Sivu 160/171

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 16 Maalis 2017, 21:22
Kirjoittaja 1,2sorsa
:director:
Jarnov kirjoitti:Onkos mv6 ompussa vakiona 3bar paineensäädin? Onko siitä mitään hyötyä jos laittaa 3.8 tai 4bar tilalle? Ei oo muuta autossa kuin egr tulpattu ja vapaammin virtaava bmc kartiofiltteri vakioputsarin kotelossa..

Ei mitään järkeä vetää paksuille sopille. Vie ohjelmoitavaksi penkkiin auto jos tehoa haaveilet alkuun

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 03 Touko 2017, 07:43
Kirjoittaja NIls AslakJotunheim
Mitä egr: n tulppaus auttaa?

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 03 Touko 2017, 19:08
Kirjoittaja 1,2sorsa
NIls AslakJotunheim kirjoitti:Mitä egr: n tulppaus auttaa?
Hidastaa moottorinlämpenemistä.
Saattaa ehkä heppa tulla lisää kun on vähän enempi hapekkaampaa ja kylmempää ilmaa silloin kuin tuotaa venttiiliä avattaisiin

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 11 Kesä 2017, 12:27
Kirjoittaja CaLis
Kova tekemisen meininki, tulos vaan ei kovin kummone:
https://youtu.be/IGCjyfDlGIE

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 11 Kesä 2017, 20:34
Kirjoittaja Wesku79
Näyttiköhän dyno pyöriltä mitattua tehoa? Kiva aihio olis kyllä tuommoinen pakasta vedetty kone. Mitähän nuo tarkalleen teki tuon lohkon alakerran hengitykselle, ja mitä sillä haetaan?

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 11 Kesä 2017, 21:25
Kirjoittaja CaLis
P norm = Din normiteho = ilmanpaine ja lämpötilakompensoitu moottoriteho

P motor = moottoriteho ilman kompensointeja

P rad = teho pyöriltä

Ei hyvä siis :D

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 12 Kesä 2017, 11:34
Kirjoittaja Juge127
Vakio nokilla kuitenki, tosin tais olla evo1 vasta. Jos tohon malliin jatkavat ni luulis ton olevan jostain kotosin 8)

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 13 Heinä 2017, 21:46
Kirjoittaja Timonen
Jope kirjoitti:
P. Lanttola kirjoitti:Laskeskelin muuten tuota tuossa huvikseni ja jos tuo Omegan korjausopas pitää paikkansa, eli molemmissa koneissa olisi puristussuhde 10.8:1 ja jos männät ovat koko lailla samanmuotoiset laesta niin puristussuhteeksi tulisi 12.78:1?
Käytännössä varmaan vähän vähemmän koska 3-litrasessa vissiin on myös kannentiivisteessä isommat reijät.

Editoidaas tätä vähän, eli nyt on hieman tarkempaa laskutulosta taas, eli pursituksiksi tulisi 12.59:1 jos nuo kannentiivisteen aiheuttamat erotkin otetaan mukaan.
x30xe:n männänlaki on puolipallon muotoon koverrettu KLIK ja c/x25xe:ssä laki on tasaisesti koverrettu KLIK. Paljonkohan tuon vaikutus on??? Muistatko paljon kannentiivisteen paksuus on?

Itse sain puristussuhteeksi 12,81:1 jos x30xe:n laitetaan c/x25xe:n kannet. Jos vastaavasti c/x25xe:n päälle laitetaan x30xe:n kannet, niin pur.suhde tällöin 9,1:1. Voisi kokeilla ahtamista :) Näihin ei ole laskettu kannentiivistettä, eikä tuota eroa noissa männissä.

Puristustilavuus kannessa (palotila, johon ei ole otettu huomioon kannentiivistettä ja x30xe:n mäntien kuoppia):
x30xe 50,38cc
c/x25xe 42,48cc
Eli pärjääkö tuolla puristussuhteella enää 98:lla?

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 14 Heinä 2017, 00:47
Kirjoittaja Wesku79
Kurkkaapa sivulle 155. Laskeskelin puristussuhteet silloin ihan mittausten perusteella, enkä MuTu:lla. 2.5 kansilla ja 3.0 lohkolla tulee puristuksia 11.5

Onhan tuo puristussuhde kuitenkin pienempi kuin esim. Z22YH koneessa (12.0), joka kulkee 98:lla...

Nokat vaikuttaa osaltaan dynaamiseen puristussuhteeseen -> nakutusherkkyyteen. Silti uskaltaisin väittää, että kyllä se kukkuu nätisti 98:lla. Venttiilien ympäryksiä olisi kyllä syytä avartaa 2.5 kansista, kun on ahtaammat kuin 3.0 kansissa.

Mulla tuo hybridimoottori on vielä kesken. Valmistuu joskus 7 vuoden päästä.

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 14 Heinä 2017, 01:20
Kirjoittaja Timonen
Wesku79 kirjoitti:Kurkkaapa sivulle 155. Laskeskelin puristussuhteet silloin ihan mittausten perusteella, enkä MuTu:lla. 2.5 kansilla ja 3.0 lohkolla tulee puristuksia 11.5

Onhan tuo puristussuhde kuitenkin pienempi kuin esim. Z22YH koneessa (12.0), joka kulkee 98:lla...

Nokat vaikuttaa osaltaan dynaamiseen puristussuhteeseen -> nakutusherkkyyteen. Silti uskaltaisin väittää, että kyllä se kukkuu nätisti 98:lla. Venttiilien ympäryksiä olisi kyllä syytä avartaa 2.5 kansista, kun on ahtaammat kuin 3.0 kansissa.

Mulla tuo hybridimoottori on vielä kesken. Valmistuu joskus 7 vuoden päästä.
Vasta hetki sitten pääsin sinne asti! :lol: :lol:

Mutta tuo on hyvä fakta tietää!

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 23 Elo 2017, 15:55
Kirjoittaja Wesku79
Ei nykyään riitä aikaa kuin virtuualiviritykselle silloin tällöin. Törmäsin tämmöiseen hökötykseen.



Mitä mieltä raati on? Tuommoisen valmistus ei voisi paljoa maksaa. Pari ohkaista alumiinilevyä ja messinkinen luisti.

Tuon saisi kätevästi suoraan omegan imusarjan keskiosan päälle. Sitäkin voisi varmaan tarvittaessa jyrsiä muutaman sentin matalammaksi ja tigata uuden laipan päälle. Olisi oivallinen ratkaisu tilan kannalta etuvetoon. Saattaisi jäädä tilaa vielä jonkinlaiselle suodatinkotelollekin ja/tai raitisilmakanavalle?

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 06 Syys 2017, 19:46
Kirjoittaja CaLis
Tollanen giljotiini ei oo kovin hyvä muutaku kaasu pohjassa ajettaessa. Ei toikaan kyllä pellin alle sovi ainakaan etuvetosissa. Tai siis mahtuu kyllä mut ei varmaan toimi kovin kummosesti kun hönkii suoraa peltiä päin. Ehkä jos tekis imutorviin 90 asteen mutkat, tai sit peltiin reijät.. Mut montaks laitetaa tulemaan? :D

Ei oo vielä ihan valmis, mut päivittyy sitä mukaa ku jaksan piirrellä.. Tulee ainaki progressiivinen vivusto ja paikka vakio TPS:lle http://a360.co/2j3weNv

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 15 Loka 2017, 12:57
Kirjoittaja Wesku79
Sivuilla 145-146 kaavailin alkuperäisen hukkakipinäsytyksen muuttamista Coil-on-plug puolille. Kuvien perusteella arvelin Ford/Mazda/Volvo puolien sopivan parhaiten paikoilleen. Tuli yksi kappale hankittua mallailua varten. Kylläpä muuten on mitoiltaan justiin eikä melkein passeli:

Kuva

Kuva

Jopa kumikaulus sopii alumiinikoppien kanssa mahtavasti suoraan paikalleen:

Kuva

Kuva

Puolille pitäisi tehdä kiinnityslevy alumiinikopissa olevien tappien päähän, että ne puristuisivat tiiviisti paikalleen. Puolan korvakkeen yläpinta jäisi paikoillaan ollessaan pari milliä tappien tason alapuolelle.

Ennen puristusta:
Kuva

Puristettuna (n. 1 cm pitää painaa alaspäin):
Kuva

C25XE:n imusarjan allekin mahtuvat jollakin lailla, mutta ei täydellisesti. Tyhjäkäyntisäädin vaikuttaisi nipin napin sopivan paikalleen kun puolien liittimet suuntaisi letkusta poispäin. Mutta TC-läpän ja kaasuläppäkotelon kanssa tulisi ongelmia. TC-läppä pitäisi poistaa ja korvata sopivalla spacerilla, tai sitten sahata alkuperäisestä moottori pois ja tulpata akselin reijät. Kaasuläpän lämmitysvesiletkujen päät tulee myös tielle. Kesäautossa nuo varmaan tohtisi poistaa kokonaan, mutta jos talvella ajelisi, niin voisi olla vähän riskialtis ratkaisu. Enpä hoksannut katsoa, että voisiko letkujen lähdöt kääntää toisinpäin. Ruuveilla ne on kuitenkin kotelossa kiinni, se jäi mieleen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Omegan imusarjan kanssa ei varmaan olisi minkäänlaista ongelmaa (kuvassa vain keskiosa kun ei löydy multa yläosaa tähän hätään.):

Kuva

B- ja C-Vectraan sopivuudesta en osaa sanoa mitään. Tuskin ainakaan B:n imusarjan kanssa sopisivat :-?

Viime aikoina on tullut arduino-koodaus tutuksi, niin puolien latausaikojen muutos ja hukkakipinän muutos sekvenssoiduksi olisi kätevä hoitaa sillä. Voisi jättää aiemmin luonnostellut logiikka- ja viivepiirit kokonaan pois...

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 23 Loka 2017, 19:56
Kirjoittaja NIls AslakJotunheim
mitä hyötyä tuosta on? 0,3hv lisää?

Re: V6 koneiden viritys

Lähetetty: 23 Loka 2017, 20:50
Kirjoittaja Wesku79
Ei varmaan sitäkään. Askartelun ilosta ja varaosien edullisuudesta tämä ajatus.