Mokka 2015, 1,4 120.000km jäähdytysnestevuoto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Mörökölli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Huhti 2006, 19:58
Paikkakunta: Järvenpää

Mokka 2015, 1,4 120.000km jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja Mörökölli »

Auto oli tammikuun pois liikenteestä ja sen aikana jäähdytysnestesäiliö oli tyhjentynyt.
Mikä voisi olla mahdollinen vuotopaikka? Vuotojälkeä en havainnut missään.
Lisäsin vajaan litran nestettä, ajoin n. 150 km ilman ongelmaa. Nestetaso ei ollut alentunut ajon aikana ainakaan silmin nähden.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Mokka 2015, 1,4 120.000km jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jakopäähän öljynjoukkoon.

Sama moottori tuolla, lue läpi
viewtopic.php?t=228754&hilit=J%C3%A4%C3%A4hdytysneste
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Mörökölli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Huhti 2006, 19:58
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mokka 2015, 1,4 120.000km jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja Mörökölli »

Jos jäähdytysnestettä menee noin litra öljyn sekaan, niin se varmaan näkyisi öljytikussa öljyn määrän lisääntymisenä. Näin ei näyttäisi olevan, eikä tikussa/öljykorkissa ole valkoista "kermaa".
Syyllinen voisi ehkä olla vesipumppu? Tammikuussa, kun auto seisoi oli kova pakkanen ja jolloin säiliö tyhjeni. Voisiko 4 viikon -20C pakkasella olla tekemistä asian kanssa? Esim miten vesipumpun kulunut stefa käyttäytyy silloin?
En pääse auton alle näkemään mahdollisia jälkiä, eikä parkkiruudusta pysty mitään päättelemään.
Viikon päästä vien auton pajalle.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Mokka 2015, 1,4 120.000km jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mörökölli kirjoitti: 17 Helmi 2024, 15:06 Jos jäähdytysnestettä menee noin litra öljyn sekaan, niin se varmaan näkyisi öljytikussa öljyn määrän lisääntymisenä. Näin ei näyttäisi olevan, eikä tikussa/öljykorkissa ole valkoista "kermaa".
Syyllinen voisi ehkä olla vesipumppu? Tammikuussa, kun auto seisoi oli kova pakkanen ja jolloin säiliö tyhjeni. Voisiko 4 viikon -20C pakkasella olla tekemistä asian kanssa? Esim miten vesipumpun kulunut stefa käyttäytyy silloin?
En pääse auton alle näkemään mahdollisia jälkiä, eikä parkkiruudusta pysty mitään päättelemään.
Viikon päästä vien auton pajalle.
Jäähdytysneste ei lisää öljymäärää. Näissä on 105asteinen termostaatti niin se vesi haihtuu sieltä huohottimen kautta ja glykolista tekee hieman lietettä öljypohjaan.

Pajalla selvinnee paineistamalla. Jos ei ulkoista vuotoa löydy niin jakopäähän häviää
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Mörökölli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Huhti 2006, 19:58
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mokka 2015, 1,4 120.000km jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja Mörökölli »

Jos neste pääsee öljyn sekaan jakopään kautta, niin korjaantuuko se kotelon tiivisteen vaihdolla? En ole nähnyt jakopäätä avattuna. Kannattaako samalla vaihtaa ketju, vaikka tarvetta ei vielä käyntiäänen perusteella olisi?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Mokka 2015, 1,4 120.000km jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mörökölli kirjoitti: 17 Helmi 2024, 16:24 Jos neste pääsee öljyn sekaan jakopään kautta, niin korjaantuuko se kotelon tiivisteen vaihdolla? En ole nähnyt jakopäätä avattuna. Kannattaako samalla vaihtaa ketju, vaikka tarvetta ei vielä käyntiäänen perusteella olisi?
Kotelontiivisteen vaihto korjaa vian. Mutta se on jakopään rattaiden takana joten ketju ja laahaimet pitää ottaa irti.
Noilla kilometreillä ja tiedossa olevalla nesteen kulutuksella
Avaisin ensin ja katsoisin kuinka pitkällä kiristin on silmämääräisesti. Jos uusit suosiolla osat niin osta laadukkaat osat eikä mitään halvinta kuraa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Aceman
'Senator'
'Senator'
Viestit: 325
Liittynyt: 23 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Mokka 2015, 1,4 120.000km jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja Aceman »

Itselläni vuosi 2018 vuosimallissa ja 25tkm ajetussa paisuntasäiliö, sen vaihtamalla nesteen häviäminen loppui. Kokeile ajon jälkeen että onko säiliön pohja kostea ulkopuolelta.
Opel Mokka X 1.4t Enjoy -18
ex Opel Corsa C 1.4 Comfort -01
ex Opel Kadett E GSi 2.0 8v -89
ex Opel Ascona B 2.2i (1.9S) -80
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Mokka 2015, 1,4 120.000km jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jos seisoessa oli litra hävinny nii kyllä se olis näkyny öljytikun tasossa. Sielä olis ollu pinta rajusti yli ylämerkin(jos öljy oli lähellä ylämerkkiä)
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Mörökölli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Huhti 2006, 19:58
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mokka 2015, 1,4 120.000km jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja Mörökölli »

Käytin Mokan huollossa ja samalla korjattiin jähhdytysnestevuoto, joka johtui vesipumpun tiivisteestä P/N 55565619. https://www.autodoc.fi/search?keyword=55565619
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Mokka 2015, 1,4 120.000km jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Tuo on vesipumpun ja termostaatin välinen tiiviste.
Hyvä jos tuli pienellä vaivalla kuntoon.
Seuraa toki nesteen määrää myös jatkossa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Mörökölli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Huhti 2006, 19:58
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mokka 2015, 1,4 120.000km jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja Mörökölli »

Huollon yhteydessä autoon laitettiin omat öljyt (GM 5W-30 Dexos2), josta sitten laskuttivat 99,60 €. Huomasin asian tutkittuani kuittia vasta kotona tarkemmin. Palautti rahan ja pyyteli anteeksi.
Kysyin, että onko jo alettu kusettamaan vanhoja (80v) miehiäkin, sillä tytärtä ja hänen tytärtään kusetetaan tuon tuosta autohuolloissa.
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 873
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Mokka 2015, 1,4 120.000km jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Tässäkin pikkuturbossa pitäisi käsittääkseni käyttää 5W30 dexos1 gen2 luokituksen öljyä.

(ehkäisee LSPI:tä eli alhaisilla kierrosluvuilla tapahtivan ennenaikaisen sytytyksen aiheuttamaa nakutusta ja mäntävauriota)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Mokka 2015, 1,4 120.000km jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jartsi kirjoitti: 29 Helmi 2024, 15:50 Tässäkin pikkuturbossa pitäisi käsittääkseni käyttää 5W30 dexos1 gen2 luokituksen öljyä.

(ehkäisee LSPI:tä eli alhaisilla kierrosluvuilla tapahtivan ennenaikaisen sytytyksen aiheuttamaa nakutusta ja mäntävauriota)
Kyllä. Tai 040VO1547-G30 se uudempi nimitys tuolle luokitukselle
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Mörökölli
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Huhti 2006, 19:58
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mokka 2015, 1,4 120.000km jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja Mörökölli »

Tässä taannoin, kun menin Motonettiin öljyostoksille olin hyvin epävarma mitä ostaa ja pyysin myyjältä virka-apua. Auton huoltovihossa on suositeltuina mm. dexos1 ja 2. Myyjä selasi päätettään ja ehdotti dexos2. Ostin sen, olihan se vaihtoehto huoltovihossakin mainittu.
Jostain syystä öljyn koneeseen laittanut huolto oli vihkoon ruksannut dexos1:n? Ja kuittiin oli merkannut öljyksi dexos1. Meni sekavaksi, ettei heitä syytettäisi väärän öljyn käytöstä. Olisivat suoraan sanoneet, että dexos2 ei käy.
Teen varmuuden vuoksi niin, että vaihdan itse imuvaihtona dexos1:een.
Automaatti mielellään pitää kierrokset turhan lähellä moottorin "jyrinää". Tämä lienee se LSPI tilanne, johon dexos1 on tarpeen?
Avatar
Aceman
'Senator'
'Senator'
Viestit: 325
Liittynyt: 23 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Mokka 2015, 1,4 120.000km jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja Aceman »

Motonetista jos ölpät ostat niin GM Longlife 5W-30 Dexos1 Gen3 on se oikea vaihtoehto (korvaava vaihtoehto Dexos1 Gen2 luokitukselle)
Opel Mokka X 1.4t Enjoy -18
ex Opel Corsa C 1.4 Comfort -01
ex Opel Kadett E GSi 2.0 8v -89
ex Opel Ascona B 2.2i (1.9S) -80
Vastaa Viestiin