Kaikki sähkölaitteiden jne. äänet subista pihalle, vika?
Jeps uusin tänään akun maadoitus johdon kun vanha oli hieman heikossa kunnossa (n. puolet kuparista mennyt poikki). Nyt on uus 35mm^2 johto akun miinusnavan ja rungon välillä paikallaan joten ei ainakaan siitä pitäisi olla kiinni.
Noh, lisää ongelmia saapui tietenkin. Vahvistin ei herää enään ollenkaan siitä oli sulake poissa nyt hetken kun ei jaksanut kuunnella ylimääräsiä ääniä ja nyt kun pistin uuden johdon ja sulakkeen niin ei kuulu enään mitään. Johdoille tulee ihan oikeat jännitearvot (+, maa ja heräte) mutta eipä vahvari sano mitään (valo ei edes syty).
Noh, lisää ongelmia saapui tietenkin. Vahvistin ei herää enään ollenkaan siitä oli sulake poissa nyt hetken kun ei jaksanut kuunnella ylimääräsiä ääniä ja nyt kun pistin uuden johdon ja sulakkeen niin ei kuulu enään mitään. Johdoille tulee ihan oikeat jännitearvot (+, maa ja heräte) mutta eipä vahvari sano mitään (valo ei edes syty).
-
- 'Kadett'
- Viestit: 27
- Liittynyt: 26 Huhti 2003, 03:00
- Viesti:
Siis sen johdon akun miinusnavasta runkoon n. 15cm tjsp. Alkuperäisestä kun oli puolet kuparista jo vanhuuttaan mennyt poikki.RacingOPEL kirjoitti:Mulla on sama ongelma... Kerroppa sitten, jos tai kun saat vian korjattua.. Minkä akun maadoitusjohdon vaihdoit? sen pienen pätkän siihen koriin vai? On tuo aika lailla ärsyttävä vika
Nyt vaan on tuo vika ettei vahvistin enään herännyt ollenkaan pitämään minkäänlaista meteliä. Sitä en tiedä kuuluuko vielä noita häiriöääniä kun vaffari on mykkä
Maadoitusvikaanhan nuo ylimääräiset äänet viittaa mutta aina kaikki ei ole niin yksinkertaista
Ilmoittelen kyllä kuinka tämä etenee jos vaikka tänään kerkiäisi tuota taas ihmettelemään jos vaikka huomaisi jonkun vian jostain.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 27
- Liittynyt: 26 Huhti 2003, 03:00
- Viesti:
Oliko sillon (kun vahvistin vielä toimi) sellaista vikaa että auton ollessa sammuksissa kuuluu semmoista huminaa poppien ollessa hiljaisella?
Kahdella mankalla olen itseltä kokeillut ettei tuo ainakaan mankasta johdu... Kai se sitä maadoitusvikaa on tuokin...
Katselin itseltä tuota n.15cm pituista maadoitusjohtoa, eikä siinä ainakaan mitään suurempaa vikaa näkynyt...
Täytyy kai siirtää vielä vahvistimien maadoitusjohdon paikkaa jos vaikka olisi jotain vaikutusta...
Mitenkäs tuon laturin maadoituksen voisi helpoiten tarkistaa??
Kahdella mankalla olen itseltä kokeillut ettei tuo ainakaan mankasta johdu... Kai se sitä maadoitusvikaa on tuokin...
Katselin itseltä tuota n.15cm pituista maadoitusjohtoa, eikä siinä ainakaan mitään suurempaa vikaa näkynyt...
Täytyy kai siirtää vielä vahvistimien maadoitusjohdon paikkaa jos vaikka olisi jotain vaikutusta...
Mitenkäs tuon laturin maadoituksen voisi helpoiten tarkistaa??
Tarkoitatkohan soittimen pyörimisestä tulevia häiriöitä. Eli kun cd pyöriin niin kuuluu siitä johtuva ääni kaiuttimesta vahvarin perästä? tämäkin on maadoituksesta johtuva vika kun ei ainakaan itselläni kuulu ollenkaan noista suoraan soittimen perässä olevista kaiuttimista.RacingOPEL kirjoitti:Oliko sillon (kun vahvistin vielä toimi) sellaista vikaa että auton ollessa sammuksissa kuuluu semmoista huminaa poppien ollessa hiljaisella?
Katso konetilaan ja ota laturin maadoitusjohdosta kiinni ja nypi hieman. Jos jää käteen niin aika uusia. (näin tuli testattua itse ja uusin johdon )RacingOPEL kirjoitti: Mitenkäs tuon laturin maadoituksen voisi helpoiten tarkistaa??
Toinen on se että jos mittaristossa latauksen merkkivalo jää himmeenä palamaan niin sillon on maadoituksessa luultavasti vikaa tai laturissa itsessään.
Sage:
Itellä on tasan sama ongelma calibrassa. Edellisessä se oli aluksi mutta korjaantu kun räpläsin piuhoja(en musita mitä kaikkee tein).
Nykyisessä kuuluu soittimen toimintojen äänet.. cdn pyörimiset ja lataukset yms erillissarjasta. Samoten kuuluu moottorin kierrokset jne. MAadutus menee calib kontissa olevaan ruuvinreikään ja reijän ympäriltä on hiottu pois kaikki maali jotta kosketuspinta ois hyvä. edellisessä oli sama maadusussysteemi ja -piuha. Itseasiassa kaikki piuhat oli ja vermeet olivat samat. nyt kuuluu äänet. pitäs kait toi akun maadutuspiuhan kontaktit kattoa. seuraan mielenkiinnolla jos joku löytäs ihmeparannuskeinon
Itellä on tasan sama ongelma calibrassa. Edellisessä se oli aluksi mutta korjaantu kun räpläsin piuhoja(en musita mitä kaikkee tein).
Nykyisessä kuuluu soittimen toimintojen äänet.. cdn pyörimiset ja lataukset yms erillissarjasta. Samoten kuuluu moottorin kierrokset jne. MAadutus menee calib kontissa olevaan ruuvinreikään ja reijän ympäriltä on hiottu pois kaikki maali jotta kosketuspinta ois hyvä. edellisessä oli sama maadusussysteemi ja -piuha. Itseasiassa kaikki piuhat oli ja vermeet olivat samat. nyt kuuluu äänet. pitäs kait toi akun maadutuspiuhan kontaktit kattoa. seuraan mielenkiinnolla jos joku löytäs ihmeparannuskeinon
Kuvausta ja arttia: juhakarjalainen.com
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
Joo o, taas tuli tutkailtua päivä noita ongelmia. Vahvistimen "käynnistys" ongelma ratkesi kun maadoitusta hieman tutkailin oli jotenkin liikahtanut eikä saanut tarpeeksi kontaktia tjsp.
Samalla tutkin moottorin maadoituksen (vaihdelaatikon kyljestä runkoon) joka tietty jäi taas käteen eli siihenkin piti väsätä uusi piuha. Tämä nyt kuitenkaan ei auttanut noihin ongelmiin taaskaan yhtään.
Kokeilin myöskin soittimelle suoraan akulta + ja - johtoja mutta eipä tuokaan häiriöitä poistanut. Nyt rupeaa pikkuhiljaa jo menemään hermot kun vikaa ei löydy ja suurennuslasin kanssa on koko auto kohta käyty läpi.
Tietääkös kukaan onko moottorissa minkäänlaisia häiriönpoistajia mitkä voisivat olla rikki? Tulpan hatuissa varmaan on jonkinlaiset mutta milläs nekin nyt testaat onko niissä vikaa vai ei?
Samalla tutkin moottorin maadoituksen (vaihdelaatikon kyljestä runkoon) joka tietty jäi taas käteen eli siihenkin piti väsätä uusi piuha. Tämä nyt kuitenkaan ei auttanut noihin ongelmiin taaskaan yhtään.
Kokeilin myöskin soittimelle suoraan akulta + ja - johtoja mutta eipä tuokaan häiriöitä poistanut. Nyt rupeaa pikkuhiljaa jo menemään hermot kun vikaa ei löydy ja suurennuslasin kanssa on koko auto kohta käyty läpi.
Tietääkös kukaan onko moottorissa minkäänlaisia häiriönpoistajia mitkä voisivat olla rikki? Tulpan hatuissa varmaan on jonkinlaiset mutta milläs nekin nyt testaat onko niissä vikaa vai ei?
Mitä jos vaan Vaihtas helvetin hyvin suojatut RCA piuhat? itellä toinen piuha hurisee ja antaa häikkää n 5x enemmän ku toinen..
Kuvausta ja arttia: juhakarjalainen.com
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
Ajattelin testata kun vanhvarissa on sellannen liitäntä että saa suoraan normaalit soittimen ulostulos kiinni (siis ei RCA piuha) että onko sillä eroa tuohon RCA piuha systeemiin.Fallen kirjoitti:Mitä jos vaan Vaihtas helvetin hyvin suojatut RCA piuhat? itellä toinen piuha hurisee ja antaa häikkää n 5x enemmän ku toinen..
Mutta pakko myöntää että on kyllä tähän asti ongelmallisin auto asennusten suhteen missään muissa ei ole ollut ikinä minkäänlaisia ongelmia.
95%:n todennäköisyydellä tämäkin vika johtuu huonosta maadoituksesta -tavalla tai toisella.Sage kirjoitti:Ajattelin testata kun vanhvarissa on sellannen liitäntä että saa suoraan normaalit soittimen ulostulos kiinni (siis ei RCA piuha) että onko sillä eroa tuohon RCA piuha systeemiin.Fallen kirjoitti:Mitä jos vaan Vaihtas helvetin hyvin suojatut RCA piuhat? itellä toinen piuha hurisee ja antaa häikkää n 5x enemmän ku toinen..
Mutta pakko myöntää että on kyllä tähän asti ongelmallisin auto asennusten suhteen missään muissa ei ole ollut ikinä minkäänlaisia ongelmia.
Maadoitukset tulisi tehdä riittävän paksuilla johdoilla (yhtä paksuilla kuin akulta tulevat virtajohdot) ja huolehtia kunnon kontaktista runkoon. En suosittelisi käyttämään maapisteenä turvavyön tai iskarin kiinnityspultteja vaan mieluummin ihan oma maadoituspiste sopivaan kohtaan auton runkoa. Maapiste tulisi puhdistaa maalista ja liasta vaikkapa hiomalla metallipinta näkyviin jotta kontakti olisi riittävän hyvä. Myös akun ja laturin maadoitukset tulisi tarkistaa ja hoitaa kuntoon, kuten myös laturilta akulle menevä latausjohto.
Voikin olla, että vahvistin on jo ehtinyt hajoamaan puutteellisen maadoituksen takia ja tässä vaiheessa maadoituksien parantamisesta ei enään juurikaan ole iloa...
Tuli sitten ostettua galvaaninen suodin, mutta tämän kanssa en saa mitään ääntä pihalle subista miltään taajuudelta. Koitin suodinta kumminpäin tahansa.
Noh, nyt on kaikki keinot jo kokeiltu mitä täällä on ehdoteltu. Maadotuksen kanssakaan ei pitäisi (epäilen silti että on) olla ongelmia.
Kuitenkin siten että jos vahvistimen ja radion maadoittaa suoraan akulle niin ongelma esiintyy silti. Joten maadoitus ongelma on oltava ilmeisesti jossain muussa laitteessa tai piuhassa, ehdotuksia?
Noh, nyt on kaikki keinot jo kokeiltu mitä täällä on ehdoteltu. Maadotuksen kanssakaan ei pitäisi (epäilen silti että on) olla ongelmia.
Kuitenkin siten että jos vahvistimen ja radion maadoittaa suoraan akulle niin ongelma esiintyy silti. Joten maadoitus ongelma on oltava ilmeisesti jossain muussa laitteessa tai piuhassa, ehdotuksia?
- KADETT GT/E
- OCF Member 2015
- Viestit: 682
- Liittynyt: 18 Tammi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Loimaan kauppala
jos kaikki maadoitukset on kunnossa vaihtoehdot jää induktio häiriöihin rca:n kautta tai soittimen/ vahvistimen vikoihin. mittaa vastus kaikkien hifilaitteiden väliltä....
manta b -77
manta a -71 http://i58.photobucket.com/albums/g266/ ... G_1674.jpg
harley davidson xl 1200 http://i58.photobucket.com/albums/g266/ ... vat016.jpg
vw passat 1.8T BSR
manta a -71 http://i58.photobucket.com/albums/g266/ ... G_1674.jpg
harley davidson xl 1200 http://i58.photobucket.com/albums/g266/ ... vat016.jpg
vw passat 1.8T BSR
Mulla kuulu kierrokset subin kautta nissanissa, mutta kun vaihdoin "popit" Ladaan, niin ääni hävisi, huomasin, että nissanin laturin häiriönpoistokonkka oli otettu pois käytöstä, ladassa se taas oli käytössä.
VW Golf IV Variant 1.9TDi '01
Cadillac Seville STS 4.6-32V '93
Buick Electra 225 Custom '66
Cadillac Seville STS 4.6-32V '93
Buick Electra 225 Custom '66
Vastus kaikkien hifilaitteiden väliltä? Siis mistä mihin ja mitä tuloksesta pitäisi päätellä?KADETT GT/E kirjoitti:jos kaikki maadoitukset on kunnossa vaihtoehdot jää induktio häiriöihin rca:n kautta tai soittimen/ vahvistimen vikoihin. mittaa vastus kaikkien hifilaitteiden väliltä....
Mikäs se tuollanen on ja missä sijaitsee? Ihmetyttää vain kun soittimen perässä suoraan olevista kaiuttimista ei kuulu mitään ylimääräistä.glo kirjoitti:Mulla kuulu kierrokset subin kautta nissanissa, mutta kun vaihdoin "popit" Ladaan, niin ääni hävisi, huomasin, että nissanin laturin häiriönpoistokonkka oli otettu pois käytöstä, ladassa se taas oli käytössä.