Vectra DTI vikavalo syttyy 2 kilsan jälkeen

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Jari
'Admiral'
'Admiral'

Vectra DTI vikavalo syttyy 2 kilsan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jari »

Auto 2.0 DTH koneella, ajettu 400 + tkm.

Kun auton käynnistää moottorin ollessa kylmä ja lähtee ajamaan, niin moottorin vikavalo syttyy ensimmäisessä reippaassa kiihdytyksessä. Yleensä tämä on noin 1 - 2 km ajon jälkeen kun alkaa valtatie ja 100 km/h nopeusrajoitus.

Vikavalo syttyy siinä vaiheessa kun kiihdytys on jo ohi. Moottorin tehoihin ei valo tunnu vaikuttavan, kiertää yhä punaiselle asti ja kiihtyy normaalisti. Vikavalo ei sammu "itsestään".

Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudestaan, ei vikavalo enää syty uudestaan, ei myöskään koskaan, jos käynnistää lämpimän moottorin.

Oma arvaus on, että joku pakopuolen anturi vetää viimeisiään. Onko jollain tietoon perustuvaa arvausta, mikä voisi olla vikana?
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mun ex-Omega teki joskus samaa. Jai selvittämättä kuin myin auton pois. Mitään pakopuolen antureita siellä ei ole.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Veikka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Veikka »

Vaihtoehtoja on paljon, käytä piuhan päässä niin ei tarvi ruveta arvailemaan
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

yleisin valon vilkuttaja taitaa olla viallinen hehku,siitä minä aloittaisin,se on halpa vaihtoehto ja ne on hyvä uusia muutenkin määräajoin.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
snuggles
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Sama vika oli itselläni. Ei vaikuttanut kulkuun eikä oikeastaan käynnistymiseenkään.
1 hehku oli pimeänä. Vaihdoin uuden tilalle, niin ei mennyt kauaa, niin joko sama tai vieressä oleva paloi... Joku neuvoi vaihtamaan koko sarjan kerralla ja jättämään vanhat toimivat varalle, että jos joku kärvähtää niin voi korvata käytetyllä.
En tiedä, onko perää, ettei uusia ja vanhoja saa "sekoittaa" mutta näin kävi tälläkertaa.
Nikke
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Nikke »

Minulla oli omassa DTI Astrassa hehku pimeänä aikoinaan ja sytytti vikavalon melko nopeasti starttauksesta. Se paloi muistaakseni noin minuutin verran ja sammui itsestään.

Ongelma korjaantui kun vaihdoin koko sarjan uusiin.
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Itse vaihtaisin hehkut sen enempää ihmettelemättä,nehän on kuitenkin yksi tärkeä huoltokohde.Vikakoodinlukukin jo maksaa muutaman hehkun hinnan.Aina on onneksi ollut kukkarossa sen verran voimaa että on saanut kaikki uusittua kerralla.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Jari
'Admiral'
'Admiral'

Hehkut on melko uudet.

En autoista paljon ymmärrä, mutta oletan että kun auto startataan 10 - 15 plus asteen lämmöstä ja sillä ajetaan 2 km 50 km/h. Sitten kiihdytetään satasen vauhtiin niin siinä vaiheessa ei kyllä hehkuja enää tarvita. Mutta silloin se valo vasta syttyy. Kun hehku oli pimeenä valo syttyi auton käynnistyttyä muutaman sekunnin kuluttua ja muistaakseni sammui itsekseen(?).

Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä?
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

En muista muuta kuin sen että hehku aiheutti hyvin epäsäännölistä vikavalon palamista,paloit toisinaan ja sitten sammui.

Jos et hehkujen viallisuuten usko kannattaa ilman muuta mennä testerillä katsomaan,arvailuahan tämä muu on.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Veikka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Veikka »

Imu/ahtoilman vuoto jostakin. Itekkin olen vahvasti sitä mieltä että ei tule hehkusta tuota valonsyttymistä.
dtivekotin98
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja dtivekotin98 »

mulla oli samoja oireita ja syy oli egr ventiili.tein ohituksen/huijauksen tältä foorumilta löytyvien ohjeiden mukaan niin vika poistui.eli letku tukkoon ja vastus ilmamäärämittarin johdon väliin...olen ajellut jo vuoden ja käynyt leimalla,ei ole ollut mitään haittaa tästä "virityksestä".
Jari
'Admiral'
'Admiral'

Selitys jo vanhaan tapaukseen, josko hyödyttäisi muita joskus.

Vika jatkui noin 2 kk ja kääntyi lopulta selväksi hehkuviaksi eli vikavalo paloi heti startin jälkeen vaihtelevan ajan ja sammui itsekseen. Jos antoi kierroksia, sammui nopeammin.

Olisi siis pitänyt uskoa viisaampia heti alussa ja tarkistaa hehkut.

Selitys vikavalon syttymiseen hehkujen takia 2 kilsan ajon jälkeen saattaa olla siinä, että jälkihehkutusta saatetaan käyttää max 6 min startista. Näin väittää Alfamer. Ei tarkoittane jatkuvaa hehkutusta, saattaisi tulla juuri tuollaisessa tilanteessa kuin minulla oli eli pintakaasulla 2 kilsaa ja sitten urku auki kiihdytys valtatielle. Tosin kuvittelisin vähän kylmempiä kelejä vaativan, mutta, mutta ...

Ihmetystä aiheuttaa se, että alkuperäiset Beru hehkut kesti yli 300 tkm ja nämä identtiset Berut oli alle 100tkm vian alkaessa.

Ainut tiedossa oleva ero, että näillä hehkuilla noudatin täällä palstalla näkemääni ohjetta useammasta peräkkäisestä hehkutuskerrasta kylmillä keleillä. Tuon tavan noudatus loppui tähän. Vaikka ääni käynnistymisen jälkeen kuulostaa vähemmän raa'alta 2 -3 hehkutuksen jälkeen.

PS. Kun on ollut juttua hehkujen katkeamisesta irroittaessa, niin yksi looginen syy voisi olla kun alkaa hehkuja irrottaa liian äkkiä viimeisen hehkutuksen jälkeen, varsinkin jos ei konetta käynnistä sen perään. Muutama sata-asteinen hehku ei ihan äkkiä jäähdy ja lämpölaajeneminen on aika raju.
poosili
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja poosili »

Jari kirjoitti:Selitys jo vanhaan tapaukseen, josko hyödyttäisi muita joskus.

Vika jatkui noin 2 kk ja kääntyi lopulta selväksi hehkuviaksi eli vikavalo paloi heti startin jälkeen vaihtelevan ajan ja sammui itsekseen. Jos antoi kierroksia, sammui nopeammin.

Olisi siis pitänyt uskoa viisaampia heti alussa ja tarkistaa hehkut.

Selitys vikavalon syttymiseen hehkujen takia 2 kilsan ajon jälkeen saattaa olla siinä, että jälkihehkutusta saatetaan käyttää max 6 min startista. Näin väittää Alfamer. Ei tarkoittane jatkuvaa hehkutusta, saattaisi tulla juuri tuollaisessa tilanteessa kuin minulla oli eli pintakaasulla 2 kilsaa ja sitten urku auki kiihdytys valtatielle. Tosin kuvittelisin vähän kylmempiä kelejä vaativan, mutta, mutta ...

Ihmetystä aiheuttaa se, että alkuperäiset Beru hehkut kesti yli 300 tkm ja nämä identtiset Berut oli alle 100tkm vian alkaessa.

Melko paljon oot ajanu autollasi. 400 tkm?

Ainut tiedossa oleva ero, että näillä hehkuilla noudatin täällä palstalla näkemääni ohjetta useammasta peräkkäisestä hehkutuskerrasta kylmillä keleillä. Tuon tavan noudatus loppui tähän. Vaikka ääni käynnistymisen jälkeen kuulostaa vähemmän raa'alta 2 -3 hehkutuksen jälkeen.

PS. Kun on ollut juttua hehkujen katkeamisesta irroittaessa, niin yksi looginen syy voisi olla kun alkaa hehkuja irrottaa liian äkkiä viimeisen hehkutuksen jälkeen, varsinkin jos ei konetta käynnistä sen perään. Muutama sata-asteinen hehku ei ihan äkkiä jäähdy ja lämpölaajeneminen on aika raju.
Kaukaa viisas ja läheltä komia
Vastaa Viestiin