1.6-2.0 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
k-p
in memoriam
in memoriam
Viestit: 854
Liittynyt: 20 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja k-p »

onko muuten kukaan tehnyt tuota 1.8/2.0 konetta?
---viitanen racing---
---Pussihousu Fan Club---
Pieni mies ja suuret puheet
Avatar
Motocoyote
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1042
Liittynyt: 30 Maalis 2005, 09:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Motocoyote »

janne75 kirjoitti:Paljonko voi laskea 18E-moottorin kantta? 1,5mm?
Vakionokka ajoitetaan säädettävällä nokkapyörällä. Vakio nosto.
Jos puoltoistamilliä lasket niin puristussuhde on sen jälkeen n.11,12 (laskelmieni mukaan, kun olettaen että palotilan lieriöosa riittää laskuun...)

Täyttä tarkkaa faktaa en uskalla sanoa, mutta hyvällä mututuntumalla :roll:

Jos haluat puristussuhteeksi 11,5 niin silloin on höylättävä n. 1,9mm

(Käsittääkseni 1.8 motin kansi on samanlainen kuin 2.0, jolloin palotila on osittain lieriön ja osittain ammeen muotoinen, lieriöosa alkaa tiivistepinnasta ja on n. 1,5-2mm (?? koska en ole mitannut) korkea.)

Silloin kun ainetta lähtee vain tästä lieriöosasta niin puristussuhteen muutos voidaan helposti laskea, ensin selvitetään palotilan tilavuus:
Pii*((sylinterin halkaisija^2)*iskun pituus)/(4000*puristussuhde-1)

seuraavaksi lasketaan höylätyn määrän viemä tilavuus, esim. (3,14*(42,4^2)*1mm) joka vähennetään alkuperäisestä palotilan tilavuudesta.
Sitten lasketaan uusi puristussuhde: (yhden sylinterin iskutilavuus+palotilan tilavuus)/palotilan tilavuus. tulokseksi tulee puristussuhde.

Toivottavasti selvitti jonkin verran :lol:


(oon väsyny, en ihmettelis jos jossain ois pieni virhe... tai pari...)
Avatar
janne75
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janne75 »

Kiitos laskuohjeista. :D

Vielä tarvitsisin tietoa paljonko kantta voi laskea ilman venttiilien ja tulpan mäntäkosketusta?

Ajattelin jos pääsis helpolla, ei tarttis itse mitata. :D
NOesc
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1102
Liittynyt: 05 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhajoki - FIN

Viesti Kirjoittaja NOesc »

vieläkin kysyisin NE -> SEH muutoksesta, eikä kukaan ole tosiaan sellaista tehnyt? ja mitähän katsastaja sanoo moisesta muutoksesta. -(z)-
1.3OHC -81 / X20XEV -98
I know i dont know the right way..
iHenkkaZ
OCF Member 2021
Viestit: 5260
Liittynyt: 12 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Merijärvi

Viesti Kirjoittaja iHenkkaZ »

mikähän vauhtipyörä olis hyvä 20se koneeseen jossa on omeganvauhtipyörä!

tarkotan siis mahdollisimman kevyttä joka passais suoraan tohon kampiakseliin!

onko kevyempiä ku tuo 20ne etuvedon vauhtipyörä mikä passais suoraan?

olis tarkotus hakee hajottamolta uus vauhtipyörä ku on sinne piikkiä :)
Bmw e61 msport
Ascona B ”sport” m20 +600whp

Museoinnilta pelastetut :ruoska: Powered by BMW
Avatar
Motocoyote
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1042
Liittynyt: 30 Maalis 2005, 09:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Motocoyote »

Eiks helpoin ois vaan käyttää vauhtipyörää sorvissa??? :lol:
iHenkkaZ
OCF Member 2021
Viestit: 5260
Liittynyt: 12 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Merijärvi

Viesti Kirjoittaja iHenkkaZ »

en rupea tekee tuolle omegan vauhtipyörälle yhtään mitää nakkaan verkonpainoks
Bmw e61 msport
Ascona B ”sport” m20 +600whp

Museoinnilta pelastetut :ruoska: Powered by BMW
mikado
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 17:15
Paikkakunta: kankaanpää

Viesti Kirjoittaja mikado »

vieläkin kysyisin NE -> SEH muutoksesta, eikä kukaan ole tosiaan sellaista tehnyt? ja mitähän katsastaja sanoo moisesta muutoksesta.
Mulla on justiisa tollane projekti menossa.C20NE-->20SEH. Seh:n softa on vaihdettu jo tohon alkuperäiseen boxiin.Nokka on tuloillaan.Kattellaan mitä päästöt näyttää muutosten jälkeen. Katsastaja sedällehän ei tarvitse muutoksista puhella.. :wink:
iHenkkaZ
OCF Member 2021
Viestit: 5260
Liittynyt: 12 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Merijärvi

Viesti Kirjoittaja iHenkkaZ »

mikado kirjoitti:
vieläkin kysyisin NE -> SEH muutoksesta, eikä kukaan ole tosiaan sellaista tehnyt? ja mitähän katsastaja sanoo moisesta muutoksesta.
Mulla on justiisa tollane projekti menossa.C20NE-->20SEH. Seh:n softa on vaihdettu jo tohon alkuperäiseen boxiin.Nokka on tuloillaan.Kattellaan mitä päästöt näyttää muutosten jälkeen. Katsastaja sedällehän ei tarvitse muutoksista puhella.. :wink:
missä vaihdoit softan paljonko kustansi? ;)
Bmw e61 msport
Ascona B ”sport” m20 +600whp

Museoinnilta pelastetut :ruoska: Powered by BMW
mikado
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 17:15
Paikkakunta: kankaanpää

Viesti Kirjoittaja mikado »

täällä enemmän höpinöitä siitä asiasta :P
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=90233
NOesc
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 1102
Liittynyt: 05 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhajoki - FIN

Viesti Kirjoittaja NOesc »

mikado kirjoitti:
vieläkin kysyisin NE -> SEH muutoksesta, eikä kukaan ole tosiaan sellaista tehnyt? ja mitähän katsastaja sanoo moisesta muutoksesta.
Mulla on justiisa tollane projekti menossa.C20NE-->20SEH. Seh:n softa on vaihdettu jo tohon alkuperäiseen boxiin.Nokka on tuloillaan.Kattellaan mitä päästöt näyttää muutosten jälkeen. Katsastaja sedällehän ei tarvitse muutoksista puhella.. :wink:
hienoa, kerro kokemuksia projektista sen päätyttyä (oletko ajatellut käydä
penkittämässä?), onneksi ei omassa vehkeessä ei ole kattia.
Paperillahan kyseinen homma ei kuin pelkkä osien vaihto, mutta ei näistä opeleistä eina tiedä... -(z)-
1.3OHC -81 / X20XEV -98
I know i dont know the right way..
mikado
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 17:15
Paikkakunta: kankaanpää

Viesti Kirjoittaja mikado »

juu,täytyy ilmotella kuin käy,jahka nyt saisi taas motivaation kohdalleen.Saa ny nähä viittinkö lähtee penkittää noin pienten muutosten jälkeen,mut näkee sit.Asiasta kolmanteen,ni toi SEH:n nokka tuntuu olevan uutenä vähä kiven alla.Opelin liikkeellä vonkuvat reilua 300e siitä.Ja varaosa liikkeessä ilmoittivat et sitä ei tahdo saada enää varaosana.Ainut paikka mistä kuulemma viel saa ni on ATOY:n kautta ja maksaa 150e
Avatar
smppa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2432
Liittynyt: 04 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja smppa »

SEH nokkaa saa myös motonetistä (ainakin luettelossa on ollut). Laadusta en sitten tiedä.

Mulle tulossa 18E nokka + 18E imusarja + lievä kannen viilaus + ehkä SE(H), tai XE männät, jos jostain löytyy sopuhintaan. SEH-softa on jo. Jos saan kasaan penkityspäivään mennessä, niin sitten sinne.
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
mikado
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 106
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 17:15
Paikkakunta: kankaanpää

Viesti Kirjoittaja mikado »

Motonetissä varastotilanne nolla ja lisää ei kuulemma saa/tule(SEH-nokka). Näin kertoivat kun tiedustelin asiaa :(
k-p
in memoriam
in memoriam
Viestit: 854
Liittynyt: 20 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja k-p »

meillä alkaa kone asiat varmistuun tulee se männät 1.8 kansi joka viedään pajalle niin voi vähän ottaa lastua pois, kanavia muotoillaan ja imu ja pakosarja kohdistetaan. 1.8 imusarja ja martelius pellisarja. nokka tulee ne joka menee muotoiluun noin 280 asteiseksi ja joku 11mm nostoo. vauhtipyörä on kevyt en muista mitä tuli sorvin jälkeen painoo mut on nyt tasapainoituksessa. sitten jos siihen pistäin megascuirtin vielä. ja tottakai pitkä välitteisellä vaihdelootalla. unelma olis 150hv
---viitanen racing---
---Pussihousu Fan Club---
Pieni mies ja suuret puheet
Vastaa Viestiin