Sivu 27/27

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Lähetetty: 13 Elo 2014, 21:46
Kirjoittaja OMP
Palautellaas vanhaa aihetta..

Autona B-mallin Manta, alunperin 2.0 ruiskukoneella.
Vaihdoin tilalle 2.4 ruiskukoneen.

Ja nyt olen suunnitellut tuplakaasareita ruiskun tilalle, imusatsi ja kaasarit olisi valmiina.
Miten olette toteuttaneet tuon termarikotelon?
Itse termarikopan ohi imusatsi juurijajuuri menisi, mutta alapuolelta lähtevä letkulähtö ottaa taas imusatsi/kaasari saumaan kiinni?

Ja mites virranjakajan kanssa?

Tai mitä muuta muutostyötä ylipäätään kun siirytään kaasareille?

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Lähetetty: 13 Elo 2014, 22:14
Kirjoittaja LUMI
Dbilakselta termarikoppa :roll:
jakajalle ei mitään jos kärjetön

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Lähetetty: 14 Elo 2014, 10:36
Kirjoittaja Simo
Jos jakaja on C24NE:stä niin sehän on sellanen tyhjä malli, ei sisällä muuta "tekniikkaa" kuin pyörijän ja kannen..

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Lähetetty: 10 Syys 2014, 22:04
Kirjoittaja OMP
En muista varmaksi oliko 2.0 vai 2.4 jakaja kiinni..

Mites ylipäätään sähköt, saako helposti ruiskun sähkösarjat raavittua pois?
Bensalinjat,/ ruiskun tankilla toimiiko?

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Lähetetty: 26 Syys 2014, 08:51
Kirjoittaja Simo
Kärjetön sytkä 2.0 koneesta niin kaikki Motronicin sähköt voit raapia pois.

En ole noiden kaasareiden kanssa pelannut mutta ilmeisesti ruiskun tankki ja pumppu on hyvä niillekin. Paineensäätimeksi ja paineeksi vaan kaasareille sopiva tietenkin.

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Lähetetty: 19 Marras 2016, 16:06
Kirjoittaja Juge127
Onko niitä alumiinisia suutinjalkoja jossain vielä myynnissä?

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Lähetetty: 21 Marras 2016, 14:06
Kirjoittaja LUMI
Juge127 kirjoitti:Onko niitä alumiinisia suutinjalkoja jossain vielä myynnissä?
Konolahan niitä teki aikanaan
http://www.makotec.fi/fi/yhteystiedot

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Lähetetty: 31 Joulu 2017, 00:25
Kirjoittaja kosunen
Päivitelläänpäs vähän tätä museomoottori osastoa pitkästä aikaa. Eli tuossa jokin aika sitten saatiin 2,5L sihvosesta vakiokokoisilla venttiileillä 250 hp/263,1nm. Tämä siis tietenkin vapari, koska eihän tuo teho olisikaan juuri mitään ahdetussa. Eli tarkoitus oli koittaa, mihin 45mm venttiilillä pääsee.

Resepti on melko simppeli ja kohtuu halpakin. Alakerrassa ei ole muuta viritysosaa kuin männät ( vakio veivit ovat hyvät sellaisenaan). Yläkerrassa aihiosta hiottu nokka+ orkkis seuraajat+ peltivivut+ jäykemmät jouset. Mittatilaus 4-1 pakosarja ja 2x48mm läpppärungot Tatechilla.

Kansi virtaa imusarjan+läppärungon+imutorven kanssa n.216hp. Pelkkä kansi muutaman hepan enemmän. Paras teho tulee vähän päälle 7000 rpm ja maksimi vääntö n.6300rpm ( tosin 5100rpm liki maksimi). Työntää päälle 230hp +8000rpm. Kantta muutettu melko paljon vakiosta. Ei tarvitse maksimiennakkoa kuin 24 astetta, eli jotain vahinkoa tässä lienee käynyt hyvässä mielessä. Ja toimii ihan normi 98E bensalla.

Pikkujuttuja vielä kehittelyssä mm. ilmanottoon ja kenties pakoputkeen. ehkä sitten matalaa 12s koittamaan ja lähemmäs 180 lopareita vartille.

Ja toimii oikein nöyrästi jo heti päältä tuhannen, eli on varsinainen museomoottori :D

Mutta eikait näitä muut enää virittele, kuin pussihousut ainoastaan :D

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Lähetetty: 31 Joulu 2017, 00:45
Kirjoittaja Juho M-P
Eikö nuo ylisuuret venttiilit ole moottori pilaamista. Menetetään hyvät virtaukset pikkukierroksilla.

Rallimoottorit sit asia erikseen.

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Lähetetty: 31 Joulu 2017, 01:07
Kirjoittaja kosunen
Niin, jossainhan se raja kulkee venttiilikoon suhteen. Mutta miksi rallimoottori tarvitsisi 45mm suurempaa? Yhtään 250 hp 2-2,1L ei ole rallissa vielä ollut, eikä varmasti koskaan tulekaan. Häkkisten 2.1L äffäläisessä on 98E:llä noin 237 hp ( rullakannella) ja kisabensalla tuli muutama heponen lisää. Siinäkin vain noin 45 mm venttiili.

Jos voimaa pitäisi saada vaikkapa se 250 pollea, niin kylläpä pientä konetta pitäisi pyörittää melko korkealle. Pumppauskyky on pienillä kierroksilla melko vaisua, jos ajatellaan niitä normi ralli cihhejä, jotka melkein poikkeuksetta murisevat alhaalta nuottia. Korkealta täytyy värssytä, jos tehoa tavoitellaan 69,8mm iskulla.

Periaatteessa tuolla aiemmin kirjoittamassani 2,5 mosassa tehoa saisi samalla venttiilikoolla hieman lisääkin, kun vaihtaisi suuremman istukkarenkaan. Ehkä se täytyy vielä testata..

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Lähetetty: 31 Joulu 2017, 12:30
Kirjoittaja Juho M-P
Emmä noin sanonu. Moni vaan isontaa ekana vebttiiliä älyttömästi ja pilaa ajettavan moottorin.

Rallimoottoria huudatetaan koko ajan täysillä niin se vetoalueen kapeus ja korkeus ei oo nii iso ongelma mitä katuautossa. Parempi on laajavetoinen moottori vaikka huipputehossa kärsiikin.

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Lähetetty: 31 Joulu 2017, 15:05
Kirjoittaja kosunen
No fiksusti toteutettu vapari suuremmallakin litrateholla voi tuottaa parhaimmillaan lähes 90% maksimiväännöstä noin 4000 rpm alueella. Silloinhan se on erittäin ajettava.

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Lähetetty: 12 Heinä 2018, 13:34
Kirjoittaja PAW
Tuun ehkä hieman mutaman vuoden verran myöhässä CIH-talkoisiin, mutta...

Työn alla kone -72 malliseen alkuperäiskuntoiseen autoon täysin loppu olevan 1.9 Amerikan saastekoneen (85hp?) tilalle. Ei tarvetta viritellä ihmeemmin, kunhan saadaan sen verran kulkuja että edes polkupyörät valoista voittaa. Nyt niille häviää

Tavoite: ulkonäkö säilyy mahdollisimman orggiksena. Kaasariksi tulee 2-kurkkuinen pystyimu-Weber orggis filttereillä, mieto katunokka, oggis imari ja pakosarja, jne.

Tilavuutta olen valmis kasvattamaan 2.2 tai 2.4 litraiseksi jos jollakulla on sopiva kone tai edes alakerta myydä?

Löytyykö keneltäkään?

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Lähetetty: 03 Marras 2018, 11:22
Kirjoittaja ARRNOW
Tuli tuossa hommattua kevyesti viritetty 2.0s cih ja todettua, että se on porattu 96mm kokoon. Oletettavasti cih mootoriin tarkoitetut +1mm ylikoon männät, kun oli venttiili kolot valmiina, tosin on niitäkin suurennettu. Mutta kysymys kuuluu, mistä tuohon voisi lähteä etsimään männänrenkaita? Kaikki perus nettikaupat on katsottu läpi ja mistään en löytänyt ylikoon renkaita. Männät siiis 95.97mm mahlet. Onko volvon männänrenkaat sovelletavissa cihiin?

Re: CIH R4 -koneiden viritys

Lähetetty: 03 Marras 2018, 17:50
Kirjoittaja GO-Kone
ARRNOW kirjoitti: 03 Marras 2018, 11:22 Tuli tuossa hommattua kevyesti viritetty 2.0s cih ja todettua, että se on porattu 96mm kokoon. Oletettavasti cih mootoriin tarkoitetut +1mm ylikoon männät, kun oli venttiili kolot valmiina, tosin on niitäkin suurennettu. Mutta kysymys kuuluu, mistä tuohon voisi lähteä etsimään männänrenkaita? Kaikki perus nettikaupat on katsottu läpi ja mistään en löytänyt ylikoon renkaita. Männät siiis 95.97mm mahlet. Onko volvon männänrenkaat sovelletavissa cihiin?
http://www.hemimotors.fi/tuote/mannanre ... 2-2-4-1740 Tossa on ainakin.