No en nyt tiiä oonko itekkään mikään mahtava maalari, mutta on noita jonnii verran tullut tuherrettua. Ihan ekana kannattaa satsata siihen ruiskuun. Ne halvat kun tuppaavat räkimään sitä maalia miten sattuu. Esim 150 eurolla saat varmasti harrastelijakäyttöön jo melko laadukkaan yläsäiliöruiskun. Seuraavana kunnon kompura ja vedenerotin.. Kompuroita saa varmasti kohtuuhinnalla vuokrattua, niin ei tarvii omaa ostaa jos ei ole myöhempää käyttöä. Paineet ruiskusta riippuen 2-2,5 bar.. Korjatkoon joku, jos meni metsään..

Ja melkein kannattaa puhdistaa peltipinnalle nuo maalattavat kohdat.. 1. Ei tule ongelmia maalien yhteensopivuuden kanssa, muutenkin mukavampi kun ei ole monia eri maalikerrostumia..

2. Saa kaikki mahdolliset ruosteet putsattua pois.
Pellin karhennus.. Itse olen hionut pinnat porakoneen nylonlaikalla ja mielestäni siinä on sopiva karhennus pinnalle. Toki kukin tyylillään.. Filleri eli hiontapohjamaali.. Joko sitä tai epoksipohjamaalia.. Epoksi tietty kestää iskuja paremmin.. Ja on melkein yhtä helppo hioa vesissä kuin tavan filleri. Itse laitoin viimeiksi epoksipohjaa ja tyytyväinen olen.

Välihionnat melkein riittää 400 vesipaperilla.. Ellet sitten maalaa märkää- märälle.. Itselläni meni n. 0,5 litraa pintamaalia, kun maalasin vectrasta kummankin puolen ovet ja etulokarit ja vajaa litra epoksi pohjaa.. Mutta kannattaa ostaa reilusti sitä maalia.. Meinaan kannattaa harjoitella sitä maalaamista johonkin isoon peltipalaseen ennen kuin siihen autoon ruiskii.. Säästyt monelta, monelta tuskaiselta ja turhalta hionnalta kun harjoittelet..
Joskus ainankin oli satajet:n sivuilla opastusvideoita, jotka kannattaa ehdottomasti katsoa.. Opastivat ruiskun säätöä, maalaustekniikkaa yms..
Jos nyt noista hivenen selviäisi mihin olet ryhtymässä..

Toki on vielä monia huomioitavia seikkoja, mutta harjoitus tekee mestarin. Kannattaa ainakin kokeilla.
Edit:
Niin ja kyselkää maalikauppiailta, automaalareilta ja maalivalmistajilta niitä ohjeita maalaukseen, kuivumisaikoihin, yms. Jeesivät mielellään ainakin meilläpäin..