Omaan ongelmaani palaten:
Vectra vietti muutaman päivän pikkuhuollossa, jossa tutkiskelivat autoa käynnistymisongelman taas ilmetessä. Vika ei ilmeisesti sitten polttoaineensaannissa ollutkaan, koska polttoainetta pumppu nosti vaikka auto ei lähtenyt käyntiin. Myös sytytys pelasi, tosin tulpan kipinä oli kuulemma ollut melkoisen vähäinen.
Vaihtoivat sytytysmoduulin virranjakajan sisään ja oli lähtenyt käyntiin. Jonkin ajan pyörimisen jälkeen auto kuitenkin oli sytyttänyt moottorin vikavalon, mutta myöhemmin taas oli toiminut valotta.
Tuossa mallissa vikakoodia ei kaiketi voi lukea valon vilkutuksista, joten sanoivat, että jos moottorin vikavalo vielä syttyy, kannattaa käydä merkkiliikkeessä luetuttamassa vikakoodi.
En tiedä vielä tuon auton toimivuudesta, mutta pitää nyt testailla. Ainakin yksi outo juttu tuohon huollon jälkeen ilmeni: kiihdytettäessä on pari kertaa tehnyt niin, että kun kaasua painaa voimakkaasti, auto tuntuu hyytyvän (aivan kuin ei saisi tarpeeksi polttoainetta tai sytytys ei ehtisi mukaan) ja tämän jälkeen oikein nykäisemällä lähtee kiihtymään.
Mistä tällainen vika voisi johtua? Autoon vaihdettiin siis uusi sytytysmoduuli - ei muuta.
Vectra käynnistyi vaivalloisesti - nyt ei enää ollenkaan! Ap
V*tutuskäyrä auton kanssa nousee exponentiaalisesti: nyt ei ole käynnistymisongelmia ilmennyt (joskaan ei ole pakkasiakaan niin ei tiedä vielä varmaksi) mutta käynnissä alkaa olla muuta häikkää.
Sytytysmodulin vaihdon jälkeen tuntuu, ettei autolla voi enää "rullata" moottorijarrutuksessa vaan polttoaineensyöttö jatkuu ja jatkuu ja auto vetää vaikka kaasua ei painaisi ollenkaan.
Tämän huomaa voimakkaasti varsinkin pidemmän ajon jälkeen jolloin tyhjäkäyntikierroksetkin nousevat jostain syystä normaalia korkeammalle - ja ajelin 200km ajon jälkeen taajamaliikenteessä nelosvaihteella painamatta ollenkaan kaasua.
Kaasu ei varsinaisesti tunnu hirttävän vaan moottori ei vaan laske tyhjäkäyntikierroksia tarpeeksi alas. Kun auto pyöri parkkipaikalla hetken pidemmän ajon jälkeen, kierrokset laskivat normaaliksi.
Mistä tällainen voi johtua? Voiko kaasuläppäkään jäätyä aiheuttaen tällaista? Ulkona ei ollut edes pakkasta vaan nollakeli ja vettä satoi.
Ideoita mikä tuota voisi vaivata?
Sytytysmodulin vaihdon jälkeen tuntuu, ettei autolla voi enää "rullata" moottorijarrutuksessa vaan polttoaineensyöttö jatkuu ja jatkuu ja auto vetää vaikka kaasua ei painaisi ollenkaan.
Tämän huomaa voimakkaasti varsinkin pidemmän ajon jälkeen jolloin tyhjäkäyntikierroksetkin nousevat jostain syystä normaalia korkeammalle - ja ajelin 200km ajon jälkeen taajamaliikenteessä nelosvaihteella painamatta ollenkaan kaasua.
Kaasu ei varsinaisesti tunnu hirttävän vaan moottori ei vaan laske tyhjäkäyntikierroksia tarpeeksi alas. Kun auto pyöri parkkipaikalla hetken pidemmän ajon jälkeen, kierrokset laskivat normaaliksi.
Mistä tällainen voi johtua? Voiko kaasuläppäkään jäätyä aiheuttaen tällaista? Ulkona ei ollut edes pakkasta vaan nollakeli ja vettä satoi.
Ideoita mikä tuota voisi vaivata?