C20XE virittäminen

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
pkh
'Senator'
'Senator'
Viestit: 393
Liittynyt: 08 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja pkh »

Löytyisikö keneltäkään dynopapereita sähköisessä muodossa tuon nokan ajoituksen jälkeen niin saisi vertailla vaikutusta yläkierroksilla?
Avatar
Aztaroth
'Senator'
'Senator'
Viestit: 570
Liittynyt: 02 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aztaroth »

No siis. itselläni ei ollut läppärunkojen kanssa onkelmia katsastuksessa. Tosin itki aluksi tyhjäkäynin olevan liian rikasta, veivasin lastun kakkos kartalle ihan varmuuden vuoksi niin über laihalle. että hyvä jos pysyi käynnissä... Mutta sillä meni läpi... ihmetteli tosin inssi jannu, että olipas joku CO2 päästö laskenut erittäin radikaalisti ja ihmetteli minkä osan olin korjannut... :D

Muuten ei ollut mitään onkelmia. Nokisti otettu tosiaan se milli perusympyrästä.. sen enempää niistä en tiedä.. oisko ollu R koneistamo joka sanoi, että oli sen hyväksi havainnut ko. nokissa. Säädettävät nokkapyörät TommisBilletiltä ja se oli siinä.. eikä hintaakaan tullut montaa satasta.
Paha tosin sanoa mitkä noi jyrkkyydet yms on verrattuna noihin porostreetin nokkiin.

Toi metalli kannentiivari ei ole mikään pakollinen... onhan se ohuempi kuin vakio, mutta saman asian ajaa ku laskee kantta.. ja vakio tiivari kestää tuon virityksen helpoist.

Itselläni taisi nuo puristukset olla jotain 12-13 jos en pahasti valehtele... ja ei pysty muistaa paljon kantta laskettiin... tehtiin kuitenkin lähes legendaarinen sinitarratesti.. ettei osu venat vahingossakaan... Oisi kyllä voinut ottaa kannesta vielä lisää. Tarvittaessa saan noi tarkemmat infot kun kysäsen kamulta, josko se vielä muistas.

Jos tekee vakio nokkapyöristä säädettävät yms niin säästää aika kivasti. Muutama kymppi verratuna muutama satanen... ei ehkä yhtä seksikkään väriset, mutta eipä sieltä kopan takaa edes näy.. ellei meinaa "paljaana" ajella.:)

Eipä ole ajettavuus muuttunut , ainakaan huononpaan suuntaan. Pientä nykimistä tulee kun on iso vaihde ja vähän vauhtia ja vähän kierroksia. Tosin joku joskus puhui, että johtuisi nokista.. joku puhui, että ei ole lastu täysin hienosäädetty.. veikkaisin molempia tai jälkimmäistä.

Tuosa suosittelen vielä suuttimien käyttämistä huollossa.. kohtuullisen halpaa ja onpahan sitten varmaa, että toimii.

Pitkä stoori mutta ehkä tosta on jotain apua.
Opel Astra GSI 2.0 -93
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

VEN kirjoitti:JJ: Mennäänkö tuolla sun ehdotelmalla vielä päästöistä läpi? Minkälaista huoltoa tarvitsee moottori noitten osien jälkeen jos oletetaan että auto toimisi vain kesäajossa?
Miksi ei menisi? Kyllä sen säädettävällä ruiskulla saa päästöihin. Katittomia autoja kun saa katillisen auton lukemiin.
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Avatar
Aztaroth
'Senator'
'Senator'
Viestit: 570
Liittynyt: 02 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aztaroth »

JJ kirjoitti:
VEN kirjoitti:JJ: Mennäänkö tuolla sun ehdotelmalla vielä päästöistä läpi? Minkälaista huoltoa tarvitsee moottori noitten osien jälkeen jos oletetaan että auto toimisi vain kesäajossa?
Miksi ei menisi? Kyllä sen säädettävällä ruiskulla saa päästöihin. Katittomia autoja kun saa katillisen auton lukemiin.
Mutta ilman kattia ei mennä katsastukseen.
Opel Astra GSI 2.0 -93
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

Aztaroth kirjoitti:
JJ kirjoitti:
VEN kirjoitti:JJ: Mennäänkö tuolla sun ehdotelmalla vielä päästöistä läpi? Minkälaista huoltoa tarvitsee moottori noitten osien jälkeen jos oletetaan että auto toimisi vain kesäajossa?
Miksi ei menisi? Kyllä sen säädettävällä ruiskulla saa päästöihin. Katittomia autoja kun saa katillisen auton lukemiin.
Mutta ilman kattia ei mennä katsastukseen.
HUOH! Kuka tässä nyt siitä on puhunut
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Avatar
Aztaroth
'Senator'
'Senator'
Viestit: 570
Liittynyt: 02 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aztaroth »

JJ kirjoitti:
Aztaroth kirjoitti:
JJ kirjoitti:
VEN kirjoitti:JJ: Mennäänkö tuolla sun ehdotelmalla vielä päästöistä läpi? Minkälaista huoltoa tarvitsee moottori noitten osien jälkeen jos oletetaan että auto toimisi vain kesäajossa?
Miksi ei menisi? Kyllä sen säädettävällä ruiskulla saa päästöihin. Katittomia autoja kun saa katillisen auton lukemiin.
Mutta ilman kattia ei mennä katsastukseen.
HUOH! Kuka tässä nyt siitä on puhunut
ööh.. Minä?
Opel Astra GSI 2.0 -93
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

mulla ois muuten ylimääräisenä tuollanen martelius xl 4-2-1 pakosarja sinne xe:n vakion pilliputkien tilalle.
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Avatar
Aztaroth
'Senator'
'Senator'
Viestit: 570
Liittynyt: 02 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aztaroth »

Minkälaista hintaa sille pakosarjalla löytyy?
Opel Astra GSI 2.0 -93
m-t
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja m-t »

voi sitä tehdä itsekin, vapari on sitäpaitsi kova juttu,

nokka-akseleiden uudelleen koneistuksella (profiilit löytyy pienta korv vast.) , kovilla nostimilla, jousien uudelleen karkaisulla ( sisältyy kierroksen poisto ja venytys), kanavien muotoilulla, palotilan täyttämisellä ja uudelleen muotoilulla (onnistuu kun kansi ensin päästetään pehmeäksi ja karkaistaan uudelleen 8 tunnin "wait" menetelmää käyttäen) ja sitten säädettävät pyörät. pakosarja olan yli.

ja motronic romukoppaan tilalle megasquirt (itse käytetään ko syst. hinta 200e noin) tai hestec tjsp. pro systeemi

vanha imusarja myydään naapurin tuuning pojalle (muista liimata irmscher tarra ensin) tai heitetään takavasemmalle. tilalle suosittelen jokaiseen imuränniin 46-47 mm pitkää imukanavan muotoon sopivaa putkea laipoilla (muotoillaan vaikkapa 50mm rosteriputkesta, toinen pää koskemattomaksi lue pyöreä) niiden jälkeen 4 kpl esim. jenveyn spigot 48mm 1 suuttimen läppärunkoja. saa yhdistettyä toisiinsa läpitangoilla. imusarjan pituus tässä todella kriittinen. suuttimet bosch (MB original), paine 4bar.

alakerralle kannattaa tehdä perinteiset jutut muuten tulee epäkelpoa tavaraa ja paljon, kangissakin on eroja liikaa vastapainot on syvältä. gm toleranssit yleensä +- 10 grammaa kampurassa. suosittelen lämpimästi kiillottamista vaikka kukaan ei sinne ikinä katsokaan. alkuperäiset männät hyväksyttiin, niihin uurrettiin venoille lisää tilaa.

ideana 210 luotettavaa kilowattia, lopputulos 197, kierroksia tuossa parhaimman mölyn kohdalla 8240 (150kw raja 5750, 200nm 3700), jos ei tiedä miten ruiskua säätää ei saa yleensä edes käyntiin ko konetta. suihku täytyy tulla oikeaan aikaan eikä yhtään myöhässä. alavääntö kärsii tässä, vaparissa on ongelmansa. pystyy kuitenkin vielä ajamaan normaalisti lyhyellä laatikolla. pienellä nokkien uudelleen passaamisella olisi saatu noin 220-230kw ja teho 8600 paikkeille (jälkiviisaus)

laatikon kestävyyden kannalta oleellisin tulee kuljettajasta. kytkin menee jokatapauksessa osastolle kireä. vakiolla ei tee hevo-vit-a.

kyseinen projekti tehtiin asiakastyönä, täytyy kysyä luvat kuviin niin saatte ihmetelläksenne ja dynolaput kanssa. asiakkaalle n.3700e omakustanne 1/4 siitä. työ maksaa (laskutoimituksiin meni ainakin 10h ja tupakkitaukoihin 10h). kulutus nyt lisääntyi _miedosti_ (ei kuulemma tunnu kukkarossa).

tyhjäkäynnillä 1350rpm hc 129ppm, CO 0.11, katalysaattoria ei ole. kierroksilla on mitä on.

peruskannella pääsee 220hp ilman modifikaatiota kanteen. tietysti nokat ym. jouset naapurin pellolle. mutta kanavat on cossun jäljiltä ok.

jos joku tarvii ja alkaa niin, jensey läppärunkoja löytyy vielä 2kpl hinta 80e kpl ilman lappua. lisää tulee kevään 06 aikana, myös korealaista kvartettia löytyy keväämmällä (hinta n alta tonnin).
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

m-t kirjoitti:voi sitä tehdä itsekin, vapari on sitäpaitsi kova juttu,

nokka-akseleiden uudelleen koneistuksella (profiilit löytyy pienta korv vast.) , kovilla nostimilla, jousien uudelleen karkaisulla ( sisältyy kierroksen poisto ja venytys), kanavien muotoilulla, palotilan täyttämisellä ja uudelleen muotoilulla (onnistuu kun kansi ensin päästetään pehmeäksi ja karkaistaan uudelleen 8 tunnin "wait" menetelmää käyttäen) ja sitten säädettävät pyörät. pakosarja olan yli.

ja motronic romukoppaan tilalle megasquirt (itse käytetään ko syst. hinta 200e noin) tai hestec tjsp. pro systeemi

vanha imusarja myydään naapurin tuuning pojalle (muista liimata irmscher tarra ensin) tai heitetään takavasemmalle. tilalle suosittelen jokaiseen imuränniin 46-47 mm pitkää imukanavan muotoon sopivaa putkea laipoilla (muotoillaan vaikkapa 50mm rosteriputkesta, toinen pää koskemattomaksi lue pyöreä) niiden jälkeen 4 kpl esim. jenveyn spigot 48mm 1 suuttimen läppärunkoja. saa yhdistettyä toisiinsa läpitangoilla. imusarjan pituus tässä todella kriittinen. suuttimet bosch (MB original), paine 4bar.

alakerralle kannattaa tehdä perinteiset jutut muuten tulee epäkelpoa tavaraa ja paljon, kangissakin on eroja liikaa vastapainot on syvältä. gm toleranssit yleensä +- 10 grammaa kampurassa. suosittelen lämpimästi kiillottamista vaikka kukaan ei sinne ikinä katsokaan. alkuperäiset männät hyväksyttiin, niihin uurrettiin venoille lisää tilaa.

ideana 210 luotettavaa kilowattia, lopputulos 197, kierroksia tuossa parhaimman mölyn kohdalla 8240 (150kw raja 5750, 200nm 3700), jos ei tiedä miten ruiskua säätää ei saa yleensä edes käyntiin ko konetta. suihku täytyy tulla oikeaan aikaan eikä yhtään myöhässä. alavääntö kärsii tässä, vaparissa on ongelmansa. pystyy kuitenkin vielä ajamaan normaalisti lyhyellä laatikolla. pienellä nokkien uudelleen passaamisella olisi saatu noin 220-230kw ja teho 8600 paikkeille (jälkiviisaus)

laatikon kestävyyden kannalta oleellisin tulee kuljettajasta. kytkin menee jokatapauksessa osastolle kireä. vakiolla ei tee hevo-vit-a.

kyseinen projekti tehtiin asiakastyönä, täytyy kysyä luvat kuviin niin saatte ihmetelläksenne ja dynolaput kanssa. asiakkaalle n.3700e omakustanne 1/4 siitä. työ maksaa (laskutoimituksiin meni ainakin 10h ja tupakkitaukoihin 10h). kulutus nyt lisääntyi _miedosti_ (ei kuulemma tunnu kukkarossa).

tyhjäkäynnillä 1350rpm hc 129ppm, CO 0.11, katalysaattoria ei ole. kierroksilla on mitä on.

peruskannella pääsee 220hp ilman modifikaatiota kanteen. tietysti nokat ym. jouset naapurin pellolle. mutta kanavat on cossun jäljiltä ok.

jos joku tarvii ja alkaa niin, jensey läppärunkoja löytyy vielä 6kpl hinta 80e kpl ilman lappua.
Aika jees. \o/ vapari on kova juttu varsinki ku se laulaa korkeelta ja kovaa
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
m-t
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja m-t »

sain luvat asiakkaalta projektin julkistamiseen ilman että auto näkyy kuvissa, joten raakaproggista luvassa viimeistään helmikuussa (kiireitä, kyllä).

teen yhteenvedon myös yhdestä 214hp 20ne virityksestä jonka tein viime vuonna.

yritän kirjoittaa mahdollisimman hyvän selostuksen kuvilla ja tottakai "dyno" lappuja naamojen eteen. ja katotaan jos saatas se muualle kun tänne threadiin. jos löytyy joku ocf person jolla on intoa tulevaisuudessa laittaa se vaikka sivuna jakoon.

tällä aiheella tuntuu olevan kysyntää niin pistetään "artikkelia" ilmaan

tulee olemaan pro tason juttuja joten jos et omaa kokemusta kauheasti nokka-akselin työstämisestä ja valumetallien karkaisusta, niin ei haittaa ne työt voi teettää pajoilla tai opiskella kantapään kautta. mutta ois ihan hyvä että on varaosakone vieressä että saa tarvittaessa uusia osia (harmittavan usein käyntikuntoisesta koneesta löytyy aivan sekunda osia jotka ei kelpaa missään nimessä tällaiseen viritykseen), en suosittele pihatuunaajalle.

-mt
Regno
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Regno »

m-t kirjoitti:

ideana 210 luotettavaa kilowattia, lopputulos 197, kierroksia tuossa parhaimman mölyn kohdalla 8240 (150kw raja 5750, 200nm 3700), jos ei tiedä miten ruiskua säätää ei saa yleensä edes käyntiin ko konetta. suihku täytyy tulla oikeaan aikaan eikä yhtään myöhässä. alavääntö kärsii tässä, vaparissa on ongelmansa. pystyy kuitenkin vielä ajamaan normaalisti lyhyellä laatikolla. pienellä nokkien uudelleen passaamisella olisi saatu noin 220-230kw ja teho 8600 paikkeille (jälkiviisaus)

Onpa hyvin onnistunut kone.
Tehtaan kitcar luokittamilla palikoilla on ilmotettu n.195kw ja ratakilpureissa esim. btcc noin 210kw tehot.
m-t
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja m-t »

Regno kirjoitti:Onpa hyvin onnistunut kone.
Tehtaan kitcar luokittamilla palikoilla on ilmotettu n.195kw ja ratakilpureissa esim. btcc noin 210kw tehot.
on, vaikka itse sanonkin. kitcar palikat eivät häävejä ole, nyt puhutaan tehoa tuottavista osista.

btcc ssä tulee joissakin kohdissa säännöt vastaan, tietääkseni vauxhall:n perus motti c20xe imumodifikaatiot rajoittuu 45mm TB lärpäkkeisiin, 2mm isompiin venttiileihin. ota huomioon kompromissit kun puhutaan kestävyydestä, kisakone kestää ajaa täydellä molyllä tunteja. tehokayrä on btcc:ssä vähän erilainen kuin tuo mitä meidän virittämällä 20xe:llä on ajettu. parantamista löytyy vaikka mistä, ensi vuonna saan hankituksi uusia instrumentteja niin sitten puhaltaa taas uudet tuulet.

fysiikan lait on kaikille samat. näissä tehoissa alkaa tulla jo rajat vaparin kohdalla vastaan, bensana.

-mt
Saintiel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 786
Liittynyt: 01 Heinä 2005, 01:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Saintiel »

Miten uudelleen ajotetaan imunokka käytännössä?
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Missäs jarrussa näitä koneita on jarrutettu? T: Kansiviritys J.Kosunen
Vastaa Viestiin