Olen tuossa tehnyt hieman "tutkimusta" oman auton arvosta ts. olen käynyt koeajamassa kiinnostavia käytettyjä ja uusia autoja ja tarjonnut omaani (C-Vectra 2,2 Dti vm. -02 aj. 156tkm) vaihdossa. Opelin vaihtoarvo on näköjään täysin alamaissa ja autoa ei arvosteta edes Opel-liikkeessä.
Tässä muita huomioita matkan varrelta:
Volkkariin, Skodaan ja Seatiin ei kannata edes tarjota vaihdossa Opelia --> myyjiä ei kiinnosta ja vaihtotarjoukset on naurettavia, jos niitä edes saa (100tkm ajetttu ilman ilmastointia oleva bensa-Cordoba on myyjien mielestä paljon parempi ja kalliimpi kuin C-mallin diesel-Vectra).
Sähköposteihin ei vastata ja jos vastataan, niin tarjous on ala-arvoinen ja myyjät eivät tiedä mitä autoa heille tarjotaan (autoni on -02 vuosimallin C-Vectra, mutta vaihtoarvio on B-Vectran mukainen ts. eivät tiedä mikä on B- ja C-Vectran ero). Luulisi, että myyjät olisivat kiinnostuneita autoista, joten he erottaisivat autot toisistaan.
Myyjät eivät muutenkaan tiedä autoista juuri mitään. Esim. vaihtotarjousta tehdessä pitkittävät keskustelua ja yrittävät samalla selata autotalli.com- ja vertaa.fi -sivustoja, lopulta he heittävät taas jonkin naurettavan tarjouksen. Yleensä keskustelu aloitetaan vielä sanoilla "mitä mieltä itse olet" (kun niillä itsellä ei ole mitään hajua) ja miksi ne edes kysyy mun mielipidettä, kun se ei kuitenkaan merkitse mitään.
Myyjät keksivät uusia keinoja haukkua vaihdossa tarjoamaani autoa ja keksivät puutteita. Ennen puutteita oli helppo etsiä eli onko ilmastointia vai ei. Nyt kun sellainen aparaatti löytyy "lähes kaikista" autoista niin etsitään muita puutteita ("onko ilmastointi - jaa on - no, onko se automaattinen - jaa ei oo, no se on kyllä paha puute").
Autokauppialle pitää jäädä vähintään muutaman tonnin kate myytävän olevasta autosta ja 2-4Ke vaihtoautosta ja silti väittävät, että "nollakatteella menee.." tai "tää on niiiiin huonoa pisnistä"
Myyjät valehtelevat ihan kaikesta ja puhuvat ristiin sekä väittävät ihan älyttömiä/luulevat asiakkaan olevan vielä tyhmempiä kuin itse ovat (kommentteja matkan varrelta: "ei kukaan osta nykyaikana dieseliä", "Järvenpään alueella ei osteta Opeleita")
[provo]Väitän siis, että Opelin vaihtaminen uudempaan autoon on yhtä helvettiä/perseestä/mahdotonta[provo] Miten voi olla, että Opelin arvostus on huonompi kuin raskalaisten autojen???
Kertokaa omia kokemuksianne miten on käynyt kun tarjositte vaihdossa Opelia. Kertokaa myös mihin merkkiin kannattaa Opeli vaihtaa, jotta hyvitys olisi mahdollisimman suuri tai mitkä liikkeet/missä päin Suomea vaihtohyvityukset ovat suuria. Esim. saako parhaimman hyvityksen, kun vaihtaa Opelin Pohjoisessa tai Pohjanmaalla uuteen Korealaiseen esim. Kiaan?? En ole kuitenkaan tuollaista vaihtoa todennäköisesti tekemässä, mutta noinko se käytännössä menee?? Ja voittehan vielä antaa kommenttia, mikä tuollaisen C-Vectran arvo on vaihtomarkkinoilla...