maallikko kyselee 2.2 vectra (b) sport wagonista

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
ricorakas
'Agila'

maallikko kyselee 2.2 vectra (b) sport wagonista

Viesti Kirjoittaja ricorakas »

joo, elikkäs sellasta tarttis tietää, että kertoisko joku mulle semmosella kohtuu yksinkertasella kielellä,
1)mikä se ketjuveto tässä autossa on ja mitä se tarkottaa, voiko mennä jotenki hajalle yms.
2)mistä sais hommattua manuaalin tähän autoon, puuttu ku ostin käytettynä
3)mitäs tyyppivikoja näissä on? eli mitä kannattaa tarkkailla noin huvikseen enempi ettei jää tien päälle
4) kertokaa nyt mulle kans xenon -ajovaloista, tai sitte linkkiä niistä kertoviin juttuihin.

mulla vuosimalli 2001, ihan kiva peli muuten tähän asti ollu.

ja kiitos etukäteen

terkuin ekaa kertaa listalla oleva! :o
bob-ursula
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja bob-ursula »

Heippa,
Olen itse juuri varannut itselleni samanlaisen ja vastaan nyt lähinnä niillä tiedoilla mitä olen täällä lukenut ainakin vastauksiin 1) ja 3)

Eli osassa 01-02 2.2 Z22SE moottoreista on ollut suhteellisen paljon ongelmia jakopään kanssa. Eli jakoketjuja on räpsähdellyt suhteellisen vähillä kilometreillä poikki ja tämän myötä koneeseen on tullut isompaa remontin tarvetta. Kuitenkaan kaikissa 01-02 2.2 litraisissa tätä ei ole vaan kannattaa tarkistaa maahantuojalta moottorin numeron perusteella kuuluuko autos tohon uhkaryhmään. Normaalisti jakoketjun elinikä on todella pitkä, sen PITÄISI kestää koko moottorin ikä. Muuten käsittääkseni tämä 2.2 litrainen motti on suhteellisen kestävä paketti. Mikäli kuulet mitään ylimääräistä kilkatusta/rallatusta ketjun suunnalta, kannattaa auto kiikuttaa ketjun vaihtoon heti. Kilkatus/rallatus vaiheessa sama homma tietenkin auton kuin auton kanssa.

Pikkuhiprakassa en keksinyt xenoneihin eli kaasupurkausvaloihin muuta linkkiä kuin http://fi.wikipedia.org/wiki/Xenon.
ricorakas
'Agila'

kiitos sulle nyt näistä tiedoista, meikäläisen taidot seurata noita moottoriääniä rajoittuukin oikeastaan siihen erinäisten kitinöiden seurailuihin, toki haluttais osata vähän enemmänkin, siksi tulin ja liityin tälle keskustelufoorumille. -jos vaikka vahingossa oppis jotain :wink:
bob-ursula
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja bob-ursula »

heh.. hyvin pitkälti sama homma kun mulla. Mut kaikki ei voi osata kaikkea eikös se näin mene.. kokeillaan oppia sillä saralla fiksummilta :)
ricorakas
'Agila'

eli löytyykö tähän tänään ketään vastaamaan? siis alkuperäisiin kysymyksiin...
J.Toivanen
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: maallikko kyselee 2.2 vectra (b) sport wagonista

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

ricorakas kirjoitti:joo, elikkäs sellasta tarttis tietää, että kertoisko joku mulle semmosella kohtuu yksinkertasella kielellä,
1)mikä se ketjuveto tässä autossa on ja mitä se tarkottaa, voiko mennä jotenki hajalle yms.
2)mistä sais hommattua manuaalin tähän autoon, puuttu ku ostin käytettynä
3)mitäs tyyppivikoja näissä on? eli mitä kannattaa tarkkailla noin huvikseen enempi ettei jää tien päälle
4) kertokaa nyt mulle kans xenon -ajovaloista, tai sitte linkkiä niistä kertoviin juttuihin.

mulla vuosimalli 2001, ihan kiva peli muuten tähän asti ollu.

ja kiitos etukäteen

terkuin ekaa kertaa listalla oleva! :o
1. Jakopää on ketjulla, vaihtoväli pidempi. harvoin hajoaa.
2. Helpoiten saat hommattua manuaalin lähimmältä Opel myyjältäsi.
3. en ossoo sanoa, ei ole kok. kys autosta.
4. Xenoneista, haulla löydetty:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... enon+valot

näin aluksi. Laitappa hakusanaksi xenon and valot... ja noihin muihinkin löydät haun kautta vastauksia.
Saab 9-5 2.0T Linear Pro 2006
Jaku
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaku »

ite ajellut moisella n.75tkm eikä suurempia ongelmia. Jakopää vaihdettiin takuuseen ja takapään puslat oon vaihtanu. Etupäähän koiranluut. Siinä korjaukset normihuoltojen lisäksi. Öljy oon vaihdattanu 15tkm välein, vaikka kirjan mukaan vois ajella 30tkm. Manuaalia vois kysyä vaikka Opelilta tai pistä ostoilmoitus tuonne ostetaan-osastolle.
Xenoni polttimot on helppo vaihtaa iteskin vaikka taas ohjekirja sanoo et annettava Opel-huollon vaihtaa. Halvimmat polttimot n.40€/kpl. Kannattaa vaihtaa viimeistään 100tkm välein, himmenevät ajan myötä.
Kiva peli ajella, ei tien tukkona, muttei vie mahdottomasti bensaa... 8)
näillä mennään...
- Insignia B Sports Tourer 1,6T 2020 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
ricorakas
'Agila'

kiitos kiitos, ite oon kyllä miettiny noita lamppujen vaihtoja, kesällähän ne vielä menee, varsinkin täällä pohjoisempana ku on vaan valosaa, mutta alkaa oleen jo pimeempää.

mitkä ne koiranluut on? siis mää oon todellakin noviisi näissä hommissa, onneksi olen jo löytänyt muutaman mukavan kuvilla varustetun linkin siitä, miten erinäisiä huolto yms korjausjuttuja kannattaa tehä.. :o
Jaku
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaku »

Kallistuksenvaimentimen yhdystankoja. Parikyt senttiä pitkät tangot pystyssä, kiinni iskaritolpassa ja kallistuksenvakaajassa. Päissä olevat nivelet kuluvat ajan myötä, jonka huomaa klapisevana äänenä montuista ajettaessa. Helppo vaihtaa, eikä kallis operaatio. Tangot n.20-30e/kpl.
näillä mennään...
- Insignia B Sports Tourer 1,6T 2020 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
Vastaa Viestiin