Omega MV6 SRC:hen

Keskustelua kaikenlaisesta moottoriurheilusta.
FrOZ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 420
Liittynyt: 16 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Omega MV6 SRC:hen

Viesti Kirjoittaja FrOZ »

Tuossa tuli kaverin kanssa villi ajatus kun oltiin katsomassa Ahvenistolla SRC:tä viikonloppuna että miksi ei kukaan MV6:sta ole rakentanut src-luokkaan.
Lueskeltuani SRC:n sääntöjä niin en ainakaan näin äkkipikaseltaan löytänyt syitä miksi ei mv6 ei sääntöjen puolesta menisi mukaan luokkaan. Säännöissä kiellettiin Wankel koneet ja rajana on 3500cc. Korivaatimuksina siinä on vain 2+2hlö joka on vuosimalliltaan 98 tai uudempi.

Koneesta on kuitenkin varmasti siitä on aika helpolla taiottavissa 300hp mitä esimerkiksi noissa Volvoissa ne lupailee enkä epäile etteikö sinne 350hp lukeemiin päästäisi missä nuo bmw:t liikkuu. Luulen että kuitenkin V6sta saisi hieman enemmän vääntöä mitä näistä bimmereistä ja volvoista saa.

PS.Tämä on vaan villi idea src:hen jotta voisi saada uutta verta luokkaan.
Opel Vectra B 2.6 V6 Sport Voyage
Suzuki GSX-R1000 K7
skk
'Senator'
'Senator'
Viestit: 664
Liittynyt: 30 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja skk »

eikö omega ole vähän liian möhkö tonne - eihän se edes 300hv:llä - jos x30xe pysyisi silloin vielä kasassa - ehdi noiden muiden mukaan....
Astra-H wagon turpo riissel ~138kW
ascona_hx40
'Senator'
'Senator'
Viestit: 574
Liittynyt: 06 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: garage
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ascona_hx40 »

Aika pioneerityötä lähteä tuota 54 asteen vinkkelikonetta viilaamaan Bemarien ja Volvojen evo-mottien tasolle. Toki kaikki on mahdollista, mutta onko järkeä ?

Tuota vääntökommenttia vähän ihmettelen, miten Opelin kone olisi vääntävämpi kun nuo toiset joissa on tehoa ja myös vääntöä sairaasti.
kumimuumi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3519
Liittynyt: 01 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Keskellä Uuttamaata

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

ja voi kai sen koneen istuttaa johonkin pienempään koppaan. vaikka tigraan :) (ei kai ne 2-paikkasia ole??)
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
FrOZ
'Senator'
'Senator'
Viestit: 420
Liittynyt: 16 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FrOZ »

skk kirjoitti:eikö omega ole vähän liian möhkö tonne - eihän se edes 300hv:llä - jos x30xe pysyisi silloin vielä kasassa - ehdi noiden muiden mukaan....
Eihän se ainakaan näin silmämääräisesti ole juurikaan sen isompi kuin s40 volvokaan? Tietysti tarkat mitat voi olla toista.
kumimuumi kirjoitti:ja voi kai sen koneen istuttaa johonkin pienempään koppaan. vaikka tigraan (ei kai ne 2-paikkasia ole??)
Eiköhän tigra oo 2+2 paikkainen eli olis kyllä korin puolesta aika hyvä, mutta on kysymys että mahtuuko esim.V6 motti pitkittäin sinne vaikka sitä tulipeltiä saa 300mm siirtää taaksepäin.
Opel Vectra B 2.6 V6 Sport Voyage
Suzuki GSX-R1000 K7
Sore
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Syys 2005, 11:54
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Sore »

Omegaa ja ehkä jopa Tigraakin parempi vaihtoehto saattas olla Vectra, tai ehkä jopa Astra. Crossissahan lähdöllä on niin suuri merkitys ja Tigrassa painon saanti taka-akselille saattaa olla hankalampaa, varsinkin jos kutvosta suunnittelee etupellin alle. Vectra olisi myös Omegaa pienempi. Ja tuossa isossa kutosessahan onkelmaksi tulee myös minimikisapaino joka määräytyy kuutioitten mukaan. Esim. Volvoissa käytettävä 2.8 sallii 1030 kg kisapainon, ja kolmelitraisissa kisapaino on sata kiloa enemmän.

Vectrassa joutuisi lattiaan tekemään hieman talkoita pohjalevyn kanssa, jotta sen kardaanin sais sinne änkästyä, mutta niihän ne on nuo Volvotkin tehty. Volvon koneessa tuliseinän siirto ei ole välttämätöntä (div.1 sääntö, sallii aukon kardaanitunnelin päähän), jolloin sillä voi ajaa esim.sprinttejä. Opelin kutosen istuttaminen pitkittäin ilman tuliseinän siirtoa saattaakin olla hankalempi juttu, mutta olisiko Opelilta potenttiaalista nelisylinteristä, jolloin ei olisi sidottu tuohon SRCeehen niin tiukasti. 2.2 nelonen poraamalla?? Torosen Ismohan ajoi Calibralla KRCeetä 2003, mutta nyt en muista millä moottorilla kyseinen auto oli varustettu.
Avatar
himOPELi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1115
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja himOPELi »

Eikös ruotsissa ole B-vectra sarjassa? Oli ainakin 2004 ajamassa happy beachillä sprinttiä, ja ajoi aika pahasti puuhun :lol:
http://www.bongaa.com/fi/kisat/rallit/? ... =36&order=
Jos en aivan väärin muista niin oli (4-syl)cih-koneella.
Regno
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Regno »

Eihän sen motin tarvitse opelista olla?
Ja onhan siellä mukana 2.8cih koneinen bmw:kin..
Sore
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Syys 2005, 11:54
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Sore »

Totta, moottorinhan ei tarvitse tosiaan olla samaa kauppamerkkiä. Lajin värikkyyshän tosin saattaa kärsiä, jos kaikkien autojen pellin alta alkaa löytymään vain tiettyjä moottorimerkkejä (vaikkakin se M3sen vireistetyn koneen ääni onkin aika muikea).
Avatar
janne75
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janne75 »

Se paino ei ole mikään ongelma taitaa M3 painaa yhtä paljon.

Mutta jos sillä omegalla haluaa pärjätä niin:

Volvon 3.0 evo moottori
Volvon taka-akseli
Nelilinkit

Katsastuskortissa lukee edelleen OPEL OMEGA


Kenen BMW:ssä 2.8 CIH ?
Sore
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Syys 2005, 11:54
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Sore »

Kyllähän sen pemarin on painettavakin, kun siinä on se kolomelitranen mylly, mutta onko se kuutiotilavuus loppujen lopuksi autuaaksitekevä kun tehopainosuhde on kuitenkin loppupelisssä ratkaiseva, siinäpä yhtälö...
Avatar
janne75
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janne75 »

Siinä on noita SRC:n minimipainoja:

sylinteritilavuus enintään:
2000 cm3 810 kg
2200 cm3 840 kg
2400 cm3 860 kg
2600 cm3 930 kg
2800 cm3 1030 kg
3000 cm3 1130 kg
Yli 3000 cm3 1230 kg

Vähän kun käyttää laskinta niin huomaa että kannattaa olla iso kone.

Kyllä ne kaikki ajaisi Omegalla jos sillä parjäisi.
Sore
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Syys 2005, 11:54
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Sore »

Niinpä. Kun nyt alettiin vertailee, niin onko esim.se kolmenlitran evo niin paljon tehokkaampi 2.8:sia, että kannattaa se sata kiloo ottaa ylimäärästä. Ero taitaa olla vain muutamia kymmeniä hevosia ja muutenkin kun on vain kaksi vetävää pyörää, niin sen tehon välittäminen tiehen alkaa olla hivenen kimuranttia(varsinkin nykyisellä rengassäännöllä, jossa takapyörät kestää hädin tuskin yhtä kisaa,toivottavasti tähän tulee muutos..).Käsittääkseni nuita kolmelitrasia Volvoja oli muutenkin vähän, tosin siitähän on vaikea sanoa varmaksi, kun kaikki ei tietenkään kerro omia salaisuuksia...
Avatar
janne75
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janne75 »

Siinä 3 litraisessa on 30-40hv enemmän kuin 2.8 koneessa

Kannattaa varmaan valita 2.8.



Niitä 3 litraisia oli KRC autoissa joista otettiin tekniikka SRC-autoihin.

Jos sattuu olemaan 3 litrainen tallissa niin ei varmaan kannata sijoittaa reilua 20000€ 2.8 koneeseen.

100kg rautaa on paljon halvempi.
Sore
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Syys 2005, 11:54
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Sore »

Suurin osa tämänvuoden SRC autoista ja osittain viime vuodenkin taitaa olla lähtöisin tuolta lahden toiselta puolelta(Volvot), tai ainakaan kovinkaan moni näistä "tekniikoista" ei ole ajanut KRCeetä 2003-3004, jolloin sarja syntyi. Ensi vuodellehan taitaa olla taas tulossa lisää kalustoa, mikäli huhut pitävät paikkansa. Eli jos vanhat kuskit säilyy ja uusia tulee, niin autoja voi olla jo peräti parisenkymmentä...

Surullista on kakkosdivarin autokato(johon muun muuassa ralli-astrat olisivat oivia koteloita). Pelkkiä Hondia ja Relluja nykyään muutama hurja. Sentään kv.luokka...
Vastaa Viestiin