Astra 2.0 GSi 16V

Keskustelua Opeleista
Rapi
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Heinä 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja Rapi »

Kysyisin monellako jäsenellä on tämmöinen. Sekä mitä eroa on 150 heppasella, että 136 heppasella?
AJ
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 198
Liittynyt: 20 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki/Ylistaro

Viesti Kirjoittaja AJ »

Jos tarkoitit että molemmat 136 ja 150Hp versiot ovat 16V, niin silloin 136Hp ECOTEC-moottori, ja tämä 150Hp aito GSi, eli C20XE-mottorinen.
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

136 hv C20XEV/X20XEV tuli Astra GSi:hin tarjolle vuonna 1994 ja sen rinnalla oli vaihtoehtona 150 hv C20XE muutaman vuoden. Aiemmin C20XE oli ollut 2.0 GSi16V:n ainoa vaihtoehto. XE ja XEV-koneisissa GSi-Astroissa ei ole kai muuta eroa kuin itse moottori. XE-moottorilla varustettu Astra maksoi uutena 20000 mk enemmän kuin samanlainen 2.0 GSi XEV-moottorilla varustettuna.

Molemmilla moottoreilla on kilpailuhistoriaa, mutta 150 hv moottori on sitä varten suunniteltu eikä ole käytetty siviilimalleissa kuin sporttimalleissa ja 136 hv moottoria on käytetty kilpailuissa vain jos säännöt ovat määränneet että moottorin pitää olla auton alkuperäinen tyypiltään ja usein Ecotec-moottorin kilpaversiot ovat olleet erittäin runsaasti muutettuja kun 150 hv konetta on käytetty kilpailuissa lähes vakionakin. Esimerkkejä esim. DTM-Kadeteissa oli viritetty 20XE, Formula Opel-Lotuksessa jonka luokan ensimmäinen mestari oli Mika Häkkinen oli vakio C20XE vain chipattuna moottorina. Formula 3:sissa myös tuo 150 hv kone on ollut perustana Spiessin virittämille Opel-koneille joilla mm. Team Rosberg ajaa vieläkin Saksan F3-luokkaa. Ecotecilla on ajettu tehdastasolla kilpaa Vectra B STW-autoissa, mutta niissä oli Spiessin rakentama kansi joka oli täysin erilainen kuin Ecotecin oma kansi, se mm. hengitti eri suuntaan. Rallissa molempia koneita on käytetty myös Astroissa N-ryhmässä, mutta XE on tietenkin erittäin paljon kilpailukykyisempi, nyt vasta uudet Hondan V-tec-koneet ovat alkaneet voittaa Opeleita rallin pienessä N:ssä. (tämä nyt vähän meni sivuraiteille, mutta se ei kai haittaa... :smile: )
mr
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 255
Liittynyt: 06 Huhti 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja mr »

Joo on mulla. Vielä tosin auto (caravan) ja kone ovat toisistaan erillään, mutta ehkä jo piankin toisiinsa yhtyneinä.....
MME
'Senator'
'Senator'
Viestit: 929
Liittynyt: 11 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Hml

Viesti Kirjoittaja MME »

On 2002-07-19 05:18, ata wrote:
136 hv C20XEV/X20XEV tuli Astra GSi:hin tarjolle vuonna 1994 ja sen rinnalla oli vaihtoehtona 150 hv C20XE muutaman vuoden. Aiemmin C20XE oli ollut 2.0 GSi16V:n ainoa vaihtoehto. XE ja XEV-koneisissa GSi-Astroissa ei ole kai muuta eroa kuin itse moottori. XE-moottorilla varustettu Astra maksoi uutena 20000 mk enemmän kuin samanlainen 2.0 GSi XEV-moottorilla varustettuna.

Molemmilla moottoreilla on kilpailuhistoriaa, mutta 150 hv moottori on sitä varten suunniteltu eikä ole käytetty siviilimalleissa kuin sporttimalleissa ja 136 hv moottoria on käytetty kilpailuissa vain jos säännöt ovat määränneet että moottorin pitää olla auton alkuperäinen tyypiltään ja usein Ecotec-moottorin kilpaversiot ovat olleet erittäin runsaasti muutettuja kun 150 hv konetta on käytetty kilpailuissa lähes vakionakin. Esimerkkejä esim. DTM-Kadeteissa oli viritetty 20XE, Formula Opel-Lotuksessa jonka luokan ensimmäinen mestari oli Mika Häkkinen oli vakio C20XE vain chipattuna moottorina. Formula 3:sissa myös tuo 150 hv kone on ollut perustana Spiessin virittämille Opel-koneille joilla mm. Team Rosberg ajaa vieläkin Saksan F3-luokkaa. Ecotecilla on ajettu tehdastasolla kilpaa Vectra B STW-autoissa, mutta niissä oli Spiessin rakentama kansi joka oli täysin erilainen kuin Ecotecin oma kansi, se mm. hengitti eri suuntaan. Rallissa molempia koneita on käytetty myös Astroissa N-ryhmässä, mutta XE on tietenkin erittäin paljon kilpailukykyisempi, nyt vasta uudet Hondan V-tec-koneet ovat alkaneet voittaa Opeleita rallin pienessä N:ssä. (tämä nyt vähän meni sivuraiteille, mutta se ei kai haittaa... :smile: )
Pientä oikaisua :smile:.Kadeteilla ei käsittääkseni ole ajettu DTM luokassa ja XEV koneita ei ännäläisistä taida löytyä kuin poliisien turva-autosta,siis ainakaan Suomesta ja tuskinpa ne alitehoisuutensa vuoksi maailmalla ovat sen suositumpia.
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

On 2002-07-19 21:26, MME wrote:
Pientä oikaisua :smile:.Kadeteilla ei käsittääkseni ole ajettu DTM luokassa ja XEV koneita ei ännäläisistä taida löytyä kuin poliisien turva-autosta,siis ainakaan Suomesta ja tuskinpa ne alitehoisuutensa vuoksi maailmalla ovat sen suositumpia.
Oikaistahan aina saa jos on faktaa. XEV on varmaan vakiokannella harvinainen kisakäytössä jos vain XE on käytettävissä ko. mallissa sääntöjen mukaan. XEV:tä on käytetty ainakin jos luokassa on ikä- ja alkuperäismoottorityyppivaatimuksia.

Ja mitä tulee DTM-Kadetteihin, vaikka tietääksesi niin ei ole tehty, se ei tarkoita etteikö niin olisi tehty... :smile:

Kadett E GSi16V:llä on siis todellakin ajettu kilpaa DTM-luokassa vuonna 1989 kolmella tehdasteamin autolla, kuljettajina Peter Oberndorfer, Volker Strycek ja Markus Oestreich. Samaan aikaan DTM:ssä ajettiin BMW M3:lla, Ford Sierra XR4Ti:llä ja MB 190 E 2.5-16:lla. DTM-Kadettissa oli 20XE jossa läppärungot ja 270 hv. Kun muilla merkeillä oli isommissa koneissaan 320-340 hv, ei Kadetilla otettu voittoja. Vielä 1990 Kadett oli mukana DTM-sarjassa. Mutta 1990 Opel toi DTM:ään Omega 3000 24V:n ja 1991 siitä kehitellyn evoluutiomallin Evo-500. 1994 sitten tuli DTM-Calibran ensimmäinen versio ja se onkin jo eri juttu evoluutiomalleineen.

Riittävätkö faktat? Vai tarvitseeko näyttää kuvia DTM-Kadeteista? :smile:
MME
'Senator'
'Senator'
Viestit: 929
Liittynyt: 11 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Hml

Viesti Kirjoittaja MME »

Täytyy myöntää että taisin olla väärässä tuon DTM:n suhteen.Muistan kyllä ajan jolloin M3:lla jne. ajettiin sarjassa,mutta sarjan saama julkisuus oli Suomessa siihen aikaan niin vähäistä että noiden Kadettien kuvia ei muistaakseni ole päätynyt mediaan.Laita ihmeessä kuvia esille jos sinulta sellaisia löytyy,olisin kiinnostunut näkemään että poikeaako ne ulkonäöltään a-ryhmäläisestä paljonkin.

Sensijaan uskallan edelleenkin väittää että ainakaan Suomesta ei löydy yhtään XEV-koneista N-ryhmän ralli Astraa lukuunottamatta tuota kyttien autoa joka on muuten G-mallia.Epäilempä(ilman faktaa)että XEV:tä ei ole edes luokiteltu F-koriin.

<font size=-1>[ This Message was edited by: MME on 2002-07-19 22:38 ]</font>
MME
'Senator'
'Senator'
Viestit: 929
Liittynyt: 11 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Hml

Viesti Kirjoittaja MME »

Ei tarvikkaan laittaa kuvia,löysin netistä dtm:n historiaa käsittelevän sivuston.Sivuilta selvisi muuten myöskin se että XR4Ti Sierroilla ja Kadeteilla ei kilpailtu samaan aikaan,vaan Sierrat oli jo kaikki Cossuja Kadettien aikaan :smile:.
Rapi
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Heinä 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja Rapi »

Kiitos vastauksista, kyllähän tuossa aikapaljon selvisikin. Mulla on toi 136heppanen 3ovinen ja F-koppanen, joita en suuremmin ole nähnyt liikenteessä (tietenkin muutamia nähnyt,suurin osa 5ovisia), Ilmeisesti tämä 150heppanen on semmoinen levikesarjalla ja ajotietokoneella varustettu hyvännäköinen hässäkkä, mitäs muuta eroa siinä on?
Avatar
Arg!
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1580
Liittynyt: 08 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Savonmua

Viesti Kirjoittaja Arg! »

Jeps, mulla on aito&alkuperäinen "isopuskurinen" f GSI 16V C 20 XE -92, vakio astraan verrattuna tietysti alusta on jämäkämpi+levyjarrut joka nurkassa,abs,sutimisen esto,recarot,ajotietsikka,konepelti scoopeilla,helmasarja,puskurit,takaspoikka,maski,takavalojen välinen paneeli,mustat takavalot,mittaristo 8000rpm/240kmh...näitäkään ei kovin usein tule vastaan tien päällä-onkohan rallipolut vieneet kaikki?, lisäksi moni(tyhmempi) luulee, että kyseessä on joku tuning-peli...

GSI-The Real Thing

<font size=-1>[ This Message was edited by: Arg! on 2002-07-20 20:10 ]</font>
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ari, oliko sulla jotain juttuu siitä 1.8 GSi Astrasta?
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

On 2002-07-19 23:28, MME wrote:
Ei tarvikkaan laittaa kuvia,löysin netistä dtm:n historiaa käsittelevän sivuston.Sivuilta selvisi muuten myöskin se että XR4Ti Sierroilla ja Kadeteilla ei kilpailtu samaan aikaan,vaan Sierrat oli jo kaikki Cossuja Kadettien aikaan :smile:.
Mulla oli lähteenä uusi tänä vuonna julkaistu iso Opelin moottoriuhreiluhistoriakirja "Opel - Motorsport mit Tradition" jonka ostin Opelin tehtaan myymälästä Saksasta itselleni. Sen mukaan -89 ajettiin XR4Ti:llä, mutta voihan siinäkin olla virheitä Fordien suhteen, sehän on kuitenkin Opel-kirja... :smile:
J Turunen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1407
Liittynyt: 29 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Nokia/Toijala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J Turunen »

Olen samaa mieltä MME:n kanssa siitä, että Suomessa ei ole N-ryhmän ralli-F Astroissa sekä aikaisemmin Kadeteissa käytetty muuta konetta kuin 20XE, joko ilman kattia tai sitten katilla C20XE.

Tämä asia on seurausta yksinkertaisesti siitä, että XE koneella on paremmat menestymismahdollisuudet Suomen kovatasoisessa rallin N-ryhmässä kuin heikommila ecotec-versiolilla
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Sport2000:sta taidettiin ajaa aikoinaan F-Astralla ja Calibralla XEV:llä, eikä niillä pärjättykään mitenkään. Tuo taas taisi johtua pelkästään AKK:n säännöistä joissa rajataan S2k:n autojen ikä liian uusiksi. Typeriä sääntöjä. Tosin tämäKIN on arvaus.

Mutta STW (SuperTourenWagen)-sarjan B-Vectroissa oli XEV-kone, mutta Spiessin edestä taakse hengittävällä kannella varustettuna, tuo lohko sääntöjen takia alkuperäinen. Kone tosin sijaitsi etuakselin takapuolella ja alempana kuin katuvectrassa... Samaa kamaa taisi olla BTCC-B-Vectroissa pellin alla.
Rapi
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Heinä 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja Rapi »

Herranen aika! Onko nää kaikki opelit ralliajoissa? Onko kenelläkään kokemusta miten näitä viritellään? Esim. Lastu ja tehopakoputki! Paljonko tulee "heppoja" lisää? Kertokaa!!!
Vastaa Viestiin