pallonivelen vaihto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
piia
'Kadett'
'Kadett'

pallonivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja piia »

Moikka,

ei mennyt opel astra vm. 99 katsastuksesta läpi. Vaihtoon menee vasemman eturenkaan pallonivel? Onko kellään tietoa paljon tulee maksamaan vaihto, suunnilleen? Riippuu tietty paikasta. Olisi vain hyvä vähän tietää hintaa. Ja täytyykö aurauskulmat samalla katsoa kun nivel vaihdetaan?
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Itse osa maksaa reilusta kympistä muutamaan kymppiin, työ joitain kymppejä lisää. Ei siis erityisen kallista.

Niitä niveliä on sitten monen laatuista ja osa ihan tolkutonta paskaa, eli ei kannata sitten ottaa halvinta. Kun todennäköisesti viet auton pajalle ja annat pajan itse hankkia osat, niin käske käyttää laatuosia. Hintaero on 10 - 25 euroa, mutta käyttöikä 2 - 10 kertainen. Lyhyesti siis koska asentaminen ja auton seisottaminen on paljon kalliimpaa kuin se itse osa, ei kannata käyttää kuin laatuosia tai huonommalla tuurilla vaihdat saman pallon vuoden sisään uudelleen.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
TomTom
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TomTom »

Jos autoon on joskus pallonivel vaihdettu, niin sen vaihtaa itsekkin puolessa tunnissa. Ainoat tarvittavat työkalut ovat 17 tai 19mm räikkä, sekä lenkki (en muista tarkalleen kumpi oli) + 13mm räikkä ja lenkki. Vain 4 pultilla on kiinni jos on joskus jo vaihdettu, mutta jos on tehdasasunneksen jäljiltä niin se on ammuttu silloin niiteillä pulttien sijaan ja homma on astetta hankalampi ja kannattaa jättää alan äijien laitettavaksi jos ei työkaluja ole itsellä käsillä.

Operaationa ei siis kummonen ole, varmaan tunnissa vaihtaa ammattimies jos joutuu niitit aukomaan ja koko tukivarren irroittamaan.
"En ole puolesta, enkä vastaan.. pikemminkin päinvastoin."
piia
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja piia »

Moikka,

kiitos vastauksista. Varmaan parempi, että vien auton korjaamolle. Itse en osaa hommaa tehdä. Soitin tuossa yhteen Lahdessa niin maksaisi 88e, joka on varmaan aika okei hinta?
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Ei tuo mahdottomaltakaan kuulosta. Muista kysyä minkä laatuista osaa tuo korjaamo käyttää tuohon hintaan. Yleensä jos ei ole puhetta, käyttävät halvinta.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Vastaa Viestiin