omega b tuli uraherkäksi

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
astraGcaravan
'Admiral'
'Admiral'

omega b tuli uraherkäksi

Viesti Kirjoittaja astraGcaravan »

kertokaapas nyt joku hyvät säätö arvot b omegaan,kun alkoi uraherkäksi kun renkaat vaihtui 205/55/16:sta 225/50/17,perjantaina pitäisi mennä säädättämään kulmat,mutta säätöpaikassa sanottiin vain että auraus lähelle nollaa,niin loppuu vaeltaminen,ja minä kun olen yrittänyt etsiä vastauksia täältä foorumista niin jutuista olen ymmärtänyt että auraus pitäisi säätää maksimi lukemiin,jopa vähän ylikin.ohje arvot näytti olevan 0-0,1 astetta per puoli eli yhteensä maksimissaan 0,2 astetta,eli pitäsikö säätää esimerkiksi 0,15 astetta per puoli että tulisi yhteensä 0,3 astetta aurausta,vai miten?entäs sitten camper,ohjearvo oli luokkaa jotain -1 -2,5 astetta,niin pitäisikö tuo säätää lähelle -1 astetta,kun ymmärsin että mitä pystymmässä rengas on niin vähemmän vetelee.auto farkku 2.5 dti vm.-02 ja siinä on bilstein -30mm sarja ja biltstein sprint iskarit.ylälaakerit ja alatukivarret ym on vaihdettu alustasarjan laiton yhteydessä ja 2055516 pyörillä kulki kuin juna,mutta ei enää.osaisikohan joku kertoa hyvät säätöarvot että tulisi taas auto ajettavaksi vai pitääkö vaihtaa renkaat pienempiin.tosiaan nykyiset vanteet 7,5 tuumaa leveät ja et35
Ari-S
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

mulla 18*8 et 35 vanne ja 225/40 kumi. entinen omega veteli ihan perkeleesti noilla tää uus ei juuri yhtään. toki jos uraa on tiessä ni ei se leveempi nakki siihen asetu sit mitenkään.
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Speitan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speitan »

Itse en kyllä ole huomannus vetelyä niin mihinkään suuntaan. Kumit ovat 235/45/17 eli orkkiskoko. Edelliset oli 225/55/16 ja sekin myös orkkis. Niilläkään ei vedelly.

Voihan se johtua itse renkaasta tai renkaat koosta. Olisiko 50 profiili sitten hieman "löysä" ja renkaat hakeutuvat pahemmin uriin. Mene ja tiedä. Minkä merkkiset kumit kyseessä?
Ari-S
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

ilmanpaineetkin saattaa vaikuttaa. ja eri rengasmerkkienkin välillä eroa.
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
astraGcaravan
'Admiral'
'Admiral'

rengas on KUMHO ECSTA Supra 712 ja rengaspaineet on ollut 2.4 ja nostin 2.5,ei muutosta ajossa,tyhjällä autolla pääasiassa ajelen.
astraGcaravan
'Admiral'
'Admiral'

hyväksi todettuja säätöarvoja kaivataan edelleen,auto menee kulmien säätöön ylihuomenna. :)
Antti H
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Antti H »

Kyllähän se uraherkkyys kasvaa mitä leveemmäksi rengas menee.. siihen ei voi paljoo vaikuttaa paitsi jonniin verran valitsemalla pyöree olkaiset renkaat.
Pistä vain lisää painetta rattaisiin. Itellä on 225/45/17 ja 3bar paineet
Saab 9-3 2.8t V6 Aero xwd
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Öljyä palaa siis autoissa, kuin myös kotona

OCF Formulatietäjä 2010&2018
Ile__
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Ile__ »

Mulle sanottiin kun Vectraan ostin keväällä vanteet ja renkaat 225/45/17 että
paineet 2,7bar ja mieluummin vähä yli kuin yhtään alle.
Omegaan laitoin pari viikkoa sitte saman kokoiset renkaat ja vanteet=> veteli
aivan pirusti.. tarkistin paineet oli 2.3 nostin 2,8bariin ja taas mentiin ilman
vetelyä :lol:
Ei muutaku paineet ylös -(z)-
Opel Omega MV6 -97
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Jep,Asconassakin olen pitänyt 195/50 15 etukumeissa 2.7-3 kilon paineita(ja etuakseli paino ei ole kuin 670kg...),vähemmillä paineilla saa puristaa ratista rystyset valkoisena kun tuntuu että ettii joka ainoan kolon tiestä. :no:

Sinänsä mielenkiintoinen juttu kun olen kolmessa eri rengas liikkeessä kysynyt mitä ovat mieltä paineista ja kaikki ovat olleet sitä mieltä että kaksikiloa pitää riittää.
hajama
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja hajama »

Laita vaaan auraus nollaan ja takarenkaan myös pystyyn, muuten kuluu renkaat tosinopeeta. Rengaspaineella saat vähän hillittyä tuota vetelyä. Ja kun renkaat on suorassa ja tie suora, ei kyllä vetele mihinkään. Uriin tietysti ottaa leveä voimakkaammin. Onhan sinulla 4pyöräsäätö edessä ettei pelkkä auraus? Renkaat pitää saada samaan suuntaan kaikki, muuten kyllä vaeltaa.
hajama
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja hajama »

modsman kirjoitti:ainakin tunexilla neuvottiin laittamaan aurausta lisää jos haluaa rauhallisemman auton.
Kyllähän se auraus siihen vaikuttaa, mutta kun on leveä rengas ja aurausta niin rupeaa rengas kulumaan... En ainakaan kovin isoa aurausta kyllä noilla nakeilla suosittele.
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Eikä se nyt niin ole että 225:nen vielä olisi mikään kova vetelemään. Pikkuveljella on senaattorissa edessä 235/40r18 kumit eikä vetele yhtään. Renkaat on wanli-merkkiset, ettei mitkään huippukumit mutta ajettavuus tuntuisi olevan niillä kunnossa.
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91
astraGcaravan
'Admiral'
'Admiral'

no niin nyt lisättiin aurausta,ohjearvojen maksimiin ja rengaspaineet lähelle 3 baria,niin johan rauhoittui omega,sattui tosin tunari säätämään kulmat ,jäi ratti vinoon ja väitti ettei pysty camperia säätämään,kun ei ole siihen vehkeitä.en viitsinyt ruveta väittelemään,vaikka mielestäni pulttipyssy, nivel ,18mm hylsy ja samankokoinen kiintsari olisi vehkeiksi riittänyt.onneksi oli camperit sut kohdallaan.
Vastaa Viestiin