corsa C 1.2 easytronic /arktinen keli

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
opel iisi tronic
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Tammi 2024, 09:54

corsa C 1.2 easytronic /arktinen keli

Viesti Kirjoittaja opel iisi tronic »

nyt kun pakkasta on -30 ja autolla lähtee +15 asteisesta tallista niin noin parin kilsan päästä alkaa vaihteiston toiminta ensin hidastumaan ja sitten oikkeulemaan.

Mutta tässä vähän mitä autoon on tehty ennen tätä tilannetta. Jos näistä saa punaista lankaa ongelman syyhyn? Ja vaihtelen itse vaihteet 90% ajasta.

autoon tuli ennen kovia pakkasia seuraavat viat : P0560 (akku?), P1607 cluch actuator position error. (näyttön tuli alas vaihdettaessa F ja sain ajettua auton pihaan juuri ja juuri)

Sitten vaihdoin kytkin aktuaattoriin hiilet ja auton akun, ja kytkimelle suoritin bleedauksen.(olisiko huono jännite voinut tehdä tuon toisen vikakoodin?) Ja mielestäni se kytkimen "paikoitus" onnistui myöskin.

Vaihteet ja pakki toimivat melkeinpä samalla lailla kuin ennenkin (startin jälkeen suoraan pakille laitto aiheuttaa pamauksen, mutta ei jos käyttää 1. vaihtella ensin.)

Kuitenkin ennenkuin moottorin voi startata niin tuo N kirjain kyllä vilkkuu pitempään kuin ennen tuota hiilien vaihtoa. Ja sen lisäksi ilmeisesti virtalukon pohjakin alkaa olemaan entinen, kun N palaa niin starttimoottori ei saa signaalia, kun ei lähde ihan aina pyörittämään. Jarrupolttimot vaihdoin taakse ja avasin startin ja signaalin liitokset laturin päästä, ne on ok.

Kuitekin kun auto käynnistyy ja sen ajaa tallista pihalle kaikki on ok (-30 asteessa) hetken aikaa.

risteyksiin tultaessa alas vaihtaminen kestää ja kestää, lopulta kytkin ottaa kiinni ja tulee vastetta. Ja samaten liikkeelle vaihtaessa 2. vaihteelle tosin nyt on voinut laittaa näytön mukaan suoraan 3. ja itse vaihtanu 2. 4. vaihteella ajaessa ja vaihtaessa 5. voi näyttö jäädä 4. edelleen mutta nopeudesta ja kierroksista tietää että 5. on päällä.

Kytkin kyllä pitää, ei luista, kunhan vaan vaihde saadaan lukittua. A moodilla ajaessa sama haaste kun pitäisi vaihtaa isommalle (2 niin alkaa arpomaan).

Brittien foorumeilla näistä on paljon tietoa mutta ei tällaista tosi kylmissä keleissä eteen tulevia ongelmia löytynyt sieltä.

Huoltomuistutin on ainut ilmoitus näytössä, ei moottorin tai jakoavaimen kuvaa vikakoodeista.

Onko keli vaan nyt tekemässä tepposet Easytronicille?
opel iisi tronic
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Tammi 2024, 09:54

Re: corsa C 1.2 easytronic /arktinen keli

Viesti Kirjoittaja opel iisi tronic »

jatko kysymys tuohon startti ongelmaan.
Eli kun tuo N jää palamaan ja avainta kääntää tuohon käynnistysasentoon niin voi käydä niin ettei pyöräytä ollenkaan tai sitten lyhyesti ja sitten voi kuulostaa niinkuin startti osuisi hampaisiin. Kun avaimesta päästää nin voi yrittää uudestaan, jossain epämääräisessä kohtaa starttaus sitten tapahtuu/onnistuu.

Jarru on koko ajan painettuna.

Mitkä startti esto tätä voisi sitten tehdä jos sellainen olisi kyseessä, kuitenkaan mitään vikakoodeja en tosiaan nyt näe tuosta.
Kuinkas tuon virtalukon pohjan vian voisi sulkea pois?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: corsa C 1.2 easytronic /arktinen keli

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Virtalukkonpohjan voit sulkea pois yleismittarilla, startin pienempi johto irti ja yleismittarin plussa siihen ja maa maihin. Pitäisi +12v tulla kun starttaat.

Kyykkääkö laturi tai akku kun lämpimästä ajat pakkaseen?
Mittaappa latausjännite kun ryttyily alkaa tulisi olla 14volttia.

Nämä vanhemmat easytronikit ei ole minulle kovin tuttuja
Mutta miten ne tunnistaa kytkimen asennon? Onko siellä kytkinakselilla painelaakerin juuressa anturi joka tunnistaa painelaakerin liikkeen? Uudemmissa esim E-korissa on ja se ottaa metallia itseensä jolloin anturi jumittaa ja ajokäytös alkaa perseillä. Ne ei myöskään starttaa jos kytkin ei ole pohjassa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
opel iisi tronic
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Tammi 2024, 09:54

Re: corsa C 1.2 easytronic /arktinen keli

Viesti Kirjoittaja opel iisi tronic »

Hyviä heittoja, menee nyt ensi viikkoon niin pitääpä sitten tutkailla tätä. Autollahan ei enään arvoa juurikaan ole mutta on kuitenkin kauppakassina toiminut suht varmasti vaikka tuo loota onkin.

Akku on tosin uusi, mutta jännitteitten tippuminen tekisi varmasti tuollaista kankeutta ja laatikon toiminta voisi häiriintyä. Niinhän nämä oireet kyllä tavallaan alkoikin, low voltage tms oli yhtenä vikana, ja tuli sitten se kirottu "F" tauluun.

Kytkin aktuaattorin mekaanisen puolen avaamista /rasvausta / kunnon tsekkaamista ei tosin päässyt tekemään kun hiiliä vaihtoi, ruuvit eivät olleet torx vaan jotain sen "sukulaisia" muistaakseni, 5 - kulmaisia missä piikki keskellä. Mietin jo sitäkin jos se kävisi kuivana ja siksi nyt oireilisi.
Briteissä ovat uusineet tuota aktuaattorin hydraulipumpun päätyä, mutta se tuntui tiviiltä, ja kytkimen opetus onnistui niin se sai jäädä.

Asento anturin sijaintia en tiedä vielä, mutta olisiko siinä jotain myös kun tosiaan N vilkkuu kauan ja tuo kytkin surraa ees taas.

tämä on tiputtanut öljyä laatikon/moottorin välistä öljyä jo vuosia, olenkin ihmetellyt kun ei ole vaikuttanut esim että kytkin luistaisi niin eipä asialle ole tullut mitään tehtyä. Oisko sitten sotkenut vihdoin jonkun anturin sitten.
Vastaa Viestiin