Astra-06 1.7 D Öljyn lisääntyminen.

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 181
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Astra-06 1.7 D Öljyn lisääntyminen.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Mootori öljyä vielä viimevuonna pikkasen kului. Nyt olen huomannut että lisääntyy. Oli n. litran verran ylämerkin päälle kun tänään vaihdoin, mustaa tietenkin kun ajettu n. 9 tkm. mutta tuntui sakeammalta?? Muistaakseni hitaasti lisääntynyt. Noin 50 v. sitten öljy lisääntyi nopeesti, olen varma että kyseess oli sabotaasi tuolloin. Ehkä ei nyt siitä kyse.Jäähdytin nestekään ei vähentynyt.
Onks kellään kokemusta/arvausta?
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 467
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra-06 1.7 D Öljyn lisääntyminen.

Viesti Kirjoittaja tikola »

Ei astrasta - eikä tuonikäisestä, mutta hieman tuoreemmassa 2010 Fordissa oli massiivista öljyn lisäänttymistä DFP ongelmien takia. Yritti DPF polttoa niin usein, että osa polttoaineesta alkoi kulkeutua öljyn sekaan ja öljyn määrä kasvoi. Se onko 06 astrassa DPFää on minulle vieres asia. Vähäinen lisääntyminen kielisi siitä, että sinulla on jotain muuta, mutta tuollainen käytännön kokemus itsellä on.

Haista haiseeko öljy normaalilta. Dieselin päätyminen öljyyn tekee siitä kummallisen kitkerän hajuista.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1068
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra-06 1.7 D Öljyn lisääntyminen.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Symptoms of Leaking Fuel Injectors: Oil thinning https://www.injectorrx.com/fuel-injecto ... injectors/
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 467
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra-06 1.7 D Öljyn lisääntyminen.

Viesti Kirjoittaja tikola »

Totta DPF polttojen epäonnistuminen on käytännössä sama asia, kuin vuotavat suuttimet. Kitkerä öljyn haju on nähdäkseni selvä indikaattori dieselistä öljyn seassa. Tai ainakin minun tapauksessa se oli erittäin selvä indikaattori.
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 181
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Astra-06 1.7 D Öljyn lisääntyminen.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

^^ Kiitos! Tuo tuntuu loogiselta! Kääntäjällä pikkasen luin, pitää "lapsilta" kysellä että mitä siinä lukee minulle tärkeää.
DPF:ää minun ymmärtääkseni ei tässä ole.
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 181
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Astra-06 1.7 D Öljyn lisääntyminen.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Minkähän verran on "terveellistä" antaa öljyn lisääntyä? Muita oireita en oo havainnut. Pääsiäisen jälkeen yritän irroitaa ne huoltoon.
Onko tässä lähistöllä laitteita vuokrattavaksi, jos ovat tiukassa.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 467
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra-06 1.7 D Öljyn lisääntyminen.

Viesti Kirjoittaja tikola »

Minun tapauksessa nousu oli ehkä puolikas öljyvälimerkki per tonni ja sen ratkaisin vaihtamalla öljyt noin tuhannen kilometrin välein. Kuga toimii vieläkin, joten se ei vielä ollut liian haitallista. Eli vähäinen lisääntyminen ei heti haittaa - minulla se oli aika rajua - eikä sekään lopulta sitten haitannut mahdottomia, kun asian tiedosti ja siihen reagoi.
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 181
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Astra-06 1.7 D Öljyn lisääntyminen.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Taisin ajaa turhan pitkään lisääntyneellä öljyllä?
Eilen parinkymmen km. ajon jälkeen, käynnistyksen jälkeen ei öljynpaineen valo sammunut tyhjäkäynnillä, ei moista kesälläkään koskaan.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 467
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra-06 1.7 D Öljyn lisääntyminen.

Viesti Kirjoittaja tikola »

Mikä oli lisääntymän määrä. Minulla se oli siis noin puolet öljyvälimerkistä lisää ja niihin aikoihin se sytytti ajotietokoneen varoituksen, jonka jälkeen heti vaihdoin öljyt. Menin tällä systeemillä muutaman tonnin (ja samalla öljynvaihdon) ennen kuin sain DPF puolen kuntoon.

Jälkikäteen ajateltuna minulle kertyi siinä tonnissa ehkä 20% öljyä lisää, eli alkuperäinen 5 litraa muuttui kuudeksi dieselin sekaiseksi öljyksi
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 181
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Astra-06 1.7 D Öljyn lisääntyminen.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Muistaakseni mulla oli noin puolessa välissä merkkejä kun väheneminen loppui,eli 4.5 l. pois tuli n. 6 l. Samaa GM:öljyä tässä meillä ollessa käyttänyt.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 467
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra-06 1.7 D Öljyn lisääntyminen.

Viesti Kirjoittaja tikola »

No sitten sinun lisääntymän määrä oli samaa kuin minulla. Se ajoitko sillä pidempään on toinen juttu - minä normalisoin tilanteen aina noin tonnin kohdalla, eli käytännösä noin puolentoista tankillisen välein vaihdoin öljyt. Tein sen ehkä vajaat viisi kertaa ennen kuin sain homman muuten hallintaanm. Eli minä ajoin muutaman tonnin ongelman ollessa päällä. Ja silloinkin aktiivisesti asiaa tarkkaillen.
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 181
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Astra-06 1.7 D Öljyn lisääntyminen.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Kiitos!
Ehkä minunkin pitää tarkkailla tilannetta muutama lyhyt öljynvaihto, jotta ilmenee tuleeko moottoriremontti?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra-06 1.7 D Öljyn lisääntyminen.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei siellä moottoriremonttia tule.

Näissä on suuttimet venttiilikopan sisällä, vika voi olla ulospäin vuotava suutin esim paluulinjastaan
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 181
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Astra-06 1.7 D Öljyn lisääntyminen.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Kiitos! Pitää käyttää ilman muovikoppaa, näkee ainakin ylivuotoputket,-- muistaakseni.
Juttelin dieselkorjaajan kanssa, hän epäili että imusiivilä (tai onko se suodatin) olisi osittain tukossa, olihan öljy mielestäni sakeahkoa kun laskin pois. Siitä merkkivalon palaminen tyhjäkäynnillä, nokka-akselille kuitenkin näytti öljyä tulevan.
Ohjekirjassa on maininta, että öljynpaine valo saattaa palaa lämpimänä tyhjäkäynnillä.
Yrjö
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 181
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 13:03
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Astra-06 1.7 D Öljyn lisääntyminen.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Ei ainakaan ne letkut mitkä on suuttimien päällä vuotaneet. Tarviiko tässä irroittaa suiku putkia ollenkaa, näkyyvät menevän venttiilikoneiston kanteen.
Vastaa Viestiin