Kompura vuotaa, hintaa korjaukselle tulisi 1300€

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Tyhmyri
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2007, 07:54

Kompura vuotaa, hintaa korjaukselle tulisi 1300€

Viesti Kirjoittaja Tyhmyri »

Moi

En ymmärrä tekniikasta paljon mitään, mutta tiedän täällä olevan porukkaa joka voi auttaa :P Toivon ainakin.

Minulla siis 2015 Adam Rocks 1.0T 85kw. Kävin Länsiautossa vuosihuollossa heinäkuussa, ei vikoja havaittavissa. Nyt tällä viikolla kävin katsastuksessa ja katsastusmies kutsui auton alle katsomaan vihreää merkkiväriä jota ilmastointilaitte oli vuotanut ja kehotti tarkistuttamaan (vaikkei se katsastukseen liittynytkään).

No kävin eilen Länsiautossa Tampereella ja tutkivat ja sitten tuomio oli, että kompressori vuotaa rungosta ja pitää vaihtaa uuteen, hinta 1300€ OEM osalla :what:
Vähän asiaa tutkittuani tulin tulokseen, että eikö pelkän tiivisteen voisi vaihtaa kompressoriin vai hajoaako se hela hoito siinä rytäkässä? Länsiauto ei puhunut mitään tällaisesta vaihtoehdosta. Kuivainkin varmaan pitää vaihtaa joka tapauksessa ja uudet kylmäaineet laittaa. Työn osuus tuosta 1300€:sta olisi 250€.

Minulla ei ole pätäkkää laittaa 1300€ remonttiin, mutta ahdistaa ajaa tietäen, että kylmäaine tulee katoamaan kokonaan ja sitten hajoaa varmaan putketkin käytön puutteesta :(

Mitä ihmettä tekisin? Tilaanko osat itse ja vien vain työn osalta korjaamolle ja mille korjaaamolle? Ja tilaanko osat esim Saksasta? Tilaan varmasti väärät ja sitten ei naurata.

Viilennys on koko ajan toiminut hyvin ja edelleen toimii, aika vähän käytin sitä tämä kesänä, viikottain kuitenkin, mutta talvella en lainkaan missään parkkihallissa tänä vuonna, kun ei vaan tullut tehtyä... josko käytön puutteesta kompura sitten alkoi vuotaa. Viimeksi kävin täyttöhuollossa 2020 jolloin lisättiin n. 100g kylmäainetta. Vähän on tunkkaista hajua ollut ilmastointia käytettäessä tai tarkemmin kun ACn laittaa päälle ja sitten kun sen ottaa pois päältä.

Auttakaa hyvät ihmiset, auttakaa :hypocrite: Ja muistakaa etten osaa itse korjata mitään!
Nainen ratissa :bye: Adam Rocks 1.0 SIDI 2015
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 467
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kompura vuotaa, hintaa korjaukselle tulisi 1300€

Viesti Kirjoittaja tikola »

Tuolla osanumerolla Autodoc antaa 560 euron kompuran. Kun siihen lisätään aineen poisto ja täyttö, niin menee satanen pari lisää, eli 700 se maksaisi, jos sen tekisi ihan itse nollalla eurolla ja omistaisi työkalut. Siihen laskien 1300 ei ole tolkuton hinta merkkiliikkeeksi.

Ikinä en ole onnistuneesti kompuran osia vaihdellut vaan aina olen ostanut uutta kompuraa. Tiedä häntä voisiko sen purkaa ja vaihtaa osia, mutta paikaltaan se on pois jokatapauksessa otettava ja sitten samalla sinne menee jo uusikin osa.

Minä sanoisin, että näin syksyllä ei ole mitään erityistä tarvetta laittaa sitä toimimaan vaan talven voi ajella hyvinkin ilman ilmastointia. Samalla on aikaa etsiä löytyisikö se jostain halvemmalla. Eli kyllä tuo on homma, josta jokainen autokorjaamo selviää, jos on vain ilmastoinnin täyttövälineet. Ei tuohon merkkiliikettä tarvita. Ja jos se kerran toimii, niin käytä vaan. Itse sanoisin, että ilmastoinnin täyttöhuolto ilman täyttötarvetta on vähän turhaa hommaa. Eli käyttää niin kauan kuin se jokseenkin toimii ja kun alkaa hiipua niin tekee täyttöhuollon vasta sitten. Täyttöhuolto varmuuden vuoksi on vähän turhaa puuhaa kaikenkaikkiaan.

Kalliinpuoleinen tuo kompura on, mutta ei se nyt kuitenkaan ole kuin satasen/pari yläkantissa. Eli jos vain ajan kanssa etsii ja halvemman kompuran löytää, niin se on se yksi tapa säästää ja sitten etsii vain pajan joka suostuu sen vaihtamaan. Nyt on hyvin talvi aikaa tehdä tuota - tuskin kovin paljoa ilmastointia ennen toukokuuta et enää tarvitse, joten korjauksella ei sikäli ole mikään kiire.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kompura vuotaa, hintaa korjaukselle tulisi 1300€

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kohtuullinen hinta.
Laadukkaana tarvikkeena saanee esim hellan kompressoria edullisemmin.

Kiirettähän tuolle korjaamiselle ei ole koska öljyä ei paljoa ilmastoinnissa ole eikä kylmäaine ole erityisen kallista.
Koittaisin itse tuossa tilanteessasi hieman tinkiä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 467
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kompura vuotaa, hintaa korjaukselle tulisi 1300€

Viesti Kirjoittaja tikola »

Minä katsoin nopeasti Motonetin tarjonnan tuolle automallille ja voi olla, että se halvan kompuran löytäminen on lujassa. Ihan älyttömästi valikoimaa ei hetkessä löydy. Motonetissäkään ei tarjottu yhtään kompuraa.
Tyhmyri
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2007, 07:54

Re: Kompura vuotaa, hintaa korjaukselle tulisi 1300€

Viesti Kirjoittaja Tyhmyri »

Kiitos vastauksistanne :)

Löysin myös varaosahaulla nuo reilun 500€ kompressorit kotimaasta tilattuna.

Eikö esim. Saksasta ole tilattu onnistuneesti n. puoleen hintaan osia Suomen hintoihin verrattuna? Minä vaan en ehkä osaa hakea juuri niitä oikeita osia. Oliko joku AC rehti ja edullisempi nettikauppa Saksassa?

Työn osuushan ei ole ihan kauhean hintainen kun vaan saisi osat, minun tapauksessani kompressorin ja kuivaimen, eikö? :-?
Nainen ratissa :bye: Adam Rocks 1.0 SIDI 2015
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kompura vuotaa, hintaa korjaukselle tulisi 1300€

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kuivainta ei tarvi. Se on todennäköisesti integroituna keulan kennoon.

Käytetty osa voi myös oll vaihtoehto kotimasta.
Voihan sitä kysyä myykö tampereen länsiauto myös tarvikeosaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
make 77
OCF Member 2017
Viestit: 286
Liittynyt: 29 Kesä 2006, 13:26
Paikkakunta: Kurikka

Re: Kompura vuotaa, hintaa korjaukselle tulisi 1300€

Viesti Kirjoittaja make 77 »

Entäs Ovoko. Välttämättä ei kotimaasta löydy, mutta nopea oli tuolta toimitus ku itse sieltä löysin käytetyn osan.
Audi a6 2.7biturbo quattro -01
Honda cbr1000rr fireblade -12
Tyhmyri
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2007, 07:54

Re: Kompura vuotaa, hintaa korjaukselle tulisi 1300€

Viesti Kirjoittaja Tyhmyri »

Ok, olisi hyvä ellei kuivainta tarvitse etsiä. Pitää varmistaa Länsiautosta onko se integroitu kennoon.

Heillä ei ollut tarjota tarvikeosaa, pelkkä tehdaskunnostettu alkuperäisosa. Katsoi neljästä tukkuliikkeestä eikä ollut saatavilla tarvikkeena. En ihan ymmärrä tuota, jos minä voin osan ostaa varaosaliikkeestä Suomessa mikseivät he saa sitä tukusta?

Katsoin Ovokon sivut, siellä olisi ilmeisesti Puolassa (myyjän nimi viittaa Puolaan, toki ei voi varmaksi sanoa, että Puolassa asustelee) 218€ hintainen kompressori. En tiedä uskaltaisinko ostaa käytettyä osaa, kuka tietää vuotaisiko siinäkin tiivisteet :what:

Tuossa olisi myynnissä uusi n. Airstal 300€- Lucas 450€, mutta edullisemmassa Airstalissa mainitsee kylmäaineen oleva R134yf eikä R134a jota autossani on käytetty, lienee virhe sivuilla? Ja hihnapyörän koko eri noissa. Tuo kalliimpi Lucaksen osa pomppaa monilta sivuilta esiin.

https://varaosa.fi/auton-osat/opel/adam ... ssori-osat

Saksassa on firmoja jotka myyvät reilut 300€ hinnalla Lucasta, laskin summaksi n. 376€ rahdin kanssa. Säästäisi jonkin verran.

https://www.autoteile-markt.de/shop/art ... c6d24a8dd0
Nainen ratissa :bye: Adam Rocks 1.0 SIDI 2015
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4175
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: Kompura vuotaa, hintaa korjaukselle tulisi 1300€

Viesti Kirjoittaja JNN »

Minä laittaisin tuossa tapauksessa mieluummin uuden, kuin säästäisi 300€ ottaen riskin käytetyn kanssa, joka voi hajota kuitenkin vaikka seuraavan kahden vuoden aikana vaikka ehjänä tulisikin. Sitten menee kuitenkin uudet vaihto- sekä täyttö kustannukset jälleen+uusi osa. Mutta nämä ovat mielipidekysymyksiä. Maahantuojalla on käsittääkseni omat tukkurinsa, joiden osilla on myös takuu asennettuna toisin kuin "halpis" valmistajien osilla joita saa nettikaupoista sekä varaosaliikkeistä.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Tyhmyri
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2007, 07:54

Re: Kompura vuotaa, hintaa korjaukselle tulisi 1300€

Viesti Kirjoittaja Tyhmyri »

Sepä, kaikessa on riskinsä :what: Muokkasin vähän viimeistä viestiäni, löysin Saksasta vaihtoehtoja.
Nainen ratissa :bye: Adam Rocks 1.0 SIDI 2015
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kompura vuotaa, hintaa korjaukselle tulisi 1300€

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Lucas ei ole välttämättä huono vaihtoehto. Se on tehnyt orkkisosia opeleihin. Alkuperäisessä kompressorissa joskus lukee valmistaja
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Tyhmyri
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2007, 07:54

Re: Kompura vuotaa, hintaa korjaukselle tulisi 1300€

Viesti Kirjoittaja Tyhmyri »

Kiva! Kysyn Länsiautosta ensi viikolla kuka mahtaa olla originaalin valmistaja, josko tietäisivät :peukku:

Kun ilmastoinnista tulee tunkkaista hajua kun sen laittaa päälle ja sammuttessa, pitäisikö pyytää desinfioimaan systeemi? Mitenköhän se tehdään, tiedän olevan olemassa kuluttajille desinfiointipatruunoita jotka tuikataan autoon ja sitten puhallus sisäkierrolle. Tehdäänkö korjaamolla jotain extraa, vaahtoa kennolle tms?
Nainen ratissa :bye: Adam Rocks 1.0 SIDI 2015
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kompura vuotaa, hintaa korjaukselle tulisi 1300€

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Tyhmyri kirjoitti: 14 Loka 2023, 19:32 Kiva! Kysyn Länsiautosta ensi viikolla kuka mahtaa olla originaalin valmistaja, josko tietäisivät :peukku:

Kun ilmastoinnista tulee tunkkaista hajua kun sen laittaa päälle ja sammuttessa, pitäisikö pyytää desinfioimaan systeemi? Mitenköhän se tehdään, tiedän olevan olemassa kuluttajille desinfiointipatruunoita jotka tuikataan autoon ja sitten puhallus sisäkierrolle. Tehdäänkö korjaamolla jotain extraa, vaahtoa kennolle tms?
Tuskin tiskillä tuota nippelitietoa tietävät.

Tunkkaisen hakun suhteen on ollut varsin uitettu syksy.
Raitisilmasuodatin pitää 2-vuoden välein vaihtaa niin sen voit tarkistaa huoltokirjasta ja putsata lehdet tuulilasin alta.
Raitisilmasuodatin on näissä aktiivihiilisuodatin ja poistaa hieman ulko tulevia hajuja myös

https://www.autodude.fi/fi/tuote/ilmanr ... T8QAvD_BwE
Tuon voi käyttää. Eli ac päälle ja sisäkierto päälle ja tuo jalkatilaan tuhisemaan.

Kennoa ei ole juuri koskaan tarpeen puhdistaa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Tyhmyri
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 01 Kesä 2007, 07:54

Re: Kompura vuotaa, hintaa korjaukselle tulisi 1300€

Viesti Kirjoittaja Tyhmyri »

Ohjaamon raitisilmasuodatin? Se vaihdettiin tänä kesänä, vaihdatan aina kahden vuoden välein.

Ostanpa tuollaisen patruunan, laitan vasta sitten suhisemaan, kun vuoto on korjattu ettei suhise harakoille ja ne pyörtyvät :sleep:

Kiitti!
Nainen ratissa :bye: Adam Rocks 1.0 SIDI 2015
Vastaa Viestiin