Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
1.kuuluuko ykkösen männän olla yläkuolokohdassa kun nokkien ja alahihnapyörän merkit ovat kohdistusmerkeissään?
2.olenko väärässä kun mulla on sellainen muistikuva ettei alahihnapyörä käy kiinnitykseltään kuin yhteen asentoon?
tuli nimittäin pieni ongelma moottorin pyörittämisen kanssa kun olen tuossa kasaillut yhtä venttiilivaurion kokenutta konetta.jako on merkkien mukaan ok mutta kun merkit ovat kohdallaan niin ykkösen mäntä on noin puolivälissä sylinteriä menossa alaspäin.hihnapyörässä ei ole muita merkkejä.mulla on toinen alakerta missä on hihnapyörässä 2 ajoitusmerkkiä ja toisen ollessa kohdallaan niin ykkönen on yläkuolokohdassa mutta toisen merkin kohdalla tilanne on sama kuin tuossa moottorissa mitä olen kasaillut ...hieman ihmetyttää mikä mättää,en ole aiemmin vielä törmännyt moiseen ongelmaan.
omega16T kirjoitti:eli olis pari typerää kysymystä:
1.kuuluuko ykkösen männän olla yläkuolokohdassa kun nokkien ja alahihnapyörän merkit ovat kohdistusmerkeissään?
2.olenko väärässä kun mulla on sellainen muistikuva ettei alahihnapyörä käy kiinnitykseltään kuin yhteen asentoon?
tuli nimittäin pieni ongelma moottorin pyörittämisen kanssa kun olen tuossa kasaillut yhtä venttiilivaurion kokenutta konetta.jako on merkkien mukaan ok mutta kun merkit ovat kohdallaan niin ykkösen mäntä on noin puolivälissä sylinteriä menossa alaspäin.hihnapyörässä ei ole muita merkkejä.mulla on toinen alakerta missä on hihnapyörässä 2 ajoitusmerkkiä ja toisen ollessa kohdallaan niin ykkönen on yläkuolokohdassa mutta toisen merkin kohdalla tilanne on sama kuin tuossa moottorissa mitä olen kasaillut ...hieman ihmetyttää mikä mättää,en ole aiemmin vielä törmännyt moiseen ongelmaan.
Heitänpäs nyt ihan sitten mutulla koko jutun. On jo muutama vuosi aikaa kun olen 20xe koneen kanssa jotain jakopäähommia tehnyt.
1.Eli eiköhän ne ihan merkeissään kuulu olla kun ykkösen mäntä on ykk kohdassa.
Kessi 16v kirjoitti:
1.Eli eiköhän ne ihan merkeissään kuulu olla kun ykkösen mäntä on ykk kohdassa.
2.Muistaisin että menee kuuteen eriasentoon.?
1.tähän asti minäkin olen ollut samaa mieltä
2.kuuteen asentoon se ei käy kun kokeilin sitä useampaan ja laitoin ekaan asentoon mihin reiät täsmäsi eli oliskohan tuosta hihnapyörästä voinut se vulkanointi pettää?ehjän oloiselta se vaikutti ainakin kun sitä tutkailin
Käsittääkseni tuo hihnapyörä ei (ehjänä) mene kuin yhteen asentoon.
Ettei XE:ssä olisi sitten sama homma,kuin OHC koneissa,eli ajoitusmerkkien ollessa kohdallaan ykkönen olisi 10astetta EYKK?
Kampuran hammaspyörässä muistaakseni merkki jonka tulisi osoittaa alaspäin ajoituksen ollessa kohdallaan.
Jos joku tuon vielä voisi varmistaa,niin sen mukaan ainakin saisi ajoituksen kohdilleen.
Tunari-82 kirjoitti:
En minä ainakaan omaani saanut kun yhteen asentoon,pultin reikäjako on tehty niin ettei väärin mene.
samaa mieltä olen kun pultin reiät sattui kohdalleen vasta kolmannessa asennossa,ei vaan tullut katottua että olisko voinut vielä muuta vaihtoehtoa olla.
Täältä löytyy myös yksi c20xe jossa ei alahihnapyörän merkki satu kohdalleen. Ei siihen merkkiin kannata luottaa, laittaa vain 1syl. YKK asentoon ja nokka-akselien merkit kohdalleen.
Tuohan voi olla kyllä aivan tosi,itte en oo ikinä tullu kokeilleeni pyörää väärään kohtaan,mut kaippa sitä on aina tullu oletettua,et menis väärään kohtaan.
Täytyy seuraaval kerran koittaa tuo.
-Turbo Calibra 4*4
-Vectra 2000 4*4
-Astra coupe bertone 2.2
A kirjoitti:Täältä löytyy myös yksi c20xe jossa ei alahihnapyörän merkki satu kohdalleen. Ei siihen merkkiin kannata luottaa, laittaa vain 1syl. YKK asentoon ja nokka-akselien merkit kohdalleen.
juuri näin meinasin tehdä.ykkösen mäntä kun on ylhäällä niin merkki osoittaa suurinpiirtein kello 12:sta.pitääpä tutkia tuo vielä mistä moinen johtuu ja jos löydän selityksen niin kerron siitä kyllä sitten muillekkin.piti vaan hakea täältä vähän uskon vahvistusta kun alkoi tuntua siltä etten vaan osaa
täytyy kyllä kiittää itseäni siitä että teen yleensä aika huolellista työtä ja nytkin jos en olis ensin koittanut pyörittää konetta kampuran päästä räikällä ennen starttia niin olis saanu repiä kantta irti uudelleen no,toivottavasti ei oo vielä tapahtunut mitään vahinkoa vaikka nuo venat vääntyy ilmeisesti aika herkästi
se hihnapyörän merkin kohdan muuttuminen mielestäni selittyy sillä että siinähän on välissä se värinän vaimennus kumi joten se ulkokehä voi ajansaatosssa liikkua.. ei kannata kyllä luottaa siihen hihnapyörän merkkiin vaan suosiolla se irti!! ja siinä kampuran pään rattaassahan on kolo jonka voi kohdistaa lohkossa olevaan merkkiin oliko se nyt siinä öljypumpun kupeessa se merkki..
Insignia Grand Sport 2.0 cdti -18
Astra J 1.4 Turbo - 12
Ascona A Voyage 16V -72 -kesäkulkine-
Commodore A GS -69 -MR-
jep...nyt on saatettu taas yks calibra jatkamaan elämäänsä tien päällä ,eli hyvin lähti pelaamaan.en tuolle jakomerkin heitolle keksinyt mitään uutta selitystä eli kai se vulkanointi on vaan antanut periksi jossain välissä.laitoin siis ykkösen yläkuolokohtaan tulpan reiästä mitattuna ja tein uuden merkin hihnapyörään.pyörittelin sitä kampiakselista muutaman kierroksen ja kun mikään ei tuntunut ahdistavan niin startilla käyntiin ja hyvin tuntuu pelaavan...vois sanoo että jonkin verran hyvät fiilikset kun en ehtinyt särkeä mitään,oli tällä kertaa tuuriakin mukana .no,huomenna sitten voinkin luovuttaa tuon uudelle omistajalle ja saadaan yks uus opelisti lisää