Vectra käynnistyi vaivalloisesti - nyt ei enää ollenkaan! Ap

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Scy
'Senator'
'Senator'
Viestit: 375
Liittynyt: 21 Maalis 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Scy »

Omaan ongelmaani palaten:

Vectra vietti muutaman päivän pikkuhuollossa, jossa tutkiskelivat autoa käynnistymisongelman taas ilmetessä. Vika ei ilmeisesti sitten polttoaineensaannissa ollutkaan, koska polttoainetta pumppu nosti vaikka auto ei lähtenyt käyntiin. Myös sytytys pelasi, tosin tulpan kipinä oli kuulemma ollut melkoisen vähäinen.

Vaihtoivat sytytysmoduulin virranjakajan sisään ja oli lähtenyt käyntiin. Jonkin ajan pyörimisen jälkeen auto kuitenkin oli sytyttänyt moottorin vikavalon, mutta myöhemmin taas oli toiminut valotta.

Tuossa mallissa vikakoodia ei kaiketi voi lukea valon vilkutuksista, joten sanoivat, että jos moottorin vikavalo vielä syttyy, kannattaa käydä merkkiliikkeessä luetuttamassa vikakoodi.

En tiedä vielä tuon auton toimivuudesta, mutta pitää nyt testailla. Ainakin yksi outo juttu tuohon huollon jälkeen ilmeni: kiihdytettäessä on pari kertaa tehnyt niin, että kun kaasua painaa voimakkaasti, auto tuntuu hyytyvän (aivan kuin ei saisi tarpeeksi polttoainetta tai sytytys ei ehtisi mukaan) ja tämän jälkeen oikein nykäisemällä lähtee kiihtymään.

Mistä tällainen vika voisi johtua? Autoon vaihdettiin siis uusi sytytysmoduuli - ei muuta.
Scy
'Senator'
'Senator'
Viestit: 375
Liittynyt: 21 Maalis 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Scy »

V*tutuskäyrä auton kanssa nousee exponentiaalisesti: nyt ei ole käynnistymisongelmia ilmennyt (joskaan ei ole pakkasiakaan niin ei tiedä vielä varmaksi) mutta käynnissä alkaa olla muuta häikkää.

Sytytysmodulin vaihdon jälkeen tuntuu, ettei autolla voi enää "rullata" moottorijarrutuksessa vaan polttoaineensyöttö jatkuu ja jatkuu ja auto vetää vaikka kaasua ei painaisi ollenkaan.

Tämän huomaa voimakkaasti varsinkin pidemmän ajon jälkeen jolloin tyhjäkäyntikierroksetkin nousevat jostain syystä normaalia korkeammalle - ja ajelin 200km ajon jälkeen taajamaliikenteessä nelosvaihteella painamatta ollenkaan kaasua.

Kaasu ei varsinaisesti tunnu hirttävän vaan moottori ei vaan laske tyhjäkäyntikierroksia tarpeeksi alas. Kun auto pyöri parkkipaikalla hetken pidemmän ajon jälkeen, kierrokset laskivat normaaliksi.

Mistä tällainen voi johtua? Voiko kaasuläppäkään jäätyä aiheuttaen tällaista? Ulkona ei ollut edes pakkasta vaan nollakeli ja vettä satoi.

Ideoita mikä tuota voisi vaivata?
chainsaw
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 267
Liittynyt: 20 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Rasvamonttu

Viesti Kirjoittaja chainsaw »

...no nyt sitte lopulta sain kärryn liikenteeseen. vika oli hajonnu bensapumppu! eli pumpun suodatin puhki=> tankista paskat pumppuun=> pumppu jumiin.
Uus pumppu olis merkkihuollon mukaan maksanu reilut 300ecua!!! onnex löyty halvempi...
Scy
'Senator'
'Senator'
Viestit: 375
Liittynyt: 21 Maalis 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Scy »

Nostan nyt tämänkin aiheen ylös, jos joku haluaa lukea taustoja.

Merkkiliikediagnoosi tuotti siis tulokseksi ECU-vian. Olisko kellään C16NZ koneen moottorinohjausyksikköä ylimääräisenä?
Kvaak.fi - uusi kotimainen sarjakuvaportaali.
Vastaa Viestiin