vectra c z20net P0037-00

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
55667
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 147
Liittynyt: 04 Helmi 2006, 17:18

vectra c z20net P0037-00

Viesti Kirjoittaja 55667 »

Vectra c vm04 z20net

Antaa vika koodia op-com:P0037-00 O2 sensor heater circuit low voltage (bank 1 sensor 2)
moottorivikavaloa polttaa muuten pelaa täysin normaalisti,kuittaamalla sammuu,mutta syttyy taas seuraavan startin jälkeen.
Oisko tuo oikeasti 2lambda rikki?
livedatassa pakokaasun lämpö -6141?
autossa on joku virisofta.
omega a3000-24V
2.2dti omega b desing edit (ex)
manta b -77
Insignia Ct 4x4 2.0 biturbo-14
vectra c gts z20net
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1580
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c z20net P0037-00

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kuten vikakoodikin kertoo, niin 2. lambdan lämmityselementin piuha tai elementti vialla.
Veikkaisin johtosarjan vikaa :wink:

Pakokaasun lämpötila-anturia ei ole, vaikka sellainen muka livedatasta löytyy. EGT anturi on vain Saab NG9-3 alkupään malleissa, joissa oli myös toisioilmapumppu (SAI).
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
55667
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 147
Liittynyt: 04 Helmi 2006, 17:18

Re: vectra c z20net P0037-00

Viesti Kirjoittaja 55667 »

kyllä se lambdan vaihdolla korjaantu.
omega a3000-24V
2.2dti omega b desing edit (ex)
manta b -77
Insignia Ct 4x4 2.0 biturbo-14
vectra c gts z20net
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1069
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: vectra c z20net P0037-00

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Pakokaasun lämpötilan mittaukseen käytetään lambda-anturin lämmityselementin vastusta, ohm = f(lpt).
(Absoluuttinen virittämätön nollapiste tosin on -273°C/460°F :o )
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1580
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c z20net P0037-00

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ovc2z22yh kirjoitti: 18 Syys 2023, 10:47 Pakokaasun lämpötilan mittaukseen käytetään lambda-anturin lämmityselementin vastusta, ohm = f(lpt).
(Absoluuttinen virittämätön nollapiste tosin on -273°C/460°F :o )
Trionic 8 ei mittaa pakokaasujen lämpötilaa mistään!
Lämmityselementtillä on ihan oma tehtävänsä ja sen toimintaa ohjaa moottorin ohjain tarpeen mukaan, jotta lambda saavuttaa toimintalämpötilan.

Ainoa poikkeus oli aivan alkupään mallit, joissa oli EGT anturi. Se oli niin vikaherkkä, että siitä päätettiin luopua ja normaali autossa voidaan pakokaasujen lämpötila laskea riittävällä tarkkuudella. Normaalisti ajetaan lambda arvolla 1, mutta pakokaasujen lämpötilan laskenta-algoritmien niin kertoessa voidaan lambda arvoa muuttaa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1069
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: vectra c z20net P0037-00

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

WIS says this code means you have a short or open circuit for the exhaust gas temp sensor. Surprisingly, it advises an SPS update to solve the problem. This means updating the control software, which can only be done with a tech2. The physical sensor was replaced in later models with a "mathematical model to calculate exhaust temperature." https://www.saabcentral.com/threads/aer ... 46.142680/

Tuo "mathematical model" sisältää lambda-anturin lämmityselementin vastuksen mittauksen. Eihän lambda-anturia tarvi enää sitten lämmittää, kun pakokaasun lämpötila on jo riittävä sen toimintaan.

Algoritmillä taas tarkoitetaan määritelmän mukaan tuollaista laskentaa https://fi.wikipedia.org/wiki/Algoritmi
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: vectra c z20net P0037-00

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Helppoa toteuttaa jos se lämmitysvastus on PTC. NÄinhän on esim niinkin tutussa laitteessa kuin Defan sisälämppärissä. PTC:n käytöllä lämmitysvastuksena saadaan aikaan automaattisesti itseään säätävä lämmitysvastus, joka ei kuumene yli tietyn pisteen.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1580
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c z20net P0037-00

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin, varmaan samasta asiasta vähän eri tavalla ollaan kerrottu.

Minä tarkoitin, että T8 ei varsinaisesti mittaa mistään pakokaasun lämpötilaa, kun se ei suoraan sitä tarvitse. Siksi sitä arvoa ei näy livedatassa (tai se on jokin järjetön lukema). Lambdan lämmityselementtiä lämmitetään PWM signaalilla, jonka tehollisarvoa pienennetään portaittain ja lopulta kytketään pois. Tähän vaikuttaa ne laskenta-algoritmit moottorin parametreista, joilla periaattessa todetaan, ettei lämmitystarvetta ole. Tällöin lämmitys kytkeytyy lopulta kokonaan pois. Lämmityselementin virta myös pienenee sen kuumetessa, joten se säätyy sitäkin kautta itsestään, eikä ylikuumene.

En tiedä mikä tarkka tarkoitus alkupään T8 järjestelmissä oli erikseen EGT;llä, joka oli katin jälkeen. Oliko niissä erilainen lambda (lämmityselementti) ja se liittyi siihen vai katalysaattori. Olihan joissain malleissa toisioilmapumppu (SAI), jolla "hehkutetiin" katti nopeammin kuumaksi.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
miksainamie
'Senator'
'Senator'
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Lpr

Re: vectra c z20net P0037-00

Viesti Kirjoittaja miksainamie »

Vm 03 z20net signumissa moinen pakokaasuanturi on ja myöskin mainittu toisioilmapumppu..
Manta B 2.0T/Vectra A 4x4 Tbo/Zafira A Opc
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1580
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: vectra c z20net P0037-00

Viesti Kirjoittaja petrisa »

miksainamie kirjoitti: 11 Loka 2023, 08:21 Vm 03 z20net signumissa moinen pakokaasuanturi on ja myöskin mainittu toisioilmapumppu..
Se toisioilmapumppu on ihan joutava, kun sillä ei oikeasti tee mitään. Se vain vikaantuu herkästi ja tämä ei aiheuta muuta kuin vikavalon syttymisen. Eikä tietenkään mene katsastuksesta läpi.

Tuon systeemin voi toki poistaa softasta uudelleen softauksella tai sitten petkuttaa systeemin olemmassa oloa pikku kytkennällä :D .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin