Tuleva autoni

Keskustelua Opeleista
Lukittu
Rtcf
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 103
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 10:23
Paikkakunta: Helsinki

Tuleva autoni

Viesti Kirjoittaja Rtcf »

Tässä aion kertoa teille hieman projektista mitä olen suunnitellut, sekä hieman yleistä tietoa Opel Vectra A-mallista. Tällaisia "turhia" keskusteluja on varmaan jo olemassa, sekä tämäkin viesti menee varmaan väärään osastoon, mutta pääsenpähän sanomaan jotain. 8)

Elikkäs siis itse olen vasta 17-vuotta ja ajattelin ensimmäiseksi autokseni ostaa Opel Vectra a-mallin vuosilta 1988-1995. Ainoa kokemus Opeleista on vanhempieni -98 corsa. Mutta nyt kummiskin olen kiinnostunut tosta a-vecusta ja semmosen hommaan sitte suunnilleen 1500 eurolla ja varaan toiset 1500 euroa varaosiin ja huolto-osiin sekä aineisiin ja kustannuksiin projektissani. Ensiksi käyn tietty koko hoidon läpi että mitä kannattaa uusia jne.

Mutta tässä nyt luettelen vähän mitä teen hoidolleni ensi huolloksi:

Moottori: -------------------------------------------------------------------------------
1.Synteettinen moottoriöljyn vaihto sekä öljynsuodattimen vaihto
2. Ilmansuodattimen vaihto/puhdistus
3. Sytytystulppien uusinta
4. Öljyvuotojen tarkastus
5. Jäähdytys nesteen lisäys sekä nesteen pakkaskestävyyden mittaus
6. Nestemäärien tarkastus (jäähdytys- ja lasinpesu-nesteen)
7. Ohjaustehostimen öljymäärän tarkastus
8. Lisälaitteiden (lohkolämmittimet…) ja hihnojen sekä käyttöhihnojen tarkastus (jakohihna, laturi hihna)
[ joissain tapauksissa jako-Ketjut]
9. Pakokaasujen CO/HC –arvojen mittaus
10. Akun silmämääräinen tarkastus sekä akkunapojen puhdistus tarvittaessa ”vaseliini pohjaisella sprayllä”

Alusta ja voimansiirto: ---------------------------------------------------------------------------
1.Vetoakselien ja pallonivelten suojakumien tarkastus
2. Iskunvaimentimien kunnontarkastus
3. Pakoputkiston kunnon tarkastus

Jarrut: -------------------------------------------------------------------------------
Jarrujen kunnon testaus dynamolla
Jarrunesteen mahdollinen lisäys
Levyjarrujen jarrupalojen kitkapinnan tarkastus ja mahdollinen ”herkistäminen”
Jarrulevyjen kunnon tarkastus

Kori:
-------------------------------------------------------------------------------
Tuulilasin, takalasin ajovalopesimien sekä pyyhkimien toiminnan tarkastus
Tuulilasin pyyhkimien sulkien kunnon tarkastus
Ovien ja kansien lukkojen saranoiden voitelu
Valojen tarkastus ja säätö

Renkaat: -------------------------------------------------------------------------------
1. Renkaiden kulutuspintojen ja ilmanpaineiden tarkastus

------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Sitten joitakin osia uusiintuu huoltojeni yhteydessä, mutta "tuning" osat joita ajattelin laittaa on suurinpiirteen luokkaa: halpis madallus jouset tai iskarit, vapaavirt.suodatin, venttiilikannen koppa johon olis kirjailtu jotain tyyliin Steinmetz, iso pinta-alaset alu vanteet ja perkule brembon jarru setit eteen jos lompsa tykkää + jotain tingeli tangeli jakopään rullia jos vaikka semmosia sais vaik maalattuna ja sitte jotain vielä olis aivan upeeta hommaa ihan hienostelun vuoks jotain käsin koottuja kytkinlevyn osia. ja vielä lompakon dietin lisäykseks ehdoton uus olis virranjakaja ja puola kuulemma ne tuppaa olee aika jäässä yleensä.
-(z)-
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2830
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Altti450 »

Heh, tervetuloa opelistien joukkoon!

Ps. Ajattelitko ryhtyä katsastusmieheksi/naiseksi 'isona'?
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
Jarzki
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1239
Liittynyt: 04 Syys 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jarzki »

Jäähdytys- ja jarrunesteet kannattaa vaihtaa kuten myös jakohihna, vesipumppu ja laturinhihna.

Tarkotit varmaan myöskin että madallusjouset ja iskarit? Koska ei ole mitään hyötyä vaihtaa madallusjousille tarkoitettujaiskareita vakiojousille :roll:
Rtcf
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 103
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 10:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Rtcf »

Jaa'a sitähän ei tiedä mitä kohtalo tuo tullessaan :lol:
saa nyt nähdä, kun kävin 1,5 vuotta lukiota ja autoasentajan tutkintoa semmosessa kaksoistutkinnossa. Tällä hetkellä olen yhessä kauppakoulussa opiskelemassa tietotekniikkaa, jonka jälkeen aion suorittaa ton lukion ja autoasentajan tutkinnon vielä loppuun...

Mistähän muuten mahtaa yleensä noi orkkis merkkikorjaamot myydä kytkinsarjoja opeleihin? Myykö ne koko setissä paineasetelman, levyn ja laakerin, vai onko niissä painelaakeri erikseen?
-(z)-
Rtcf
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 103
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 10:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Rtcf »

Jarzki kirjoitti:Jäähdytys- ja jarrunesteet kannattaa vaihtaa kuten myös jakohihna, vesipumppu ja laturinhihna.

Tarkotit varmaan myöskin että madallusjouset ja iskarit? Koska ei ole mitään hyötyä vaihtaa madallusjousille tarkoitettujaiskareita vakiojousille :roll:
No ton jakopään ja kaikki lisähihnat voin duunailla vaikka joka toinen kuukausi :wink: ja jarruihin Dot-5 nestettä löytyy kyllä. Syyläriin ja paisuntasäiliöön (jos on sellanen a-vectrassa) aion myös vaihtaa nesteet.
Hyvä että kerroit ton jousi jutun, koska en olis älynny tota että ne on niin "riippuvaisia" toisistaan/ toimii niin käsi kädessä. Tai siis tottakai ne on tavallaan Kokonaisuus, mutta saatava Hyöty on sitten eriasia.
-(z)-
Saintiel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 786
Liittynyt: 01 Heinä 2005, 01:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Saintiel »

Ilmansuodattimen vaihto voi olla turhaa jos suodatin on puhdas.
Avatar
datzka
'Senator'
'Senator'
Viestit: 886
Liittynyt: 09 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja datzka »

mitään järkeä en nää siihen et miks johki vakio a-veccuun laitettaan brembon jarrut? ne maksaa sit sen +1000e ihan kevyesti tiedoksi. Ja veccu nyt pysähtyy vakiojarruil ihan riittävästi.
Bilan: MB Vito 111cdi -05

Ex: BMW Z3 2.8 Roadster, BMW E36 328, Nissan 200SX S14A+S14, BMW E36 325 Cabriolet/Coupe/Sedan, Audi Coupe Quattro, Calibrat x3
Avatar
Wannabecalibra
Minut on bannattu!
Viestit: 3355
Liittynyt: 26 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Gutter

Viesti Kirjoittaja Wannabecalibra »

Ja muista sisällyttää kaiken tuon jälkeen vihanhallinta kurssi ja terapia :wink:
Allekirjoittaneella rupeaa ikä painamaan... Näkökin rupeaa heikkenemään, kun ei meinaa enään selvää päivääkään nähdä.
Rtcf
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 103
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 10:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Rtcf »

maksaako muka brembot tonnin, no sit pitää hommaa ne yhelt kaverilta itä rajan takaa...
joo kyllähän sitä sanotaa et vectrois on tehokkaat jarrut, mutta ei sitä aina jaksa vaihtaa vakio paloja ja levyjä joista hädin tuskin bongaa edes Opelin logoa, tolla tarkoitan sitä että välillä kyllästyy laittaa niitä normaali osia ja haluaa tehdä jarruistakin yhtä tärkeän osan kokonaisuutta, vaikka ei ole kyseessä mikään über-tuning Lexmaul concept .
-(z)-
Avatar
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3463
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja JJunior »

öö pidä toi.. siis mitä hel******
2.0t Re85
Avatar
rkr-
'Senator'
'Senator'
Viestit: 338
Liittynyt: 15 Heinä 2005, 20:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja rkr- »

Ei sen ekan oman auton hankkiminen nyt näin jännää ollu :lol:
Susta on tulossa kovaa vauhtia joko tuuning-tero tai sitten katsastusmies.

ps. tuo mullekin brembot halvalla
Avatar
rkr-
'Senator'
'Senator'
Viestit: 338
Liittynyt: 15 Heinä 2005, 20:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja rkr- »

ja että oikein käsin koottuja kytkinlevyn osia? 8)
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9280
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Ihan samanlaiset tarkastukset ja korjaukset tuli itsekin tehtyä Vectralle, kun sen ostin. :)

Vastaa lähes normaalia vuosihuoltoa.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
R.Lehtinen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2368
Liittynyt: 21 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti Finland

Viesti Kirjoittaja R.Lehtinen »

hyvä siitä tulee 8)

särähti korvaan oikee toi " akun silmämääränen tarkistus"..ah, tuli niin oma ammattikouluaika mieleen :lol: :oops: tyyliin, kytke virta..avaa konepeitto :lol: :oops:

ja toiset sanoo ensimmäistä autoaan "hoidoksi", mulla kyllä hoito meinaa jotain ihan muuta, ja pehmeämpää kuin Vectran pelti 8) :lol: :oops:
Audi A4 TDi S-Line
KTM SX 250 -08
Avatar
Terodes
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 769
Liittynyt: 23 Marras 2005, 19:35
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja Terodes »

rkr- kirjoitti:Ei sen ekan oman auton hankkiminen nyt näin jännää ollu :lol:
Susta on tulossa kovaa vauhtia joko tuuning-tero tai sitten katsastusmies.

ps. tuo mullekin brembot halvalla
tuuning-tero<- Ei vittuilla :D
Sitä kun pienenä syntyy ja kännissä kuolee niin ei tiedä pahassa maailmassa käyneensäkään.
Lukittu