Astra 2.0 GSi 16V
136 hv C20XEV/X20XEV tuli Astra GSi:hin tarjolle vuonna 1994 ja sen rinnalla oli vaihtoehtona 150 hv C20XE muutaman vuoden. Aiemmin C20XE oli ollut 2.0 GSi16V:n ainoa vaihtoehto. XE ja XEV-koneisissa GSi-Astroissa ei ole kai muuta eroa kuin itse moottori. XE-moottorilla varustettu Astra maksoi uutena 20000 mk enemmän kuin samanlainen 2.0 GSi XEV-moottorilla varustettuna.
Molemmilla moottoreilla on kilpailuhistoriaa, mutta 150 hv moottori on sitä varten suunniteltu eikä ole käytetty siviilimalleissa kuin sporttimalleissa ja 136 hv moottoria on käytetty kilpailuissa vain jos säännöt ovat määränneet että moottorin pitää olla auton alkuperäinen tyypiltään ja usein Ecotec-moottorin kilpaversiot ovat olleet erittäin runsaasti muutettuja kun 150 hv konetta on käytetty kilpailuissa lähes vakionakin. Esimerkkejä esim. DTM-Kadeteissa oli viritetty 20XE, Formula Opel-Lotuksessa jonka luokan ensimmäinen mestari oli Mika Häkkinen oli vakio C20XE vain chipattuna moottorina. Formula 3:sissa myös tuo 150 hv kone on ollut perustana Spiessin virittämille Opel-koneille joilla mm. Team Rosberg ajaa vieläkin Saksan F3-luokkaa. Ecotecilla on ajettu tehdastasolla kilpaa Vectra B STW-autoissa, mutta niissä oli Spiessin rakentama kansi joka oli täysin erilainen kuin Ecotecin oma kansi, se mm. hengitti eri suuntaan. Rallissa molempia koneita on käytetty myös Astroissa N-ryhmässä, mutta XE on tietenkin erittäin paljon kilpailukykyisempi, nyt vasta uudet Hondan V-tec-koneet ovat alkaneet voittaa Opeleita rallin pienessä N:ssä. (tämä nyt vähän meni sivuraiteille, mutta se ei kai haittaa... )
Molemmilla moottoreilla on kilpailuhistoriaa, mutta 150 hv moottori on sitä varten suunniteltu eikä ole käytetty siviilimalleissa kuin sporttimalleissa ja 136 hv moottoria on käytetty kilpailuissa vain jos säännöt ovat määränneet että moottorin pitää olla auton alkuperäinen tyypiltään ja usein Ecotec-moottorin kilpaversiot ovat olleet erittäin runsaasti muutettuja kun 150 hv konetta on käytetty kilpailuissa lähes vakionakin. Esimerkkejä esim. DTM-Kadeteissa oli viritetty 20XE, Formula Opel-Lotuksessa jonka luokan ensimmäinen mestari oli Mika Häkkinen oli vakio C20XE vain chipattuna moottorina. Formula 3:sissa myös tuo 150 hv kone on ollut perustana Spiessin virittämille Opel-koneille joilla mm. Team Rosberg ajaa vieläkin Saksan F3-luokkaa. Ecotecilla on ajettu tehdastasolla kilpaa Vectra B STW-autoissa, mutta niissä oli Spiessin rakentama kansi joka oli täysin erilainen kuin Ecotecin oma kansi, se mm. hengitti eri suuntaan. Rallissa molempia koneita on käytetty myös Astroissa N-ryhmässä, mutta XE on tietenkin erittäin paljon kilpailukykyisempi, nyt vasta uudet Hondan V-tec-koneet ovat alkaneet voittaa Opeleita rallin pienessä N:ssä. (tämä nyt vähän meni sivuraiteille, mutta se ei kai haittaa... )
Pientä oikaisua .Kadeteilla ei käsittääkseni ole ajettu DTM luokassa ja XEV koneita ei ännäläisistä taida löytyä kuin poliisien turva-autosta,siis ainakaan Suomesta ja tuskinpa ne alitehoisuutensa vuoksi maailmalla ovat sen suositumpia.On 2002-07-19 05:18, ata wrote:
136 hv C20XEV/X20XEV tuli Astra GSi:hin tarjolle vuonna 1994 ja sen rinnalla oli vaihtoehtona 150 hv C20XE muutaman vuoden. Aiemmin C20XE oli ollut 2.0 GSi16V:n ainoa vaihtoehto. XE ja XEV-koneisissa GSi-Astroissa ei ole kai muuta eroa kuin itse moottori. XE-moottorilla varustettu Astra maksoi uutena 20000 mk enemmän kuin samanlainen 2.0 GSi XEV-moottorilla varustettuna.
Molemmilla moottoreilla on kilpailuhistoriaa, mutta 150 hv moottori on sitä varten suunniteltu eikä ole käytetty siviilimalleissa kuin sporttimalleissa ja 136 hv moottoria on käytetty kilpailuissa vain jos säännöt ovat määränneet että moottorin pitää olla auton alkuperäinen tyypiltään ja usein Ecotec-moottorin kilpaversiot ovat olleet erittäin runsaasti muutettuja kun 150 hv konetta on käytetty kilpailuissa lähes vakionakin. Esimerkkejä esim. DTM-Kadeteissa oli viritetty 20XE, Formula Opel-Lotuksessa jonka luokan ensimmäinen mestari oli Mika Häkkinen oli vakio C20XE vain chipattuna moottorina. Formula 3:sissa myös tuo 150 hv kone on ollut perustana Spiessin virittämille Opel-koneille joilla mm. Team Rosberg ajaa vieläkin Saksan F3-luokkaa. Ecotecilla on ajettu tehdastasolla kilpaa Vectra B STW-autoissa, mutta niissä oli Spiessin rakentama kansi joka oli täysin erilainen kuin Ecotecin oma kansi, se mm. hengitti eri suuntaan. Rallissa molempia koneita on käytetty myös Astroissa N-ryhmässä, mutta XE on tietenkin erittäin paljon kilpailukykyisempi, nyt vasta uudet Hondan V-tec-koneet ovat alkaneet voittaa Opeleita rallin pienessä N:ssä. (tämä nyt vähän meni sivuraiteille, mutta se ei kai haittaa... )
Oikaistahan aina saa jos on faktaa. XEV on varmaan vakiokannella harvinainen kisakäytössä jos vain XE on käytettävissä ko. mallissa sääntöjen mukaan. XEV:tä on käytetty ainakin jos luokassa on ikä- ja alkuperäismoottorityyppivaatimuksia.On 2002-07-19 21:26, MME wrote:
Pientä oikaisua .Kadeteilla ei käsittääkseni ole ajettu DTM luokassa ja XEV koneita ei ännäläisistä taida löytyä kuin poliisien turva-autosta,siis ainakaan Suomesta ja tuskinpa ne alitehoisuutensa vuoksi maailmalla ovat sen suositumpia.
Ja mitä tulee DTM-Kadetteihin, vaikka tietääksesi niin ei ole tehty, se ei tarkoita etteikö niin olisi tehty...
Kadett E GSi16V:llä on siis todellakin ajettu kilpaa DTM-luokassa vuonna 1989 kolmella tehdasteamin autolla, kuljettajina Peter Oberndorfer, Volker Strycek ja Markus Oestreich. Samaan aikaan DTM:ssä ajettiin BMW M3:lla, Ford Sierra XR4Ti:llä ja MB 190 E 2.5-16:lla. DTM-Kadettissa oli 20XE jossa läppärungot ja 270 hv. Kun muilla merkeillä oli isommissa koneissaan 320-340 hv, ei Kadetilla otettu voittoja. Vielä 1990 Kadett oli mukana DTM-sarjassa. Mutta 1990 Opel toi DTM:ään Omega 3000 24V:n ja 1991 siitä kehitellyn evoluutiomallin Evo-500. 1994 sitten tuli DTM-Calibran ensimmäinen versio ja se onkin jo eri juttu evoluutiomalleineen.
Riittävätkö faktat? Vai tarvitseeko näyttää kuvia DTM-Kadeteista?
Täytyy myöntää että taisin olla väärässä tuon DTM:n suhteen.Muistan kyllä ajan jolloin M3:lla jne. ajettiin sarjassa,mutta sarjan saama julkisuus oli Suomessa siihen aikaan niin vähäistä että noiden Kadettien kuvia ei muistaakseni ole päätynyt mediaan.Laita ihmeessä kuvia esille jos sinulta sellaisia löytyy,olisin kiinnostunut näkemään että poikeaako ne ulkonäöltään a-ryhmäläisestä paljonkin.
Sensijaan uskallan edelleenkin väittää että ainakaan Suomesta ei löydy yhtään XEV-koneista N-ryhmän ralli Astraa lukuunottamatta tuota kyttien autoa joka on muuten G-mallia.Epäilempä(ilman faktaa)että XEV:tä ei ole edes luokiteltu F-koriin.
<font size=-1>[ This Message was edited by: MME on 2002-07-19 22:38 ]</font>
Sensijaan uskallan edelleenkin väittää että ainakaan Suomesta ei löydy yhtään XEV-koneista N-ryhmän ralli Astraa lukuunottamatta tuota kyttien autoa joka on muuten G-mallia.Epäilempä(ilman faktaa)että XEV:tä ei ole edes luokiteltu F-koriin.
<font size=-1>[ This Message was edited by: MME on 2002-07-19 22:38 ]</font>
Kiitos vastauksista, kyllähän tuossa aikapaljon selvisikin. Mulla on toi 136heppanen 3ovinen ja F-koppanen, joita en suuremmin ole nähnyt liikenteessä (tietenkin muutamia nähnyt,suurin osa 5ovisia), Ilmeisesti tämä 150heppanen on semmoinen levikesarjalla ja ajotietokoneella varustettu hyvännäköinen hässäkkä, mitäs muuta eroa siinä on?
Jeps, mulla on aito&alkuperäinen "isopuskurinen" f GSI 16V C 20 XE -92, vakio astraan verrattuna tietysti alusta on jämäkämpi+levyjarrut joka nurkassa,abs,sutimisen esto,recarot,ajotietsikka,konepelti scoopeilla,helmasarja,puskurit,takaspoikka,maski,takavalojen välinen paneeli,mustat takavalot,mittaristo 8000rpm/240kmh...näitäkään ei kovin usein tule vastaan tien päällä-onkohan rallipolut vieneet kaikki?, lisäksi moni(tyhmempi) luulee, että kyseessä on joku tuning-peli...
GSI-The Real Thing
<font size=-1>[ This Message was edited by: Arg! on 2002-07-20 20:10 ]</font>
GSI-The Real Thing
<font size=-1>[ This Message was edited by: Arg! on 2002-07-20 20:10 ]</font>
Mulla oli lähteenä uusi tänä vuonna julkaistu iso Opelin moottoriuhreiluhistoriakirja "Opel - Motorsport mit Tradition" jonka ostin Opelin tehtaan myymälästä Saksasta itselleni. Sen mukaan -89 ajettiin XR4Ti:llä, mutta voihan siinäkin olla virheitä Fordien suhteen, sehän on kuitenkin Opel-kirja...On 2002-07-19 23:28, MME wrote:
Ei tarvikkaan laittaa kuvia,löysin netistä dtm:n historiaa käsittelevän sivuston.Sivuilta selvisi muuten myöskin se että XR4Ti Sierroilla ja Kadeteilla ei kilpailtu samaan aikaan,vaan Sierrat oli jo kaikki Cossuja Kadettien aikaan .
-
- OCF Member 2022
- Viestit: 1407
- Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Nokia/Toijala
- Viesti:
Olen samaa mieltä MME:n kanssa siitä, että Suomessa ei ole N-ryhmän ralli-F Astroissa sekä aikaisemmin Kadeteissa käytetty muuta konetta kuin 20XE, joko ilman kattia tai sitten katilla C20XE.
Tämä asia on seurausta yksinkertaisesti siitä, että XE koneella on paremmat menestymismahdollisuudet Suomen kovatasoisessa rallin N-ryhmässä kuin heikommila ecotec-versiolilla
Tämä asia on seurausta yksinkertaisesti siitä, että XE koneella on paremmat menestymismahdollisuudet Suomen kovatasoisessa rallin N-ryhmässä kuin heikommila ecotec-versiolilla
Sport2000:sta taidettiin ajaa aikoinaan F-Astralla ja Calibralla XEV:llä, eikä niillä pärjättykään mitenkään. Tuo taas taisi johtua pelkästään AKK:n säännöistä joissa rajataan S2k:n autojen ikä liian uusiksi. Typeriä sääntöjä. Tosin tämäKIN on arvaus.
Mutta STW (SuperTourenWagen)-sarjan B-Vectroissa oli XEV-kone, mutta Spiessin edestä taakse hengittävällä kannella varustettuna, tuo lohko sääntöjen takia alkuperäinen. Kone tosin sijaitsi etuakselin takapuolella ja alempana kuin katuvectrassa... Samaa kamaa taisi olla BTCC-B-Vectroissa pellin alla.
Mutta STW (SuperTourenWagen)-sarjan B-Vectroissa oli XEV-kone, mutta Spiessin edestä taakse hengittävällä kannella varustettuna, tuo lohko sääntöjen takia alkuperäinen. Kone tosin sijaitsi etuakselin takapuolella ja alempana kuin katuvectrassa... Samaa kamaa taisi olla BTCC-B-Vectroissa pellin alla.