C16XE:n kansi on tuossa pöydällä levällään (pakopuolen ohjurikumit olivat kaikki irti), joten olisi hyvä hetki vaihtaa myös ohjurit, mikäli siihen on tarvetta. Ainoa ongelma on se, että itselleni on melko epäselvää missä vaiheessa ohjurit ovat vaihtokunnossa. Yritin kysellä koneistamosta arvoja välykselle, mutta siellä ilmeisesti kokeillaan vain näppituntumalla, kun ei osattu mitään arvoja antaa, eikä edes tiedetty mistä etsiä tietoa. Eli kertokaapa välyksille jotkut järkevät arvot, mikäli joku tietää.
Löysin Haynesin kirjasta (Astra G 1,4 ja 1,6 16v) seuraavat arvot, mutta nuo taitavat olla uusien osien toleransseja:
Ohjurit: 6.000-6.012 mm
Imuventtiili 5.955-5.970 mm
Pakoventtiili 5.935-5.950 mm
Uusien osien välysarvoiksi tulee näin ollen:
Imu 0,030-0,057 mm
Pako 0,050-0,077 mm
Venttiilivarret ovat ohjearvojen sisällä, eikä kulumaa ole missään venttiilissä yli 0,005 mm (mikrometrillä mitattuna).
Heittokellolla mitattuna venttiililautasen sivuttaissuuntainen liike on imupuolella maksimissaan 0,21m ja pakopuolella 0,35mm (venttiililautasen mittauspiste 38mm ohjurin päästä, ohjurin pituus 45 mm). Näistä arvoista laskettuna saadaan seuraavat arvot:
Väljin imuohjuri: 6.039 mm
Väljin pako-ohjuri 6.082 mm
Suurin ohjurivälys:
Imu 0,078 mm
Pako 0,134 mm
Eli mitä näiden kanssa nyt sitten tehdään, ovatko ohjurit vaihtokunnossa vai eivät? Eivät ne ainakaan enää uusien osien arvoissa ole varsinkaan pakopuolella, mutta kuinka paljon kulumaa on vielä hyväksyttävä määrä? Venttiileitä nyt ei ainakaan ilmeisesti tarvitse vaihtaa. Seetit on koneistettu 40 tkm sitten, joten ne ovat vielä erittäin siistit ja niille riittäisi pelkkä läppäys, mikäli ohjureita ei vaihdeta. Kansiseppä totesi tuolloin 40 tkm sitten alkuperäiset ohjurit kelvollisiksi (ilmeisesti näppituntumalla) ja tuskin ne siitä ovat kovin paljoa muuttuneet. Tällä kertaa ajattelin kuitenkin varmistaa asian käyttämällä hieman tieteellisempää menetelmää...
Venttiiliohjurien välykset C16XE?
Venttiiliohjurien välykset C16XE?
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
http://www.ruostepeikko.com
Ite kans noita ohjurureita joskus reikämikrolla mittailin,imupuolella olivat toleransseissa koko matkalta ja pakopuoleltakin muuten paitsi sieltä ihan suulta(jonkun satkun yli toleranssin ylärajan),palotilan päästä.
Koneistamolla kanssa niitä aivan käsipelillä kokeilivat heilutella ja totesivat hyviksi.
Minä katoin nuo toleranssit sillon alfamerin korjaus oppaasta,mulla oli c20ne kone kyseessä.
Koneistamolla kanssa niitä aivan käsipelillä kokeilivat heilutella ja totesivat hyviksi.
Minä katoin nuo toleranssit sillon alfamerin korjaus oppaasta,mulla oli c20ne kone kyseessä.