Tuleva autoni
Tuleva autoni
Tässä aion kertoa teille hieman projektista mitä olen suunnitellut, sekä hieman yleistä tietoa Opel Vectra A-mallista. Tällaisia "turhia" keskusteluja on varmaan jo olemassa, sekä tämäkin viesti menee varmaan väärään osastoon, mutta pääsenpähän sanomaan jotain.
Elikkäs siis itse olen vasta 17-vuotta ja ajattelin ensimmäiseksi autokseni ostaa Opel Vectra a-mallin vuosilta 1988-1995. Ainoa kokemus Opeleista on vanhempieni -98 corsa. Mutta nyt kummiskin olen kiinnostunut tosta a-vecusta ja semmosen hommaan sitte suunnilleen 1500 eurolla ja varaan toiset 1500 euroa varaosiin ja huolto-osiin sekä aineisiin ja kustannuksiin projektissani. Ensiksi käyn tietty koko hoidon läpi että mitä kannattaa uusia jne.
Mutta tässä nyt luettelen vähän mitä teen hoidolleni ensi huolloksi:
Moottori: -------------------------------------------------------------------------------
1.Synteettinen moottoriöljyn vaihto sekä öljynsuodattimen vaihto
2. Ilmansuodattimen vaihto/puhdistus
3. Sytytystulppien uusinta
4. Öljyvuotojen tarkastus
5. Jäähdytys nesteen lisäys sekä nesteen pakkaskestävyyden mittaus
6. Nestemäärien tarkastus (jäähdytys- ja lasinpesu-nesteen)
7. Ohjaustehostimen öljymäärän tarkastus
8. Lisälaitteiden (lohkolämmittimet…) ja hihnojen sekä käyttöhihnojen tarkastus (jakohihna, laturi hihna)
[ joissain tapauksissa jako-Ketjut]
9. Pakokaasujen CO/HC –arvojen mittaus
10. Akun silmämääräinen tarkastus sekä akkunapojen puhdistus tarvittaessa ”vaseliini pohjaisella sprayllä”
Alusta ja voimansiirto: ---------------------------------------------------------------------------
1.Vetoakselien ja pallonivelten suojakumien tarkastus
2. Iskunvaimentimien kunnontarkastus
3. Pakoputkiston kunnon tarkastus
Jarrut: -------------------------------------------------------------------------------
Jarrujen kunnon testaus dynamolla
Jarrunesteen mahdollinen lisäys
Levyjarrujen jarrupalojen kitkapinnan tarkastus ja mahdollinen ”herkistäminen”
Jarrulevyjen kunnon tarkastus
Kori:
-------------------------------------------------------------------------------
Tuulilasin, takalasin ajovalopesimien sekä pyyhkimien toiminnan tarkastus
Tuulilasin pyyhkimien sulkien kunnon tarkastus
Ovien ja kansien lukkojen saranoiden voitelu
Valojen tarkastus ja säätö
Renkaat: -------------------------------------------------------------------------------
1. Renkaiden kulutuspintojen ja ilmanpaineiden tarkastus
------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Sitten joitakin osia uusiintuu huoltojeni yhteydessä, mutta "tuning" osat joita ajattelin laittaa on suurinpiirteen luokkaa: halpis madallus jouset tai iskarit, vapaavirt.suodatin, venttiilikannen koppa johon olis kirjailtu jotain tyyliin Steinmetz, iso pinta-alaset alu vanteet ja perkule brembon jarru setit eteen jos lompsa tykkää + jotain tingeli tangeli jakopään rullia jos vaikka semmosia sais vaik maalattuna ja sitte jotain vielä olis aivan upeeta hommaa ihan hienostelun vuoks jotain käsin koottuja kytkinlevyn osia. ja vielä lompakon dietin lisäykseks ehdoton uus olis virranjakaja ja puola kuulemma ne tuppaa olee aika jäässä yleensä.
Elikkäs siis itse olen vasta 17-vuotta ja ajattelin ensimmäiseksi autokseni ostaa Opel Vectra a-mallin vuosilta 1988-1995. Ainoa kokemus Opeleista on vanhempieni -98 corsa. Mutta nyt kummiskin olen kiinnostunut tosta a-vecusta ja semmosen hommaan sitte suunnilleen 1500 eurolla ja varaan toiset 1500 euroa varaosiin ja huolto-osiin sekä aineisiin ja kustannuksiin projektissani. Ensiksi käyn tietty koko hoidon läpi että mitä kannattaa uusia jne.
Mutta tässä nyt luettelen vähän mitä teen hoidolleni ensi huolloksi:
Moottori: -------------------------------------------------------------------------------
1.Synteettinen moottoriöljyn vaihto sekä öljynsuodattimen vaihto
2. Ilmansuodattimen vaihto/puhdistus
3. Sytytystulppien uusinta
4. Öljyvuotojen tarkastus
5. Jäähdytys nesteen lisäys sekä nesteen pakkaskestävyyden mittaus
6. Nestemäärien tarkastus (jäähdytys- ja lasinpesu-nesteen)
7. Ohjaustehostimen öljymäärän tarkastus
8. Lisälaitteiden (lohkolämmittimet…) ja hihnojen sekä käyttöhihnojen tarkastus (jakohihna, laturi hihna)
[ joissain tapauksissa jako-Ketjut]
9. Pakokaasujen CO/HC –arvojen mittaus
10. Akun silmämääräinen tarkastus sekä akkunapojen puhdistus tarvittaessa ”vaseliini pohjaisella sprayllä”
Alusta ja voimansiirto: ---------------------------------------------------------------------------
1.Vetoakselien ja pallonivelten suojakumien tarkastus
2. Iskunvaimentimien kunnontarkastus
3. Pakoputkiston kunnon tarkastus
Jarrut: -------------------------------------------------------------------------------
Jarrujen kunnon testaus dynamolla
Jarrunesteen mahdollinen lisäys
Levyjarrujen jarrupalojen kitkapinnan tarkastus ja mahdollinen ”herkistäminen”
Jarrulevyjen kunnon tarkastus
Kori:
-------------------------------------------------------------------------------
Tuulilasin, takalasin ajovalopesimien sekä pyyhkimien toiminnan tarkastus
Tuulilasin pyyhkimien sulkien kunnon tarkastus
Ovien ja kansien lukkojen saranoiden voitelu
Valojen tarkastus ja säätö
Renkaat: -------------------------------------------------------------------------------
1. Renkaiden kulutuspintojen ja ilmanpaineiden tarkastus
------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Sitten joitakin osia uusiintuu huoltojeni yhteydessä, mutta "tuning" osat joita ajattelin laittaa on suurinpiirteen luokkaa: halpis madallus jouset tai iskarit, vapaavirt.suodatin, venttiilikannen koppa johon olis kirjailtu jotain tyyliin Steinmetz, iso pinta-alaset alu vanteet ja perkule brembon jarru setit eteen jos lompsa tykkää + jotain tingeli tangeli jakopään rullia jos vaikka semmosia sais vaik maalattuna ja sitte jotain vielä olis aivan upeeta hommaa ihan hienostelun vuoks jotain käsin koottuja kytkinlevyn osia. ja vielä lompakon dietin lisäykseks ehdoton uus olis virranjakaja ja puola kuulemma ne tuppaa olee aika jäässä yleensä.
Jaa'a sitähän ei tiedä mitä kohtalo tuo tullessaan
saa nyt nähdä, kun kävin 1,5 vuotta lukiota ja autoasentajan tutkintoa semmosessa kaksoistutkinnossa. Tällä hetkellä olen yhessä kauppakoulussa opiskelemassa tietotekniikkaa, jonka jälkeen aion suorittaa ton lukion ja autoasentajan tutkinnon vielä loppuun...
Mistähän muuten mahtaa yleensä noi orkkis merkkikorjaamot myydä kytkinsarjoja opeleihin? Myykö ne koko setissä paineasetelman, levyn ja laakerin, vai onko niissä painelaakeri erikseen?
saa nyt nähdä, kun kävin 1,5 vuotta lukiota ja autoasentajan tutkintoa semmosessa kaksoistutkinnossa. Tällä hetkellä olen yhessä kauppakoulussa opiskelemassa tietotekniikkaa, jonka jälkeen aion suorittaa ton lukion ja autoasentajan tutkinnon vielä loppuun...
Mistähän muuten mahtaa yleensä noi orkkis merkkikorjaamot myydä kytkinsarjoja opeleihin? Myykö ne koko setissä paineasetelman, levyn ja laakerin, vai onko niissä painelaakeri erikseen?
No ton jakopään ja kaikki lisähihnat voin duunailla vaikka joka toinen kuukausi ja jarruihin Dot-5 nestettä löytyy kyllä. Syyläriin ja paisuntasäiliöön (jos on sellanen a-vectrassa) aion myös vaihtaa nesteet.Jarzki kirjoitti:Jäähdytys- ja jarrunesteet kannattaa vaihtaa kuten myös jakohihna, vesipumppu ja laturinhihna.
Tarkotit varmaan myöskin että madallusjouset ja iskarit? Koska ei ole mitään hyötyä vaihtaa madallusjousille tarkoitettujaiskareita vakiojousille
Hyvä että kerroit ton jousi jutun, koska en olis älynny tota että ne on niin "riippuvaisia" toisistaan/ toimii niin käsi kädessä. Tai siis tottakai ne on tavallaan Kokonaisuus, mutta saatava Hyöty on sitten eriasia.
mitään järkeä en nää siihen et miks johki vakio a-veccuun laitettaan brembon jarrut? ne maksaa sit sen +1000e ihan kevyesti tiedoksi. Ja veccu nyt pysähtyy vakiojarruil ihan riittävästi.
Bilan: MB Vito 111cdi -05
Ex: BMW Z3 2.8 Roadster, BMW E36 328, Nissan 200SX S14A+S14, BMW E36 325 Cabriolet/Coupe/Sedan, Audi Coupe Quattro, Calibrat x3
Ex: BMW Z3 2.8 Roadster, BMW E36 328, Nissan 200SX S14A+S14, BMW E36 325 Cabriolet/Coupe/Sedan, Audi Coupe Quattro, Calibrat x3
- Wannabecalibra
- Minut on bannattu!
- Viestit: 3355
- Liittynyt: 26 Marras 2002, 02:00
- Paikkakunta: Gutter
maksaako muka brembot tonnin, no sit pitää hommaa ne yhelt kaverilta itä rajan takaa...
joo kyllähän sitä sanotaa et vectrois on tehokkaat jarrut, mutta ei sitä aina jaksa vaihtaa vakio paloja ja levyjä joista hädin tuskin bongaa edes Opelin logoa, tolla tarkoitan sitä että välillä kyllästyy laittaa niitä normaali osia ja haluaa tehdä jarruistakin yhtä tärkeän osan kokonaisuutta, vaikka ei ole kyseessä mikään über-tuning Lexmaul concept .
joo kyllähän sitä sanotaa et vectrois on tehokkaat jarrut, mutta ei sitä aina jaksa vaihtaa vakio paloja ja levyjä joista hädin tuskin bongaa edes Opelin logoa, tolla tarkoitan sitä että välillä kyllästyy laittaa niitä normaali osia ja haluaa tehdä jarruistakin yhtä tärkeän osan kokonaisuutta, vaikka ei ole kyseessä mikään über-tuning Lexmaul concept .
- R.Lehtinen
- 'Diplomat'
- Viestit: 2368
- Liittynyt: 21 Syys 2003, 03:00
- Paikkakunta: Lahti Finland
hyvä siitä tulee
särähti korvaan oikee toi " akun silmämääränen tarkistus"..ah, tuli niin oma ammattikouluaika mieleen tyyliin, kytke virta..avaa konepeitto
ja toiset sanoo ensimmäistä autoaan "hoidoksi", mulla kyllä hoito meinaa jotain ihan muuta, ja pehmeämpää kuin Vectran pelti
särähti korvaan oikee toi " akun silmämääränen tarkistus"..ah, tuli niin oma ammattikouluaika mieleen tyyliin, kytke virta..avaa konepeitto
ja toiset sanoo ensimmäistä autoaan "hoidoksi", mulla kyllä hoito meinaa jotain ihan muuta, ja pehmeämpää kuin Vectran pelti
Audi A4 TDi S-Line
KTM SX 250 -08
KTM SX 250 -08