pienoismalliprojekti Caterham Super Seven C20XE:llä

Keskustelua pienoismalleista, mittakaava vapaa, rakennussarjat, valmiiksirakennetut, radio-ohjattavat ym. sekä Opel-keräilyesineistä
Pinohiiri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3723
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Pinohiiri »

Saakelin nätti toi manta!!! 8)
Alkaa itelläkin pitkästä aikaa tulee himo taas rakennella noita pikku kärryjä.
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Pinohiiri kirjoitti:Saakelin nätti toi manta!!! 8)
Alkaa itelläkin pitkästä aikaa tulee himo taas rakennella noita pikku kärryjä.
Kuvassa näkyneen Manta B Mantzel-mallin olen rakentanut Saksasta ostetusta 1:43 hartsisarjasta joka ei ollut ihan ilmainen kun ottaa koon ja osien määrän huomioon... (kalliimpi kuin esim. joku Tamiyan 1:24-muovisarja jossa on detaljia huomattavasti enemmän). Mutta nuo hartsisarjat ovatkin käsityönä pienissä sarjoissa tehtyjä. Valmiiksi rakennettuna tuollainen 1:43 Mantzel-Manta maksaa Saksassa 125 euroa ja punainen ei kuulu värivaihtoehtoihin.
Siitä voisi laittaa ihan omankin aiheensa, se ei ole vain vielä ihan valmis, se jäi hieman viimeistelyä vaille kun sitä rakensin. On muuten hieman eroa rakentaa 1:43, 1:24 tai 1:12-mittakaavassa... :)
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
NOesc
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1102
Liittynyt: 05 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhajoki - FIN

Viesti Kirjoittaja NOesc »

itsekin hommasin tommosen tamiyan DTM-astran(team phoenix), saa nähdä saako tänä kesänä läjään(ensimmäinen tuollainen vähän tarkempi sarja), onko Atalla antaa mitään vinkkejä? -(z)-
1.3OHC -81 / X20XEV -98
I know i dont know the right way..
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

NOesc kirjoitti:itsekin hommasin tommosen tamiyan DTM-astran(team phoenix), saa nähdä saako tänä kesänä läjään(ensimmäinen tuollainen vähän tarkempi sarja), onko Atalla antaa mitään vinkkejä? -(z)-
Tuo on hieno sarja jossa on paljon yksityiskohtia, ainoastaan tekniikka puuttuu siitä kokonaan eli moottori ja voimansiirto. Tuo helpottaa rakentamista tietenkin huomattavasti kun koko konehuone kaikkineen jää pois.

Muuten tuo sarja on tarkkuudeltaan huippuluokkaa. Olen itse yhden sellaisen rakentanut joka on näyttelyssä palkittukin ja toinen odottaa rakentamista (siitä ei tule team Phoenix-autoa).

Ostitko tuon valmiiksi maalatulla ja siirtokuvitetulla korilla vai kokonaan itse tehtävänä maalaamattomalla korilla? Tuostahan on olemassa nuo 2 eri versiota eikä hintaerokaan ole suuri. Sarjan ohjeet ovat hyvät, osien istuvuus erinomainen ja siinä on jopa metallisia siirto-osia kuten Opel-logo maskissa ja erillistä maskiverkkoa etuspoilerin ilmanottoaukkoon sekä neljästä osasta rakennettavat todella aidon näköiset takavalot. Suosittelen Model Masterin nesteliimaa (saa ostaa ainakin Tieto-Nikkarista) mustassa pullossa jossa neulamainen suutin. Todella hyvää tavaraa. Tuubiliimasta kehotan pysymään kaukana. Pienoismallin rakentamisessa riittää tuo nesteliima sekä pikaliima. Pikaliimaakaan ei kannata käyttää kuin niissä paikoissa joissa joutuu. Yksi haaste tuossa mallissa ovat lokinsiipiovet, joiden saranat ovat sangen hentoa tavaraa, mutta itse ainakin sain ne toimimaan eivätkä ole murtuneet, vaikka ovia on avattu ja suljettu useita kertoja. Itse käytän pääasiassa Tamiyan omia akryylimaaleja ja lisänä Revellin emalimaaleja joissain detaljeissa. Noita Tamiyan akryyleitä ei tosin kovin hyvin enää ole saatavissa. Tuossa tulee mukana jopa valmiiksi leikatut maskit ikkunoiden mustiin reunoihin sekä korin värirajoihin (noita ei tietysti tarvitse jos on ostanut sen valmiilla korilla olevan version).

Jos on aiemmin rakennellut esimerkiksi joitain AMT:n, Revellin tai Monogramin jenkkiautosarjoja, niin noiden Tamiyan sarjojen tarkkuus voi jopa yllättää, jarrut, vanteet ja yksityiskohdat korissa ja sisustassa sekä alustassa ovat paljon tarkempia kuten myös osien sopivuus toisiinsa. Tuossa Astrassa nyt pohja tosin on tasainen levy, mutta sellainen se on siinä oikeastikin.

Ja ikkunoiden ja liiman kanssa saa olla sitten aina ultravarovainen, sillä ne menevät pilalle yhdestäkin liimaisesta sormenjäljestä...

Itse teen siirtokuvien kanssa niin että ensin maalaan auton ja sitten laitan siirtokuvat ja lopuksi päälle kirkaslakka joka "sinetöi" siirtokuvat lakan alle suojaan ja autoon voi koskeakin. Kannattaa seurata FCMA:n foorumia myös, se on autopienoismallien rakentajien foorumi Suomessa.
NOesc
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1102
Liittynyt: 05 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhajoki - FIN

Viesti Kirjoittaja NOesc »

se on se "työläämpi" versio, eli maalaamaton kori, tekniikan puuttuminen oli pieni pettymys. noi eturenkaat on ilmeisesti kääntyvää sorttia(laatikon kyljessä/ohjeissa ei sanota mitään) maalaatko sinä sellaisetkin osat jotka jää kokoamisvaiheessa ikuisesti piiloon ja kannattaako noi ovet maalata yhdessä vai erikseen korin kanssa? -(z)-
1.3OHC -81 / X20XEV -98
I know i dont know the right way..
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

NOesc kirjoitti:se on se "työläämpi" versio, eli maalaamaton kori, tekniikan puuttuminen oli pieni pettymys. noi eturenkaat on ilmeisesti kääntyvää sorttia(laatikon kyljessä/ohjeissa ei sanota mitään) maalaatko sinä sellaisetkin osat jotka jää kokoamisvaiheessa ikuisesti piiloon ja kannattaako noi ovet maalata yhdessä vai erikseen korin kanssa? -(z)-
Noita maalaamattomalla korilla olevia on molemmat mullakin olevat nuo sarjat. Mutta siinä on valmiit maskausteipit mukana jos sen maalaa noihin Phoenix-väreihin. Kaiken lisäksi se valkoisen ja keltaisen väriraja jää vielä siirtokuvan alle. Eturenkaat ovat tosiaan kääntyvät kaikissa noissa Tamiyan sarjoissa ja monissa muissakin sarjoissa nykyään, jos ei laske noita "perinteisiä" jenkkimalleja. Kyllä minä yleensä maalaan ja viimeistelen joka puolelta, jos osa on viimeistelty. Vähän riippuu tapauksesta ja siitä miten huvittaa. Kannattaa ottaa projektikuvia jos on digikamera. Itse maalasin nuo korin osat (ovet ja puskuritkin) erikseen. Noista on erilaisia koulukuntia. Ovet tuossa tosin kannattaakin maalata erikseen, jos aikoo pitää ne aukeavina. Monet on tehnyt noista umpiovisiakin, varsinkin jos saranat on menneet rikki. Ne ruuvit siellä sisäkatossa on sitten tarkoitus jättää vähän löysälle, että ovea pystyy liu'uttamaan sivusuunnassa.

Noiden pienoismallien rakentelussahan se osien maalaaminen ja viimeistely on n. puolet koko hommasta, se kasaaminen on yleensä nopeampaa kuin maalaaminen.
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Ja tämä Caterham-projekti on edennyt itse auton puolelle.

Tässä muutama kuva eri vaiheista:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tuo jousitushan siis tietenkin toimii.

Hirveä läjä uusiakin kuvia löytyy tuolta: http://www.ocf.fi/modelcar/caterham/
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Jarzki
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1239
Liittynyt: 04 Syys 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jarzki »

Aivan uskomattoman tarkkoja yksityiskohtia, ei ois uskonu, tulpanjohdot ja kaikki löytyy. Paljoko toi caterham sitten valmiina painaa?
Pmas
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 09 Heinä 2005, 20:53
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Pmas »

mites tuon huippu mallin rakentaminen edistyy??
Opel historia:
omega B2.0 16v caravan, vectra B 2.016v sport, astra F 1.6si sportive , omega A 2.0i caravan, vectra A 1.6s
kadett E 1.6s, rekord E 2.5e 2d, kadett D 1.3s
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Aika hienosti viimeistelty oikea Super Seven...

Täällä Ranskassa muuten yhdessä pienoismalliliikkeessä oli myytävänä valmiiksi rakennettuina noita 1:12 Super Seveneitä, hintaa oli 850 euroa... Mutta nekin oli noilla Fordin koneilla, joten eihän sellaisella mitään tee, kyllä siellä pitää XE olla alumiinipellin alla... :)

Itse olen haalinut noita vähän pienempiä Super Seven-pienoismalleja, 3 kpl 1:43-kokoisia valmiiksi rakennettuja ja yksi 1:24-kokoinen rakennussarja... ovat hieman pienempiä juu kuin tuo 1:12-kokoinen, eikä "ihan" noin yksityiskohtaisia.
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Ja jotain uutta...

Tuli poistettua maalit konepellistä, sen takana olevasta pellistä sekä takapellistä, ja ne jäävät myös paljaaksi alumiiniksi, eli lopullinen väritys on tässä:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Vielä täytyy kiillottaa nuo alumiiniosat siisteiksi. Ja rakentaa malli muutenkin loppuun... mutta ei kiirettä.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5381
Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Onpas mahtavan näköinen projekti. Ja näkyy olevan GSI-kadetti taustalla :-)
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Undertaker kirjoitti:Onpas mahtavan näköinen projekti. Ja näkyy olevan GSI-kadetti taustalla :-)
Juu, eikä ihan joka jätkällä olekaan tuollaista 1:24-mittakaavan Kadettia... :) Tuo on hollantilaisesta liikkeestä peräisin (www.toms.nl) josta olen hommannut myös Opel GT-rakennussarjoja. GSi-Kadetteja mulla on kolmessakin eri mittakaavassa, 1:87, 1:43 ja tuo 1:24. Ja kyllähän siellä taustalla näkyy sattumalta myös muutamia muita Opel-pienoismalleja... :D
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Eipä ollut tätäkään tullut tehtyä vähään aikaan, pientä päivitystä, eturipustukset ja jousitus on nyt valmis. Kallistuksenvakaaja (huom. aidot kumipuslat!) sekä navat tuli kiinnitettyä autoon.

Mutta kuvia:
Kallistuksenvakaajan osat:
http://www.ocf.fi/modelcar/caterham/P3250106.JPG

Kallistuksenvakaaja valmiina:
http://www.ocf.fi/modelcar/caterham/P3250107.JPG

Kallistuksenvakaaja paikoillaan:
http://www.ocf.fi/modelcar/caterham/P3250108.JPG

Pyörännavat paikoillaan:
http://www.ocf.fi/modelcar/caterham/P3250109.JPG
http://www.ocf.fi/modelcar/caterham/P3250110.JPG

Etuakselisto valmiina:
Kuva


Projektin tämänhetkinen tila (ilman irtonaisia koripaneeleita:
http://www.ocf.fi/modelcar/caterham/P3250112.JPG
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Vastaa Viestiin