mulla on sytytysjärjestys 1-4-2-3
Kyllä tuo näyttää väärältä, muistini mukaan 1-3-4-2.On 2003-04-15 21:27, iiro54 wrote:
autoni on Opel vectra b 96, onko se oikea järjestys? vai onko sillä niin suurta merkitystä?
Eiköhän kaikissa Opeleissa 60-luvulta lähtien ole tuo 1-3-4-2, jos mukeja on neljä kappaletta. Muutamaa olen ropeltanut ja aina on tuo 1-3-4-2 toiminut.
Vai löytyykö poikkeusta, joka vahvistaisi säännön?
j.h
Voisi olla neloskoneen käynti aika mielenkiintoinen jos sytytysjärjestys olisi 1 - 4 - 2 - 3. Normaalistihan työtahtien väli on puolikas kampiakselin kierros, tuolla järjestyksellä joka toinen väli olisi koko kierros ja joka toinen olisi puoli kierrosta 
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
B-Vectrassa on muistookseni käytössä kaksoispuola.Jolloin kipinä tulee aina yhtäaikaa 1-4 ja 2-3 sylintereille.Kampiakselilla on asento tunnistin joka määrää sytytyshetken ja nokka-akselin asentotunnistin tunnistaa ykkössylinterin työvuoron.Tällöin sytytsjohdoilla ei ole muuta merkitystä kuin että 1-4 johot tulee samasta puolan puolikkaasta ja 2-3 johot samalata puolelta puolaa.Tälläisessä järjestelmässä kipinä tulee jokakerran,kun mäntä käy ylhäällaä ja joka toinen kipinä on tavallaan turha.Jos sulla on ne johtimet väärin ei sitä saa käymään.Ja kyllä se sytytysjärjestys on 1-3-4-2.Olet varmaan katsonu järjestyksen siitä puolapaketin päältä,jolloin se voikin olla tuollainen.
Hyvä, sain tosta selville pähkäilyni aiheen. Sattumalta ajattelin tässä jokin aika sitten tuota asiaa. Mietin että kuinka "suorasytytys" on toteutettu 2:lla puolalla.On 2003-04-16 18:01, jk-03 wrote:
B-Vectrassa on muistookseni käytössä kaksoispuola.Jolloin kipinä tulee aina yhtäaikaa 1-4 ja 2-3 sylintereille.Kampiakselilla on asento tunnistin joka määrää sytytyshetken ja nokka-akselin asentotunnistin tunnistaa ykkössylinterin työvuoron.Tällöin sytytsjohdoilla ei ole muuta merkitystä kuin että 1-4 johot tulee samasta puolan puolikkaasta ja 2-3 johot samalata puolelta puolaa.Tälläisessä järjestelmässä kipinä tulee jokakerran,kun mäntä käy ylhäällaä ja joka toinen kipinä on tavallaan turha.Jos sulla on ne johtimet väärin ei sitä saa käymään.Ja kyllä se sytytysjärjestys on 1-3-4-2.Olet varmaan katsonu järjestyksen siitä puolapaketin päältä,jolloin se voikin olla tuollainen.
Ajattelin tuotakin vaihtoehtoa ja että voiko se olla niin yksinkertainen, lukemani perusteella näin on.
Sytytysjärjestys ei voi olla tuo. Kampiakseli on tasapaino syistä rakennettu siten että 1 ja 4, 2 ja 3 ovat samalla sektorilla.On 2003-04-16 22:49, bee wrote:
minkä ihmeen puolapaketin?
kyllä mulla on järjestys 1-4-2-3 ja ei mulla ees ylttäis ne johot jos laittais sillein kun työ väitätte.
Työkierto on 720 astetta ja järjestyksessä perättäisten sylinterien ero kierroissa täytyy olla 180 astetta. Jos kammet ovat samalla sektorilla(esim.1 ja 4) tuo väli on 360 astetta tai 0.
Eli se on mahdotonta.
Kyseessä ei voi olla jakaja systeemi.
Eikä siis mikään muukaan.
<font size=-1>[ This Message was edited by: ogp on 2003-04-17 16:36 ]</font>
Pistä tulpan johdot edellä mainittuun järjestykseen kiinni ja muuta sitten 1-3-4-2 järjestykseen ne virranjakajan päästä, niin sitten pitäisi ylettyäkyllä mulla on järjestys 1-4-2-3 ja ei mulla ees ylttäis ne johot jos laittais sillein kun työ väitätte.
Muuten onko kyseessä Boxer vai löytyykö jostain V4 motorista myös tuommoinen sytytysjärjestelmä.
Rivikoneessa saisi 1-4-2-3 sytytysjärjestyksellä Harley fiiliksen, ravistaa ja persoonallinen käyntiääni. Ei taitaisi riittää kaksi tasapainoitusakseliakaan parantamaan tilannetta.
j.h
<font size=-1>[ This Message was edited by: jpisteh on 2003-04-18 12:40 ]</font>
En tunne asiaa kovin hyvin, mutta eikö 4 syl. boxerissa vastakaiset sylinterit ole samassa vaiheessa kiertoa(toinen nimitys vastaisku??).On 2003-04-17 20:11, jpisteh wrote:Pistä tulpan johdot edellä mainittuun järjestykseen kiinni ja muuta sitten 1-3-4-2 järjestykseen ne virranjakajan päästä, niin pitäisi sitten pitäisi ylettyäkyllä mulla on järjestys 1-4-2-3 ja ei mulla ees ylttäis ne johot jos laittais sillein kun työ väitätte..
Muuten onko kyseessä Boxer vai löytyykö jostain V4 motorista myös tuommoinen sytytysjärjestelmä.
Rivikoneessa saisi 1-4-2-3 sytytysjärjestyksellä Harley fiiliksen, ravistaa ja persoonallinen käyntiääni. Ei taitaisi riittää kaksi tasapainoitusakseliakaan parantamaan tilannetta.
j.h
Eli tästä johtuen neloskoneen soundi kuullostaa twiniltä.
Siis on pari kuukauttta kyseistä mottia tsiikaillut... joten muistitietoja...On 2003-04-18 16:40, iiro54 wrote:
laitoin tulpan johdot tollaseen järjestykseen kuten sanoitte ylhäältä alaspäin 1-3-4-2 (tuo järjestys on se mihin tulpista lähtevät johdot menee.), eikä auto ees lähteny käyntiin..
Siis Delcon puolassa 1-4-2-3 on varmaan nuo numerot ja puolasta tulpanjohto kuuluu mennä puolan 1 numerosta 1-syl tulppaan ja jne...
Niin ne taitaa muodostua järjestykseen puolassa 1-4-2-3. Eli kipinä yhtä aikaa 1-4 ja 2-3 sylinterissä. Tulpat 1-4 ovat samalla puolan toisiokäämillä ja tulpat 2-3 ovat toisen puolan toisiokäämillä.
Tämä puolan johtojärjestys ei ole sytytysjärjestys. Siis sytytysjärjestys on edelleenkin 1-3-4-2.
Mutta huomasit varmaan, että sytytysjärjestyksellä on merkitystä
j.h
Ymmärryksen ensimmäinen aste on väärinymmärrys ja usein ei pitemmälle päästäkkään....