pakokaasun lämpö -6141?
autossa on joku virisofta.
omega a3000-24V
2.2dti omega b desing edit (ex)
manta b -77
Insignia Ct 4x4 2.0 biturbo-14
vectra c gts z20net
2.2dti omega b desing edit (ex)
manta b -77
Insignia Ct 4x4 2.0 biturbo-14
vectra c gts z20net
Re: vectra c z20net P0037-00
Kuten vikakoodikin kertoo, niin 2. lambdan lämmityselementin piuha tai elementti vialla.
Veikkaisin johtosarjan vikaa
Pakokaasun lämpötila-anturia ei ole, vaikka sellainen muka livedatasta löytyy. EGT anturi on vain Saab NG9-3 alkupään malleissa, joissa oli myös toisioilmapumppu (SAI).
Veikkaisin johtosarjan vikaa
Pakokaasun lämpötila-anturia ei ole, vaikka sellainen muka livedatasta löytyy. EGT anturi on vain Saab NG9-3 alkupään malleissa, joissa oli myös toisioilmapumppu (SAI).
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: vectra c z20net P0037-00
kyllä se lambdan vaihdolla korjaantu.
omega a3000-24V
2.2dti omega b desing edit (ex)
manta b -77
Insignia Ct 4x4 2.0 biturbo-14
vectra c gts z20net
2.2dti omega b desing edit (ex)
manta b -77
Insignia Ct 4x4 2.0 biturbo-14
vectra c gts z20net
Re: vectra c z20net P0037-00
Pakokaasun lämpötilan mittaukseen käytetään lambda-anturin lämmityselementin vastusta, ohm = f(lpt).
(Absoluuttinen virittämätön nollapiste tosin on -273°C/460°F )
(Absoluuttinen virittämätön nollapiste tosin on -273°C/460°F )
Re: vectra c z20net P0037-00
Trionic 8 ei mittaa pakokaasujen lämpötilaa mistään!
Lämmityselementtillä on ihan oma tehtävänsä ja sen toimintaa ohjaa moottorin ohjain tarpeen mukaan, jotta lambda saavuttaa toimintalämpötilan.
Ainoa poikkeus oli aivan alkupään mallit, joissa oli EGT anturi. Se oli niin vikaherkkä, että siitä päätettiin luopua ja normaali autossa voidaan pakokaasujen lämpötila laskea riittävällä tarkkuudella. Normaalisti ajetaan lambda arvolla 1, mutta pakokaasujen lämpötilan laskenta-algoritmien niin kertoessa voidaan lambda arvoa muuttaa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: vectra c z20net P0037-00
WIS says this code means you have a short or open circuit for the exhaust gas temp sensor. Surprisingly, it advises an SPS update to solve the problem. This means updating the control software, which can only be done with a tech2. The physical sensor was replaced in later models with a "mathematical model to calculate exhaust temperature." https://www.saabcentral.com/threads/aer ... 46.142680/
Tuo "mathematical model" sisältää lambda-anturin lämmityselementin vastuksen mittauksen. Eihän lambda-anturia tarvi enää sitten lämmittää, kun pakokaasun lämpötila on jo riittävä sen toimintaan.
Algoritmillä taas tarkoitetaan määritelmän mukaan tuollaista laskentaa https://fi.wikipedia.org/wiki/Algoritmi
Tuo "mathematical model" sisältää lambda-anturin lämmityselementin vastuksen mittauksen. Eihän lambda-anturia tarvi enää sitten lämmittää, kun pakokaasun lämpötila on jo riittävä sen toimintaan.
Algoritmillä taas tarkoitetaan määritelmän mukaan tuollaista laskentaa https://fi.wikipedia.org/wiki/Algoritmi
Re: vectra c z20net P0037-00
Helppoa toteuttaa jos se lämmitysvastus on PTC. NÄinhän on esim niinkin tutussa laitteessa kuin Defan sisälämppärissä. PTC:n käytöllä lämmitysvastuksena saadaan aikaan automaattisesti itseään säätävä lämmitysvastus, joka ei kuumene yli tietyn pisteen.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: vectra c z20net P0037-00
Niin, varmaan samasta asiasta vähän eri tavalla ollaan kerrottu.
Minä tarkoitin, että T8 ei varsinaisesti mittaa mistään pakokaasun lämpötilaa, kun se ei suoraan sitä tarvitse. Siksi sitä arvoa ei näy livedatassa (tai se on jokin järjetön lukema). Lambdan lämmityselementtiä lämmitetään PWM signaalilla, jonka tehollisarvoa pienennetään portaittain ja lopulta kytketään pois. Tähän vaikuttaa ne laskenta-algoritmit moottorin parametreista, joilla periaattessa todetaan, ettei lämmitystarvetta ole. Tällöin lämmitys kytkeytyy lopulta kokonaan pois. Lämmityselementin virta myös pienenee sen kuumetessa, joten se säätyy sitäkin kautta itsestään, eikä ylikuumene.
En tiedä mikä tarkka tarkoitus alkupään T8 järjestelmissä oli erikseen EGT;llä, joka oli katin jälkeen. Oliko niissä erilainen lambda (lämmityselementti) ja se liittyi siihen vai katalysaattori. Olihan joissain malleissa toisioilmapumppu (SAI), jolla "hehkutetiin" katti nopeammin kuumaksi.
Minä tarkoitin, että T8 ei varsinaisesti mittaa mistään pakokaasun lämpötilaa, kun se ei suoraan sitä tarvitse. Siksi sitä arvoa ei näy livedatassa (tai se on jokin järjetön lukema). Lambdan lämmityselementtiä lämmitetään PWM signaalilla, jonka tehollisarvoa pienennetään portaittain ja lopulta kytketään pois. Tähän vaikuttaa ne laskenta-algoritmit moottorin parametreista, joilla periaattessa todetaan, ettei lämmitystarvetta ole. Tällöin lämmitys kytkeytyy lopulta kokonaan pois. Lämmityselementin virta myös pienenee sen kuumetessa, joten se säätyy sitäkin kautta itsestään, eikä ylikuumene.
En tiedä mikä tarkka tarkoitus alkupään T8 järjestelmissä oli erikseen EGT;llä, joka oli katin jälkeen. Oliko niissä erilainen lambda (lämmityselementti) ja se liittyi siihen vai katalysaattori. Olihan joissain malleissa toisioilmapumppu (SAI), jolla "hehkutetiin" katti nopeammin kuumaksi.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- 'Senator'
- Viestit: 408
- Liittynyt: 12 Loka 2004, 03:00
- Paikkakunta: Lpr
Re: vectra c z20net P0037-00
Vm 03 z20net signumissa moinen pakokaasuanturi on ja myöskin mainittu toisioilmapumppu..
Manta B 2.0T/Vectra A 4x4 Tbo/Zafira A Opc
Re: vectra c z20net P0037-00
Se toisioilmapumppu on ihan joutava, kun sillä ei oikeasti tee mitään. Se vain vikaantuu herkästi ja tämä ei aiheuta muuta kuin vikavalon syttymisen. Eikä tietenkään mene katsastuksesta läpi.miksainamie kirjoitti: ↑11 Loka 2023, 08:21 Vm 03 z20net signumissa moinen pakokaasuanturi on ja myöskin mainittu toisioilmapumppu..
Tuon systeemin voi toki poistaa softasta uudelleen softauksella tai sitten petkuttaa systeemin olemmassa oloa pikku kytkennällä .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com