tyhjäkäynti rullatessa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
joniy
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Tammi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja joniy »

murheenkryyni on -96 vectra b 2.0 ecotec,mistä johtuu korkea tyhjäkäynti, n.1300 r, rullatessa. ei putoa normaaliksi ennenkuin vauhti hiljenee n.5 km/h paikkeille,sitte toimii normaalisti 800 kierroksen tyhjäkäynnillä siihe asti ku taas lähtee liikkelle. tämä oire ilmaantui viimepäivien paukkupakkasten aikaan. oisko tyhjäkäyntisäätimen kanssa jotain tekemistä, mutta miten siihen liittyy tuo vauhti. onko samanlaisia kokemuksia. autossa on luistonesto ja absit.
L@te
'Senator'
'Senator'
Viestit: 428
Liittynyt: 12 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja L@te »

Taitaa kaasuläppää jäätää, lika yms. tehostavat sitä. Kun vauhti putoaa koneen lämpö auttaa, vauhdissa viima taas jäätää. Itsellä oli samanlaista viimetalvena pitkän ajomatkan jälkeen kaasu jäi samaan asentoon, puhdistin läppää. Voi olla toki muukin syy..
joniy
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Tammi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja joniy »

nii, kokeilin pysäyttää alamäkeen, tyhjäkäynti hyvä paikallaan, jarru ylös, ei kaasua, tyhjäkäynti nousee heti ku vauhti n.5 kmh, jotain tekemistä abs/tc antureiden kanssa. Ei mikään jäätymisjuttu.
Jii
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 19 Marras 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Jii »

Ainakin omassa G Astrassa (1.8 ) on erikseen ajonaikainen tyhjäkäynti ja normaali tyhjäkäynti. Voisiko toisessa yksinkertaisesti olla suurempi arvo? Tietty jos auto onkelma ei ilmaantunut huollon yhteydessä niin on aika kaukaa haettua että syy olisi tuossa...

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jii on 2003-01-13 10:44 ]</font>
JLP
'Senator'
'Senator'
Viestit: 323
Liittynyt: 22 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja JLP »

Pitää vaan kysyä, että mitä haittaa on jos rullatessa tyhjäkäynti onkin aavistuksen suuremmalla? Tuo vapaalla ajaminenhan on vain murto-osa ajasta siitä mitä ajetaan veto päällä. Jos oikein ahistaa, kannattaa käyttää moottorijarrutusta mahdollisimman pitkään...
mpetas
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja mpetas »

Omega (95) pitää kierrokset yli tuhannen niin kauan kuin auto liikkuu. Ja kun pysähdytään kierrokset laskevat normaaleille tyhjäkäyntikierroksille.

Kysyin asiasta Opelin huollossa. Kertoivat että se on aivan normaalia ja näin sen pitääkin toimia. Joten ei syytä huoleen.
Optimisti: Opelin tankki täyteen
-jupe-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2547
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Päijät-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jupe- »

Melkein kaikki autot jolla on tullu ajettua toimii juuri tällä tavalla.
sport16
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja sport16 »

Olen kärsinyt samasta vaivasta F Astran kanssa sillä erolla, että kierrokset jäivät ajoittain roikkumaan 1500rpm. Puhdistin tyhjäkäntimoottorin venttiiliosan => ei vaikutusta. Sitten puhdistin sen sähkösolenoidin => vieläkin jäi kierrokset noin 1250rpm, kunnes nuo paukkupakkaset hellittivät ja eilisen nollakelillä kierrokset putosivat heti alas asti. Tämä Opelin ominaisuus ei ainakaan minulla toimi aivan moitteettomasti. Kaverin vastaavassa laitteessa tyhjäkäynti putoaa aina alas asti, liekö sitten softaversioissa nuo erot.
joniy
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Tammi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja joniy »

kyllä mun auto ainaki on laskenu kierrokset n.parin sekunnin viivellä normaaliksi n.800r,ennen. nyt ei. nyt totesin vielä keskikulutuksen nousseen normaalista melkee 3 litraa, ei huva. kokeilin ottaa absin sulakkeen irti rullatessa, kiekat putoo, sulake takas ja taas pompsahtaa n.1200-1400r.ja vaikka oppeli onki hyvä auto ni ei kaikkia vikoja voi laskee "ominaisuuksiksi"
joniy
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Tammi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja joniy »

kävin varaamas ajan testeriin, kattoo mitä sielt löytyy
sport16
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja sport16 »

Olen samaa mieltä joniy:n kanssa. Kyllä minäkin tuota mielummin viaksi kutsun. Ilmoittelethan mitä testeri aiheesta kertoi. Itse en ole vielä suunnitellut testeriä, koska pelkään ettei se mitään kertoisi. Vikavalo ei tähän ongelmaan liittyen ole vilkkunut....
turbobliz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1044
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja turbobliz »

ööö joissakin uudemmissa kiuluissa on moottorinohjaukseen laitettu semmoinen ominaisuus, että kierroksia pidetään hieman korkeammalla tietyissä tilanteissa vaihtojen helpottamiseksi. Ainakin B-Vectrassa olen moisen tavannut ja jossain Primerassa.
marttikos
'Senator'
'Senator'
Viestit: 365
Liittynyt: 10 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja marttikos »

...laitettu semmoinen ominaisuus, että kierroksia pidetään hieman korkeammalla tietyissä tilanteissa vaihtojen helpottamiseksi. Ainakin B-Vectrassa olen moisen tavannut ja jossain Primerassa.
////////
Minulla oli Mitsu Carismassa aivan sama ominaisuus, eli kun hiemankin auto liikkui, kierrokset nousivat hieman yli tuhanteen. Kun ohjauspyörän käänsi paikallaan ääriasentoonsa (linkkuun), kierrokset nousivat myös.
"Ooppelilla pääsee pitkälle!"
-Make-
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 29 Loka 2002, 02:00
Paikkakunta: HKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Make- »

Asiaa hieman sivuten...

Paljonkos teillä on tyhjäkäynti C20XE:ssä paikallaan ollessa?
joniy
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Tammi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja joniy »

paikallaan ainaki mulla 800r. nyt huitelee liikkeellä ollessa parhaimmillaan 2000r, vähä vaikeuttaa risteysajoa, että sellane OMINAISUUS..., normaalia joojoo. aikasemmin kierrokset laski liikkellä ollessakin 800.aan. ja sitte vielä toi kulutuksen nousu. nim. edellinen VOLVO, seuraava VOLVO
Vastaa Viestiin