C20XE virittäminen

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3617
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Lähinnä sillä tuota eroa tiedustelin kun nuita virinokkia olen katellut, m2.8 mulla siis tällähetkellä ;)
Pahoittelut kun en heti maininnu...
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Avatar
anza69
'Senator'
'Senator'
Viestit: 864
Liittynyt: 08 Marras 2005, 16:43
Paikkakunta: Porvoo

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja anza69 »

Oisko kellää mitää tietoo koskien kyseisen moottorin venttiilienjousia? Onko jossain muussa merkissä tai mallissa saman kokoisia, mutta jäykempiä jousia kyseiseen kanteen? Yrittäny metsästää mitä jäykempiä jousia näihin on laiteltu, mutta huonolla tuloksella.
Turbo Colibri 4x4
Gsi Kadett 2.0 16v
Mitsubishi Legnum VR-4 2.5L V6 TWINTURBO 4WD
Mitsubishi lancer 1.6 GLXi
joonas112
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Marras 2009, 22:06

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja joonas112 »

http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/vau ... ace-double

edit. ei ole sitten mitään tietoo noitten sopivuudesta/toimivuudesta kunhan pistäny silmään netissä pyöriessä.
Avatar
GSi 16V
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1011
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Vaasa

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja GSi 16V »

anza69 kirjoitti:Oisko kellää mitää tietoo koskien kyseisen moottorin venttiilienjousia? Onko jossain muussa merkissä tai mallissa saman kokoisia, mutta jäykempiä jousia kyseiseen kanteen? Yrittäny metsästää mitä jäykempiä jousia näihin on laiteltu, mutta huonolla tuloksella.
Risse ja ENEM ainakin myyvät "tuplavenajousia" mutta se, missä vaiheessa ne on pakolliset, niin on ikuinen kysymysmerkki. Hyvähän ne on laittaa mutta millainen kokoonpano sulla muuten? Viripajoille voi myös soittaa ja tiedustella, moni on ralli ja rinttimiehille tehny 20XE koneita ja ainakin velhot vannovat kunnon jousien perään raskaammin viritetyissä punakansissa.
"On tämä saatana työmaa!"
Avatar
anza69
'Senator'
'Senator'
Viestit: 864
Liittynyt: 08 Marras 2005, 16:43
Paikkakunta: Porvoo

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja anza69 »

No onhan tohon laitettu teräs kanget, uudet mannät, kevennetty vauhtipyörä, madallettu kansi, maurin virinokat max mitä voi käyttää hydraulinostimilla, muutettu re85:selle ja kansi käyty läpi. Sitten muokattu vakioboxin softa ja kaikkea TSI imukauloja sun muita virityksiä. 2,5" putkisto ja mitäköhän muuta siinä olikaan.

Tämä idea lähti siitä liikkeelle, kun koneella lähti vedättämään 4->2 ja jengat sinne 5000-6000 pienellä kytkin pommilla ni ei pysyny venttiilit perässä ja kaikki venat otti mäntiin kiinni. Koneistaja sanoi heti, että ei pysy vakiot jouset mukana tolle nokalle, varsinki jos on vanhat.
Turbo Colibri 4x4
Gsi Kadett 2.0 16v
Mitsubishi Legnum VR-4 2.5L V6 TWINTURBO 4WD
Mitsubishi lancer 1.6 GLXi
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19322
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Mä laittaisin tuplavenajouset.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja ?! »

anza69 kirjoitti:Oisko kellää mitää tietoo koskien kyseisen moottorin venttiilienjousia? Onko jossain muussa merkissä tai mallissa saman kokoisia, mutta jäykempiä jousia kyseiseen kanteen? Yrittäny metsästää mitä jäykempiä jousia näihin on laiteltu, mutta huonolla tuloksella.
Kannattaa varmaankin kysellä kansipajoilta,Kansiset Jamppa ainakin tehnyt useita xe kansia ja Kosunen myös.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Btr-
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2011, 11:07
Paikkakunta: Porvoo

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Btr- »

Onkos teillä kellään ollu ongelmia jakopään alapyörän kanssa, tuosta mun ja anzan projektista se kiila murtui. Onkos se vaan iän myötä vai pultintiukkuudesta johtuvaa? Pikkasen ottaa päähän kun juuri saatiin auto nippuun ja 3minuutin käynnissä olon jälkeen se petti joten eikun kansi jälleen pois.. -(z)-
Opel Insignia A OPC
Opel Insignia A CDTI
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Parempia venajousia taitanee löytyä tällä hetkellä hyllystä xe pataan. Kannattaa varmaan soitella jos sellasia sattuu tarvitsemaan.

0400-510138 Kosunen
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja madi »

Alapyörän kiila murtuu jos sen laittaa pulttipyssyllä kiinni tai aukasee!!
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Avatar
anza69
'Senator'
'Senator'
Viestit: 864
Liittynyt: 08 Marras 2005, 16:43
Paikkakunta: Porvoo

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja anza69 »

Tais olla vaa kiilalle liika toi edellinen venttiilien ja mäntien kohtaaminen. Oli sen verran mureesti ottanu kiinni, että tuntuu. Ainakin murtumis jäljistä päätellen oli vain siististi leikkaantunut matkalta irti. No parempi onni ensikerralla. Kannattaa aina tarkistaa nuo kaikki jakopään hilut tuommoisen kiinni oton jälkeen, kun se kiila ei nyt kuitenkaan vahvimmasta päästä ole.
Turbo Colibri 4x4
Gsi Kadett 2.0 16v
Mitsubishi Legnum VR-4 2.5L V6 TWINTURBO 4WD
Mitsubishi lancer 1.6 GLXi
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Ei sen jakopään pitäisi sen kiilan varassa pyöriä, kiilan tarkoitus on vain pitää se hammaspyörä oikeassa asennossa asennusvaiheessa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
anza69
'Senator'
'Senator'
Viestit: 864
Liittynyt: 08 Marras 2005, 16:43
Paikkakunta: Porvoo

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja anza69 »

Eihän se sen kiilan varassa, mutta jos nyt laittais jaon kohilleen ilman sitä kiilaa ja pelkän pultin varaa, uskon ettei jako pysyisi paikoillaan. Uudemmissa autoissahan ei tuota kiilaa käytetä nokkien päässä, mutta pyörä ja nokka on koneistettu kiilamaisiksi jolloin ne kiristyvät toisiinsa ilman kiilaa. Luulen ettei tuollainen pultti pidä alapyörää paikoillaan ilman kiilaa.
Turbo Colibri 4x4
Gsi Kadett 2.0 16v
Mitsubishi Legnum VR-4 2.5L V6 TWINTURBO 4WD
Mitsubishi lancer 1.6 GLXi
male1
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 74
Liittynyt: 15 Syys 2010, 11:01

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja male1 »

Kyllä se kiila tärkeä on viritetyssä moottorissa.
Esim. Suzuki Swift GTI 16v- moottorissa piti tehdä kahdella kiilalla kampuran jakopyörä, yhdellä ei kestä kierroksia.
darukza
OCF Member 2020
Viestit: 114
Liittynyt: 06 Loka 2010, 15:56
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: C20XE virittäminen

Viesti Kirjoittaja darukza »

Ainakin tuohon 18xe kanteen sopii audin 1,6/1,8D vm.80-luku moottorin venttiilin jouset, saman mittaset ja halkaisija sama mutta pirusti jäykemmät, muutama kierre enemmän ja paksumpaa lankaa.
Vastaa Viestiin