C20XE ja kansi halki?
C20XE ja kansi halki?
Menipä tuossa öllet veden sekaan ja epäilin aluksi, että vakio pahvi on korkannut. Noh, pahvi vaihdettiin teräksiseen. Varsinaista selkeää vuotokohtaa ei kuitenkaan vanhasta pahvista löytynyt. Nyt en sitten ole varma, että voisiko kansi olla sittenkin halki.
Öljyä jäähdytys järjestelmässä on runsaasti ja aika ajoin tukkii flektin anturin joka ei enään lämpöjen noustessa hyrähdä käyntiin. Nesteet olen vaihtanut useaan otteeseen ja aina tuntuu olevan sitä mömmöä systeemissä. Mitä muita keinoja on varmistaa asia kuin katsella paisariin auton käydessä, en havaitse kuplintaa vaikka muutaman minuutin seurailin paisarin vettä.
Kun on vedet valuttanut pois flektin anturin kohdalta ja tunkee sormen syyläriin sisään tuntee selkeästi kuinka siellä seinämissä sitä öljy mömmöä on, mutta mutta .... jonkin asteen varmuus nyt pitäisi saada.
Entäs sitten pahin skenaario. Noita kannen halkeiluja on kuulemma korjailtu mutta mihin hintaan ja kuinka varma on toimivuus? Tuohon kanteen on tehty lähemmäs tonnilla kaiken maailman avarruksia yms. joten ei ihan uutta kanttakaan viitsisi heti alkaa ostelemaan.
Kyllähän sitä letkuja yms. voisi irroitella ja putsata mutta näin maalaisjärjellä kun ajattelee niin tuntuu, että kun niitä vesiä valuttaa ulos niin kyllähän sen kaman pitäisi väkisinkin tulla ulos. Parin päivän välein kun paisarin korkin nostaa ulos niin tikku on ihan kerman peitossa.
Mahtavaa... paskaa...
Öljyä jäähdytys järjestelmässä on runsaasti ja aika ajoin tukkii flektin anturin joka ei enään lämpöjen noustessa hyrähdä käyntiin. Nesteet olen vaihtanut useaan otteeseen ja aina tuntuu olevan sitä mömmöä systeemissä. Mitä muita keinoja on varmistaa asia kuin katsella paisariin auton käydessä, en havaitse kuplintaa vaikka muutaman minuutin seurailin paisarin vettä.
Kun on vedet valuttanut pois flektin anturin kohdalta ja tunkee sormen syyläriin sisään tuntee selkeästi kuinka siellä seinämissä sitä öljy mömmöä on, mutta mutta .... jonkin asteen varmuus nyt pitäisi saada.
Entäs sitten pahin skenaario. Noita kannen halkeiluja on kuulemma korjailtu mutta mihin hintaan ja kuinka varma on toimivuus? Tuohon kanteen on tehty lähemmäs tonnilla kaiken maailman avarruksia yms. joten ei ihan uutta kanttakaan viitsisi heti alkaa ostelemaan.
Kyllähän sitä letkuja yms. voisi irroitella ja putsata mutta näin maalaisjärjellä kun ajattelee niin tuntuu, että kun niitä vesiä valuttaa ulos niin kyllähän sen kaman pitäisi väkisinkin tulla ulos. Parin päivän välein kun paisarin korkin nostaa ulos niin tikku on ihan kerman peitossa.
Mahtavaa... paskaa...
Opel Astra GSI 2.0 -93
Ei se öljytöhnä kovin äkkiä itsekseen ulos tule.
Jäähdytysjärjestelmän huolellinen pesu on tarpeen(ja mielellään mahdollisimman pian, ellei halua kaikkia jäähyjärjestelmän letkuja kohta vaihtaa).
Pistä järjestelmään vettä ja sekaan jotain emäksistä rasvalian poistamiseen tarkoitettua pesuainetta(esim bernerin jyty, kiillon teho A100, würthin pineline tehopesu, diverseyn attack+ jne jne...)
Palttiarallaa 10% liuoksen kun laittaa ja antaa pyöriä koneessa vaikka puolikin tuntia,niin alkaa öljyt olemaan melko tiessään.
Tietty huolellinen huuhtelu vaikka pariinkin kertaan tuon jälkeen.
Jäähdytysjärjestelmän huolellinen pesu on tarpeen(ja mielellään mahdollisimman pian, ellei halua kaikkia jäähyjärjestelmän letkuja kohta vaihtaa).
Pistä järjestelmään vettä ja sekaan jotain emäksistä rasvalian poistamiseen tarkoitettua pesuainetta(esim bernerin jyty, kiillon teho A100, würthin pineline tehopesu, diverseyn attack+ jne jne...)
Palttiarallaa 10% liuoksen kun laittaa ja antaa pyöriä koneessa vaikka puolikin tuntia,niin alkaa öljyt olemaan melko tiessään.
Tietty huolellinen huuhtelu vaikka pariinkin kertaan tuon jälkeen.
Mulla vähän sama ongelma calibrassa. Öljyä veden joukossa, mutta ei vettä öljyn seassa.
Kannesta " korjattiin" "tyyppivika",
eli sieltä putkitettiin öljykanava, mutta ei toimenpiteellä toivottua vaikutusta ollut.
Korjaaja on pätevä tekijä ja on monta kantta korjannut ko. tavalla, mutta ilmeisesti minun kanteni on vaan susi...
eli sieltä putkitettiin öljykanava, mutta ei toimenpiteellä toivottua vaikutusta ollut.
Korjaaja on pätevä tekijä ja on monta kantta korjannut ko. tavalla, mutta ilmeisesti minun kanteni on vaan susi...
Eipä ole kyllä mullakaan vedet öljyn seassa... hmm..C-racing kirjoitti:Mulla vähän sama ongelma calibrassa. Öljyä veden joukossa, mutta ei vettä öljyn seassa.![]()
Opel Astra GSI 2.0 -93
Koska öljynpaine on korkeampi niin se vuotaa vaan yhteen suuntaan, vesitilaan. Tuo on niin perinteistä KS kannen käytöstä. Tuo putkitus on hieman turhaa, kannattaa suosiolla vaan vaihtaa se kansi. Kohta on letkut kakkana ja sitten harmittaa kun ajossa lävähtää.Aztaroth kirjoitti:Eipä ole kyllä mullakaan vedet öljyn seassa... hmm..C-racing kirjoitti:Mulla vähän sama ongelma calibrassa. Öljyä veden joukossa, mutta ei vettä öljyn seassa.![]()
Calibra 2.0i 16v -91
Katana kirjoitti: Tuo putkitus on hieman turhaa, kannattaa suosiolla vaan vaihtaa se kansi. Kohta on letkut kakkana ja sitten harmittaa kun ajossa lävähtää.
Siis mitä?!
Tottakai se kannattaa putkittaa. Sitten se kestää lopun ikää. Onko parempi ostaa joku tuntematon kansi ja odottaa sen hajoamista. Ja letkuthan VOI hajota siksi, että siellä veden seassa on ollut öljyä, joka haurastuttaa kumia. Ei siihen kannen vaihto enää auta.
Esim Aution Auto, Ylivieskassa on korjannut noita kansia ja toimii.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Niin no miten sen ottaa, uuden kannen ja putkituksen välinen hintaero on pieni. Putkituksesta kun on kahdenlaista palautetta, joko ei poista ongelmaa tai menee kuitenkin uudestaan. Tietysti kansikohtaista.Juho M-P kirjoitti:Katana kirjoitti: Tuo putkitus on hieman turhaa, kannattaa suosiolla vaan vaihtaa se kansi. Kohta on letkut kakkana ja sitten harmittaa kun ajossa lävähtää.
Siis mitä?!
Tottakai se kannattaa putkittaa. Sitten se kestää lopun ikää. Onko parempi ostaa joku tuntematon kansi ja odottaa sen hajoamista. Ja letkuthan VOI hajota siksi, että siellä veden seassa on ollut öljyä, joka haurastuttaa kumia. Ei siihen kannen vaihto enää auta.
Esim Aution Auto, Ylivieskassa on korjannut noita kansia ja toimii.
Jos kantta portattu enemmän niin kannattaahan se tietysti putkittaa.
Calibra 2.0i 16v -91